Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-01, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Den viktigaste frågan man bör ställa sig är varför någon frivilligt vill göra ett IQ-test som inte har någon som helst betydelse inför inträde till studier eller jobbansökan.
De vanligaste motiven är tveklöst osäkerhet, mindervärdeskomplex och självhävdelse. Vi som har ett gott självförtroende behöver knappast skriva ett prov för att bevisa att vi är smarta. Folk som är med i Mensa brukar gå omkring och skryta om det och inser inte ens hur mycket dom gör bort sig i processen.

Synnerligen suspekt med föreningen Mensa som alltså lever på att folk gör och klarar deras tester för att få in medlemsavgifter, ju fler man "godkänner" desto mer pengar får föreningen...

Om nån säger till mig att dom är med i Mensa har dom med ens erkänt att dom har låg intelligens, är osäkra på sig själva och är omogna, måtte jag bara klara av att hålla mig för skratt, vill ju inte såra dessa sköra individer.

Hur kan du tveklöst veta om vilka de vanligaste motiven folk har för att de tar ett IQ-test? Varför kan det inte vara så simpelt att folk vill hitta svar på varför man är som man är? Du som har svar på allt, varför sitter du och fördomsfullt nergraderar en grupp människor? Är du kanske själv osäker på dig själv, eller har du mindervärdeskomplex och söker självhädelse? Hur bevisar du att du är smart? Genom att klanka ner på en förening vars huvudsyfte bland annat är att främja intelligens? Smart.

För övrigt så är Mensa en ideell förening, vilket betyder att ingen inom föreningen tjänar pengar. Mycket mindre suspekt än dessa ändlösa välgörenhetsorganisationer .

Citat:
Ursprungligen postat av AKKo-Itachi
Är frågorna på det övervakade testet utformade på samma sätt som webbtestet dvs att man bara ska hitta "mönster"?
Jo, fast frågorna är lite klurigare och man har lite mer tidspress!
Citera
2010-06-01, 09:26
Medlem
Mouseyyys avatar
Alla ni som pratar om "intelligens"..

Det finns många typer av intelligens, mensas test är väldigt inriktat på kuber, 3d-figurer samt följetonger.

Tycket det låter fel att säga att bara för att en person inte kan vrida och vända på en 3d kub i huvudet, så är han korkad..

Kanske bara jag..
Citera
2010-06-01, 09:38
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turibur
Jag svarade på alla frågor och fick 135, kommer inte ihåg hur många rätt jag hade, det var länge sen. Kan man ens se det? Absolut är det olika svårhetsgrad på frågorna.

Edit: Jag pratar alltså om webtestet.

Det har nog ingen förnekat, frågan var om uppgifterna ger olika mycket poäng.
Citera
2010-06-01, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mouseyyy

Det finns många typer av intelligens, mensas test är väldigt inriktat på kuber, 3d-figurer samt följetonger.

Tycket det låter fel att säga att bara för att en person inte kan vrida och vända på en 3d kub i huvudet, så är han korkad..

Kanske bara jag..

Håller med dig, fick alla rätt i webbtestet, båda gånger jag tog det.
Det handlar enligt mig om det logiska ju, som återspeglar i allt princip.

Jag skippade skolan så min svenska är inte den bästa:P alltså rättstavning, men jag överträffar dem flesta, vet många som fått 95 - 105 på testet osv, det är förvisso kuber osv men det handlar inte om kuber eller om att kunna sätta ihop en motorcykel, det är det logiska, veta vart saker ska vara osv.
Citera
2010-06-01, 09:39
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gypsy
Jag gjorde Mensas IQ test för 2 veckor sedan och skulle vilja ställa några frågor till er som gjort testet.

Hur många av de 45 frågorna svarade ni på?
Hur många rätt hade ni?
Vad blev ert resultat?

Är det högsta man kan få 135+? Alltså att det inte står om man har högre utan det står bara 135+...?
Anses några uppgifter vara svårare eller enklare, eller är de likvärdiga?
Svarade på alla.
fick 42/45.
135+.

Gick med i mensa ett år men struntade i att betala medlemsavgiften året efter då jag ej var aktiv i föreningen. Man får även en tidning som jag tyckte var helt värdelös, den är i princip ägnad åt de ska prata bra om sig själva och skriva hur vettiga och sanningsenliga intelligenstesten är.
Citera
2010-06-01, 09:41
Medlem
Querls avatar
Citat:

Kanske bara jag..

Mensas test avser att mäta den generella intelligensen, dvs G-faktorn. Uppgifterna i testet, dvs är bara ett sätt att mäta G. Tanken är ju sedan att testet säger betydligt mer än bara din förmåga att lösa testuppgifterna.
Citera
2010-06-01, 09:42
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piskaren
Hur kan du tveklöst veta om vilka de vanligaste motiven folk har för att de tar ett IQ-test? Varför kan det inte vara så simpelt att folk vill hitta svar på varför man är som man är?
Svar på varför du är som du är hittar du inte i ett IQ-test.
Citat:
Du som har svar på allt, varför sitter du och fördomsfullt nergraderar en grupp människor? Är du kanske själv osäker på dig själv, eller har du mindervärdeskomplex och söker självhädelse? Hur bevisar du att du är smart? Genom att klanka ner på en förening vars huvudsyfte bland annat är att främja intelligens? Smart.
Du har nu bevisat min teori genom att bli sårad och arg eftersom allt jag sagt stämmer in på dig. Dessutom heter det nedvärdera och självhävdelse!
Citat:
För övrigt så är Mensa en ideell förening, vilket betyder att ingen inom föreningen tjänar pengar. Mycket mindre suspekt än dessa ändlösa välgörenhetsorganisationer .
Detta betyder inte att föreningen inte behöver pengar! Resultat på ett Mensa-test är ytterst dubiöst eftersom Mensa har ett ekonomiskt intresse av att den som skriver testet blir "godkänd".
Citera
2010-06-01, 09:49
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droid59
Så med samma resonemang är en idrottare som inte har en chans att tjäna pengar eller medaljer på sin sport en idiot för att ställa upp i en ovesäntlig tävling?
Det finns faktiskt folk som ser en utmaning i att delta i tävlingar och tester.
Tycker mig märka en viss avundsjuka här
Tävlingar är kul, att betala för att göra värdelösa tester som man får löjliga "diplom" för att ha "klarat" - inte så kul.
Citera
2010-06-01, 09:53
Medlem
STALHETTANs avatar
Har gjort både lumpens, mensa Sveriges och mensa Danmarks iq test... Fick högsta i alla tre. Men som sagt, man är bra på olika saker här i livet.
Citera
2010-06-01, 09:57
Medlem
fags avatar
Det är jag som är Kim Ung-Yong.

Det säger allt om mig! :D
Citera
2010-06-01, 09:59
Medlem
mrows avatar
Resultat
Din IQ beräknas vara

Lägre än vad det här provtestet mäter
Mindre än 5% av befolkningen uppnår detta resultat. Din IQ är maximalt 75.

Citera
2010-06-01, 10:02
Medlem
Citat:

Kanske bara jag..

De testar ditt logiska tänkande. Förmodligen så är de som får bättre resultat än dig i många fall mer intelligenta i just den bemärkelsen. Men sedan spelar det ingen större roll om någon har bättre förutsättningar än dig. Det gör honom inte mer framgångsrik än dig.

Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Den viktigaste frågan man bör ställa sig är varför någon frivilligt vill göra ett IQ-test som inte har någon som helst betydelse inför inträde till studier eller jobbansökan.
De vanligaste motiven är tveklöst osäkerhet, mindervärdeskomplex och självhävdelse. Vi som har ett gott självförtroende behöver knappast skriva ett prov för att bevisa att vi är smarta.

Om nån säger till mig att dom är med i Mensa har dom med ens erkänt att dom har låg intelligens, är osäkra på sig själva och är omogna, måtte jag bara klara av att hålla mig för skratt, vill ju inte såra dessa sköra individer.

Enkelt besvarat. Det handlar inte om någonting speciellt förutom nyfikenhet.

Någon som är med i Mensa behöver knappast vara osäker eller omogen med tanke på att medelåldern i Mensa förmodligen är hög. Det är snarare du som gör bort dig när du är så arrogant.

För övrigt, vad kostar det att göra ett övervakat test? Webbtestet var ju inte speciellt klurigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in