Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vad gör man i mensa ?
Funderat någon gång på att göra testet men det har aldrig blivit av.
Ser inte poängen med det om inte mensas aktiviteter är intressanta.
Citat:
Ursprungligen postat av okaski
Tack så mycket

Socialförening asso, så socialt utstötta är väll inte smarta

http://www.mensa.se/Kalender/?date=2012-06-01
Där har ni kalendern, funnen på mensas hemsida under "Det här gör vi".
Visst är det en socialförening! Finns alla möjliga slags personer, dock är intressant nog stereotypen överrepresenterad åtminstone på mötena, dvs den något nördiga it-teknikern (riktigt många håller på med it). De flesta är män. Inget ont mot detta, men själv skulle jag hellre se en större blandning med mer variation. Nu har jag inte varit på alltför många möten, men brudfaktorn är tyvärr låg. Socialt utstötta är enligt
min erfarenhet ofta intelligentare än andra. I vilket fall är något som kan sägas att acceptansen i mensa är väldigt hög, att vara lite småeccentrisk och ha specialintressen är snarare normen, vilket jag tycker är riktigt trevligt och ett skönt ombyte. Så du behöver inte oroa dig för att inte passa in!
Mensas forum var en av de stora anledningarna till varför jag blev medlem, men måste tyvärr säga att jag blev besviken, det är väldigt slappt modererat, trådarna spårar ur väldigt fort och det finns ett gäng "forumrävar" som i stort sätt styr och ställer, mer så än på flashback. Föredrar helt klart det sistnämnda. Tidningen som kommer ut en gång i månaden är inte jättemycket att ha, ganska torftigt innehåll (men måste även erkänna att jag inte gett den en tillräcklig chans, tankenötterna kan säkert vara kul om man gillar sånt). Genom SIGHT fick jag boende i en europiesk storstad på endast en dag faktiskt, och kunde även få en längre tids boende på ett annat ställe. Riktigt grym tjänst som slår couchsurfing med hästlängder!
Angående debatten "testprovet är mycket enklare, de vill bara tjäna pengar..." kan jag säga att så inte är fallet. Svårighetsgraden på det testet och det riktiga är väldigt jämn. Vad som däremot är annorlunda är tidspressen, man måste verkligen jobba snabbt för att klara tidsgränsen. Men det är väl så att antingen ser man lösningen direkt, eller inte alls. Om man inte ser den så gott som direkt hinner man för den delen inte heller med.
Har ni några andra frågor är det bara att ställa dem!