Jag ska inte dunka vidare på den döda hästen med självhävdelsebehovet, ett specifikt svar på följande bara eftersom inlägget var riktat till mig:
Citat:
Ursprungligen postat av Piskaren
(Du har fel osv...) I mina ögon så är Mensa snarare en förening som vilken annan, där medlemmarna har någonting gemensamt. Precis som en fotbollsförening där medlemmarna gemensamt har fotbollen, har Mensa intelligensen.
Javisst, och fotbollsspelare går säkert med i sin klubb för att "de gillar fotboll" eller att fotboll "är roligt", eller hur? För de flesta räcker det onekligen så, och visst är påståendet också helt sant, i sig självt. Men det finns fler lager än så innan man kommer ner till kärnan bakom vad som motiverar dem, om man nu skulle vara intresserad av att gräva lite djupare.
Det var det jag pratade om - vad som gör att fotbollsspelarna upplever fotbollen som rolig, eller i det här fallet vad Mensa-medlemmarnas mentala "payoff" är från att gå med i klubben, och vad som gör att de överhuvudtaget "gillar" att diskutera med likasinnade. Ett par lager längre ner i löken, alltså, det handlade aldrig om ytliga grejor som hur medlemmarna beter sig på klubben eller vad de säger högt - jag tror inte heller att de sitter i läderfåtöljer med monokel och röker cigarrer och skrockar gott åt idiot-Svensson utanför

argumentet handlade bara om de psykologiska drifter som motiverar deras beslut att bli/vara medlemmar, och på den nivån anser jag det ytterst svårt att motbevisa - men det är ju heller inte trådens syfte.