2009-11-27, 17:21
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogant
Jag skickade för några veckor sedan en beställning till svenskakemi, dock så har jag inte fått något svar än, trots påminnelser. Hur lång tid tar det för dem att svara egentligen?
Det är högsesong-.-
Citera
2009-11-27, 17:48
Medlem
hiddens avatar
Riktig noobfråga nu då:
ska det var några speciella kriterier på burk att förvara litium/natrium/kalium i?

fungerar vilken plastburk som helst? Vill inte vakna av att burken gått sönder och läcker ut en massa skit på golvet

Finns det något sätt att förhindra att kaliumet blir så saggit i paraffin efter ett tag?
Citera
2009-11-27, 18:44
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
Riktig noobfråga nu då:
ska det var några speciella kriterier på burk att förvara litium/natrium/kalium i?

fungerar vilken plastburk som helst? Vill inte vakna av att burken gått sönder och läcker ut en massa skit på golvet

Finns det något sätt att förhindra att kaliumet blir så saggit i paraffin efter ett tag?

Glasburk är nog säkrast. Plast kan ju kanske tänkas lösas upp av den vätska du skyddar metallen med. Alternativt bli skört vid kontaktpunkterna eller av ålder.

Använd lacknafta, fotogen eller mineralolja (barnolja) istället.
Citera
2009-11-27, 18:46
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Glasburk är nog säkrast. Plast kan ju kanske tänkas lösas upp av den vätska du skyddar metallen med. Alternativt bli skört vid kontaktpunkterna eller av ålder.

HDPE eller glas och i flytande paraffin (mineralolja)
Citera
2009-11-27, 18:59
Medlem
hiddens avatar
okej tack så mycket.

Jag skaffar några sådana här och hoppas på att dom fungerar bra några år(ska ha dem på hyllan):

http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p1c& c=1&s=9&id=5701
Citera
2009-11-27, 19:03
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
HDPE eller glas och i flytande paraffin (mineralolja)

Vilken jävla soppa det är med oljor, paraffiner, lacknaftor och liknande produkter...

White spirit, kerose, paraffin oil och lacknafta kan vara samma sak beroende på vart man befinner sig. Samma sak med mineral oil, liquid paraffin och mineral olja. Det verkar råda enorm lokal enighet om namnen, men samtidigt en förvirring utan motstycke om man passerar en gräns eller två.

Vad vill jag ha sagt nu då Jo, välj en olja med låg viskositet, om du kan. Fast jag tvivlar på att ytan någonsin kommer förbli metallisk för gott. Då skall du nog sikta på en inert atmosfär i ett hermetiskt tillslutet glasrör istället. För det är vad jag gissar att du menar med saggit. (matt)
Citera
2009-11-30, 14:38
Medlem
onlajns avatar
nvm.
Senast redigerad av onlajn 2009-11-30 kl. 14:43.
Citera
2009-11-30, 16:58
Medlem
onlajns avatar
Typ av bindningar i kemiska föreningar?

Söker info och hjälp om hur jag kan kan urskilja och förstå vilken typ av bindning som finns i kemiska föreningar? t.ex

H2o - h2o
Na+ - Cl-
Citera
2009-11-30, 17:23
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlajn
Typ av bindningar i kemiska föreningar?

Söker info och hjälp om hur jag kan kan urskilja och förstå vilken typ av bindning som finns i kemiska föreningar? t.ex

H2o - h2o
Na+ - Cl-
H+ OH- = HOH = H2O
CuSO4 Cu+2 SO2-2 = CuSO4
Citera
2009-12-02, 01:30
Medlem
Sent svar på fråga

Citat:
Ursprungligen postat av hidden
Riktig noobfråga nu då:

Detaljerade råd om förvaring av reaktiva grundämnen, däribland alkalimetaller, i gammal tråd:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=226598

Förvaring av alkalimetaller (allmänt):
https://www.flashback.org/showpost.php?p=2676703&postcount=14

För resp alkalimetall se därpå följande inlägg.

Finns även en del om lantanidmetaller mm.

Allt baserat på egna erfarenheter. Dyrköpta sådana...
Citera
2009-12-02, 12:16
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Idag hitade jag en gammal flaska med formalin. Flaskan var oöppnad och med ledning av utseendet på etiketten tror jag den är från tidigt 60-tal. Under förseglingen kan jag se att det sitter en vaxad kork-kork. Flaskan är fylld till ca 75%, och det innehåll som finns i den är uppdelad i två skikt. Överst finns en transparent vätska som tar upp ca 40% av materialet. Under vätskan finns en vit massa av fina korn som påminner om uppslammat talk till utseendet. Detta skikt tar upp ca 60% av materialet. Temperaturen på flaskan är nu ca -3 grader, och jag har inte haft tid att värma upp den än.

Jag undrar nu helt enkelt vad som finns i flaskan? Jag antar att en del av ursprungsvätskan har dunstat och koncentrerat formaldehyden. Men kan den på något sätt ha oxiderat till något annat, och isåfall till vad? (sannolikhet, alltså)

Jag har inga planer på att använda innehållet, för jag har redan tillgång till formalin. Men flaskan är snygg iaf.
Citera
2009-12-04, 14:11
Medlem
Rent teoretiskt sett, vad skulle hända ifall man injicerade rent capiscin en människa?
Skulle personen dö omedelbart för att hjärtat inte pallar med?
Hur skulle personen uppleva smärtan?
O.sv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in