Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-02-03, 11:08
Medlem
Gautamas avatar
Pallar inte läsa hela tråden, men TS har rätt, man kan träna sig in i Mensa relativt enkelt. Jag har själv varit med i ett antal år, men har nu gått ur eftersom jag insåg att enda anledningen till att jag var med var för att jag har dålig självkänsla.
Senast redigerad av Gautama 2017-02-03 kl. 11:14.
Citera
2017-02-03, 13:46
Mensa är för de personer som bara är duktiga på visuell och matematiks logik (2 av 9 intelligenstyper). Mensa medlemmar är otroligt duktiga som tror sig tillhöra eliten, när i hela grund och botten är okunskap och reducerad vishet....en missvissning av intelligens.
Citera
2017-02-03, 14:04
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
Mensa är för de personer som bara är duktiga på visuell och matematiks logik (2 av 9 intelligenstyper). Mensa medlemmar är otroligt duktiga som tror sig tillhöra eliten, när i hela grund och botten är okunskap och reducerad vishet....en missvissning av intelligens.

En attityd som även ofta delas av folk runt slottet och rika.

Men du kanske har rätt, du är ju ändå smartare.
Citera
2017-02-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varghop
flit alltså? industriousness?
https://www.youtube.com/watch?v=q15eTySnWxc&t=11m11s

De verkar i princip avse samma sak som grit. Industriousness är alltså de största enskilda framgångsfaktorn som finns och hänger tydligen inte ihop med iq för fem öre enligt forskning vilket han nämner i början av klippet.

Från 23:30-24:00 nånstans i klippet du länkande listar han egenskaper som en "industrious person" besitter. Han har lite andra intressanta klipp också faktiskt.

Här är boken jag nämnde och den heter:

Grit: Passion, Perseverance, and the Science of Success
Senast redigerad av Ki 2017-02-03 kl. 19:56.
Citera
2017-02-04, 22:04
Medlem
Citat:

De där blir bara en rent semantisk diskussion och att säga att de finns flera former av intelligens är ungefär som att säga att de finns fler former av IQ och de tror jag ingen skulle göra.

Intelligens är en sak: Den unika förmåga att kunna abstrahera och bearbeta abstrakta koncept i arbetsminnet. Detta har ingenting att göra med hur bra man är på att spela fotboll eftersom fotboll inte handlar om att att abstrahera och bearbeta abstrakta koncept i arbetsminnet.

Och om samtliga 9 egenskaper han listar var samma sak eller byggde på samma kognitiva förmåga skulle de finna en korrelation mellan dom (är man bra på en sak är bra på dom andra också) och de gör de inte. Vilket belägger att de skilda saker och att de inte finns flera former av intelligens.

Ärligt talat tycker jag inga av de andra 8 egenskaper han listar har särskilt mycket gemensamt heller de är bättre att säga färdigheter eller talanger. Skälet till att man inte gör de är att ordet intelligens är starkt värdeladdat och när förknippat med iq så konceptet med flera intelligenser är konstruerat för att man vill kunna påstå att man kan vara intelligent även om man inte har hög iq.
Senast redigerad av Ki 2017-02-04 kl. 22:25.
Citera
2017-02-04, 22:27
Ordet IQ bör ses som en helhet av intelligens, för att kunna komma närmare, kvantifiera och utvärdera en persons kognitiva förmåga. Har bemött flertal personer från mensa, matematiker som rent sagt är "korkade" för att de är så begränsade i sin dimension. De klarar inte av att tänka med ett deduktivt sinne, kreativt intellekt. Framför allt logikens utkanter och komplexa tankemönster. Matematik kan man lära sig till, det stimulerar även det konvergenta tänkande vilket förklarar varje IQ-test bebyggs på för att ta reda på hur stark konvergent tänkande man har......
Människor med hög IQ från vanliga tester är inte intelligenta, de är anmärkningsvärt bättre tänkare inom logik och mönster för siffror och mönster inom konvergent tänkande men icke divergenta tänkande för existensens intelligens, naturens intelligens eller kännedom/reflekterande intelligens eller språklig intelligens......
Citera
2017-02-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Pallar inte läsa hela tråden, men TS har rätt, man kan träna sig in i Mensa relativt enkelt. Jag har själv varit med i ett antal år, men har nu gått ur eftersom jag insåg att enda anledningen till att jag var med var för att jag har dålig självkänsla.

Ok, de va klarsynt. Kan du delge oss lite information om vilka som söker sej dit vad din uppfattning om personerna är osv?

Jag har hört att folk mest sitter i tjurar .
Citera
2017-02-04, 22:34
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Ok, de va klarsynt. Kan du delge oss lite information om vilka som söker sej dit vad din uppfattning om personerna är osv?

Jag har hört att folk mest sitter i tjurar .
Vet ej då jag aldrig närvarade på någon träff.
Citera
2017-02-04, 22:53
Medlem
Citat:
Människor med hög IQ från vanliga tester är inte intelligenta, de är anmärkningsvärt bättre tänkare inom logik och mönster för siffror och mönster inom konvergent tänkande men icke divergenta tänkande för existensens intelligens, naturens intelligens eller kännedom/reflekterande intelligens eller språklig intelligens......

du kringgår ändå den semantiska diskussionen du får definiera begreppet annorlunda än jag gjorde om du ska kunna inkludera alla dom sakerna. jag skulle tro att du i såna fall skulle närmar dej "förmågan att aktivt utföra kognitiva operationer" eller något sådant. problemet med vida definitioner är att dom egentligen inte säger något.

divergent tänkande och konvergent tänkande är en intressant distigtion men man kan argumentera för att de råder ett inversivt förhållande mellan dessa. vilket innebär att dessa inte alls är oberoende även om dom är skilda saker.

i någon slags bildlig mening kan divergent tänkande som avtar med åldern avgör hur bra man är på att gräva: desto snabbare du är kapabel att gräva desto snabbare växer kullen som kan representera din förmåga till konvergenta tänkande (ordföråd etc). med åldern avtar förmågan att gräva och kullen växer långsammare men är bestående genom livet.
Senast redigerad av Ki 2017-02-04 kl. 23:10.
Citera
2017-02-04, 23:13
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
du kringgår ändå den semantiska diskussionen du får definiera begreppet annorlunda än jag gjorde om du ska kunna inkludera alla dom sakerna. jag skulle tro att du i såna fall skulle närmar dej "förmågan att aktivt utföra kognitiva operationer" eller något sådant. problemet med vida definitioner är att dom egentligen inte säger något.

divergent tänkande och konvergent tänkande är en intressant distigtion men man kan argumentera för att de råder ett inversivt förhållande mellan dessa. vilket innebär att dessa inte alls är oberoende även om dom är skilda saker.

i någon slags bildlig mening kan divergent tänkande som avtar med åldern avgör hur bra man är på att gräva: desto snabbare du är kapabel att gräva desto snabbare växer kullen som kan representera din förmåga till konvergenta tänkande (ordföråd etc). med åldern avtar förmågan att gräva och kullen växer långsammare men är bestående genom livet.

Jag utgår ifrån Intelligens för att förstå helheten av hur man ska bedöma. Sedan analyserar jag vad som framgång i "vanliga IQ-tester". Ställer frågan om ex. är det tillförlitligt? Ja konvergent och divergent är två sätt av människans tänkande. Lands forskning på 60-talet visade, studerade 1500 barn. 98 % var kreativa. När de blev äldre så var enbart 2 % kreativa genier, detta förklarar att skolan vi går gör oss mindre begåvade....
Citera
2017-02-04, 23:17
Det här är en fråga som Mensa medlemmar eller personer med väldigt hög IQ inte klarar av. Frågan behandlar divergent och konvergent tänkande med matematik-logisk tänkande, praktisk intelligens. Detta är en förklaring till att intelligens bör ses som en helhet och intelligensens vishet!!

"En Formel 1 racer kör på en cirkulär bana och fullbordar första varvet på 3 minuter med en genomsnittsfart på 144 km/h. På vilken tid måste det andra varvet köras för att genomsnittsfarten för två varv skall bli 300 km/h?"
Senast redigerad av Sigmamedlem 2017-02-04 kl. 23:20.
Citera
2017-02-04, 23:52
Medlem
Citat:
Det här är en fråga som Mensa medlemmar eller personer med väldigt hög IQ inte klarar av. Frågan behandlar divergent och konvergent tänkande med matematik-logisk tänkande, praktisk intelligens. Detta är en förklaring till att intelligens bör ses som en helhet och intelligensens vishet!!

"En Formel 1 racer kör på en cirkulär bana och fullbordar första varvet på 3 minuter med en genomsnittsfart på 144 km/h. På vilken tid måste det andra varvet köras för att genomsnittsfarten för två varv skall bli 300 km/h?"

0,9 minuter skull jag tro .

känner mej nästan tvungen att svara efter allt tal om intelligens,

som sagt genomsnitt på varv ett är 144. nästa varv blir 465 eftersom de är två varven ska kunna delas med 2 och och få ut 300.

orkar inte gå via kilometer i timmer. så denna uträkningen 144/465=0,3 visar i stället att de går på 30% av tiden de tog att köra första varvet alltså 0,3 gånger 3 minuter.
Senast redigerad av Ki 2017-02-05 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in