Citat:
Ursprungligen postat av engl
Jag tror inte att man känner sig intelligentare genom att gå med i en förening. Visst kanske det ger en form av självhävdelse, precis som du påpekar, att vara med i en förening för högintelligenta. Men jag tror inte att man känner sig mer intelligent, snarare mindre intelligent på grund av att alla andra i Mensa ligger ungefär på samma nivå.
OK, tja då vet vi iaf var vi står
Jag håller inte med dig förstås, annat än möjligen under de timmar då personen befinner sig i Mensa-lokalen och aktivt "blir ägd" men övrig tid på dygnet/i veckan/osv tror jag att de flesta antagligen jämför sig med den breda massan utanför "Smarta Klubben" och därmed ändå känner sig långt över genomsnittet mest hela dagen. Man är ändå med i en elit-klubb, lite "best of the best" sådär.
Men, varför man går med i Mensa är väl en fråga för en annan tråd egentligen, jag tyckte bara att cirruspe's inlägg var värt att belysas lite extra - just det att folk lägger alldeles för stor vikt vid det här med IQ och ev. medlemskap i Mensa - inte minst sagt Mensas egna medlemmar allt som oftast. Allt endast i min egen ödmjuka åsikt, förstås.