2014-02-14, 17:51
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Början är nästan likadan som Mk III:

Dag 1
====
8 dl fingervarmt vatten.
3 dl surdeg enligt ovan
350 g rågkross
250 g solrosfrön (skalade ja, rostade nej)
500 g grovt rågmjöl
2 msk salt
150 g linfrö, hela
1 helt kryddglas mald kummin (41 g om det är Kockens)

Blanda alla ingredienserna i en (hushållsassistents)bunke. Täck den med plast eller lämpligt lock och låt den stå till nästa dag.

Dag 2
=====
4 dl fingervarmt vatten
1100 g fint rågmjöl

Blanda allt med gårdagens röra
I Kenwooden knådar du nu tills den hårda massan blir kletig och go', 8-10 minuter eller för hand i 10-15 minuter.
Jäs under bakduk i 4-5 timmar.

Stjälp upp degen och dela i två. Knåda till varje del efter behov på bakbord mjölat med rågmjöl. Degen ska kännas massiv!

Smörj två stora brödformar, jag kör med 30-centimeters på ca 2.5-3 liter. Knô ner degen ordentligt. Packa den som en vägvält. Jäs under bakduk i ytterligare minst 30 minuter.

Värm ugnen till 250 grader.

Vill du kan du pensla bröden med vispat ägg och strö över valfria fröer. Sesam eller skalad orostad solros är bra.

Sätt in bröden och sänk värmen till 190 grader (175 med fläkt)

Grädda i nedre delen av ugnen i 45-55 minuter.

Skaka ur bröden ur formarna och låt dem vila ett dygn på galler.
Skär tunna skivor, lägg på tjockt med Bregott och hyvla på en god lagrad ost eller spritsa över Kalles Original i vackra mönster, men framför allt, NJUT!

Där tror jag faktiskt det helvirriga receptet på "Rosendahls kavring" från Tasteline har blivit både bakbart och ätbart!
Härmed varde kungjort att bakverket i fråga bytt namn till "Pojoels Kumminstock"

Testade att baka enligt ditt recept. Surdegen var verkligen pigg och jäste över glaset jag gjorde den i. Körde första delen igår kväll och del två vid lunchtid idag. Kollade bunken nu och den har inte jäst en millimeter.. helt död.

Vad har jag gjort för fel??
Citera
2014-02-28, 21:24
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Jag har en kompis som flyttat till staterna. Där är bröden ren katastrof inte helt oväntat.
Så när han var hemma vid jul så fick han med sig lite av min surdegskultur i en burk och sedan satte jag ihop denna filmen till honom som nybörjarguide.
Steg för steg från start till mål hur du bakar ett bra surdegsbröd.
http://m.youtube.com/watch?v=01VdQgUMFrE
Håll till godo! Det är inte så svårt som det verkar.
Inte för att det har med saken att göra, men hade han fastnat i tullen med en burk med levande bakteriekultur så hade han nog kunnat skatta sig lycklig om han bara hade fått astronomiska böter, och inte förpassats omgående till Guantanamo...
Citera
2014-03-01, 21:16
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Inte för att det har med saken att göra, men hade han fastnat i tullen med en burk med levande bakteriekultur så hade han nog kunnat skatta sig lycklig om han bara hade fått astronomiska böter, och inte förpassats omgående till Guantanamo...

Det går även att torka surdegen för smuggling till främmande länder!
Kan nog behövas lite fräscha bakrecept på vissa platser, så gör en god gärning om ni har bekanta i brödöknar.
Citera
2014-03-09, 13:46
Medlem
Gustavoss avatar
Hej alla! skulle behöva lite hjälp angående min rågsurdeg som jag försöker starta upp!
har gjort efter detta
http://paindemartin.blogspot.dk/2009...ra-borjan.html

och har grovt mjöl så har i llite lite mer vatten.
igår var dag fem och jag tyckte inte det var bra nog, så jag väntade till idag som är dag 6. och nu är den VÄLDIGT bubblig, har rest sig, men inte till dubbel storlek, kanske till 1.4-1.5 av storleken. konsistensen skulle faktiskt kunna likas vid chokladmousse, när jag rör runt bubblar det tydligt vilket känns som ett gott tecken. det jag oroar mig för lite är att den luktar väldigt starkt, lite mildare än vad den gjorde för 2-3 dagar sen, men den luktar väldigt surt och jästaktigt vilket jag inte fått uppfattningen om att den ska, men den kanske ska det?
vore tacksam för tips
Gustav
Citera
2014-03-09, 14:07
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Hej alla! skulle behöva lite hjälp angående min rågsurdeg som jag försöker starta upp!
har gjort efter detta

igår var dag fem och jag tyckte inte det var bra nog, så jag väntade till idag som är dag 6. och nu är den VÄLDIGT bubblig, har rest sig, men inte till dubbel storlek, kanske till 1.4-1.5 av storleken. konsistensen skulle faktiskt kunna likas vid chokladmousse, när jag rör runt bubblar det tydligt vilket känns som ett gott tecken. det jag oroar mig för lite är att den luktar väldigt starkt, lite mildare än vad den gjorde för 2-3 dagar sen, men den luktar väldigt surt och jästaktigt vilket jag inte fått uppfattningen om att den ska, men den kanske ska det?
vore tacksam för tips
Gustav
Låter som den mår utmärkt och dags att börja baka med.
Citera
2014-03-15, 18:00
Medlem
Gustavoss avatar
Gjorde mitt första surdegsbröd idag ! blev bra!
Det enda var att skorpan blev lite för hård, vad ska jag då göra annorlunda nästa gång ?
Citera
2014-03-15, 18:05
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Det enda var att skorpan blev lite för hård, vad ska jag då göra annorlunda nästa gång ?
Den brukar mjukna efter en dag. Annars kan du ju testa grädda på något lägre temperatur och kanske lite längre tid.
Citera
2014-03-31, 20:15
Medlem
Citat:

Lägre temperatur och/eller förvara brödet i plastpåse
Citera
2014-04-15, 17:10
Medlem
Citat:
har gjort efter detta

vore tacksam för tips
Gustav

Jag föreslår att du köper en ren jästkultur från Mejeribolaget. Från denna firman kan man prenummerera på en ren jästkultur i pulverform, och den kommer förpackad i portionspåsar. En påse kultur blandas enligt beskrivningen för grundreceptet för surdegoch skall sedan stå och jäsa i rumstemperatur till lämplig mognad. Sedan delar man upp surdegen, antingen till bak eller till frysen för spara till senare bakning. Portionspåsen med jästpulver kan även den sparas i frysen och har lång hållbarhet.
Citera
2014-04-15, 17:52
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avokado55
Jag föreslår att du köper en ren jästkultur från Mejeribolaget. Från denna firman kan man prenummerera på en ren jästkultur i pulverform, och den kommer förpackad i portionspåsar. En påse kultur blandas enligt beskrivningen för grundreceptet för surdegoch skall sedan stå och jäsa i rumstemperatur till lämplig mognad. Sedan delar man upp surdegen, antingen till bak eller till frysen för spara till senare bakning. Portionspåsen med jästpulver kan även den sparas i frysen och har lång hållbarhet.
Bortkastade pengar tycker jag!

Det är lika enkelt att göra sin egna surdeg efter något av recepten på nätet.
Sedan kan man välja om man vill mata den någon eller ett par gånger i veckan, torka den eller frysa in i lämplig mängd för att få igång ett surdegsbak.
Till en bråkdel av priset som Mejeribolaget vill ha.
Citera
2014-04-17, 17:48
Medlem
Inskolarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avokado55

Har själv börjat med mejeribolaget när jag började med surdeg, idag skulle jag inte röra skiten. Surdegen är död surdeg på samma sätt som kronjästs surdegsburkar. Jäst är ett måste för att det skall funka att baka med den. Nej då använder jag hellre min riktiga surdeg.
Citera
2014-04-27, 16:23
Medlem
Några frågetecken:

Kan man använda grahamsmjöl istället för rågmjöl för att göra surdegen?

När surdegen börjat bubbla och ser klar ut, hur länge kan man förvara den?

Håller även på att baka surdegsbröd i denna stund, men har inte såna där frysboxar som jag sett en del har när man ställer in degen i kylskåpet och låter den jäsa ett dygn. Måste man ha det? Kan reglera temperaturen på kylskåpet om det behövs...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in