Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-10, 18:58
Medlem
Kivans avatar
Sammanfogade ämnen.
/Mod
Citera
2010-06-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Mensas internettest är bland dom sämsta, det verkar som dom bara är ute efter att lura folk att försöka sig på deras riktiga test. DVS. att det är väldigt lätt.
Det är lätt att tro det. Om man inte vet om att man är ganska intelligent och med tanke på danning kruger-effekten så tror man att man själv är en medelmåtta och således kan man tro att det är lätt för alla. Men faktum är att många har jättesvårt för dessa test.
Citera
2010-06-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Vid ett riktigt test mäter dem väl andra förmågor såsom minne, problemlösningsförmåga och logiskt tänkande?
Vad är definitionen av ett "riktigt test"? Det finns intelligenstest som mäter de kognitiva förmågor du listar. Men faktum är att matristester (exempelvis FRT och RPM) korrelerar ungefär lika starkt med g som t.ex. WAIS III gör.
Citera
2010-06-11, 05:39
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Vad är definitionen av ett "riktigt test"? Det finns intelligenstest som mäter de kognitiva förmågor du listar. Men faktum är att matristester (exempelvis FRT och RPM) korrelerar ungefär lika starkt med g som t.ex. WAIS III gör.

Allt handlar ju om vad man vill mäta. Som mått på G-faktorn duger exempelvis matriser utmärkt. WAIS består av fjorton olika deltest och avser ju att mäta olika kognitiva funktioner och G. Således, val av test görs utifrån vilken frågeställning man har. Är man endast intresserad av en uppskattning av IQ kan man som sagt använda exempelvis Mensas test.
Citera
2010-06-11, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Jag genomförde mensas provtest igår. Notera att jag inte bara klickade igenom frågorna utan att jag gjorde det seriöst. Dem flesta figurerna såg jag bara genom att ögna igenom dem, fåtal fick jag tänka till lite.

Detta blev mitt resultat:

http://img405.imageshack.us/i/dittresultat.jpg/
Inte för att jag bryr mig så mycket om intelligenskvoten, tycker det är ett dumt sätt att mäta intelligens på. Tycker bara det var intressant att veta min ungefärliga skala, enligt det där testet, att se förhållanden/whatever. Men när resultatet visar en rekommendation att göra det riktiga mensa-testet så måste man undra, hur trovärdigt är det?

Jag menar, om det riktiga mensatestet ser ut sådär så borde väl fler än 2% kvalificera sig till mensa? Någon som gjort det riktiga? Vid ett riktigt test mäter dem väl andra förmågor såsom minne, problemlösningsförmåga och logiskt tänkande?

hasta mig igenom internetprovet o greja 126 eller mer, kande mig inte osaker direkt pa ngn fraga. gjorde mensas overvakade prov, var mkt svarare fick dock som framgar tidigare i traden ett bra resultat men kande att provet var svarare. gor testet om du tror du har en chans
Senast redigerad av frederic.bastiat 2010-06-11 kl. 07:07.
Citera
2010-06-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engl

Ponera att du flyttar till ett samhälle där majoriteten av människorna har en IQ på 70. Två procent visar sig ha en IQ på 100 eller mer i just det samhället. Kan du då ärligt säga att du inte skulle föredra att ha ett intellektuellt utbyte med de individer som är kapabla till ett tänkande och resonerande på ett lika komplext plan som du själv är kapabel till? Eller skulle du hellre diskuterat svåra frågeställningar med de mentalt efterblivna (IQ <70) personerna?

Det finns massor med samhällen med 70 eller lägre. T ex Somalia har 68 i IQ i medel. De flesta subsaharaländer har runt 70 i IQ. No wonder att 75% i Rinkeby inte når gymnasiekompetens.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/statistik-doljer-betygsskillnader_4833971.svd

Vidare så finns en stark koppling mellan IQ och BNP, korruptionsnivå, demokratisering, lag&ordning mflr välståndsparametrar. Arabländerna ligger på ca 85 i IQ. Östasiater ca 105, dvs bättre än Europa med ca 100. Sverige är på sjunkande, 99 i IQ 2006.
Oavsett vad ett IQ test mäter så mäter det iallafall dessa välståndsparametrar väldigt träffsäkert.
http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality
Senast redigerad av SuperKurt 2010-06-13 kl. 15:21. Anledning: stavfel
Citera
2010-06-13, 15:38
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperKurt
Det finns massor med samhällen med 70 eller lägre. T ex Somalia har 68 i IQ i medel. De flesta subsaharaländer har runt 70 i IQ. No wonder att 75% i Rinkeby inte når gymnasiekompetens.

Vidare så finns en stark koppling mellan IQ och BNP, korruptionsnivå, demokratisering, lag&ordning mflr välståndsparametrar. Arabländerna ligger på ca 85 i IQ. Östasiater ca 105, dvs bättre än Europa med ca 100. Sverige är på sjunkande, 99 i IQ 2006.
Oavsett vad ett IQ test mäter så mäter det iallafall dessa välståndsparametrar väldigt träffsäkert.

Hur har man mätt upp nationella IQ?
Citera
2010-06-13, 17:14
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Hur har man mätt upp nationella IQ?
Det har man inte, det är propaganda.

Dessutom så kan man inte normera ett test, tillämpa det på samma population och uppnå en kurva där nästan alla ligger under 68. Ett sådant resultat tyder på att man normerat testet på en annan grupp människor.
Citera
2010-06-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Det har man inte, det är propaganda.

Dessutom så kan man inte normera ett test, tillämpa det på samma population och uppnå en kurva där nästan alla ligger under 68. Ett sådant resultat tyder på att man normerat testet på en annan grupp människor.

Studien är sammaställd av Dr. Richard Lynn, Professor Emeritus of Psychology at the University of Ulster, Northern Ireland, and Dr. Tatu Vanhanen, Professor Emeritus of Political Science at the University of Tampere, Tampere, Finland. Läs länken.

Normeringen utgår från England där man då har IQ 100. En sorts Greenwichmeridian för IQ. Oavsett om det är intelligens man mäter med IQ test eller något helt annat så är det iallafall en väldigt träffsäker prediktor på t ex inkomst och lämplighet för högre studier när det gäller individnivå och BNP och andra välfärdsparametrar när det gäller nationell nivå. Säkert gäller det på Rinkebynivå också, iallafall när det gäller skolresultat och gymnasiebehörighet.

Naturligtvis stämmer detta inte med vad som är politiskt korrekt. Vi har vi lärt oss i skolan att alla är lika. I allafall om man har politiskt korrekta läroböcker skriva på 70 talet eller senare. Kolla en uppslagsbok från 60 talet eller tidigare och läs om subsaharas befolkning och omdömen om mentala förmågor. Dvs text skriven innan PK blev religion. Kom ihåg att religiösa företrädare förföljde människor som sa att jorden var rund. Vad som är PK förändras men förr eller senare så kommer sanningen fram.
Senast redigerad av SuperKurt 2010-06-13 kl. 17:50. Anledning: edit
Citera
2010-06-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101001001
36/36 rätt, IQ på "135 eller högre". Det var flera år sedan och Mensa har tydligen bytt test.

Jag valde dock att inte bli medlem; såg inget som lockade. Någon som kan berätta vad jag missar?

Jag har gjort mensas web iq test 5+ gånger i mitt liv, alla med något/några års mellanrum, först gången när jag var barn/tidiga tonåren. Jag är 23 idag.

Jag har alltid fått 125+ eller 130+, fick även 8p av maximalt 9p på lumpentestet. Gjorde mensas webtest idag och fick bara 116. =(((

Om testet blivit svårare eller om att jag suttit hemma och rökt hash konstant nästan varje dag i 2år samt att jag sitter med en lätt huvudvärk påverkat vet jag inte, men testa göra om det.

Sen så kan man inte bli medlem i mensa bara för att man klarat webtestet. Jag har för mig att man får göra ett svårare och mer utförligt test med övervakning för att bli medlem, det testet är det många som inte klarar trots att internett testet säger att dom kanske klarar det.

edit : Men vem vet du kanske klarar det riktiga testet. Min poäng är att många luras tro dom har högre IQ än dom har på grund att webtestet inte är speciellt bra.
Senast redigerad av Johan86 2010-06-13 kl. 18:12.
Citera
2010-06-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
Jag har gjort mensas web iq test 5+ gånger i mitt liv, alla med något/några års mellanrum, först gången när jag var barn/tidiga tonåren. Jag är 23 idag.

Jag har alltid fått 125+ eller 130+, fick även 8p av maximalt 9p på lumpentestet. Gjorde mensas webtest idag och fick bara 116. =(((

Om testet blivit svårare eller om att jag suttit hemma och rökt hash konstant nästan varje dag i 2år samt att jag sitter med en lätt huvudvärk påverkat vet jag inte, men testa göra om det.

Sen så kan man inte bli medlem i mensa bara för att man klarat webtestet. Jag har för mig att man får göra ett svårare och mer utförligt test med övervakning för att bli medlem, det testet är det många som inte klarar trots att internett testet säger att dom kanske klarar det.

edit : Men vem vet du kanske klarar det riktiga testet. Min poäng är att många luras tro dom har högre IQ än dom har på grund att webtestet inte är speciellt bra.

Det finns test fler webtest. Mensa har lokala siter i massor av länder. T ex .no och .dk med webtest.
Det finns även mer omfattande test t ex .
http://www.clipsite.com.ar/HOME/Salud/Test/Raven/

Det är troligen normerat för att ge 100 som medel i Argentina. Testet är superlätt jämfört med t ex Mensas svenska provtest. Argentina ligger på IQ 93 i en internationell jämförelse med England som 100 norm.

T E S T D E R A V E N
Gracias por realizar el Test...

Estos son tus resultados:

Nombre: SuperKurt
Respuestas correctas: 60/60
Percentil: 95
Cociente Intelectual: Muy superior al término medio
Rango: I
IQ: 140 (o mayor)
Citera
2010-06-13, 19:11
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperKurt

Oj, jisses... Sverige hade ju 101 i IQ år 2002 och 99 i IQ år 2006 nu i medel. IQ sjunker. Är det ännu lägre nu år 2010? Det är inte bra med en nedåtgående tendens. Att Somalia har ett genomsnittligt IQ på 68 förklarar svårigheterna med integrationen här i Sverige. Vet nån om ett lågt IQ har samband med för lite eller dålig kvalitét på maten de äter. Beror det låga värdet på att de är undernärda? Och om det beror på detta... går det att träna upp hjärnan om de äter fullvärdig och hälsosam mat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in