Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-12-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingu-walter
Jag har gjort deras roliga internettester och befarar att min IQ överskrider 135 med en marginal på runt 10. Detta är självklart genomsnittet på alla de olika testerna danska, norska, svenska. Tycker inte dem skiljde sig särskilt åt. Jag anser inte att jag skryter eftersom det här är ett anonymt internetforum. Att gå med i mensa och / eller göra mensas "riktiga" test ser jag däremot som att handla utifrån osedlig självkänsla då detta tyder på skroderande attityd. Visa din så kallade intelligens istället för att skryta med den..

Då vill jag istället hävda att du har ett komplex/bekräftelsebehov du behöver tillfredsställa genom att "skryta" på ett internetforum, ditt argument om att det skulle vara bättre eftersom det är anonymt håller inte alls då bekräftelsen i sig inte är bunden till det namn som står i ditt pass utan den identitet du själv byggt upp.

Snarare så är det en skyddsåtgärd från din sida att du väljer att göra det här, för om någon säger emot dig eller ger dig svar du inte vill höra kan du se till att du aldrig mer ser vad de skriver, alltså kan du selektivt välja att skriva och läsa information som passar den identitet du strävar efter och välja bort saker som inte passar den mallen.

Vad det gäller Mensa så kan det vara en bra förening för folk som har svårt med det sociala där de kan möta andra med samma bekymmer under en ofarlig gemensam nämnare. Med det vill jag inte hävda att alla i Mensa har någon form av autismspektrumtillstånd, men det är nog klart överrepresenterat...

Inga tester på internet ger en bra bild av din IQ, basta.
Citera
2011-12-14, 18:06
Medlem
pingu-walters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shotgun Kjell
Då vill jag istället hävda att du har ett komplex/bekräftelsebehov du behöver tillfredsställa genom att "skryta" på ett internetforum, ditt argument om att det skulle vara bättre eftersom det är anonymt håller inte alls då bekräftelsen i sig inte är bunden till det namn som står i ditt pass utan den identitet du själv byggt upp.

Snarare så är det en skyddsåtgärd från din sida att du väljer att göra det här, för om någon säger emot dig eller ger dig svar du inte vill höra kan du se till att du aldrig mer ser vad de skriver, alltså kan du selektivt välja att skriva och läsa information som passar den identitet du strävar efter och välja bort saker som inte passar den mallen.

Vad det gäller Mensa så kan det vara en bra förening för folk som har svårt med det sociala där de kan möta andra med samma bekymmer under en ofarlig gemensam nämnare. Med det vill jag inte hävda att alla i Mensa har någon form av autismspektrumtillstånd, men det är nog klart överrepresenterat...

Inga tester på internet ger en bra bild av din IQ, basta.

Intelligens är inte detsamma som IQ vilket är tydligt i det här fallet. Jag binder ingenting personligt till det här kontot i och med att det är anonymt, jag fördriver tiden med kretin och folk som också verkar ha narcissism.

Jag ser snarare att både du och jag har ett bekräftelsebehov om vi ska gå över till din definition av bekräftelse i form av att få tiden att gå. Men visst, jag kan medge att jag har ett bekräftelsehov, hur stort det är till skillnad från dig kan jag bara förmoda men i och med min livsstil skulle jag nog säga att jag inte kräver någon bekräftelse av någon alls.

Om du vill ha en glimt av detta påstående så ta för dig: https://www.flashback.org/t1704661
Senast redigerad av pingu-walter 2011-12-14 kl. 18:13.
Citera
2011-12-14, 18:13
Medlem
pingu-walters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Du kan bli medlem utan att någon i världen vet om det så vrf är det skroderande?

Enda orsaken jag är öppen med mitt medlemskap är för att jag måste.
Det sa han som var med i "Pengarna på bordet" också.

Nej seriöst jag har inget emot att folk går med i mensa, det är upp till en själv om man inte har något bättre för sig.
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Kan väl säga att jag gjorde mensas riktiga test mest på skoj för att se var jag låg och resultatet blev att jag idag är medlem. Av de som jag träffat som är medlemmar efter att jag gick med så är det ingen av dem som skryter om det och skyltar med det till vardags.
Självklart finns det undantag, både dem som skyltar och dem som inte skyltar, jag generaliserar inte. Med många smarta medlemmar blir det säkerligen många intressanta diskussioner.
Citera
2011-12-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
För jag hjälper till med supporterärenden och alla ärenden jag svarar signeras med mitt namn.
Jo, ja. Men det innebär ju inte att du måste vara öppen med ditt medlemsskap i andra fall än när du svarar på mail mm.
Citera
2011-12-14, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Jo, ja. Men det innebär ju inte att du måste vara öppen med ditt medlemskap i andra fall än när du svarar på mail mm.
Absolut, men ofta säger man ju att man är öppen eller så är man inte det.

Men vi säger väl såhär: jag är halvöppen om mitt medlemskap. Jag svarar supportärenden i mitt namn samt min flickvän vet (är ju svårt att dölja det med legatus mensa nerdimpande i lägenheten regelbundet).

Jag sysslar även med att skriva om instruktionen åt mensas supportmedarbetare samt FAQn på mensas hemsida så på mitt CV står givetvis att jag har förtroendeuppdrag åt Mensa Sverige. Tycker det är att vara rätt öppen om sitt medlemskap. Enda mer jag kunde göra vore ju att skryta om mitt medlemskap till andra vilket är dumt på flera plan.
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-12-14 kl. 19:55.
Citera
2011-12-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingu-walter
Intelligens är inte detsamma som IQ vilket är tydligt i det här fallet. Jag binder ingenting personligt till det här kontot i och med att det är anonymt, jag fördriver tiden med kretin och folk som också verkar ha narcissism.

Jag ser snarare att både du och jag har ett bekräftelsebehov om vi ska gå över till din definition av bekräftelse i form av att få tiden att gå. Men visst, jag kan medge att jag har ett bekräftelsehov, hur stort det är till skillnad från dig kan jag bara förmoda men i och med min livsstil skulle jag nog säga att jag inte kräver någon bekräftelse av någon alls.

Om du vill ha en glimt av detta påstående så ta för dig: https://www.flashback.org/t1704661

Läste bara första posten, men låter som en klockren social fobi. Har för mig att det finns en del KBT behandlingar online för det om du skulle vara intresserad.
Citera
2012-03-15, 03:06
Bannlyst
Gjorde precis http://iqtest.dk/main.swf testet.
Hade lite över 21 minuter kvar och fick 122 är det bra eller

Är lite småtrött med

Är 19 förövrigt
Senast redigerad av umadbraah 2012-03-15 kl. 03:14.
Citera
2012-03-28, 20:15
Medlem
EnAlbatross avatar
Efter att ha läst tråden förstår jag det som att det mesta man kan få på testet är 135 och näst högsta 131 så det är särskilt precist.

Jag är inte intresserad av att bli medlem i mensa men har varit intresserad av att få reda på min exakta IQ, men låter inte som att mensatestet kan hjälpa mig med det.
Fått 130-135 på alla IQ-test jag gjort på nätet, då kan jag vara hyfsat säker på att jag har ungefär den IQ:n va, mensa a waste of time and money?
Citera
2012-04-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnAlbatros
Efter att ha läst tråden förstår jag det som att det mesta man kan få på testet är 135 och näst högsta 131 så det är särskilt precist.

Jag är inte intresserad av att bli medlem i mensa men har varit intresserad av att få reda på min exakta IQ, men låter inte som att mensatestet kan hjälpa mig med det.
Fått 130-135 på alla IQ-test jag gjort på nätet, då kan jag vara hyfsat säker på att jag har ungefär den IQ:n va, mensa a waste of time and money?

Men vänta. De här iq testerna mäter ju i princip hur bra du är på att skriva tester, och det kan nog skilja en del mellan bra och dåliga dagar. Frågan är om du någonsin kan mäta ditt exakta iq...?
Citera
2012-04-04, 07:13
Medlem
EnAlbatross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katrine
Men vänta. De här iq testerna mäter ju i princip hur bra du är på att skriva tester, och det kan nog skilja en del mellan bra och dåliga dagar. Frågan är om du någonsin kan mäta ditt exakta iq...?
Mäta mitt exakta IQ kan ju inte mensatestet heller?
Med internettester så är det flera olika tester, jag kan testa det på både bra och dåliga dagar. Med menstatestet är det ett enda test, och jag gör det en enda gång oavsett om dagen är bra eller dålig.
Citera
2012-04-26, 04:24
Medlem
agentmulders avatar
Och nu till den intressanta frågan om alla dem som postar här inte representerar människor i allmänhet eller om alla får 125-135 på dessa iq tester.

Har själv också gjort testerna och fick 135 på danska med 15 SD, och 126 på det andra testet. Gjorde testerna nyss dvs klockan 2-4 på natten vilket kan ha påverkat resultatet (tack vare min skojjiga insomnia).

Har även gjort en hel del test tidigare och fått allt ifrån 115-140 på dessa. Hade SD då varit 15 innebär det att min "genrella" IQ skulle legat på ca 130 oberoende av prestation. Men tyvärr så är SD väldigt olika på de flesta testen på nätet. Det bästa testet som jag gjorde var ett test där man fick svara på en massa frågor på engelska och lösa problem osv. Testet var ca 100 frågor och det kombinerade matematik, problemlösning, spatial förmåga (visualisera problem) och språkförståelse i ett enda test kändes det som. Angav även att jag inte var native english speaker vilket ökade min totala poäng litegrann. Blev nöjd med det resultatet jag fick där, och det var inte super högt, men vem fan bryr sig liksom... Vet ändå att jag är sisådär begåvad när allt kommer kring.

Behöver inte få något intyg på mitt IQ som jag kan rama in och hänga upp på väggen för att må bra med mig själv. IQ test verkar mest vara till för att förstärka personers ego. Jäkligt synd att folk håller på så och inte inser hurpass mycket viktigare/roligare det är med gemenskap i gruppen istället för isolering/elitism.
Senast redigerad av agentmulder 2012-04-26 kl. 04:40.
Citera
2012-04-26, 04:54
Bannlyst
Jag har gjort det här testat flertal gånger. Något som gör mig konfundersam är att mitt resultat bara blir sämre och sämre. 131 > 120~ > 110~ > 103.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in