Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-03, 01:20
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Nej så menar jag inte helt. Det jag menade är att IQ testen, framförallt MENSA, har ett smalt spektrum av uppgifter. Det skulle behövas mer uppgifter som testar de andra intelligenserna.
Rimligen finns det bara en typ av intelligens, och den delas upp i fluid och crystallized.

Ang. Gardner med fleras teorier så bör dessa nog räknas som kompetenser eller kunskaper.
Citera
2010-06-03, 06:04
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Nej så menar jag inte helt. Det jag menade är att IQ testen, framförallt MENSA, har ett smalt spektrum av uppgifter. Det skulle behövas mer uppgifter som testar de andra intelligenserna.

Du måste skilja på vilka testuppgifter ett test innehåller och vad testet mäter. Mensas test avser att mäta den generella inteligensen.
Citera
2010-06-03, 07:07
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Utesluter inte den här typen av resonemang att det kan finnas personer med låg IQ och med väldigt lyckade liv, läs: bra inkomst, jobb, social status och avsaknad av psykisk sjukdom (som är faktorer som man anser korrelerar positivt med hög IQ).

Det är ju långt ifrån en perfekt 1.0 korrelation så resonemanget utesluter ingenting på individnivå.
Citera
2010-06-03, 07:11
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Besökte en öppen inbjudan för drygt 20 år sedan, att skriva ett test. Har ingen aning om hur många rätt det blev. Det kom ett brev en tid senare som sa att min IQ låg på 145-149, således precis under de 150 som krävdes. Jag kände ingen annan vid testet, varför jag inte vet om det går att ta på allvar, kanske fick alla samma standard formulär. Om det stämmer, så är det ett gott resultat

Huruvida det är ett gott resultat beror nog på vilken skala som användes. Är du säker att man använde den IQ-skala som har 15 som standardavvikelse? På din beskrivning låter det som att Cattell-skalan användes och då skulle ditt IQ ligga strax under 130 enligt Wechsler-skalan som är den som de flesta refererar till idag.

Naturligtvis är alla resultat oavsett skala goda prestationer, måste jag kanske tillägga.
Senast redigerad av Querl 2010-06-03 kl. 07:21.
Citera
2010-06-03, 07:31
Medlem
PappaZs avatar
Spännande...
Jag gjorde mensas test 1994, hade alla rätt och fick intyg på 156+ IQ.
Har dom ändrat skalan?
Jag har aldrig riktigt brytt mig om det där med IQ, (meningslöst mätvärde), men det var en utmaning mellan några polare och det var ganska kul att skriva. (Jag var den enda av oss tre som inte blev diskad för att ha ritat i provhäftet. )
Citera
2010-06-03, 07:36
Medlem
Querls avatar
Den typen av höga resultat tyder nog tyvärr på att man använt en annan skala. Enklast vore om man angav resultatet i standardavvikelser men det kanske inte är lika kul att säga att man har 2 i IQ och därmed kan gå med i Mensa.
Citera
2010-06-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Den typen av höga resultat tyder nog tyvärr på att man använt en annan skala. Enklast vore om man angav resultatet i standardavvikelser men det kanske inte är lika kul att säga att man har 2 i IQ och därmed kan gå med i Mensa.
hur fan får du ihop 2?

131 med en stanardavvikelse på 15 = 116 till 146 i IQ
Citera
2010-06-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Huruvida det är ett gott resultat beror nog på vilken skala som användes. Är du säker att man använde den IQ-skala som har 15 som standardavvikelse? På din beskrivning låter det som att Cattell-skalan användes och då skulle ditt IQ ligga strax under 130 enligt Wechsler-skalan som är den som de flesta refererar till idag.

Naturligtvis är alla resultat oavsett skala goda prestationer, måste jag kanske tillägga.
mensa har en avvikelse på 15. annars skulle inte 131 vara topp 2%
Citera
2010-06-03, 12:03
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat

sorry, jag menade naturligtvis att man använder den "riktiga" standardavvikelsen, eg sk z-poäng. där är standardavvikelsen 1, och medel 0.
Citera
2010-06-03, 12:28
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat

Cattell skalan har en standardavvikelse på 24. Vilket gör att det borde krävas ungefär 150 i IQ för att kvala in till Mensa. Av den anledningen trodde jag att det borde ha varit Cattell skalan som användes just i detta fall.
Citera
2010-06-03, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Jag brukar inte låta nedvärderande. Men han skrev som en jäkla kratta. Det var så dåligt och oestetiskt skrivet så jag förstod inte ens vad jag läste. Har du lust att sammanfatta?

På vilket sätt var det bra skrivet? Innehållet möjligtvis, om nu någon har tålamodet att förstå det.
Hmm inte förstå? Vilken iq hade du???????
Citera
2010-06-03, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av engl
I vilken vetenskaplig tidsskrift har du hittat den informationen?
Ingen, bara här på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in