Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-01, 16:40
Medlem
manskrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Det tvivlar iallafall inte jag på...
Jag har ofta, i sociala sammanhang, pratat med personer som läst filosofi, teoretisk såväl som praktisk, under flera år. Det som dessa personer har lätt för är att förstå teoretiska problem ur många infallsvinklar, samt att förstå värdeteoretiska argument.
En annan sak som ofta stämmer in på personer med mycket hög IQ är att dom ofta, i smyg, har extrema åsikter gällande någon specifik fråga. Dom kan t.ex vara fanatiska motståndare till alkohol, kärnkraft, kvotering eller någon annan "smal" fråga.
Kanske är det så att de personer som har mycket hög iq, rent generellt sett, har lättare för alla typer av teoretiskt arbete. En filosof kan utbilda sig till mattematiker, och en mattematiker kan utbilda sig till läkare, filosof eller stridspilot, meden en "bimbobrud" som jobbar med att blondera hår och ser på Paradise Hotel knappast kan nå dessa akademiska meriter.
Hänger du?
Och om man fick 135+ på testet men älskar att se på Paradise Hotel då?
Citera
2010-06-01, 16:42
Medlem
Otsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manskraft

Det blir ungefär som att dela ett tal med noll
Citera
2010-06-01, 16:44
Medlem
Citat:
Visst fungerar det. Men då har man säkert hamnat en bit ifrån prototypen och därför får man anses som en atypikalisk individ. Men det är inget konstigt.
Citera
2010-06-01, 16:48
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgase
Lite offtopic men hur fan tänkte sveriges smartaste människor när de döpte skiten till mensa?

Hur tänkte du när du antog att den mest kända internationella föreningen för folk med en markant högre IQ än genomsnittet skulle döpts i sverige av svenskar?
Citera
2010-06-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tukotih

Kom ihåg:
Träffar du någon smurf som påstår att de har över 140, skrik på dem tills de får tinnitus.
Har man 140+ på riktigt så måste man ha Aspergers eller något.
Chanserna är f.ö. jävligt små att de ens skulle skryta om en IQ över 140. Det är bara sjukt...

PS.
För mycket metylfenidat i DAT-cellerna, ursäktar om inlägget blev stökigt.
Jag antar att de då räknar med det lägsta systemet då 140+ knappast är så otroligt att man måste vara sjuk för att ha det i de andra systemen..
Citera
2010-06-01, 16:54
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Det tvivlar iallafall inte jag på...
Jag har ofta, i sociala sammanhang, pratat med personer som läst filosofi, teoretisk såväl som praktisk, under flera år. Det som dessa personer har lätt för är att förstå teoretiska problem ur många infallsvinklar, samt att förstå värdeteoretiska argument.
En annan sak som ofta stämmer in på personer med mycket hög IQ är att dom ofta, i smyg, har extrema åsikter gällande någon specifik fråga. Dom kan t.ex vara fanatiska motståndare till alkohol, kärnkraft, kvotering eller någon annan "smal" fråga.
Kanske är det så att de personer som har mycket hög iq, rent generellt sett, har lättare för alla typer av teoretiskt arbete. En filosof kan utbilda sig till mattematiker, och en mattematiker kan utbilda sig till läkare, filosof eller stridspilot, meden en "bimbobrud" som jobbar med att blondera hår och ser på Paradise Hotel knappast kan nå dessa akademiska meriter.
Hänger du?
Du tror inte att dessa helt enkelt också även råkade besitta ett stort intellekt vilket således gör dessa personer intelligenta?

Det jag menade var att för att jag ska klassa någon som intelligent måste den ha både hög IQ och ett välutvecklat intellekt. Du kan vara smart men inte intellektuell och vice versa men du är inte intelligent förrän du har både.
Senast redigerad av StefPhoenix 2010-06-01 kl. 17:08.
Citera
2010-06-01, 17:18
Medlem
Jag gjorde ett test på Mensas sida, med det stod att 90% är trögare än mig. Varför fick inte jag någon siffra på mitt IQ? eller fick jag det och missade det.
Sen finns det väl fem eller sju olika sätt att mäta IQ, vilket använder Mensa

Mvh/Iceman
Citera
2010-06-01, 17:20
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:

Då ser man inte på Paradise Hotel, då studerar man fenomenet såväl som deltagarna ur alla tänkbara perspektiv, analyserar det man kommer fram till och diskuterar med likasinnade, vilka man troligtvis inte hittar.
Citera
2010-06-01, 17:23
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Du tror inte att dessa helt enkelt också även råkade besitta ett stort intellekt vilket således gör dessa personer intelligenta?

Det jag menade var att för att jag ska klassa någon som intelligent måste den ha både hög IQ och ett välutvecklat intellekt. Du kan vara smart men inte intellektuell och vice versa men du är inte intelligent förrän du har både.

1. Ja (bla det jag menar)

2. Absolut, det håller jag fullständigt med om, har alltid sett på begreppet intelligens på det sättet.
Citera
2010-06-01, 17:50
Medlem
the_c00l_guys avatar
Fick 119 precis på testprovet.
Högre IQ än 90% av befolkningen stod det, kan det verkligen stämma?
Citera
2010-06-01, 17:52
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Då ser man inte på Paradise Hotel, då studerar man fenomenet såväl som deltagarna ur alla tänkbara perspektiv, analyserar det man kommer fram till och diskuterar med likasinnade, vilka man troligtvis inte hittar.
Återigen det där handlar mer om intellektualism. Bara för att användaren ovan har ett IQ på 135 behöver inte det innebära att hon är väldigt intellektuell..
Citera
2010-06-01, 17:53
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
1. Ja (bla det jag menar)

2. Absolut, det håller jag fullständigt med om, har alltid sett på begreppet intelligens på det sättet.
Bra. Det var det jag ville få fram med mina exempel om filosofer och matematiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in