Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-08-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralanimus
Jag testades i Ryssland när jag var yngre. Neuropsykiatrikerna och psykologerna gav då mig ett s.k. "riktvärde" på 137, fastän testet enbart mätte upp till 135+. Frågorna var 80 till antalet och om jag minns rätt, så hade jag 75 rätt.
Minns du vilket test det var? RPM möjligtvis?
Citera
2011-08-09, 01:42
Medlem
Borde 'la inte vara så svårt. Internet-baserade IQ-test brukar vara barnsligt enkla.

24. Figurerna förflyttar sig 1 vänster, 1 neråt. Ringarnas positioner inuti eller utanför figurerna förflyttar sig 1 höger, 1 neråt. Färgerna på ringarna förflyttar sig 1 höger, 1 neråt.

25. Färgerna växlar beroende på om ringarna är riktade neråt eller uppåt i cirklarna.

Roteringsschema - LODRÄTT

Cirklarna roterar 90 grader motsols.

Roteringsschema - VÅGRÄTT

Cirklarna roterar 90 grader medsols.

29. Rotera hängande "S" 45 grader och välj ett "propeller"-svarsalternativ i passande storlek till kvadraten nere till vänster.

32. Fokusera på en linje i taget.

Roteringsschema - LODRÄTT

Först roterar linjen nere till vänster 90 grader. Sedan roterar linjen uppe till höger 90 grader.

Roteringsschema - VÅGRÄTT

Först roterar linjen nere till höger 90 grader. Sedan roterar linjen uppe till vänster 90 grader.

34. 1+1=2 överst, 1-3=-2 i mitten och 2-2=0 nertill.

35. ............

36. Kvadraterna förflyttar sig 1 vänster, 1 neråt. I fall 1 (med början uppe till höger) förflyttar sig inte rektanglarna inuti kvadraterna. I fall 2 (med början uppe till vänster) förflyttar sig rektanglarna vänster inuti kvadraterna. I fall 3 (med start uppe i mitten) förflyttar sig rektanglarna neråt inuti kvadraterna.
Färgerna roterar blå-röd-grön i rektanglarna.

37. Röd och blå förflyttar sig 1 höger (eller 1 höger, 1 neråt när de hamnar utanför högerkanten på kvadraten) och byter färg bakom grå.

Grå startar och slutar logiskt i förhållande till varandra. Grå förökar sig 1 vänster, 1 neråt (eller 1 vänster, 1 uppåt när den hamnar utanför högerkanten).

38. Väldigt intressant uppgift. Man kan tänka på flera olika sätt, t.ex:

Förflyttningsschema - LODRÄTT

GUL: 1 höger, 1 upp. VIT: 1 höger, 1 upp. GRÅ: 1 höger, 1 upp. RÖD: 1 höger, 1 upp. SVART: 1 höger, 1 upp. ROSA: 1 höger, 1 upp.
LJUSBLÅ: 1 vänster, 1 upp. MÖRKBLÅ: 1 vänster, 1 upp. GRÖN: 1 vänster, 1 upp.

Eller

De vågräta färgraderna förflyttar sig 1 uppåt och färgerna förflyttar sig samtidigt 1 höger inom färgraden.

Förflyttningsschema - VÅGRÄTT

GUL: 1 höger, 1 ned. VIT: 1 höger, 1 ned. GRÅ: 1 höger, 1 ned. RÖD: 1 höger, 1 ned. SVART: 1 höger, 1 ned. ROSA: 1 höger, 1 ned.
LJUSBLÅ: 1 vänster, 1 ned. MÖRKBLÅ: 1 vänster, 1 ned. GRÖN: 1 vänster, 1 ned.

Eller

De vågräta färgraderna förflyttar sig 1 neråt och färgerna förflyttar sig samtidigt 1 vänster inom färgraden.

39. Kvadraterna till höger (inte nere till höger) förflyttar sig 1 höger, 1 neråt och roterar samtidigt 90 grader medsols. Annars förflyttar sig kvadraterna 1 höger. Figurerna inuti kvadraterna förflyttar sig 1 höger (eller 1 höger, 1 neråt från nere till höger) och roterar mellan formerna triangel-kvadrat-cirkel.
Senast redigerad av crullcio 2011-08-09 kl. 01:45.
Citera
2011-08-09, 08:50
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crullcio
38. Väldigt intressant uppgift. Man kan tänka på flera olika sätt, t.ex:

Förflyttningsschema - LODRÄTT

GUL: 1 höger, 1 upp. VIT: 1 höger, 1 upp. GRÅ: 1 höger, 1 upp. RÖD: 1 höger, 1 upp. SVART: 1 höger, 1 upp. ROSA: 1 höger, 1 upp.
LJUSBLÅ: 1 vänster, 1 upp. MÖRKBLÅ: 1 vänster, 1 upp. GRÖN: 1 vänster, 1 upp.

Eller

De vågräta färgraderna förflyttar sig 1 uppåt och färgerna förflyttar sig samtidigt 1 höger inom färgraden.

Förflyttningsschema - VÅGRÄTT

GUL: 1 höger, 1 ned. VIT: 1 höger, 1 ned. GRÅ: 1 höger, 1 ned. RÖD: 1 höger, 1 ned. SVART: 1 höger, 1 ned. ROSA: 1 höger, 1 ned.
LJUSBLÅ: 1 vänster, 1 ned. MÖRKBLÅ: 1 vänster, 1 ned. GRÖN: 1 vänster, 1 ned.

Eller

De vågräta färgraderna förflyttar sig 1 neråt och färgerna förflyttar sig samtidigt 1 vänster inom färgraden.
Eller så tänker man bara att det är som rutorna i ett sudoku och att varje färg är som en siffra. Så blir det lättare.
Citera
2011-08-09, 10:17
Medlem
Astralanimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Minns du vilket test det var? RPM möjligtvis?

Nääeh, inte RPM som bokstavskombination i alla fall.
Citera
2011-11-09, 02:10
Medlem
söderbs avatar
Mensa IQ test 2011

Någon som på senaste tid genomfört det övervakade testet? Är det likt provtestet på hemsidan eller introduceras fler sätt att tänka på? Provtestet är förvånansvärt enkelt och när man väl kan en fråga kan man efterföljande 3, funkar verkligen det "riktiga" testet på samma sätt?

Provar man tex danska mensatestet är det en aning svårare.. Så någon som gjort det svenska övervakade i år som kan ge lite råd?
Citera
2011-11-09, 06:14
Medlem
Det övervakade testet har ungefär samma svårighetsgrad som på mensa.se. Det som blir lite jobbigt är att man sitter och är nervös, man vill ju inte direkt ha papper på att man är korkad!

Du har fett tight med tid, jag hann inte svara på de 2-3 sista problemen, de var också det svåraste. Missade någon uppgift i mitten också, scorade 41/45 och fick resultatet "135 eller mer i IQ", vilket också är max. Jag kände precis som du på det även på det övervakade testet, "kan man en, så kan man de tre efterföljande också".

Gjorde testet i Mars i år, fick svaret hem 3-4 veckor efter testtillfället.

Lycka till! Du borde göra testet!
Citera
2011-11-09, 12:29
Medlem
söderbs avatar
Tack för svaret! Kommer garanterat göra testet om det är ungefär samma nivå dock låter det lite väl enkelt
Citera
2011-11-09, 16:35
Medlem
Det övervakade testet har samma typ av frågor som webtestet men något högre svårighetsnivå. Du har möjlighet att skriva om det 1 gång men då med andra men samma typ av frågor och med samma svårighetsgrad. Testet är på 20 minuter och det är 45 frågor att besvara.

Lite enkla tips
Fastnar du en fråga så gå vidare till nästa och gå tillbaka ifall du får tid över.

Kommer du inte på ett svar så chansa då felaktiga svar inte ger minus utan räknas på samma sätt som inget svar.

Ha med en enkel klocka för att hålla tiden då mobiler inte är tillåtet att ha påslagna och beroende på testledaren inte heller tillåtet i flygplansläge och framme. Testledaren ger heller ingen info om kvarvarande tid, brukar dock finnas en enkel klocka.

Var utvilad och försök att stressa ner innan för att kunna vara helt fokuserad på provet.
Citera
2011-11-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Någon som på senaste tid genomfört det övervakade testet? Är det likt provtestet på hemsidan eller introduceras fler sätt att tänka på? Provtestet är förvånansvärt enkelt och när man väl kan en fråga kan man efterföljande 3, funkar verkligen det "riktiga" testet på samma sätt?

Provar man tex danska mensatestet är det en aning svårare.. Så någon som gjort det svenska övervakade i år som kan ge lite råd?
Gjorde själv mensas IQ-test våren 2010 och det är samma som nuvarande vad jag vet.

Jag skulle säga den största skillnaden är tiden då jag fann provet något mer stressande. Skulle säga att danska mensas är mer rättvisande.

Nu hjälper jag internt inom mensa men dock ej med testansvarig och själva provet utan mer om interna ändringar av register mm. Vill inte säga för mkt iom att jag inte vill outa mig men kan säga att testet i sig inte är svårare. Dvs 126 på internetsidan är lika lätt att uppnå som på övervakade testet men mensas övervakade test når högre upp på IQ-skalan. Givetvis är är det svårare att klara 135 istället för 126 men 126 på övervakade ska vara lika lätt som på internettestet.
Citera
2011-11-09, 18:15
Medlem
Hur är det med det här testet, jämförbart med Sveriges? http://iqtest.dk/main.swf

Fick 133 nu när jag gjorde det, är resultatet bra nog för att försöka sig på ett officiellt test? Använder Mensa deviation 15 som Danmark gör? Ni som gjort det riktiga testet hur skulle ni jämföra svårighetsgraden mot det här?
Citera
2011-11-09, 18:26
Medlem
Apocryphas avatar
För oss som tillhör det fåtalet som tror att vi hamnar under 135. Får man ett konkret resultat om man gör testet hos mensa. Eller är det bara över/under godkäntgränsen.
Skulle vara kul att göra ett sådant test under kontrollerade former.
Citera
2011-11-09, 18:33
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos
Hur är det med det här testet, jämförbart med Sveriges? http://iqtest.dk/main.swf

Fick 133 nu när jag gjorde det, är resultatet bra nog för att försöka sig på ett officiellt test? Använder Mensa deviation 15 som Danmark gör? Ni som gjort det riktiga testet hur skulle ni jämföra svårighetsgraden mot det här?
Ja, då lär du klara det.
Ja, standardavvikelse på 15.
Det danska testet är svårare eftersom det mäter högre. Ta bort några av de sista frågorna på det danska så är de lika svåra. Eller ja, det kan ju också bero på hur snabb du är (fick halv-chansa på sista frågan för tiden gick ut och jag är faktiskt snabb av mig). Man ska göra de första uppgifterna jättesnabbt, typ kryssa i i samma takt som du bläddrar, för de är jätteenkla. Har för mig att det var en bra bit in man behövde börja fundera alls, och i slutet var det svårare så det är bra att ha tid över till de frågorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
För oss som tillhör det fåtalet som tror att vi hamnar under 135. Får man ett konkret resultat om man gör testet hos mensa. Eller är det bara över/under godkäntgränsen.
Skulle vara kul att göra ett sådant test under kontrollerade former.
Klarar man det kan man enbart få 131 eller 135< som resultat.
Klarar man det inte vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in