Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-01, 17:57
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Bra. Det var det jag ville få fram med mina exempel om filosofer och matematiker.

Har mött personer som enkelt klarar av matte D, men som likförbannat inte klarar av att diskutera filosofi öht, och än mindre kan se företeelser i sammanhang.
Citera
2010-06-01, 19:00
Medlem
Plastmuggs avatar
Gjorde det på internet när jag var 15-16, ingen aning om vad jag fick men det stod att jag hade högre IQ än ca 97% av Sveriges befolkning.

Det sorgliga är att jag idag (är runt 20 nu) förmodligen skulle prestera mycket sämre på testet då jag känner hur alkoholen har gjort mig dummare. Det är ju i och för sig inte sorgligt för mig, jag tycker om att ligga på VG-nivå utan att behöva plugga och samtidigt ha ett brett socialt nätverk och stora sociala förmågor.
Citera
2010-06-01, 19:38
Medlem
Narvals avatar
Enligt provtestet på sidan

Ditt IQ beräknas vara 100

Detta motsvarar 50:e percentilen, dvs 50% av befolkningen har en IQ mindre än 100.

Aja det är inte fy skam i alla fall.
Citera
2010-06-01, 20:09
Medlem
Jag ska gå med i Mensa för att kunna säga till frugan "håll käften dumskalle!" när hon går på med sitt tjat.

Och när hon sedan arg säger att hon minsann inte alls är en dumskalle kan jag slita fram medlemskortet (eller vad de nu har) och viftandes med det under näsan hennes säga "I jämförelse med mig är du nog det lilla stumpan!"

...fast sen tänkte jag att detta kanske inte var en alltför smart idé när allt kommer omkring så jag skiter nog i det hela..?
Citera
2010-06-01, 20:11
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gypsy
Jag gjorde Mensas IQ test för 2 veckor sedan och skulle vilja ställa några frågor till er som gjort testet.

Hur många av de 45 frågorna svarade ni på?
Hur många rätt hade ni?
Vad blev ert resultat?

Är det högsta man kan få 135+? Alltså att det inte står om man har högre utan det står bara 135+...?
Anses några uppgifter vara svårare eller enklare, eller är de likvärdiga?

Svarade på alla frågor

Fick alla rätt

Har för mig att det stod nått i stil med "du hade alla rätt motsvarande Iq över 100nånting, kom in och gör riktiga testet. Fegis!" Jag och många andra har postat sina resultat i någon annan tråd. Sök vettja?

Första frågan är busenkel, andra lite lite svårare osv till den sista och svåraste frågan

Va fick du själv? kanske redan skrivit de iofs, ska kolla genom tråden hur som helst
Citera
2010-06-01, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSumo
Svarade på alla frågor

Fick alla rätt

Har för mig att det stod nått i stil med "du hade alla rätt motsvarande Iq över 100nånting, kom in och gör riktiga testet. Fegis!" Jag och många andra har postat sina resultat i någon annan tråd. Sök vettja?

Första frågan är busenkel, andra lite lite svårare osv till den sista och svåraste frågan

Va fick du själv? kanske redan skrivit de iofs, ska kolla genom tråden hur som helst
Fick 90 och var nöjd med det. Spelar roll om man har typ 5 mille på banken?
Citera
2010-06-01, 20:34
Bannlyst
Jag med bara 90 i iq men pengar på banken efter lottovinst kör Porshe.
Vad har ni köpt för eran iq??
Citera
2010-06-01, 20:43
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keuorac
Jag med bara 90 i iq men pengar på banken efter lottovinst kör Porshe.
Vad har ni köpt för eran iq??

Utbildning och glasögon. Prova det och gå sedan ut i garaget och läs en gång till vilket märke du har på din bil... Porsche bör det stå, såvida du inte stavat fel när du skrev dit det på din Volvo.
Citera
2010-06-01, 20:47
Medlem
VenomXs avatar
Jag ska inte dunka vidare på den döda hästen med självhävdelsebehovet, ett specifikt svar på följande bara eftersom inlägget var riktat till mig:

Citat:
Ursprungligen postat av Piskaren
(Du har fel osv...) I mina ögon så är Mensa snarare en förening som vilken annan, där medlemmarna har någonting gemensamt. Precis som en fotbollsförening där medlemmarna gemensamt har fotbollen, har Mensa intelligensen.

Javisst, och fotbollsspelare går säkert med i sin klubb för att "de gillar fotboll" eller att fotboll "är roligt", eller hur? För de flesta räcker det onekligen så, och visst är påståendet också helt sant, i sig självt. Men det finns fler lager än så innan man kommer ner till kärnan bakom vad som motiverar dem, om man nu skulle vara intresserad av att gräva lite djupare.

Det var det jag pratade om - vad som gör att fotbollsspelarna upplever fotbollen som rolig, eller i det här fallet vad Mensa-medlemmarnas mentala "payoff" är från att gå med i klubben, och vad som gör att de överhuvudtaget "gillar" att diskutera med likasinnade. Ett par lager längre ner i löken, alltså, det handlade aldrig om ytliga grejor som hur medlemmarna beter sig på klubben eller vad de säger högt - jag tror inte heller att de sitter i läderfåtöljer med monokel och röker cigarrer och skrockar gott åt idiot-Svensson utanför argumentet handlade bara om de psykologiska drifter som motiverar deras beslut att bli/vara medlemmar, och på den nivån anser jag det ytterst svårt att motbevisa - men det är ju heller inte trådens syfte.
Citera
2010-06-01, 20:59
Medlem
Emma18s avatar
Jag var med i mensa förut, hade 43/45 om jag minns rätt vilket ledde till 135+ i IQ. Observera att webtestet mäter avsevärt lägre så att få alla rätt där är ingen bedrift i sammanhanget. Efter ett år som medlem hade jag inte pallat att gå på några aktiviteter och medlemstidningen skräpade bara ner så kändes rätt meningslöst.

Angående IQ så finns det egentligen väldigt få gränser uppåt till. För att bli medlem i mensa måste man vara bland de 2% med högst IQ, dvs 130+ med standardskalan. Testet mäter up till 135 vilket är top 1%. Fortsättningen uppåt fungerar likadant:
0.1% - IQ 146
0.02% - IQ 153
0.001% - IQ 164
0.0001% - IQ 172
0.000000001% - IQ 190
Det betyder att en person på miljarden har en IQ över 190. Ca 6 personer på jorden har detta. Detta ligger i själva definitionen av IQ-begreppet. En IQ på säg 172 betyder ingenting förutom just att det endast finns ~6000 personer på jorden som har högre IQ. Problemen som man pratar om är att det är väldigt svårt att konstruera ett test som mäter detta. Ett test som mäter IQ upp till 135 ska vara konstruerat på att sånt sätt att endast 1% kan klara av det. Detta är svårt men fullt möjligt och har gjorts i ett antal uppsättningar. I princip oavsett vilket av dessa test man kollar på så kommer det vara nästan exakt samma 1% människor som klarar alla testen. Detta betyder att det är ganska mätbart.

Men hur konstruerar man ett test som 0.0001% klarar av? Det problemet i sig är fortfarande möjligt att lösa, man kan göra ett test där man helt enkelt chansar på ett tal mellan 1 och 1000000 (tämligen meningslöst). Problemet är att de olika tester som man har försökt konstruera skiljer sig för mycket åt i vilka som klarar av det och alltså inte är bra indikatorer. Om man skriver 10 olika test där ungefär 0.0001% klarar sig på varje så kanske det är 0.0005% som klarar av minst ett av testen medan endast 0.00001% klarar av allihopa. Hur många av dessa kan sedan påstå sig ha en IQ på 172+?

Det är den här problematiken som gör att någonstans i intervallet 140-150 IQ så går det helt enkelt inte att mäta och ge exakta värden längre. Någon som klarade av alla 10 testen i mitt tidigare exempel kan dock antagligen utan att bli emotsagt påstå sig ha just 172 och alltså vara bland de 6000 smartaste på jorden. Om man sen påstår att Einstein (eller Frank Zappa, lol) var en av de smartaste som någonsin har levat så är det ju inte orimligt att tilldela honom en IQ någonstans över den gränsen eller kanske till och med 180, men det är ytterst spekulativt och inte speciellt meningsfullt.
Citera
2010-06-01, 21:04
Medlem
Emma18s avatar
Kan även tillägga att det är otroligt svårt att skapa en konversation mellan två personer som skiljer sig för mycket i IQ. Att prata med någon som är mer än 30-40 under en själv får man inte ut någonting av överhuvudtaget. Vissa klarar av att sänka sig och ha banala konversationer för att fördriva tiden eller förbättra kontakten med andra i sammanhanget. Vissa klarar det inte eller vill det inte och anses då socialt inkompetenta eller i värsta fall psykiskt störda.
Citera
2010-06-01, 21:06
Medlem
Polkapojkens avatar
När jag gjorde testet (ja, det riktiga övervakade hos Mensa) för ca 10 år sedan var det 36 frågor. Fick alla rätt.

"Du har 135 i IQ eller mer" stod det på mitt resultat.

Gick dock aldrig med i föreningen, gjorde det som en kul grej.

Håller med om att de som faktiskt går med i föreningen verkar varar asociala tomtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in