Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Idag hitade jag en gammal flaska med formalin. Flaskan var oöppnad och med ledning av utseendet på etiketten tror jag den är från tidigt 60-tal. Under förseglingen kan jag se att det sitter en vaxad kork-kork. Flaskan är fylld till ca 75%, och det innehåll som finns i den är uppdelad i två skikt. Överst finns en transparent vätska som tar upp ca 40% av materialet. Under vätskan finns en vit massa av fina korn som påminner om uppslammat talk till utseendet. Detta skikt tar upp ca 60% av materialet. Temperaturen på flaskan är nu ca -3 grader, och jag har inte haft tid att värma upp den än.
Jag undrar nu helt enkelt vad som finns i flaskan? Jag antar att en del av ursprungsvätskan har dunstat och koncentrerat formaldehyden. Men kan den på något sätt ha oxiderat till något annat, och isåfall till vad? (sannolikhet, alltså)
Jag har inga planer på att använda innehållet, för jag har redan tillgång till formalin. Men flaskan är snygg iaf.
Nu ska jag inte påstå mig vara expert på organisk kemi, och således ej heller på formalin. Men jag vet att en mättad vattenlösning av formaldehyd (kallad formalin) håller ca 40%. Den åldras med tiden, vilket innebär att aldehyden polymeriseras till ett vitt olösligt ämne (paraformaldehyd,"paraldehyd") som faller ur lösningen som ett vitt snöliknande pulver.
http://en.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde
Citat:
"Formaldehyde also exists as the cyclic trimer trioxane and the polymer paraformaldehyde."
MEN!!!
Vad du än gör, spill inte på huden! Jag gjorde detta en gång in min ... ungdom.

.
Nåja, kan lova att det sved utav själva HELVETTE RENT!!!
Vad du än gör, exponera inte dig på något sätt för flaskans innehåll.
Det är onödigt att du gör de smärtsamma tabbar jag redan gjort...
*AJ!*