2009-11-09, 10:19
Medlem
Cantorass avatar
Någon som har bra recept på surdeg utan råg (vete/havre/korn/majs/ris/surdeg)? Gärna recept på surdegsbröd helt utan råg också.
Citera
2009-11-09, 11:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Någon som har bra recept på surdeg utan råg (vete/havre/korn/majs/ris/surdeg)? Gärna recept på surdegsbröd helt utan råg också.
Det är inga problem att skapa surdeg på endast vetemjöl, rivet äpple (honung, fikon osv) och vatten (35-gradigt).

Blanda i en 2-liters burk med lock:
100 g (1 dl) 35-gradigt vatten. Man bör ta lite mer vatten om man kör på honung eller fikon
200 g vetemjöl
1 msk honung (ett rårivet äpple fikon)

Sätt på locket och låt stå i 3 dagar, helst i en temperatur av 26-30 grader. Om du inte finner ett ställe som kan providera för den här tempen så kan du stoppa burken i din avstängda ugn.

Rör om i smeten minst en gång om dagen.

Den fjärde dagen skrapar du ut smeten i en stor bunke, fyller på med 200 g vetemjöl och 200 g vatten (35-gradigt). Rör om ordentligt med en slev och täck över med plastfolie. Låt jäsa i ytterligare 1 dygn (26-30 grader).

Dag fem har du en färdig surdeg. Denna förvarar du lämpligast i kyl. Du kan också mata surdegen genom att ta ut den och tillsätta gradvis 100 g vatten (35 gr) och 100 g vetemjöl i taget.

~Paul~
Citera
2009-11-10, 20:40
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är inga problem att skapa surdeg på endast vetemjöl, rivet äpple (honung, fikon osv) och vatten (35-gradigt).

100 g (1 dl) 35-gradigt vatten. Man bör ta lite mer vatten om man kör på honung eller fikon
200 g vetemjöl

Sätt på locket och låt stå i 3 dagar, helst i en temperatur av 26-30 grader. Om du inte finner ett ställe som kan providera för den här tempen så kan du stoppa burken i din avstängda ugn.

Den fjärde dagen skrapar du ut smeten i en stor bunke, fyller på med 200 g vetemjöl och 200 g vatten (35-gradigt). Rör om ordentligt med en slev och täck över med plastfolie. Låt jäsa i ytterligare 1 dygn (26-30 grader).

Dag fem har du en färdig surdeg. Denna förvarar du lämpligast i kyl. Du kan också mata surdegen genom att ta ut den och tillsätta gradvis 100 g vatten (35 gr) och 100 g vetemjöl i taget.

~Paul~

Tack, äppelvarianten just startad, vi får se hur det går, borde vara klar till helgen då?
Citera
2009-11-10, 20:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack, äppelvarianten just startad, vi får se hur det går, borde vara klar till helgen då?
Ja, det bör vara klart till helgen. Lycka till och avlägg gärna kontinuerliga rapporter .

~Paul~
Citera
2009-11-12, 12:13
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ja, det bör vara klart till helgen. Lycka till och avlägg gärna kontinuerliga rapporter .

~Paul~

Efter 36 timmar kom de första livstecknen - några bubblor på ytan - och fler inuti degen - konsistensen har blivit lösare och är ungefär som poolish - inte omöjligt att det här kommer att funka.
Citera
2009-11-12, 12:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Efter 36 timmar kom de första livstecknen - några bubblor på ytan - och fler inuti degen - konsistensen har blivit lösare och är ungefär som poolish - inte omöjligt att det här kommer att funka.
Låter lovande! Det kommer säkert att funka.

Jag satte surdeg för 3 dagar sedan. Den var nu i morse ca 4 ggr så hög som från början, luktar extremt surt och bubblar som när man jäser vin . I morgon kommer det att bakas här.

~Paul~
Citera
2009-11-12, 13:21
Medlem
Citat:

200 g vetemjöl

~Paul~

Hur gör du för att baka på det sedan?
Citera
2009-11-12, 14:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Hur gör du för att baka på det sedan?
Det beror på vilket mjöl jag kör med. Man kan i princip använda det till alla sorters mjöl, men godast är det i samband med rågmjöl tillsammans med grahamsmjöl och vetemjöl special. Jag tar ca 1,5 dl surdeg till en normalstor limpa på ca 600 g mjölblandning. En sådan jäser mellan 6-8 h beroende på omgivningens temperatur. Degen bör vara ganska lös och gräddas i form.

~Paul~
Citera
2009-11-13, 09:36
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Låter lovande! Det kommer säkert att funka.

Jag satte surdeg för 3 dagar sedan. Den var nu i morse ca 4 ggr så hög som från början, luktar extremt surt och bubblar som när man jäser vin . I morgon kommer det att bakas här.

~Paul~

Min äppelsurdeg har nu nått den vördnadsvärda åldern av 60 timmar. Den påminner närmast om en blandning av Beckers lackfärg och mäsk. Den växer inte mer än ~50% på höjden, men det beror nog på att den är så lös - det räcker att skaka den lite så säckar den ihop totalt - men den växer upp igen på några minuter. Den är fortfarande nästan helt luktfri - en svag doft av bulldeg, men det är allt - trots att den bubblar på rejält. Däremot smakar den rejält surt - mikroorganismerna har helt klart smällt i sig hela äpplet - det finns inte ens några spår av äpplet i konsistensen - den är helt slät.
Citera
2009-11-13, 09:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Min äppelsurdeg har nu nått den vördnadsvärda åldern av 60 timmar. Den påminner närmast om en blandning av Beckers lackfärg och mäsk. Den växer inte mer än ~50% på höjden, men det beror nog på att den är så lös - det räcker att skaka den lite så säckar den ihop totalt - men den växer upp igen på några minuter. Den är fortfarande nästan helt luktfri - en svag doft av bulldeg, men det är allt - trots att den bubblar på rejält. Däremot smakar den rejält surt - mikroorganismerna har helt klart smällt i sig hela äpplet - det finns inte ens några spår av äpplet i konsistensen - den är helt slät.
Haha, låter som något ur en skräckfilm (The Blob). Jag var tvungen att tillföra mer mjöl och vatten eftersom jag inte kommer att hinna baka något idag. Surdegen är helt klart färdig så nu håller jag bara på att "mata" den.

~Paul~
Citera
2009-11-13, 10:08
Medlem
MoLoKs avatar
Jag gör allt på surdeg numera. Bröd, pizzadeg och kanelbullar på vetesurdeg. Bröd på rågsurdeg.

Det är rätt kul men det är viktigt att man inte tvivlar på sina degar. Give them the benefit of doubt!

Speciellt pizza på vetesurdeg blir gudomlig. Helt jävla makalös och den blir godare än någon pizza du kan få tag på i Sthlm imo.
Citera
2009-11-15, 12:47
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Haha, låter som något ur en skräckfilm (The Blob). Jag var tvungen att tillföra mer mjöl och vatten eftersom jag inte kommer att hinna baka något idag. Surdegen är helt klart färdig så nu håller jag bara på att "mata" den.

~Paul~

Surdegsbaguetterna på äppelsurdegen klara:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/su...guette-385.JPG

Blandade 350g surdeg med 500g mjöl och 3dl vatten. Efter bearbetning tog det bra länge innan jäsningen kom igång. Degen bara låg som en stel platta - men efter ~6 timmar började den komma igång - jag väntade nog 10 timmar innan den första batchen gick in i ugnen. Den andra fick slutjäsa i kylskåpet över natten.
För att vara första försöket är jag väldigt nöjd med resultatet. Baguetterna blev lika luftiga som med jästdeg. Konsistensen blev faktiskt bättre än med jästdeg, väldigt seg, men det kanske beror på den långa jästiden? Det enda jag är lite besviken på är smaken - jag hade förväntat att den skulle bli annorlunda än de vanliga - men baguetterna smakade precis som jästvarianten - vilket iofs inte är så illa.

Kan surdegen vara kvar i kylskåpet när man "matar" den eller ska den stå framme för att få upp aptiten?
Senast redigerad av Cantoras 2009-11-15 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in