Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
jag har precis läst igenom min utredningsrapport (en nerbantad version av orginalet) här står inte diagrammet med men vissa av mina resultat står med i percentilform.
jag vet inte hur informationen ska presenteras så har utgått från min egna rapport. som jag förstod det så är diagrammet till för att vissa styrkor och svagheter på ett sätt som är lättare att ta in.
vad är det för etiska regler? och vad är det för restreaktioner som gäller då?
Jag vet inte riktigt vad det var för etiska regler. Jag läste bara det på mensas hemsida. Det skulle tydligen kräva intyg från föräldrar om man skulle mäta IQ på barn på det sättet. Jag kan inte uttala mig med säkerhet om det mer specifikt.
Jag tänkte igenom det där, och jag reserverar mig för att olika psykologer gör på olika sätt. På mitt ena WAIS så står det, utöver en massa sidokrams och kommentarer "exceptionellt hög perseptuell organisationsförmåga" (fast rättstavat antar jag), och det finns inte en siffra eller procent i något utav häftena vad jag kan minnas.
Dock så visar säkert testerna någon % som sedan psykologen tolkar. Och det är möjligt att ni fick ta del utav dessa. Jag fick det dock inte. Och jag utgick, för fort, ifrån att ingen fick det.
Dock låter det fortfarande lustigt att ett barn får det.
Jag läste om testet nu, och det står även att det är standardavvikelser på 15%, vilket ytterligare gör mig tveksam till att man skulle få exakta siffror. Speciellt i områden vid 135, där det enligt mensa i princip inte går att mäta exakt.