Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-16, 17:13
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperKurt
Här kommer en motsägelse

Tror ni är ute och cyklar bägge två på det högra problemet. Rätt svar men fel tänkt. Lösningen är enklare än så. De 3 olika blomformerna överlagras på sig själva och man får tre trefärgade blommor utan vita fält. Svar E.

För övrigt så undrar jag varför det skall ta en månad att få resultaten rättade av en psykolog av alla yrkeskategorier? Om det bara vore poäng så kan väl vem som helst med facit rätta och det på kort tid?
Min undran är om även felaktiga svar vägs in? Dvs det finns olika dumma svar där det minst dumma ger tröstpoäng samt att de letar efter systematik i felsvaren? Vad sägs om den teorin?

Helt osannolik.
Citera
2010-06-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Helt osannolik.

Varför denna väntan en månad då? Har inte testat så kan förstå om det är 500 som gör testen men annars borde det väl gå att få svar relativt fort?

Dessutom verkar ju frågorna inte så smarta. Nu finns det ju tydligen minst 3 sätt att få rätt på det aktuella exemplet. Hur smart är det?
Citera
2010-06-16, 18:15
Medlem
Querls avatar
Psykologen kanske har detta som ett extraknäck och är överhopad med arbete och har prioriterat bort detta.
Citera
2010-06-16, 18:16
Medlem
Citat:
Psykologen kanske har detta som ett extraknäck och är överhopad med arbete och har prioriterat bort detta.

Och varför krävs det en psykolog om det finns facit?
Citera
2010-06-16, 18:20
Medlem
Querls avatar
Citat:
Och varför krävs det en psykolog om det finns facit?

Därför att psykologiska test omgärdas av sekretess.
Citera
2010-06-16, 18:22
Medlem
Citat:
Därför att psykologiska test omgärdas av sekretess.

Ok, det är alltså Mensa som är arrangör men hyr in en edsvuren psykolog, kan köpa det. Sekretess låter vettigt.

Vad tror du om frågan då där ett felaktigt resonemang leder till rätt svar?
Citera
2010-06-16, 18:32
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ok, det är alltså Mensa som är arrangör men hyr in en edsvuren psykolog, kan köpa det. Sekretess låter vettigt.

I exempelvis WAIS-testning förekommer bland erfarna neuropsykologer att analysera tillvägagångssättet kvalitativt, och där skulle man definitivt ta fasta på om en person får rätt trots att resonemanget är felaktigt, och vice versa. Så, det du föreslår är vad vissa menar är ett mer modernt sätt att studera ett testgenomförande och ett sätt att ta tillvara kvalitativ information. Går under namnet "the Boston approach" efter förgrundsgestalten Edith Kaplan. För övrigt en approach som är vanlig just i Sverige till skillnad mot andra västländer.
Citera
2010-06-16, 18:33
Medlem
Citat:
Vilket felaktiga resonemang pratar du om? Är resonemanget felaktigt om det leder till rätt svar?
Citera
2010-06-16, 18:39
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Vilket felaktiga resonemang pratar du om? Är resonemanget felaktigt om det leder till rätt svar?

Om det är flervalsfrågor, så finns ju alltid risken/chansen att personen helt enkelt bara gissat. För att få reda på hur de resonerat måste man ju fråga tp hur den tänkt. Det är då helt möjligt att man kan ha rätt, men av en helt felaktig anledning.
Citera
2010-06-16, 18:49
Medlem
Citat:
Om det är flervalsfrågor, så finns ju alltid risken/chansen att personen helt enkelt bara gissat. För att få reda på hur de resonerat måste man ju fråga tp hur den tänkt. Det är då helt möjligt att man kan ha rätt, men av en helt felaktig anledning.
Men om resonemanget på ett korrekt sätt leder till rätt svar så ser inte jag något fel i resonemanget. Om resonemanget däremot felaktigt leder till rätt svar så stämmer ju inte resonemanget. Däri måste man ju göra skillnad. Bara för att resonemanget inte överensstämmer med vad testutformaren/na ämnade så behöver det inte betyda att det inte finns andra resonemang som också fungerar.

http://www10.zippyshare.com/v/50744112/file.html

Länk ovan går till en uppgift jag utformat. Jag upptäckte dock att en person löst den på ett annorlunda sätt än vad jag tänkt. Men med de regler som mönstret följer så tillåts alltså två lösningar, där båda är korrekta.
Citera
2010-06-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Ser Mensas IQ-test ut som det på webben? d.v.s. 40 frågor som bara handlar om att se geometriska samband. Hur trovärdigt är mensas testprov?

Dessutom vet ni hur man löser följande två uppgifter? Det har låst sig för mig totalt.

http://img532.imageshack.us/img532/1619/iq1.jpg

På den högra så är det D eller E. En alternativ teori är att varje färg har en egen form, därav E.

Okej fattade vänstra; djäkla vad bökigt ... Den högra återstår ...

Det finns alternativa svar i inlägg #58, #59, #60 samt tada #72

Svaret #60 med snurr hit och dit hänger inte riktigt ihop. De som pratar om symmetri men inte kan precisera sig är på rätt väg.
Citera
2010-06-16, 18:52
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Men om resonemanget på ett korrekt sätt leder till rätt svar så ser inte jag något fel i resonemanget. Om resonemanget däremot felaktigt leder till rätt svar så stämmer ju inte resonemanget. Däri måste man ju göra skillnad. Bara för att resonemanget inte överensstämmer med vad testutformaren/na ämnade så behöver det inte betyda att det inte finns andra resonemang som också fungerar.

http://www10.zippyshare.com/v/50744112/file.html

Länk ovan går till en uppgift jag utformat. Jag upptäckte dock att en person löst den på ett annorlunda sätt än vad jag tänkt. Men med de regler som mönstret följer så tillåts alltså två lösningar, där båda är korrekta.

Självklart! Visst är det så att man kan se att någon löser ett problem korrekt men på ett annat sätt än vad man tänkt sig. Det är dock inte alltid så, när någon har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in