2010-06-01, 09:08
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Den viktigaste frågan man bör ställa sig är varför någon frivilligt vill göra ett IQ-test som inte har någon som helst betydelse inför inträde till studier eller jobbansökan.
De vanligaste motiven är tveklöst osäkerhet, mindervärdeskomplex och självhävdelse. Vi som har ett gott självförtroende behöver knappast skriva ett prov för att bevisa att vi är smarta. Folk som är med i Mensa brukar gå omkring och skryta om det och inser inte ens hur mycket dom gör bort sig i processen.
Synnerligen suspekt med föreningen Mensa som alltså lever på att folk gör och klarar deras tester för att få in medlemsavgifter, ju fler man "godkänner" desto mer pengar får föreningen...
Om nån säger till mig att dom är med i Mensa har dom med ens erkänt att dom har låg intelligens, är osäkra på sig själva och är omogna, måtte jag bara klara av att hålla mig för skratt, vill ju inte såra dessa sköra individer.
De vanligaste motiven är tveklöst osäkerhet, mindervärdeskomplex och självhävdelse. Vi som har ett gott självförtroende behöver knappast skriva ett prov för att bevisa att vi är smarta. Folk som är med i Mensa brukar gå omkring och skryta om det och inser inte ens hur mycket dom gör bort sig i processen.
Synnerligen suspekt med föreningen Mensa som alltså lever på att folk gör och klarar deras tester för att få in medlemsavgifter, ju fler man "godkänner" desto mer pengar får föreningen...
Om nån säger till mig att dom är med i Mensa har dom med ens erkänt att dom har låg intelligens, är osäkra på sig själva och är omogna, måtte jag bara klara av att hålla mig för skratt, vill ju inte såra dessa sköra individer.
Hur kan du tveklöst veta om vilka de vanligaste motiven folk har för att de tar ett IQ-test? Varför kan det inte vara så simpelt att folk vill hitta svar på varför man är som man är? Du som har svar på allt, varför sitter du och fördomsfullt nergraderar en grupp människor? Är du kanske själv osäker på dig själv, eller har du mindervärdeskomplex och söker självhädelse? Hur bevisar du att du är smart? Genom att klanka ner på en förening vars huvudsyfte bland annat är att främja intelligens? Smart.
För övrigt så är Mensa en ideell förening, vilket betyder att ingen inom föreningen tjänar pengar. Mycket mindre suspekt än dessa ändlösa välgörenhetsorganisationer
.
Citat:
Jo, fast frågorna är lite klurigare och man har lite mer tidspress!
Ursprungligen postat av AKKo-Itachi
Är frågorna på det övervakade testet utformade på samma sätt som webbtestet dvs att man bara ska hitta "mönster"?