2013-01-26, 18:45
Medlem
går det testet på tid eller har ni tagit provtestet på deras sida?
Citera
2013-01-26, 23:30
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonZu
Jag har gjort provtestet och min fråga är hur mycket svårare är det riktiga testet jämfört det på hemsidan?

Om det har någon betydelse så fick jag alla rätt på provtestet.

Det är liknande strukturer fast i svartvitt och de är lite mer avancerat utformade speciellt när det kommer till de svårare. Du ska svara så mycket av de 45 frågorna som finns och du har bara en kvart på dig så det är bra om du lär dig se strukturerna snabb, försök att inte trassla in dig i den konstiga utformingen. Det riktiga testet är svårare då du har mycket mindre tid.
Citera
2013-01-26, 23:44
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka Kuk
En som säger sig ha fått 135 på testet viker ut sig själv med namn och bild. Detta är nog något av det mest ointelligenta som en person kan göra.

Summa Summarum: Intelligens kan inte mätas med statiska tester.

Det mer sjuka är att i medlemskapet ingår en bok med namnet på alla medlemmar(!), det är ju bara att plocka i alfabetsordning.
Citera
2013-01-26, 23:51
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ringmuskeln
Det mer sjuka är att i medlemskapet ingår en bok med namnet på alla medlemmar(!), det är ju bara att plocka i alfabetsordning.

Och medlemsavgiften på 345:-/år. Man får även utse årets spel.
Citera
2013-01-27, 00:09
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Och medlemsavgiften på 345:-/år. Man får även utse årets spel.

Årets spel? Hittate nu, mensastämplade Jag blev aldrig medlem då FB har snackat skit om att medlemskapet inte ger ett skit, det var nog sant. Mensa var ju till för att lösa världens problem och så sitter de och spelar spel, inte konstigt att världen ser ut som den gör.
Citera
2013-01-27, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonZu
Jag har gjort provtestet och min fråga är hur mycket svårare är det riktiga testet jämfört det på hemsidan?

Om det har någon betydelse så fick jag alla rätt på provtestet.

Rent svårighetsmässigt så är det mer eller mindre likvärdigt med provtestet som finns på danska mensas hemsida, men det övervakade testet är svårare genom att det är mycket mer tidsbegränsat och därmed stressigare

Citat:
Det är liknande strukturer fast i svartvitt och de är lite mer avancerat utformade speciellt när det kommer till de svårare. Du ska svara så mycket av de 45 frågorna som finns och du har bara en kvart på dig så det är bra om du lär dig se strukturerna snabb, försök att inte trassla in dig i den konstiga utformingen. Det riktiga testet är svårare då du har mycket mindre tid.

Är det inte 20min man har på sig?
Citera
2013-01-27, 00:24
Medlem
Gjorde förtestet för c:a 15 år sedan, fick 19/20 och inbjudan till huvudtestet. Brydde mig inte om testet och tänker att de vill ha dollars, likt alla org.
Citera
2013-01-27, 00:31
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLinaPulver
Rent svårighetsmässigt så är det mer eller mindre likvärdigt med provtestet som finns på danska mensas hemsida, men det övervakade testet är svårare genom att det är mycket mer tidsbegränsat och därmed stressigare

Är det inte 20min man har på sig?

Kan vara det, kommer inte ihåg, men snabbt måste det svaras på de första 25 frågorna.
Citera
2013-01-27, 01:40
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Kan vara det, kommer inte ihåg, men snabbt måste det svaras på de första 25 frågorna.

Jag blev medlem när jag var 11 dvs åtta år sedan, provet jag gjorde fick jag 139 eller liknande skräp på, man räknar sedan ner det när man blir äldre.

Att man spelar spel gör man inte, däremot får fem spel varje år bära märket för MENSA för att spelet stimulerar tänkande.

Jag är ganska säker på att det är 20 minuter på det "riktiga" testet. Frågorna är dock nästan likadana, mer tidspress dock.
Senast redigerad av Flaskhalsat 2013-01-27 kl. 01:41. Anledning: Tror det är fem spel, inte tre.
Citera
2013-01-27, 12:01
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:
Jag blev medlem när jag var 11 dvs åtta år sedan, provet jag gjorde fick jag 139 eller liknande skräp på, man räknar sedan ner det när man blir äldre.

Att man spelar spel gör man inte, däremot får fem spel varje år bära märket för MENSA för att spelet stimulerar tänkande.

Jag är ganska säker på att det är 20 minuter på det "riktiga" testet. Frågorna är dock nästan likadana, mer tidspress dock.

Troll Alert! Du måste förklara vad du menar med den meningen.
Citera
2013-01-27, 12:15
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Troll Alert! Du måste förklara vad du menar med den meningen.

Mensa Sverige:

Jag är under 18 år och vill bli medlem. Hur gör jag?
Du kan anlita en psykolog som administrerar ett av Mensa accepterat IQ-test åt dig. Resultatet, om du har en IQ över 130, visar du för vår testpsykolog:

Enligt de testetiska regler som Mensa Sverige följer krävs särskilda, mer omfattande, rutiner vid testning av barn. Testningen ska bland annat ske individuellt och med målsmans tillstånd. Utöver det ska testresultatet följas upp med ett personligt samtal med en psykolog. Mensa Sverige har som ideell förening inte möjlighet att genomföra så omfattande testning, och kan därför i dagsläget inte erbjuda testtillfällen för barn

Det är svårare att bestämma IQ på en underårig människa än en 35-årig person pga hjärnans uppbyggnad och möjlighet att utvecklas.

Det räcker för övrigt inte med de 40 minuterna som det tar annars att skriva provet.

20 minuter för att skriva provet och 20 minuters introduktion för provet som man får.
Citera
2013-01-27, 12:42
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:
Mensa Sverige:

Jag är under 18 år och vill bli medlem. Hur gör jag?
Du kan anlita en psykolog som administrerar ett av Mensa accepterat IQ-test åt dig. Resultatet, om du har en IQ över 130, visar du för vår testpsykolog:

Enligt de testetiska regler som Mensa Sverige följer krävs särskilda, mer omfattande, rutiner vid testning av barn. Testningen ska bland annat ske individuellt och med målsmans tillstånd. Utöver det ska testresultatet följas upp med ett personligt samtal med en psykolog. Mensa Sverige har som ideell förening inte möjlighet att genomföra så omfattande testning, och kan därför i dagsläget inte erbjuda testtillfällen för barn

Det är svårare att bestämma IQ på en underårig människa än en 35-årig person pga hjärnans uppbyggnad och möjlighet att utvecklas.

Det räcker för övrigt inte med de 40 minuterna som det tar annars att skriva provet.

20 minuter för att skriva provet och 20 minuters introduktion för provet som man får.

Det är skillnad på att vara gatu-smart och att ha högt IQ på riktigt. Högt IQ är inget val. I don't belive you, you are a liar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in