2013-06-18, 23:39
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
läs länken igen, där är noll info

franske bagaren är sur för att surdeg på burk inte är den riktiga grejen

i sin fåniga ilska har han har missat det självklara: surdeg på burk ska likna den riktiga grejen, inte vara den riktiga grejen

Ja som dom säger själva "KronJäst Bagares Surdeg måste användas tillsammans med jäst, eftersom det inte finns någon egen jäskraft i degen".
Vad är då meningen med att använda den? Tanken med surdeg är ju att den skall göra jobbet, inte jäst. Men vill folk betala dyra pengar för något man kan röra ihop hemma på 3 dagar så.
Citera
2013-12-19, 17:46
Medlem
Dennos avatar
Jag har fortsatt prova mig fram och nått ganska bra resultat. Blir några bröd i veckan oftast. Med ca 48 timmars liggtid totalt.
http://distilleryimage10.ak.instagra...a2e31fd7_8.jpg
Citera
2013-12-20, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Jag har fortsatt prova mig fram och nått ganska bra resultat. Blir några bröd i veckan oftast. Med ca 48 timmars liggtid totalt.
http://distilleryimage10.ak.instagra...a2e31fd7_8.jpg

Snyggt, Denno! Ser gott ut också!

Har du något recept på det?
Citera
2013-12-20, 15:18
Medlem
Dennos avatar
jag kör
500g stenmalet mjöl.
250g valfritt annat mjöl, tex dinkel, råg, durumvete osv.
500g vatten
20gram flingsalt.
100-200g surdeg.

i med allt i en bunke och rör ihop och låt vila övertäckt i 1-1.5timme (autolys)
upp på bakbord och knåda det lite och rundriv (vik in kanterna) och lägg i en plastbox och sedan in i kylen. Ta fram det efter 12-24 timmar. vik in kanterna igen och låt vila 15 minuter. Rulla det sedan till en limpa eller lägg det i jäskorg. In i plastlådan igen och sedan jäsa i 12-24 timmar igen. Ta ut och låt få lite rumstemp. Snitta och kör in i ugnen som du värmt till 250 grader. In lite vatten på botten och stäng luckan och vrid ner tempen till ca 225grader. Kör i ca 45-50 minuter.
Klart. Ungefär så gör jag.
Citera
2013-12-20, 15:42
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
jag kör
500g stenmalet mjöl.
500g vatten
20gram flingsalt.
100-200g surdeg.

i med allt i en bunke och rör ihop och låt vila övertäckt i 1-1.5timme (autolys)
upp på bakbord och knåda det lite och rundriv (vik in kanterna) och lägg i en plastbox och sedan in i kylen. Ta fram det efter 12-24 timmar. vik in kanterna igen och låt vila 15 minuter. Rulla det sedan till en limpa eller lägg det i jäskorg. In i plastlådan igen och sedan jäsa i 12-24 timmar igen. Ta ut och låt få lite rumstemp. Snitta och kör in i ugnen som du värmt till 250 grader. In lite vatten på botten och stäng luckan och vrid ner tempen till ca 225grader. Kör i ca 45-50 minuter.
Kör du med råg- eller vetesurdeg?
Citera
2013-12-20, 17:11
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Kör du med råg- eller vetesurdeg?

Jag kör uteslutande med rågsurdeg. Det är oftast så lite surdeg som behövs i recepten så bättre att ha en välmående surdeg än 2-3 stycken som mår piss. Jag lägger all min kärlek på min enda surdeg. Som för övrigt firade 1 år nu i november.
Citera
2013-12-21, 02:47
Medlem
Citat:
jag kör
500g stenmalet mjöl.
500g vatten
20gram flingsalt.
100-200g surdeg.

Tack!
Citera
2014-01-26, 20:44
Medlem
T51-Bs avatar
Bumpar tråden lite, hoppas modsen inte blir sura nu. Började med en surdeg med graham och honung i förrgår, nu är det lite bubblor i den, allt ser fint ut och den har inte siktat sig eller nåt men den luktar verkligen... Spya? Klöks nästan av lukten och tors sannerligen inte smaka på den. Vad tror surdegsbagarna här på Flashback? Ska det lukta så här äckligt?
Citera
2014-01-26, 22:20
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T51-B
Bumpar tråden lite, hoppas modsen inte blir sura nu. Började med en surdeg med graham och honung i förrgår, nu är det lite bubblor i den, allt ser fint ut och den har inte siktat sig eller nåt men den luktar verkligen... Spya? Klöks nästan av lukten och tors sannerligen inte smaka på den. Vad tror surdegsbagarna här på Flashback? Ska det lukta så här äckligt?
Surdeg kan lukta ganska skumt. Allt från spya till skumma kemikalier. Dock brukar den dofta godare när den är nymatad. Då brukar den dofta lite som honung. Jag skulle nog inte ge upp hoppet än, utan vänta tills du matat den och se om den doftar bättre nymatad.
Citera
2014-01-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T51-B

Har den varit igång 2dgr och luktar apa? Låter lite skumt. Surdegar kan lukta aceton och kemikalier men det är normalt efter veckor i kylen.

Har du matat den ordentligt?
Citera
2014-01-27, 18:02
Medlem
T51-Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Surdeg kan lukta ganska skumt. Allt från spya till skumma kemikalier. Dock brukar den dofta godare när den är nymatad. Då brukar den dofta lite som honung. Jag skulle nog inte ge upp hoppet än, utan vänta tills du matat den och se om den doftar bättre nymatad.

Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Har den varit igång 2dgr och luktar apa? Låter lite skumt. Surdegar kan lukta aceton och kemikalier men det är normalt efter veckor i kylen.

Har du matat den ordentligt?
Efter noga övervägande tror jag faktiskt att det är grahamsmjölet som luktade unket... Gillar inte smaken av grahamsmjöl. Hällde ut allt förutom ca en tredjedel och hade i 50 gram vetemjöl och 50 gram vatten, blev en väldans fart på det och bubblar hej vilt nu. Luktar fortfarande lite surt men mycket bättre än innan. Tack för att ni tog er tiden, båda två
Citera
2014-01-29, 12:03
Medlem
Dennos avatar
Jag har en kompis som flyttat till staterna. Där är bröden ren katastrof inte helt oväntat.
Så när han var hemma vid jul så fick han med sig lite av min surdegskultur i en burk och sedan satte jag ihop denna filmen till honom som nybörjarguide.
Steg för steg från start till mål hur du bakar ett bra surdegsbröd.
http://m.youtube.com/watch?v=01VdQgUMFrE
Håll till godo! Det är inte så svårt som det verkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in