2010-05-07, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reacuswonder
Här kommer en jävligt noobig fråga angående reaktioner: Hur ser man på en molekyl att den är reaktiv eller inte? Kan man bara se det som så att om de ämnen som ingår är reaktiva så är molekylen det, eller är det mer kompliserat (antar att det är det )
Reaktiv är ett djävligt relativt begrepp. Reaktivt i förhållande till vad?
Nästan allt reagerar med allt, dock tar det olika lång tid.

Hur menar du reaktivt? Reagerar med vatten?
Citera
2010-05-09, 22:36
Medlem
reacuswonders avatar
Jag kanske ställer en fråga som inte går att besvara. Det jag menar är om/hur man ser på molekyler om dom reagerar. T ex som att natrium är en reaktiv atom, finns det ju molekyler som reagerar snabbt/lätt, men kan man se det på molekyl strukturen? Som att en sn2 till en början sker snabbare än en sn1a. Men det kanske inte går att generalisera alls?
Citera
2010-05-15, 00:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reacuswonder
Jag kanske ställer en fråga som inte går att besvara. Det jag menar är om/hur man ser på molekyler om dom reagerar. T ex som att natrium är en reaktiv atom, finns det ju molekyler som reagerar snabbt/lätt, men kan man se det på molekyl strukturen? Som att en sn2 till en början sker snabbare än en sn1a. Men det kanske inte går att generalisera alls?

Lite luddigt ställd fråga men ska försöka med något svar iaf, antigen är jag ute och cycklar eller så lyckas jag besvara någon del av frågan

Vissa molekyler har egenskaper som gör dom mer benägna att reagera.
Om du rycker ett väte(med hjälp av en bas) som är bundet med ett kol får du en t.ex. en karbokatjon(+laddning vid kolet p.g.a att vätet deprotonerats). Denna molekylen är mer "reaktiv" då nukleofiler söker sig till den positiva laddningen, utan den positiva laddningen hade nukleofilen haft svårt att attackera karbokatjonen.

Vissa molekyler har elektrondragande/elektrondonerande grupper(beroende på skillnaden i elektronegativitet mellan atomer t.ex. Nitrogrupper) som gör att det är enklare/svårare att attackera molekylen.
Vissa molekyler har t.ex. "sura" väten som påverkar hur enkelt molekylen reagerar etc.

Finns en del man kan kolla på men vet inte riktigt vad du är ute efter.
Citera
2010-05-16, 23:42
Medlem
Skulle försöka att slänga ihop ett "trådlöst" eltändningssystem.
Tyvärr är jag inte någon fena på elektroniken.
Skulle det vara några större bekymmer att bygga om en trådlös ringklocka för önskad effekt?

Vad jag har förstått är det bara att koppla ut "signalen", tillsätta ett större batteri och en kondensator.
Någon vänlig själ kan skänka något tips/synpunkt?

Klockan jag hade i tanke var http://www.jula.se/tradlos-dorrklocka-128767
Citera
2010-07-02, 22:27
Medlem
Lite dåliga på att svara i denna tråd tycker jag, försöker med något annat då.

Har precis varit och införskaffat nytt malmedia i samband med min leverans från SK, dock är jag osäker på vad kulorna är gjorda av, vill gärna inte mala färdigt krut med stålkulor.
Köpta på BR-leksaker, rätt tunga och magneter fastnar på dem.

Något sätt jag kan testa detta? Och ifall det är stål, hur ytbehandlar jag dem för att bli "säkrare" utan att de tappar sin funktion?
Citera
2010-07-13, 21:27
Medlem
kanulas avatar
Jag funderar på hur värmetåliga vissa kemikalier är. Jag kommer nämligen att behöva lämna en del av mina grejor i en (förmodad) varm bil under en arbetsdag. Och det gäller inte några färdiga explosiva kompositioner. Jag tror själv inte att det föreligger någon risk men det är lika bra att fråga. Följande ämnen är aktuella, metallerna är pulveriserade om inget annat anges: träkol (knappast riskfylld), kaliumnitrat, svavel, aluminium (german dark), salmiak, zink, järn(III)oxid, kaliumperklorat, titan (flingor) samt natriumbensoat. Ovanpå det även några meter viscostubin. Någon som kan bekräfta min hypotes?
Citera
2010-07-16, 23:16
Medlem
Komet108s avatar
Tror ni det blir känsligare flash blandning svavel/kaliumklorat med lite fint dark aluminium i?
Citera
2010-07-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komet108
Tror ni det blir känsligare flash blandning svavel/kaliumklorat med lite fint dark aluminium i?
Nej, det är redan så känsligt som det kan bli med tanke på den extrema reaktiviteten mellan svavel och klorat.

Blanda aldrig dessa ingredienser utan lång erfarenhet av pyro! Även med erfarenhet bär man ha en lämplig mängd pH-buffrare tillsatt.
Citera
2010-07-17, 22:22
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Jag funderar på hur värmetåliga vissa kemikalier är. Jag kommer nämligen att behöva lämna en del av mina grejor i en (förmodad) varm bil under en arbetsdag. Och det gäller inte några färdiga explosiva kompositioner. Jag tror själv inte att det föreligger någon risk men det är lika bra att fråga. Följande ämnen är aktuella, metallerna är pulveriserade om inget annat anges: träkol (knappast riskfylld), kaliumnitrat, svavel, aluminium (german dark), salmiak, zink, järn(III)oxid, kaliumperklorat, titan (flingor) samt natriumbensoat. Ovanpå det även några meter viscostubin. Någon som kan bekräfta min hypotes?

Vad kan det bli inne i bilen? 80 grader max, kanske. Ingen risk, skulle jag vilja påstå.
Citera
2010-08-07, 21:34
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Vad sjutton är det de där små plastklämmorna heter som man använder för att t ex sätta ihop en kylanordning med en rundkolv för att försluta det hela. Den är ofta cirkelformad med två nypande armar, en som klämmer åt rundkolven och en som klämmer åt kylaren.
Citera
2010-08-13, 17:07
Medlem
locomotions avatar
Har en random fråga. Några kollegor lämnade en dunk med röd etanol framme i solen dock låg dunken i en påse men under ett fåtal timmar har etanolen ändrat färg och blivit genomskinlig utan spår av röd, så att säga. Någon som kan svara på vad som hände med rödheten
Citera
2010-08-13, 19:01
Medlem
eckick1s avatar
Den solblektes troligen. Jag har gjort samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in