Citat:
Ursprungligen postat av reacuswonder
Jag kanske ställer en fråga som inte går att besvara. Det jag menar är om/hur man ser på molekyler om dom reagerar. T ex som att natrium är en reaktiv atom, finns det ju molekyler som reagerar snabbt/lätt, men kan man se det på molekyl strukturen? Som att en sn2 till en början sker snabbare än en sn1a. Men det kanske inte går att generalisera alls?
Lite luddigt ställd fråga men ska försöka med något svar iaf, antigen är jag ute och cycklar eller så lyckas jag besvara någon del av frågan
Vissa molekyler har egenskaper som gör dom mer benägna att reagera.
Om du rycker ett väte(med hjälp av en bas) som är bundet med ett kol får du en t.ex. en karbokatjon(+laddning vid kolet p.g.a att vätet deprotonerats). Denna molekylen är mer "reaktiv" då nukleofiler söker sig till den positiva laddningen, utan den positiva laddningen hade nukleofilen haft svårt att attackera karbokatjonen.
Vissa molekyler har elektrondragande/elektrondonerande grupper(beroende på skillnaden i elektronegativitet mellan atomer t.ex. Nitrogrupper) som gör att det är enklare/svårare att attackera molekylen.
Vissa molekyler har t.ex. "sura" väten som påverkar hur enkelt molekylen reagerar etc.
Finns en del man kan kolla på men vet inte riktigt vad du är ute efter.