2013-01-27, 14:58
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ringmuskeln
Det är skillnad på att vara gatu-smart och att ha högt IQ på riktigt. Högt IQ är inget val. I don't belive you, you are a liar!

Vad pratar du om? Att vara medlem i MENSA är ingen större bedrift, i runda slängar kan 2% av Sveriges befolkning bli medlemmar. Sverige är det femte största MENSAlandet. Förstår inte vad du försöker dra för slutsatser.

IQ är till absolut största delen ärftligt ja, vad är din poäng?
Citera
2013-01-27, 16:21
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Vad pratar du om? Att vara medlem i MENSA är ingen större bedrift, i runda slängar kan 2% av Sveriges befolkning bli medlemmar. Sverige är det femte största MENSAlandet. Förstår inte vad du försöker dra för slutsatser.

IQ är till absolut största delen ärftligt ja, vad är din poäng?

Istället för att berätta med egna ord så drog du fram det som någon annan har skrivit och 139 för en elvaåring tror jag inte räcker om det är så att det räknas ner vid högre ålder. Jag testade dig, det är större chans att du inte ljuger när du inte blev upprörd över det jag skrev.
Citera
2013-01-29, 19:44
Medlem
Bara-Robins avatar
Ett par viktiga saker man kanske ska veta innan man ljuger om att man har hög IQ är att det är 45 frågor på mensas övervakade test. Det är svårare än det svenska testet på nätet. Man har 20 minuter på sig. Och 135 är den högsta IQ nivån man mäter i europa på den skalan som mensa använder. Så säger någon att de har högre IQ så ljuger de, eller så räknar de med en annan skala, vilket är helt idiotiskt.
Det är helt enkelt inte tillförlitligt att mäta över 135 då man inte har ett tillräckligt stort urval för att skapa tillförlitliga metoder för att mäta detta.

Edit. Jag måste dock inflika med att jag är inte helt 100 på att det var 20 minuter man hade på sig.
Citera
2013-01-29, 19:47
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Jag blev medlem när jag var 11 dvs åtta år sedan, provet jag gjorde fick jag 139 eller liknande skräp på, man räknar sedan ner det när man blir äldre.

Att man spelar spel gör man inte, däremot får fem spel varje år bära märket för MENSA för att spelet stimulerar tänkande.

Jag är ganska säker på att det är 20 minuter på det "riktiga" testet. Frågorna är dock nästan likadana, mer tidspress dock.

Man kan inte få över 135, och när man räknar ut det så tar man hänsyn till åldern. Dvs, är du 11 och har 40 rätt så kanske du får 135 i IQ, men när du är 40 och gör det så kanske du måste ha 45 rätt för att få 135 i IQ.
Dock kan man som sagt var inte få över 135.
Citera
2013-01-29, 20:10
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Ett par viktiga saker man kanske ska veta innan man ljuger om att man har hög IQ är att det är 45 frågor på mensas övervakade test. Det är svårare än det svenska testet på nätet. Man har 20 minuter på sig. Och 135 är den högsta IQ nivån man mäter i europa på den skalan som mensa använder. Så säger någon att de har högre IQ så ljuger de, eller så räknar de med en annan skala, vilket är helt idiotiskt.
Det är helt enkelt inte tillförlitligt att mäta över 135 då man inte har ett tillräckligt stort urval för att skapa tillförlitliga metoder för att mäta detta.

Edit. Jag måste dock inflika med att jag är inte helt 100 på att det var 20 minuter man hade på sig.

Wechlers skala går högre än till 135 och det är den som används, eftersom Mensa inte låter personer under 18år göra det vanliga övervakade testet så är det möjligt att det testet han gjorde hos psykolog mätte högre resultat än 135!

inte för att vara oförskämd men du bör vara lugn med anklagelserna om du inte har så bra koll.

edit: testen behöver inte ens vara gjorda i Mensas regi utan tex Wais-test utförda av psykolog anses som grund nog för medlemskamp (förutsatt att IQ:en är över 130)
Senast redigerad av hashish-boy 2013-01-29 kl. 20:27.
Citera
2013-01-29, 21:22
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Wechlers skala går högre än till 135 och det är den som används, eftersom Mensa inte låter personer under 18år göra det vanliga övervakade testet så är det möjligt att det testet han gjorde hos psykolog mätte högre resultat än 135!

inte för att vara oförskämd men du bör vara lugn med anklagelserna om du inte har så bra koll.

edit: testen behöver inte ens vara gjorda i Mensas regi utan tex Wais-test utförda av psykolog anses som grund nog för medlemskamp (förutsatt att IQ:en är över 130)

Jag gjorde testet hos en psykolog, MENSA gör som sagt inte tester på personer under 18. Det är även 20 minuter på provet som gäller. Provet jag gjorde mätte upp till 135 men det går efteråt att bestämma mer exakt, det är dock inte särskilt pålitligt jämfört med skillnader från 125-135.

Att psykologproven godkänns som MENSA-inträde stämmer.
Citera
2013-01-29, 22:34
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

Jag har inte sagt att Wechlers skala inte går högre än 135. Och mig veterligen så mäter man inte IQ med någon siffra hos en psykolog, om det nu inte vore för att man ansökte till Mensa. Man mäter dock perceptuell organisationsförmåga (tror jag det heter) och får ett uttalande om denna.
Bevisa mig gärna fel, men det är så jag har fått uppfattningen att det fungerar. Och själv har jag gjort både Wais I och Wais II, dvs det för barn, och det för vuxna, och jag har då gjort de där testerna själv, samt fått utlåtande på dessa. Och där får man inte någon siffra på sin IQ. Så inte för att vara oförskämd, men alla som uttalar sig på FB gör inte det utan att ha koll.
Citera
2013-01-29, 22:53
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Jag gjorde testet hos en psykolog, MENSA gör som sagt inte tester på personer under 18. Det är även 20 minuter på provet som gäller. Provet jag gjorde mätte upp till 135 men det går efteråt att bestämma mer exakt, det är dock inte särskilt pålitligt jämfört med skillnader från 125-135.

Att psykologproven godkänns som MENSA-inträde stämmer.

Och då kunde psykologen med säkerhet avgöra att du borde vara 4 poäng uppåt, utav 45 frågor?

Edit, eller menar du att du gjorde mensas test, vart godkänd, och sedan gjorde ett annat test där du fick 139? Isåfall är jag med.
Senast redigerad av Bara-Robin 2013-01-29 kl. 22:59.
Citera
2013-01-29, 23:11
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Jag har inte sagt att Wechlers skala inte går högre än 135. Och mig veterligen så mäter man inte IQ med någon siffra hos en psykolog, om det nu inte vore för att man ansökte till Mensa. Man mäter dock perceptuell organisationsförmåga (tror jag det heter) och får ett uttalande om denna.
Bevisa mig gärna fel, men det är så jag har fått uppfattningen att det fungerar. Och själv har jag gjort både Wais I och Wais II, dvs det för barn, och det för vuxna, och jag har då gjort de där testerna själv, samt fått utlåtande på dessa. Och där får man inte någon siffra på sin IQ. Så inte för att vara oförskämd, men alla som uttalar sig på FB gör inte det utan att ha koll.

eftersom att jag har gjort wais-test så har jag koll på vilken information jag fick! på min begåvningsprofil var alla mina resultat utsatta i ett diagram efter wechslers iq-skala med sträck för varje SD. jag fick i sammanfattningen av mina resultat i vilken percentil dem var i osv. det WAIS testet jag gjorde mätte dessutom högre än 135 och jag gjorde inte dessa tester för att bli medlem i MENSA utan det var en del i min ADHD utredning.

här har du information om testen http://en.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale#WAIS
Citera
2013-01-29, 23:22
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
eftersom att jag har gjort wais-test så har jag koll på vilken information jag fick! på min begåvningsprofil var alla mina resultat utsatta i ett diagram efter wechslers iq-skala med sträck för varje SD. jag fick i sammanfattningen av mina resultat i vilken percentil dem var i osv. det WAIS testet jag gjorde mätte dessutom högre än 135 och jag gjorde inte dessa tester för att bli medlem i MENSA utan det var en del i min ADHD utredning.

här har du information om testen http://en.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale#WAIS

Lustigt att jag inte fick det. En av oss ljuger, eller så gjorde våra psykologer precis tvärtom. Det finns tydligen etiska regler mot sådant enligt mensa med.

Edit. Etiska regler mot att barn gör det då vill säga.
Senast redigerad av Bara-Robin 2013-01-29 kl. 23:29.
Citera
2013-01-29, 23:38
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Lustigt att jag inte fick det. En av oss ljuger, eller så gjorde våra psykologer precis tvärtom. Det finns tydligen etiska regler mot sådant enligt mensa med.

Edit. Etiska regler mot att barn gör det då vill säga.

jag har precis läst igenom min utredningsrapport (en nerbantad version av orginalet) här står inte diagrammet med men vissa av mina resultat står med i percentilform.

jag vet inte hur informationen ska presenteras så har utgått från min egna rapport. som jag förstod det så är diagrammet till för att vissa styrkor och svagheter på ett sätt som är lättare att ta in.

vad är det för etiska regler? och vad är det för restreaktioner som gäller då?

edit: eftersom WAIS dessutom godkänns i tripple nine society så är det ett bevis för att den mäter över 135 det skulle i så fall vara om det inte får ges ut högre siffror i Sverige. jag har inga resultat över 130 men på diagrammet var 130 slutet på den näst högsta delen som var numrerat till 140 (kan förvisso ha numrerats högre än dem visar)
Senast redigerad av hashish-boy 2013-01-29 kl. 23:49.
Citera
2013-01-29, 23:47
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
jag har precis läst igenom min utredningsrapport (en nerbantad version av orginalet) här står inte diagrammet med men vissa av mina resultat står med i percentilform.

jag vet inte hur informationen ska presenteras så har utgått från min egna rapport. som jag förstod det så är diagrammet till för att vissa styrkor och svagheter på ett sätt som är lättare att ta in.

vad är det för etiska regler? och vad är det för restreaktioner som gäller då?

Jag vet inte riktigt vad det var för etiska regler. Jag läste bara det på mensas hemsida. Det skulle tydligen kräva intyg från föräldrar om man skulle mäta IQ på barn på det sättet. Jag kan inte uttala mig med säkerhet om det mer specifikt.

Jag tänkte igenom det där, och jag reserverar mig för att olika psykologer gör på olika sätt. På mitt ena WAIS så står det, utöver en massa sidokrams och kommentarer "exceptionellt hög perseptuell organisationsförmåga" (fast rättstavat antar jag), och det finns inte en siffra eller procent i något utav häftena vad jag kan minnas.
Dock så visar säkert testerna någon % som sedan psykologen tolkar. Och det är möjligt att ni fick ta del utav dessa. Jag fick det dock inte. Och jag utgick, för fort, ifrån att ingen fick det.
Dock låter det fortfarande lustigt att ett barn får det.

Jag läste om testet nu, och det står även att det är standardavvikelser på 15%, vilket ytterligare gör mig tveksam till att man skulle få exakta siffror. Speciellt i områden vid 135, där det enligt mensa i princip inte går att mäta exakt.
Senast redigerad av Bara-Robin 2013-01-29 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in