Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Hej.
Ber om ursäkt om detta är svarat redan.
Men jag är sugen på att skriva det riktiga. Skrev 126+ på svenska sidan och 128 på danska, är det nån ide då?
Följdfråga: Hur många rätt krävs för att bli medlem på det riktiga testet?
Kom på en till fråga. Får jag reda på vad jag skrev, oavsett om man klarade det eller inte?
Om du tog testet på utgivna tiden, är det tänkt att ge en bra bild av det. Så ja, skriv ett övervakat om du vill gå med!
Du får ditt resultat både som råpoäng och intervall på standardiserade IQ-skalan. Exakt vilka råpoäng som krävs är "hemligt", och kan skilja sig mellan de två testversioner som finns. Om du vill kan du välja att inte få resultatet som en percentil, utan bara som ja eller nej till medlemskap.
Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av Snep
Jag gjorde nyligen ett IQ-test, som visade att jag fick resultatet av normalbegåvning.
Här är resultatet:
http://www.mensa.se/HTML/testD/result.html?result=8
Detta fick mig verkligen att vända mitt humör en gnutta.
Nåja, det är ju trotts allt från nätet, och innan jag påbörjade testet så stod det nåt i stil med: ''Detta är bara ett internetbaserat test, och det ger alltså endast på ett ungefärligt resultat''
UNGEFÄRLIG resultat, vilket då jag räknar med att jag kanske skulle ha IQ på runt 95-97. (Som en normalbegåvning)
Jag gjorde ett IQ test hos en psykolog dock, runt i högstadiet. Som jag då fick resultatet 68, vilket jag absolut känner att det är fel. Och skulle gissa på att mitt mående påverkade denna negativa resultat.
Men jag skulle gärna vilja höra eran åsikt, vad tror ni? Kan det ligga nåt i det jag säger?
Tacksam för svar!
Varför då? (min fetstil)
Jag tror det kan vara nyttigt att veta var man ligger, utan att lägga någon stor värdering i det. Det behöver inte vara superbra att ligga bland de två högsta percentilerna av befolkningen. Det finns både positiva (t.e.x. lätt att lära sig, tänka fort o.s.v.) och negativa (t.e.x. kommunikation med andra) aspekter av särbegåvning.
Säg så här: du ligger där en majoritet av befolkningen ligger, om vi ska lita på dessa test. Jag är själv övertygad om att man kommunicerar bäst med folk som ligger på en ungefärlig lika nivå när det kommer till intelligens. Hoppas ditt humör vänder