Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-01, 12:20
Medlem
Citat:
De vanligaste motiven är tveklöst osäkerhet, mindervärdeskomplex och självhävdelse. Vi som har ett gott självförtroende behöver knappast skriva ett prov för att bevisa att vi är smarta. Folk som är med i Mensa brukar gå omkring och skryta om det och inser inte ens hur mycket dom gör bort sig i processen.
Citat:
Som om hög ålder automatiskt medför personlig mognad! Dessutom vet du ju inte om medelåldern är hög vilket får hela ditt inlägg att framstå som...ogenomtänkt
Vilken tur att du "vet" det du skriver i det quotade överst här då...ogenomtänkt
Citera
2010-06-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch
va ju nått reportage på tv om nån som va med i den klubben som hade 200 tydligen den högsta han va bonde på sin egen gård
Christoffer Langan kanske du tänker på. Han tros vara en av de intelligentaste i världen. Väldigt speciell och klok man tycker jag han verkar vara. Du kanske kan läsa, om du får tag på, hans första bok som han påbörjade vid en ålder på två år

Att han är bonde och bor på sin egen gård tycker jag du lägger negativt värde i. Definieras en persons intelligens av densammes handlingar och val? Isådanafall så har garanterat ett trubbigt mätinstrument :P
Senast redigerad av engl 2010-06-01 kl. 12:34.
Citera
2010-06-01, 12:39
Medlem
Quorthons avatar
Att man är med i mensa betyder dock inte att man har något gemensamt med någon annan där annat än att man fått samma värde på ett papper. Läser man på hemsidan vad de gör får man ju intrycket av att det skulle vara ett slags vuxendagis. IQ-spann kan knappast vara mätdon för liksinnighet.

Jag har också svårt att tro att det skulle bedrivas några diskussioner som är för djupa och komplexa för att någon med IQ på 100 skulle förstå. Har många gånger observerat ansett intelligenta personer med uppenbara svårigheter att följa med i resonemang. Oftast verkar det sitta i viljan att fokusera och lyssna på vad som sägs.
Citera
2010-06-01, 12:41
Medlem
Tenshiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otsk
Bara en observation; Flera i denna tråd verkar styras väldigt mycket av en "siffra" (Läs: IQ).

I början av tråden tas det upp av, (?), att man suktar efter att diskutera med likasinnade, vilket blev hårt kritiserat. Jag kan hålla med till viss del att det kan vara skönt att få ventilera tankar som för flertalet människor kan tyckas vara för komplexa, samt att man under diskussionen kanske får lära mer än vad man lär ut. Sen känns det säkert enkelt att då vända sig till denna klubb av "Elit-hjärnor" då man vet att det finns likasinnade människor där. Dock så vill jag även poängtera att man måste missa flera intressanta möten/diskussioner om man alltid vänder sig till "klubben" för detta.

Sen tror jag det ligger i fleras natur att vända sig till dem man har saker gemensamt med, t.ex. första dagen på jobbet så går du nog inte fram och tar kontakt med den person i rummet som du känner är mest olik dig i sättet.

Känner igen det du säger. Jag har aldrig gjort något officiellt test men 2 av mina närmsta kompisar är medlemmar. Ingen av dem är några aspergers-kandidater. Båda har flickvän/sambo, bra utbildning, bra jobb, stor umgängeskrets, vårdade och snygga etc. Däremot så verkar båda vara konstant understimulerade, där har de lokalmöten, after work etc som föreningen anordnar räddat dem en del. Båda verkar få ett rätt stort utbyte där. Nivån på samtalen passar dem bättre, dock inte sagt att de pratar om lösningen på all världens problem, verkar mer vara så att allt flyter på enklare bara. Tänk dig själv om du har 10 fotbollsintresserade som ska diskutera de senaste händelserna. Där hade jag som varken är intresserad eller allmänt insatt varit något av en bromskloss i deras ögon.
Citera
2010-06-01, 12:45
Medlem
gurglms avatar
För att leda in diskussionen lite mer på den avsedda vägen...

Jag har testat det danska och svenska mensa onlinetestet. Märkte där att mönstren i det svenska testet enbart gick rakt horisontellt och vertikalt. I det danska testet tror jag att mönstren som skulle hittas var spridda inte bara i raderna respektive kolumnerna på det viset. Ibland fanns mönstret inte ens horisontellt eller vertikalt. Någon annan som märkte det?
Min egentligen fråga är till er som skrivit det övervakade testet: I det övervakade testet, finns mönstrena enbart i de tre horisontella leden samt de tre vertikala leden, eller är det mer komplext (som i det danska)?
Citera
2010-06-01, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
IQ-spann kan knappast vara mätdon för liksinnighet.
Njae, det har du väl rätt i. Men vad jag observerat så finns ett flertal underliggande faktorer som stämmer in på väldigt många högintelligenta. Faktorer såsom intresse för personlig utveckling, teknik, vetenskap, knep&knåp, öl och sociala sammanträden. Dessutom har de flesta högintellektuella samma problematik som varandra. De allra flesta har haft en understimulerande skolgång. Med andra ord; de allra flesta tycker att skolgången var alldeles för enkel. Många har säkert också känt sig utanför i sin barndom just på grund av sitt ofta avvikande och lite för komplexa tänkande, vilket kan bidra till att inte känna sig förstådd.

Var, om inte i Mensa, kan högintelligenta hitta dessa personer som stämmer in på ett flertal av ovanstående punkter? Det är en trygghet att umgås med personer som liknar en själv. Det är grundläggande sociologi/psykologi/beteendevetenskap.
Citera
2010-06-01, 13:01
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piskaren
Intellektuellt utbyte != intellektualism
Va? Jag frågade vad IQ har med intellektet att göra. I grund och botten betyder högt IQ endast att vederbörande person är en smart problemlösare. Inte att personen nödvändigtvis är mer intelligent än andra. Så som jag ser det finns det två huvudeskadrar inom intelligens. Ren smarthet och intellektualism. En matematiker kan vara en kass filosof liksom en filosof kan vara en kass matematiker.
Citera
2010-06-01, 13:18
Medlem
Quorthons avatar
Även för normalbegåvade är skolgången understimulerande om man är intresserad och lägger manken till. Det syns om man tittar hur många som går ut med 20,0 från gymnasiet och det faktum att vem som helst idag kan ta en universitetsexamen utan större problem.

Sedan tror jag inte problemet med utanförskap är för komplext tänkande heller. Det verkar snarare som att många är för introverta och inte öppnar upp sig för människor. Ett problem som jag själv haft och försöker åtgärda. Bara för att man tycker om att gå runt och grubbla på saker betyder det inte att andra saknar förmåga att förstå tänkandet. Många "högintelligenta" verkar se sig som offer för sin intelligens vilket bidrar till utanförskapskänsla.
Citera
2010-06-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Va? Jag frågade vad IQ har med intellektet att göra. I grund och botten betyder högt IQ endast att vederbörande person är en smart problemlösare. Inte att personen nödvändigtvis är mer intelligent än andra. Så som jag ser det finns det två huvudeskadrar inom intelligens. Ren smarthet och intellektualism. En matematiker kan vara en kass filosof liksom en filosof kan vara en kass matematiker.

Korrelationen mellan filosofi och IQ är minst lika stor som mellan matematiker och IQ skulle jag säga. Nästan alla kända filosofer har väldigt hög IQ.
Citera
2010-06-01, 13:21
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gypsy
Jag gjorde Mensas IQ test för 2 veckor sedan och skulle vilja ställa några frågor till er som gjort testet.

Hur många av de 45 frågorna svarade ni på?
Hur många rätt hade ni?
Vad blev ert resultat?

Är det högsta man kan få 135+? Alltså att det inte står om man har högre utan det står bara 135+...?
Anses några uppgifter vara svårare eller enklare, eller är de likvärdiga?

Trevligt, en ePeen-tråd.

Om jag kommer ihåg korrekt hann jag just svara på sista frågan, alltså 45/45.

Kommer inte ihåg hur många rätt, ganska många

135+ IQ.

Uppgifterna mot slutet var helt klart svårare, så det är ju ett plus om man sett tillräckligt många IQ-test för att bara PLÖJA genom de första sidorna. För mig blev det typ "Ringa in, vänd, ringa in, vänd!" (om man nu ringade in, man kanske kryssade). Sen vet jag inte om de utgår från en specifik mall till 100%, har hört att det ska "analyseras" på nåt sätt av en psykolog, vad nu det betyder. Alltså vissa felsvar tyder på högre intelligens än andra, eller så.

@Gurgml: Om jag kommer ihåg riktigt så var mönstrena i Mensatestet IRL åtminstone till en början väldigt enkelt uppbyggda, på så sätt att mönstret framträdde både horisontellt, vertikalt och diagonalt. Svårt att förklara, men ska illustrera med en liten 3x3 ruta:

123
312
23?
Citera
2010-06-01, 13:22
Medlem
Citat:
Även för normalbegåvade är skolgången understimulerande om man är intresserad och lägger manken till. Det syns om man tittar hur många som går ut med 20,0 från gymnasiet och det faktum att vem som helst idag kan ta en universitetsexamen utan större problem.

Det är stor skillnad på Universitetsutbildningar. Att vem som helst hade klarat kursen "Harry Potter och hans världar" kan jag gå med på. Att vem som helst idag kan ta sig igenom Teknisk fysik/matematik utan större problem tvivlar jag på.
Citera
2010-06-01, 13:24
Medlem
Otsks avatar
Citat:
IQ-spann kan knappast vara mätdon för liksinnighet.

Många med högt IQ känner sig understimulerade i vardagen (jobb, skola etc.) det gör även jag. Det är väl en ganska stor gemensam nämnare om du frågar mig? Sedan så betyder deras resultat på ett IQ-Test inte att dem har lika värderingar, intressen eller dyl, där håller jag med dig.

Dock så tycker jag att många hänger upp sig på att MENSA skulle vara någon form att Elit-liga som bara sitter och skrattar åt en "Svenssons" futila försök till att leva ett stimulerande liv. Det tror jag är långt från sanningen i de flesta fall. Tror att det mer fungerar som ett stimulansverktyg för dem som känner sig understimulerade i vardagen. Rätta mig gärna om jag har fel, ni som är med i MENSA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in