Citat:
Början är nästan likadan som Mk III:
Dag 1
====
8 dl fingervarmt vatten.
3 dl surdeg enligt ovan
350 g rågkross
250 g solrosfrön (skalade ja, rostade nej)
500 g grovt rågmjöl
2 msk salt
150 g linfrö, hela
1 helt kryddglas mald kummin (41 g om det är Kockens)
Blanda alla ingredienserna i en (hushållsassistents)bunke. Täck den med plast eller lämpligt lock och låt den stå till nästa dag.
Dag 2
=====
4 dl fingervarmt vatten
1100 g fint rågmjöl
Blanda allt med gårdagens röra
I Kenwooden knådar du nu tills den hårda massan blir kletig och go', 8-10 minuter eller för hand i 10-15 minuter.
Jäs under bakduk i 4-5 timmar.
Stjälp upp degen och dela i två. Knåda till varje del efter behov på bakbord mjölat med rågmjöl. Degen ska kännas massiv!
Smörj två stora brödformar, jag kör med 30-centimeters på ca 2.5-3 liter. Knô ner degen ordentligt. Packa den som en vägvält. Jäs under bakduk i ytterligare minst 30 minuter.
Värm ugnen till 250 grader.
Vill du kan du pensla bröden med vispat ägg och strö över valfria fröer. Sesam eller skalad orostad solros är bra.
Sätt in bröden och sänk värmen till 190 grader (175 med fläkt)
Grädda i nedre delen av ugnen i 45-55 minuter.
Skaka ur bröden ur formarna och låt dem vila ett dygn på galler.
Skär tunna skivor, lägg på tjockt med Bregott och hyvla på en god lagrad ost eller spritsa över Kalles Original i vackra mönster, men framför allt, NJUT!
Där tror jag faktiskt det helvirriga receptet på "Rosendahls kavring" från Tasteline har blivit både bakbart och ätbart!
Härmed varde kungjort att bakverket i fråga bytt namn till "Pojoels Kumminstock"
Dag 1
====
8 dl fingervarmt vatten.
3 dl surdeg enligt ovan
350 g rågkross
250 g solrosfrön (skalade ja, rostade nej)
500 g grovt rågmjöl
2 msk salt
150 g linfrö, hela
1 helt kryddglas mald kummin (41 g om det är Kockens)
Blanda alla ingredienserna i en (hushållsassistents)bunke. Täck den med plast eller lämpligt lock och låt den stå till nästa dag.
Dag 2
=====
4 dl fingervarmt vatten
1100 g fint rågmjöl
Blanda allt med gårdagens röra
I Kenwooden knådar du nu tills den hårda massan blir kletig och go', 8-10 minuter eller för hand i 10-15 minuter.
Jäs under bakduk i 4-5 timmar.
Stjälp upp degen och dela i två. Knåda till varje del efter behov på bakbord mjölat med rågmjöl. Degen ska kännas massiv!
Smörj två stora brödformar, jag kör med 30-centimeters på ca 2.5-3 liter. Knô ner degen ordentligt. Packa den som en vägvält. Jäs under bakduk i ytterligare minst 30 minuter.
Värm ugnen till 250 grader.
Vill du kan du pensla bröden med vispat ägg och strö över valfria fröer. Sesam eller skalad orostad solros är bra.
Sätt in bröden och sänk värmen till 190 grader (175 med fläkt)
Grädda i nedre delen av ugnen i 45-55 minuter.
Skaka ur bröden ur formarna och låt dem vila ett dygn på galler.
Skär tunna skivor, lägg på tjockt med Bregott och hyvla på en god lagrad ost eller spritsa över Kalles Original i vackra mönster, men framför allt, NJUT!
Där tror jag faktiskt det helvirriga receptet på "Rosendahls kavring" från Tasteline har blivit både bakbart och ätbart!
Härmed varde kungjort att bakverket i fråga bytt namn till "Pojoels Kumminstock"

Testade att baka enligt ditt recept. Surdegen var verkligen pigg och jäste över glaset jag gjorde den i. Körde första delen igår kväll och del två vid lunchtid idag. Kollade bunken nu och den har inte jäst en millimeter.. helt död.
Vad har jag gjort för fel??