Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Som jag har sagt tidigare så är er bild här av Nordkorea helt jäkla missvisande. Ni ligger 15 år efter tiden och ni väljer att tro på tvivelaktiga historier från samhällets bottenskrap, ivrigt påhejade av diverse högerintressen och säkerhetspersonal i sina nya hemländer och sensiationell media.
What North Korea's 10 Best-selling Items Tell Us [Insight]
http://www.youtube.com/watch?v=9EYrAA6KCE4 Anti-Nordkorea propaganda, men förankrad i verkligheten
Från Feb 2012
Varför ska vi bli imponerade över att
kol är den populäraste produkten i Nordkorea menar du? Jag förstår inte varför du anser att man borde gilla Nordkorea över detta?
Och att vi på resten av listan finner vardagliga ting. Jaha? Vad är din poäng egentligen? Vad trodde du att vi trodde att man brukade köpa för produkter i Nordkorea? Enhörningar?
Att kol är den populäraste produkten i Nordkorea är lite anmärkningsvärt (Inte bra. Anmärkningsvärt.) men i övrigt så förstår jag inte vad du vill ha sagt.
Är det liksom inte ganska logiskt att vardagliga ting borde vara de mest sålda produkterna?
Sedan så vill jag påminna dig om att även om endast en enda produkt säljs i ett land så kommer det att finnas en "populärast"-produkt.
Såväl urfattiga som rika länder säljer alla någon produkt som är mer populär än någon annan.
Edit 2:
En annan sak som är anmärkningsvärd är att den 7:e populäraste produkten inte ens är en produkt som säljs lagligt.
Det är ju en produkt som ges bort gratis av Sydkorea i deras (numera nedstängda) gemensamma industrikomplex, och som sedan
smugglas runt i Nordkorea.