Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-31, 23:00
Medlem
Du förstår inte min poäng. Min poäng är att argumentet att medlemskap i mensa för att få känna sig lite smartare än genomsnittet inte håller. Detta pga. att de redan vet att de är intelligenta. Därför håller inte det argumentet.
Citera
2010-05-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Jag antar att det beror på att B-versionen är svårare än A-versionen varför det inte krävs lika många rätt för att erhålla samma IQ som i A-versionen.
Det stämmer.
Citera
2010-05-31, 23:16
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Du förstår inte min poäng. Min poäng är att argumentet att medlemskap i mensa för att få känna sig lite smartare än genomsnittet inte håller. Detta pga. att de redan vet att de är intelligenta. Därför håller inte det argumentet.

Det handlar inte om att jag inte förstår utan att du missar det mest elementära i frågan vilket är att bekräftelse är något man främst söker och får från andra människor. Det ger de flesta människor en extremt mycket högre kick åt självförtroendet (i positiv bemärkelse) att faktiskt visa för andra var de står, istället för att bara diskret gå runt och veta det själv. De flesta människor som lärt sig något ballt trick eller blivit jäkligt bra på någon sport eller hobby får ofta inte ut särskilt mycket av att bara "kunna" det, de vill oftast gärna visa upp det för andra emellanåt också.

Därför är att veta och att bli medlem inte alls likvärdigt - man går ett steg längre i självbekräftelsen om man faktiskt blir medlem, och sedan ännu ett steg längre om man väljer att tala om medlemskapet för föräldrar, kompiskretsen, folk på forum m.m. Därigenom håller argumentet hur fint som helst
Citera
2010-05-31, 23:22
Medlem
Citat:
Min poäng är att argumentet att medlemskap i mensa för att få känna sig lite smartare än genomsnittet inte håller
Jag tror inte att man känner sig intelligentare genom att gå med i en förening. Visst kanske det ger en form av självhävdelse, precis som du påpekar, att vara med i en förening för högintelligenta. Men jag tror inte att man känner sig mer intelligent, snarare mindre intelligent på grund av att alla andra i Mensa ligger ungefär på samma nivå.
Citera
2010-05-31, 23:47
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Jag tror inte att man känner sig intelligentare genom att gå med i en förening. Visst kanske det ger en form av självhävdelse, precis som du påpekar, att vara med i en förening för högintelligenta. Men jag tror inte att man känner sig mer intelligent, snarare mindre intelligent på grund av att alla andra i Mensa ligger ungefär på samma nivå.

OK, tja då vet vi iaf var vi står

Jag håller inte med dig förstås, annat än möjligen under de timmar då personen befinner sig i Mensa-lokalen och aktivt "blir ägd" men övrig tid på dygnet/i veckan/osv tror jag att de flesta antagligen jämför sig med den breda massan utanför "Smarta Klubben" och därmed ändå känner sig långt över genomsnittet mest hela dagen. Man är ändå med i en elit-klubb, lite "best of the best" sådär.

Men, varför man går med i Mensa är väl en fråga för en annan tråd egentligen, jag tyckte bara att cirruspe's inlägg var värt att belysas lite extra - just det att folk lägger alldeles för stor vikt vid det här med IQ och ev. medlemskap i Mensa - inte minst sagt Mensas egna medlemmar allt som oftast. Allt endast i min egen ödmjuka åsikt, förstås.
Citera
2010-06-01, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
spelar ålder roll då?

Jag är lika gammal som du, däremot skrev jag A vilket förklarar saken...
Citera
2010-06-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
hm, var du den söta tjejen bredvid mig måntro?

Satt näst längst bak, andra till vänster!
Citera
2010-06-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincent.Hanna
Satt näst längst bak, andra till vänster!
jag satt lite längre fram. näst längst fram till höger.
http://img241.imageshack.us/img241/9721/48093373.jpg
känner igen mig?
Citera
2010-06-01, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincent.Hanna
Jag är lika gammal som du, däremot skrev jag A vilket förklarar saken...
nån tattare snodde mitt A-prov
Citera
2010-06-01, 01:53
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Som sagt, traditionell psykometrisk konstruktion så använder man sig av items med olika svårighetsgrad, oftast bjuds också uppgifterna i stigande svårighetsgrad för att man ska kunna avbryta testet när en testperson nått sitt max.
I bla WAIS så kan man få olika poäng beroende på hur lång tid man tar på sig att svara på frågorna.
Citera
2010-06-01, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
I bla WAIS så kan man få olika poäng beroende på hur lång tid man tar på sig att svara på frågorna.
det gäller alltså att vara sjukt speedad innan man gör WAIS-testet?
Citera
2010-06-01, 01:58
Medlem
Profaxs avatar
Forumet översvämmas av missförstånd och feltänk när det gäller IQ-begreppet.

En FAQ är på plats, någon som är sugen på att skapa en engl, Querl? Jag kan hjälpa till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in