Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-06-28, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okaski
Fick 126+ på det där testet. Funderar på att gå och göra "the real thing" men först undrar jag vad de sysslar med i Mensa? Sitter de bara och fikar eller åstadkommer de något vettigt. Orkar ju inte gå dit och krångla bara för att kanske få fika

Mycket är ren sociala träffar men ett exempel på aktivitet är detta;
http://www.mensa.se/programmet-foer-begavade-barn

Sedan är vi att det är ett världsomspännande nätverk och man kommer lät in i grupper i andra länder som man besöker eller ska vistas i under en period av någon anledning. Samt även förstås att det är ett nätverk som kan användas för resa som ovanstående nämnde.

Men annars så är det mycket träffar i form av pub-träffar, pizza-träffar, spel-träffar och en massa andra saker beroende på vad medlemmarna själva vill.
Citera
2012-06-28, 01:02
Medlem
MeanMEs avatar
Vad gör man i mensa ?

Funderat någon gång på att göra testet men det har aldrig blivit av.
Ser inte poängen med det om inte mensas aktiviteter är intressanta.
Citera
2012-06-28, 01:21
Medlem
okaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Mycket är ren sociala träffar men ett exempel på aktivitet är detta;
http://www.mensa.se/programmet-foer-begavade-barn

Sedan är vi att det är ett världsomspännande nätverk och man kommer lät in i grupper i andra länder som man besöker eller ska vistas i under en period av någon anledning. Samt även förstås att det är ett nätverk som kan användas för resa som ovanstående nämnde.

Men annars så är det mycket träffar i form av pub-träffar, pizza-träffar, spel-träffar och en massa andra saker beroende på vad medlemmarna själva vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Keynes
Det beror väl helt på vad du själv anser vara vettigt. Beroende på vart man är händer det mer eller mindre, i Norrland mindre, i Stockholm mer. Pubmötena är för det mesta trevliga, och man kan diskutera lite vad man vill. Mer info finns på hemsidan.

http://www.us.mensa.org/connect/sight/

Där är i min mening den vettigaste saken.

Tack så mycket Socialförening asso, så socialt utstötta är väll inte smarta
Citera
2012-06-28, 02:26
Medlem
Bara 116 på svenska mensas provtest på hemsidan......jag som trodde jag var smart....

Har för mig jag fick 131 för några år sen....

Nån snäll person som kan pm:a mig svaret på 22:an och 24:an????
Har tittat igen på dem om igen och fattar inte hur jag skall tänka...
Senast redigerad av evanderross 2012-06-28 kl. 02:29.
Citera
2012-06-28, 14:39
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vad gör man i mensa ?

Funderat någon gång på att göra testet men det har aldrig blivit av.
Ser inte poängen med det om inte mensas aktiviteter är intressanta.

Citat:
Tack så mycket Socialförening asso, så socialt utstötta är väll inte smarta

http://www.mensa.se/Kalender/?date=2012-06-01

Där har ni kalendern, funnen på mensas hemsida under "Det här gör vi".

Visst är det en socialförening! Finns alla möjliga slags personer, dock är intressant nog stereotypen överrepresenterad åtminstone på mötena, dvs den något nördiga it-teknikern (riktigt många håller på med it). De flesta är män. Inget ont mot detta, men själv skulle jag hellre se en större blandning med mer variation. Nu har jag inte varit på alltför många möten, men brudfaktorn är tyvärr låg. Socialt utstötta är enligt min erfarenhet ofta intelligentare än andra. I vilket fall är något som kan sägas att acceptansen i mensa är väldigt hög, att vara lite småeccentrisk och ha specialintressen är snarare normen, vilket jag tycker är riktigt trevligt och ett skönt ombyte. Så du behöver inte oroa dig för att inte passa in!

Mensas forum var en av de stora anledningarna till varför jag blev medlem, men måste tyvärr säga att jag blev besviken, det är väldigt slappt modererat, trådarna spårar ur väldigt fort och det finns ett gäng "forumrävar" som i stort sätt styr och ställer, mer så än på flashback. Föredrar helt klart det sistnämnda. Tidningen som kommer ut en gång i månaden är inte jättemycket att ha, ganska torftigt innehåll (men måste även erkänna att jag inte gett den en tillräcklig chans, tankenötterna kan säkert vara kul om man gillar sånt). Genom SIGHT fick jag boende i en europiesk storstad på endast en dag faktiskt, och kunde även få en längre tids boende på ett annat ställe. Riktigt grym tjänst som slår couchsurfing med hästlängder!

Angående debatten "testprovet är mycket enklare, de vill bara tjäna pengar..." kan jag säga att så inte är fallet. Svårighetsgraden på det testet och det riktiga är väldigt jämn. Vad som däremot är annorlunda är tidspressen, man måste verkligen jobba snabbt för att klara tidsgränsen. Men det är väl så att antingen ser man lösningen direkt, eller inte alls. Om man inte ser den så gott som direkt hinner man för den delen inte heller med.

Har ni några andra frågor är det bara att ställa dem!
Citera
2012-06-28, 15:55
Medlem
okaskis avatar
Citat:
http://www.mensa.se/Kalender/?date=2012-06-01

Där har ni kalendern, funnen på mensas hemsida under "Det här gör vi".

Visst är det en socialförening! Finns alla möjliga slags personer, dock är intressant nog stereotypen överrepresenterad åtminstone på mötena, dvs den något nördiga it-teknikern (riktigt många håller på med it). De flesta är män. Inget ont mot detta, men själv skulle jag hellre se en större blandning med mer variation. Nu har jag inte varit på alltför många möten, men brudfaktorn är tyvärr låg. Socialt utstötta är enligt min erfarenhet ofta intelligentare än andra. I vilket fall är något som kan sägas att acceptansen i mensa är väldigt hög, att vara lite småeccentrisk och ha specialintressen är snarare normen, vilket jag tycker är riktigt trevligt och ett skönt ombyte. Så du behöver inte oroa dig för att inte passa in!

Mensas forum var en av de stora anledningarna till varför jag blev medlem, men måste tyvärr säga att jag blev besviken, det är väldigt slappt modererat, trådarna spårar ur väldigt fort och det finns ett gäng "forumrävar" som i stort sätt styr och ställer, mer så än på flashback. Föredrar helt klart det sistnämnda. Tidningen som kommer ut en gång i månaden är inte jättemycket att ha, ganska torftigt innehåll (men måste även erkänna att jag inte gett den en tillräcklig chans, tankenötterna kan säkert vara kul om man gillar sånt). Genom SIGHT fick jag boende i en europiesk storstad på endast en dag faktiskt, och kunde även få en längre tids boende på ett annat ställe. Riktigt grym tjänst som slår couchsurfing med hästlängder!

Angående debatten "testprovet är mycket enklare, de vill bara tjäna pengar..." kan jag säga att så inte är fallet. Svårighetsgraden på det testet och det riktiga är väldigt jämn. Vad som däremot är annorlunda är tidspressen, man måste verkligen jobba snabbt för att klara tidsgränsen. Men det är väl så att antingen ser man lösningen direkt, eller inte alls. Om man inte ser den så gott som direkt hinner man för den delen inte heller med.

Har ni några andra frågor är det bara att ställa dem!

Mycket intressant det du säger! Haha stereotyp stereotyp

Att det inte finns så stor blandning på medlemmarna är förståeligt. Det är oftast en viss kategori människor som närvarar eller går med i föreningar upplever jag

Okej om testet är på samma nivå som provtestet känns det rätt lovande men det där med tiden som du nämner kan ju bli lite jobbigt.

Aa har en fråga. Finns det inte olika sorters intelligens? Provtestet var bara logik, är det en intelligens som hänger ihop mycket med de andra eller?
Senast redigerad av okaski 2012-06-28 kl. 15:59.
Citera
2012-06-28, 19:43
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Mycket intressant det du säger! Haha stereotyp stereotyp

Att det inte finns så stor blandning på medlemmarna är förståeligt. Det är oftast en viss kategori människor som närvarar eller går med i föreningar upplever jag

Okej om testet är på samma nivå som provtestet känns det rätt lovande men det där med tiden som du nämner kan ju bli lite jobbigt.

Aa har en fråga. Finns det inte olika sorters intelligens? Provtestet var bara logik, är det en intelligens som hänger ihop mycket med de andra eller?

Är ingen expert, men detta provet mäter endast den spatiala intelligensen, aka G-faktorn. Alltså inte IQn. Däremot korrelerar G-faktorn starkt mot denna, varför man anser att man kan göra en uppskattning. Det finns IQ-test som även mäter den verbala delen (den andra "intelligensdelen"). Dessa har jag hört används av Mensa i andra länder, och också psykologer (WAIS-testet), och ska ge en riktigare bild av IQ-nivån. Anledningen till att den verbala delen inte testas i Sverige är uppenbarligen för att de då ska diskriminera någon grupp (invandrare, män, kvinnor, hemslöjdslärare?).

Något sånt. Bättre info här under.

http://en.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient
http://en.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale
Citera
2012-06-29, 01:37
Medlem
okaskis avatar
Citat:
Är ingen expert, men detta provet mäter endast den spatiala intelligensen, aka G-faktorn. Alltså inte IQn. Däremot korrelerar G-faktorn starkt mot denna, varför man anser att man kan göra en uppskattning. Det finns IQ-test som även mäter den verbala delen (den andra "intelligensdelen"). Dessa har jag hört används av Mensa i andra länder, och också psykologer (WAIS-testet), och ska ge en riktigare bild av IQ-nivån. Anledningen till att den verbala delen inte testas i Sverige är uppenbarligen för att de då ska diskriminera någon grupp (invandrare, män, kvinnor, hemslöjdslärare?).

Något sånt. Bättre info här under.

http://en.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient
http://en.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale

Tack för info. Aa det MÅSTE vara hemslöjdslärare för de är ju rätt efterblivna!
Citera
2012-07-02, 19:46
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Tack för info. Aa det MÅSTE vara hemslöjdslärare för de är ju rätt efterblivna!

Det är även min hypotes!

Tycker förresten att alla som är intresserade borde göra testet, inte för att föreningen ska få mer pengar, utan för att det är bra att få svaret, svart på vitt. Oavsett resultat skulle jag vilja drista mig att säga. Motgångar precis som framgångar hör till livet, lite grann. Ingen och inget är perfekt är en av mina livsfilosofier, men också att man trots detta borde sträva mot perfektion. Blir man smartare för att man är med i mensa? Nej. Blir man dummare för att man inte är det? Nej. Är det kul att få veta? Ja!
Citera
2012-08-13, 18:29
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
Fler kvinnor än män klarar det riktiga testet.

Källa???

För övrigt så gjorde jag prov-testet..

Resultatet blev "-skit ner dig, ditt as!" och så visades en Rorschach-fläck som såg precis ut som din mamma..
Jag ba; WTF!?!?111 ROFL!!!

Vad gäller att ha testat "utanför skalan" (dvs. 135+) så är man i de fallet ändå bara en i en grupp på 94.000+ personer, i Sverige, eller en i en grupp på 70.000.000+ på jorden.
Dvs. man är inte plötsligt "the shit" bara för att man scorat på det testet..
Senast redigerad av PissingContest 2012-08-13 kl. 18:59.
Citera
2012-08-13, 18:39
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HL333982
Gjorde mensa-testet för ungefär ett år sedan. Fick 42 av 45 rätt om jag inte missminner mig. Det gav en IQ på "135 eller över" som är maxpoängen och ska motsvara 99:e procentilen, alltså topp 1% av befolkningen. Man måste vara inom topp 2% för att få gå med i mensa. Nu är frågan hur förhållandet inom mensa ser ut? Är hälften i den 98:e procentilen och hälften i den 99:e procentilen? Känns spontant som att fler borde vara i den 98:e procentilen än den 99:e procentilen.

Känns spontant som att du borde veta det om du verkligen tillhör den 99'de percentilen..

Hade du haft 135+ hade du säkert lagt ditt resultat på minnet och du hade säkert inte trott att "procentil" är ett ord..

Jag kan ju ha fel, men det luktar lögn att du har 135+ i IQ och ändå inte, i skolan, lyckats tillgodogöra dig något så basalt som "normalfördelningar"..

Fan, det kanske är du på bilden i din avatar..
Senast redigerad av PissingContest 2012-08-13 kl. 18:43.
Citera
2012-08-14, 16:07
Medlem
MaDzthemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
http://www.highiqsociety.org/iq_tests/test.php?dataSRC=load_flash_test.php&resultsSRC=fi nish_flash_test.php&closeSRC=check_pass_test.php

Hur ställer ni er till detta?
Där är rena faktafrågor.
Det säg att smarta personer organiserar sitt minne bättre, men har det något samband med IQ?
Väldigt olika test och ändå anser sig båda mäta IQ.
Vad säger ni? Jag får 102 på det provet. Jag anser själv att de logiska följderna är betydligt svårare än mensas (mensa är rena barnleken i jämförelse).

Jag har skrivit MENSAS testprov på nätet och tyckte det var ganska svårt. Jag håller inte med dig där att detta testet skulle vara svårare detta är ett direkt kopierat meddelande efter fullföljt test jag nyss gjorde där.

YOUR FREE IQ TEST SCORE

Note: The free IQ test you took was rather short. For an accurate estimate of your IQ score a longer and much more elaborate IQ test is required.

Based on your performance on the IQ test we estimate your IQ score to be:

Your IQ score lies within a range of 133 up to 149, or it may be even higher!

Do you like taking IQ tests? Then help us grow!
Share your IQ score and this website and..
DARE YOUR FRIENDS TO OUTSCORE YOU!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in