Citat:
Ursprungligen postat av maiaymistru
Det är fortfarande lika tokigt. Om din förklaring skulle ha något predestinationsvärde skulle det geometriska förhållandet mellan figurer av samma färg matcha det geometriska förhållandet mellan figurer av en annan färg (där figurer i samma färg sedan gemensamt skulle vridas eller vändas i den ena eller andra riktningen). Men så är inte fallet.
Ditt svar är godtyckligt men skenbart visuellt förklarat.
Det som möjligen kan vara av intresse OT är att du instinktivt anade sambandet, men utan att logiskt kunna redogöra varför det förhöll sig på det sätt det gjorde. Det andra som är intressant OT är att du gick all-in på att rätta en förklaring du ansåg felaktig, men utan någon som helst vilja att retirera från din egen alternativa (men likaledes felaktiga) förklaring.
Med risk för att bli ännu mer snöig, mitt syfte var inte att "rätta" den ursprungliga lösningen. Det kan hända att den stämmer då den kom fram till rätt svar, men jag hade svårt att förstå vad han menade. Därför skrev jag inte att han hade "fel", utan bidrog med en alternativ lösning som jag tycker är mer elegant.
Jag vidhåller att min lösning är rätt, och att det kan finnas fler än ett logiskt mönster i samma sekvens.
precis om i din lösning, "den rätta", tar min lösning hänsyn till ett mönster som finns hos två av figurtyperna, medan den tredje typen har ett annat mönster.