2009-12-04, 19:39
Medlem
Lite snabbare svar

Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Idag hitade jag en gammal flaska med formalin. Flaskan var oöppnad och med ledning av utseendet på etiketten tror jag den är från tidigt 60-tal. Under förseglingen kan jag se att det sitter en vaxad kork-kork. Flaskan är fylld till ca 75%, och det innehåll som finns i den är uppdelad i två skikt. Överst finns en transparent vätska som tar upp ca 40% av materialet. Under vätskan finns en vit massa av fina korn som påminner om uppslammat talk till utseendet. Detta skikt tar upp ca 60% av materialet. Temperaturen på flaskan är nu ca -3 grader, och jag har inte haft tid att värma upp den än.

Jag undrar nu helt enkelt vad som finns i flaskan? Jag antar att en del av ursprungsvätskan har dunstat och koncentrerat formaldehyden. Men kan den på något sätt ha oxiderat till något annat, och isåfall till vad? (sannolikhet, alltså)

Jag har inga planer på att använda innehållet, för jag har redan tillgång till formalin. Men flaskan är snygg iaf.

Nu ska jag inte påstå mig vara expert på organisk kemi, och således ej heller på formalin. Men jag vet att en mättad vattenlösning av formaldehyd (kallad formalin) håller ca 40%. Den åldras med tiden, vilket innebär att aldehyden polymeriseras till ett vitt olösligt ämne (paraformaldehyd,"paraldehyd") som faller ur lösningen som ett vitt snöliknande pulver.

http://en.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde

Citat:
"Formaldehyde also exists as the cyclic trimer trioxane and the polymer paraformaldehyde."

MEN!!!

Vad du än gör, spill inte på huden! Jag gjorde detta en gång in min ... ungdom. .

Nåja, kan lova att det sved utav själva HELVETTE RENT!!!

Vad du än gör, exponera inte dig på något sätt för flaskans innehåll.

Det är onödigt att du gör de smärtsamma tabbar jag redan gjort...

*AJ!*
Senast redigerad av GaussBonnet 2009-12-04 kl. 19:42.
Citera
2009-12-11, 16:12
Medlem
hiddens avatar
Jag var på en liten raid i NO-salen idag, och hittade en plåtburk (färgburk typ) som det stod magnesium på. Jag blev skitglad tills jag upptäckte att det även stod "kan självantändas i kontakt med luft" på den.

Jag med min logik får inte ihop detta, någon som har en förklaring?

Ps: det var i No-salen jag även fick tag på litium, natrium och kalium och en jävla massa KNO3. Senila lärare glömmer låsa

Edit: Tack GaussBonnet för att du tar dig tid att komma med seriösa och bra svar, det uppskattas verkligen hos nybörjarpyromaner som mig själv!
Senast redigerad av hidden 2009-12-11 kl. 16:17.
Citera
2009-12-11, 18:43
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
Jag var på en liten raid i NO-salen idag, och hittade en plåtburk (färgburk typ) som det stod magnesium på. Jag blev skitglad tills jag upptäckte att det även stod "kan självantändas i kontakt med luft" på den.

Jag med min logik får inte ihop detta, någon som har en förklaring?

Ps: det var i No-salen jag även fick tag på litium, natrium och kalium och en jävla massa KNO3. Senila lärare glömmer låsa

Edit: Tack GaussBonnet för att du tar dig tid att komma med seriösa och bra svar, det uppskattas verkligen hos nybörjarpyromaner som mig själv!
ja. väldigt fint magnesium utan ytbehandlig kan självantändas om man kastar upp det i luften. Det ska man inte göra.
Citera
2009-12-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden

Hur fan fraktade du alkalimetallerna? Sprang du runt med glasflaskor fyllda med fotogen?

Samt.. " med seriösa svar " och " nybörjarpyroman " i samma mening...
Citera
2009-12-11, 21:10
Medlem
hiddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Hur fan fraktade du alkalimetallerna? Sprang du runt med glasflaskor fyllda med fotogen?

Haha, ja faktiskt, syltburkar fyllda med paraffin använde jag
Det går utmärkt på en liten skola när alla är på lunch.
Kemikalierna skall inte användas mer efter nästa sommar ändå då skolan ska läggas ner...

Ja någonstans måste man ju börja, och får jag vettiga svar här kan jag undvika en del olyckor som "hör till" när man är nybörjare.
Citera
2009-12-11, 23:01
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk

Jag har varit med om exakt samma sak själv. Dörren riggad med en linjal och tejp. Snabbt in, sno alla alkalimetaller i burkar med fotogen. In i väskan. Lubba ut i skogen och gömma. Hämta på kvällen.

Hivades sedan i en sjö. Bryggan lyfte faktiskt en decimeter eller så, av smällen när vattnet kom i kontakt med kaliumet på tre meters djup.

Preskriptionstid på stöld? Mindre än tjugo år iaf.
Citera
2009-12-14, 19:41
Medlem
wääuus avatar
Sitter och funderar lite, borde man inte m.h.a. bensaldehyd och 2-aminopropan kunna genomföra en aldolkondensation som ger 1-fenyl-1-propen-2-amin, som är förbannat lik amfetamin förutom dubbelbindningen?
Och isåfall, är detta någon form av amfetamin eller går det att addera väte över dubbelbindningen?

Jag har precis börjat läsa lite reaktionslära i org.kemi och det är ganska bra att lära sig genom att fundera lite på detta sätt. Så jag spekulerar inte i att prova på något sätt.
Citera
2009-12-16, 07:21
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Sitter och funderar lite, borde man inte m.h.a. bensaldehyd och 2-aminopropan kunna genomföra en aldolkondensation som ger 1-fenyl-1-propen-2-amin, som är förbannat lik amfetamin förutom dubbelbindningen?
Och isåfall, är detta någon form av amfetamin eller går det att addera väte över dubbelbindningen?

Jag har precis börjat läsa lite reaktionslära i org.kemi och det är ganska bra att lära sig genom att fundera lite på detta sätt. Så jag spekulerar inte i att prova på något sätt.

Nja alltså du borde väl få? 1-fenyl-1-propanol-2-amin?
Aminogruppen som är en svag bas och alltså ger upphov till en Sn2 går in och sätter sig på kolet, pi-bidninggen C=O bryts och vi får ett negativt syre = en rätt stark bas! aminogruppen släpper ett H+ och syret tar upp ett H+
Citera
2009-12-16, 11:01
Medlem
wääuus avatar
Jaha, jag tänkte att vi skulle få en elimination vilket ger en dubbelbindning?
Citera
2009-12-18, 01:09
Medlem
rockets avatar
Du får en dubbelbindning via eliminering av vatten... mellan kolet (fd karbonylkolet) och kvävet. En imin med andra ord.

Reduktion av denna imin ger N-bensylpropan-2-amin.

Detta är ingen aldolkondensation. Snarare nukleofil attack på karbonyl, följt av eliminering.
Citera
2009-12-18, 13:39
Medlem
wääuus avatar
Där har vi det! Och där har vi den efterfrågade slutprodukten också. Mycket nöje.

Edit: Märker nu att jag får kliande utslag på halsen efter en laboration för nån timme sedan där olika polymerer tillverkades, det hände en annan kille igår. Han misstänkte att det var p.g.a. styren som han fått på handen eller något.

Vi använde bl.a. anilin, fenol, formaldehyd, sebacoylklorid, hexametylendiamin mm. Vad tror ni orsakar utslagen? Jag har inte blivit utsatt för något större spill på huden vad jag minns.
Senast redigerad av wääuu 2009-12-18 kl. 13:52.
Citera
2009-12-18, 18:21
Medlem
eckick1s avatar
Hur ska man prima visselraketer för att ha i cylinderbomber?? Med någon stubin eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in