Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-10, 21:13
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
testet är svart och vitt.

jag kan inte svara på hur stor sannolikheten är att lyckas om man får 125-130 på online tester men tycker du att det verkar skoj så skriv testet! jag upplever att de sista frågorna på mensa DK (framför allt 39:an) verkade svårare än de svåraste på det övervakade, däremot upplevde jag att tiden man fick på sig var väldigt kort.

ok hur många svarsalternativ är det på varje fråga då?
det är ju viss skillnad på att få 5 än att få 8 olika svaralternativ (5 på svenska provtestet 8 på danska)
Citera
2013-02-10, 21:31
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
ok hur många svarsalternativ är det på varje fråga då?
det är ju viss skillnad på att få 5 än att få 8 olika svaralternativ (5 på svenska provtestet 8 på danska)

det är sex svars allternativ, a till f.
Citera
2013-02-10, 21:36
Medlem
Nu känner jag mig lite dum som frågar, men Mensans IQ-test? Har aldrig hört tala som.
Vart exakt kan man göra denna IQ-test?
Citera
2013-02-11, 16:42
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snep
Nu känner jag mig lite dum som frågar, men Mensans IQ-test? Har aldrig hört tala som.
Vart exakt kan man göra denna IQ-test?

Mensa är en förening för de personer som presterar bättre än ca 98% av befolkningen på ett test för generell intelligens, testet består av figurer som ändras och du ska lista ut vilken figur i svars alternativen som passar bäst in i den logiska följden.

du hittar provtest på Mensas hemsida http://www.mensa.se/HTML/testD/start.html detta testet ger en fingervisning om var du ligger och om du har en chans att uppnå kraven för medlemskap på det övervakade testet.

föreningen har idag ingen mer funktion än som en mötes plattform för smarta människor, i medlemskapet ingår en tidning 8nr per år samt att du kan delta på olika aktiviteter som föreningen anordnar.
Citera
2013-02-12, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
frågan har säkert ställts i tråden men....
det där provtestet de har på mensahemsidan - det är medvetet lättare än det riktiga testet va? För att locka folk att göra det riktiga?
tror dom vi är dumma eller? =)
gjorde det och fick 126 eller mer... men är inte så säker på att jag skulle få det på ett riktigt test, men man blir ju sugen på att prova, så deras trick fungerar ju.
fick 128 på danmarkssidan fö
Det har tidigare funnits test med liknande normering som det övervakade, men det innebar att flera som hade potential undvek att skriva det riktiga.
Visst vill Mensa att du ska skriva det övervakade, men det är inte p.g.a. ekonomiska skäl utan det enkla faktum att de vill ha fler medlemmar.
Provtestet ger enligt många en skev bild, men antagligen så missbrukas testet vilket ger fler högre resultat än väntat. Till exempel ska det enbart skrivas en gång, för att ge en optimal bild.

Det är synd att så många tolkar provtestet som något slags fult säljarknep.
Citera
2013-02-13, 13:32
Medlem
Malingins avatar
Hej.

Ber om ursäkt om detta är svarat redan.
Men jag är sugen på att skriva det riktiga. Skrev 126+ på svenska sidan och 128 på danska, är det nån ide då?
Följdfråga: Hur många rätt krävs för att bli medlem på det riktiga testet?
Kom på en till fråga. Får jag reda på vad jag skrev, oavsett om man klarade det eller inte?
Senast redigerad av Malingin 2013-02-13 kl. 13:35.
Citera
2013-02-13, 17:05
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Hej.

Men jag är sugen på att skriva det riktiga. Skrev 126+ på svenska sidan och 128 på danska, är det nån ide då?
Kom på en till fråga. Får jag reda på vad jag skrev, oavsett om man klarade det eller inte?

1. Ja.
2. Kommer inte ihåg, men ca 40/45 tror jag.
3. Tror det.
Senast redigerad av Keynes 2013-02-13 kl. 17:10.
Citera
2013-02-13, 17:10
Medlem
Citat:
Hej.

Ja du kan mycket väl klara av det skriftliga, men innan du gör det så är mitt tips till dig att göra så många olika IQ-test du kan hitta, och sen försöka kolla upp lösningen på dom som du inte förstår och ser till att du lär dig hur dom funkar.
Det finns en massa IQ-trådar med olika tester, samt en del svar och förklaringar till dom lite svårare frågorna.
Det är bara att göra en rubriksökning på "IQ" här på psykologiforumet så får du över 100st träffar. Annars är det bara att fråga
Citera
2013-02-13, 21:24
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLinaPulver
Ja du kan mycket väl klara av det skriftliga, men innan du gör det så är mitt tips till dig att göra så många olika IQ-test du kan hitta, och sen försöka kolla upp lösningen på dom som du inte förstår och ser till att du lär dig hur dom funkar.
Det finns en massa IQ-trådar med olika tester, samt en del svar och förklaringar till dom lite svårare frågorna.
Det är bara att göra en rubriksökning på "IQ" här på psykologiforumet så får du över 100st träffar. Annars är det bara att fråga

det är bra tips men jag vill lägga till tidsaspekten; jag hade lagt upp en plan på att i rask takt gå igenom testet för att sedan ha tid att kolla igenom det jag var osäker på men precis när jag hade kryssat i fråga 45 var tiden slut...

att träna på att snabbt och noggrant lösa uppgifter är mitt hetaste tips, det kan räcka med ett slarvfel för att missa målet man har satt upp.
Citera
2013-02-15, 21:31
Medlem
Jag gjorde nyligen ett IQ-test, som visade att jag fick resultatet av normalbegåvning.

Här är resultatet: http://www.mensa.se/HTML/testD/result.html?result=8

Detta fick mig verkligen att vända mitt humör en gnutta.
Nåja, det är ju trotts allt från nätet, och innan jag påbörjade testet så stod det nåt i stil med: ''Detta är bara ett internetbaserat test, och det ger alltså endast på ett ungefärligt resultat''

UNGEFÄRLIG resultat, vilket då jag räknar med att jag kanske skulle ha IQ på runt 95-97. (Som en normalbegåvning)
Jag gjorde ett IQ test hos en psykolog dock, runt i högstadiet. Som jag då fick resultatet 68, vilket jag absolut känner att det är fel. Och skulle gissa på att mitt mående påverkade denna negativa resultat.

Men jag skulle gärna vilja höra eran åsikt, vad tror ni? Kan det ligga nåt i det jag säger?

Tacksam för svar!
Citera
2013-02-15, 21:32
Medlem
Powens avatar
Jag är med i klubben!
Citera
2013-02-16, 14:02
Medlem
Citat:
Hej.
Om du tog testet på utgivna tiden, är det tänkt att ge en bra bild av det. Så ja, skriv ett övervakat om du vill gå med!
Du får ditt resultat både som råpoäng och intervall på standardiserade IQ-skalan. Exakt vilka råpoäng som krävs är "hemligt", och kan skilja sig mellan de två testversioner som finns. Om du vill kan du välja att inte få resultatet som en percentil, utan bara som ja eller nej till medlemskap.
Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av Snep
Jag gjorde nyligen ett IQ-test, som visade att jag fick resultatet av normalbegåvning.

Här är resultatet: http://www.mensa.se/HTML/testD/result.html?result=8

Detta fick mig verkligen att vända mitt humör en gnutta.
Nåja, det är ju trotts allt från nätet, och innan jag påbörjade testet så stod det nåt i stil med: ''Detta är bara ett internetbaserat test, och det ger alltså endast på ett ungefärligt resultat''

UNGEFÄRLIG resultat, vilket då jag räknar med att jag kanske skulle ha IQ på runt 95-97. (Som en normalbegåvning)
Jag gjorde ett IQ test hos en psykolog dock, runt i högstadiet. Som jag då fick resultatet 68, vilket jag absolut känner att det är fel. Och skulle gissa på att mitt mående påverkade denna negativa resultat.

Men jag skulle gärna vilja höra eran åsikt, vad tror ni? Kan det ligga nåt i det jag säger?

Tacksam för svar!
Varför då? (min fetstil)
Jag tror det kan vara nyttigt att veta var man ligger, utan att lägga någon stor värdering i det. Det behöver inte vara superbra att ligga bland de två högsta percentilerna av befolkningen. Det finns både positiva (t.e.x. lätt att lära sig, tänka fort o.s.v.) och negativa (t.e.x. kommunikation med andra) aspekter av särbegåvning.
Säg så här: du ligger där en majoritet av befolkningen ligger, om vi ska lita på dessa test. Jag är själv övertygad om att man kommunicerar bäst med folk som ligger på en ungefärlig lika nivå när det kommer till intelligens. Hoppas ditt humör vänder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in