Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-05, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
När du har hög intelligens så har du automatiskt lätt för att koncentrera dig
Finns det någon som helst substans bakom det påståendet? Menar du att ett kausalt samband finns mellan koncentrationsförmåga och intelligens?
Citera
2010-06-05, 21:34
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
För att vara så intelligent som du påstår dig vara så är du otroligt arrogant. Dessutom har du fel, vilket jag kommer att visa så fort du kommer med lite mer substantiella påståenden.

Lite arrogans har ingen dött av, som Ludvig XIV brukade säga. Din taktik är genomskådad, och den kan jämföras med Mona Sahlins debattmetod: Låt motparten komma med substansen och innehållet i debatten, och sedan säger du enbart att personen har fel. En primitiv metod som fungerar bland bönder och proletärer, men knappast hos den som verkligen har kunskaper i något ämne. ------------------------> Gör om gör rätt !

Citat:
Ursprungligen postat av engl
Finns det någon som helst substans bakom det påståendet? Menar du att ett kausalt samband finns mellan koncentrationsförmåga och intelligens?

Det finns det absolut, och en rad tidiga undersökningar av bl.a Binet visar på en förhöjd koncentrationsförmåga hos den högpresterande. Det kausala ligger i att det behövs en koncentrerad orsak, för att man ska uppnå en högintelligent verkan. Orsak-verkan i gammal sedvanlig interaktivitet, och det finns psykometriker som likställer intelligensen med koncentrationsförmågan. Så långt är jag inte beredd att gå, men jag stöder till fullo uppfattningen av ett en hög koncentrationsförmåga är förutsättningen för en högintelligent prestation.
Senast redigerad av Schnuppfen 2010-06-05 kl. 21:50.
Citera
2010-06-05, 21:37
Medlem
Querls avatar
Citat:
Lite arrogans har ingen dött av, som Ludvig XIV brukade säga. Din taktik är genomskådad, och den kan jämföras med Mona Sahlins debattmetod: Låt motparten komma med substansen och innehållet i debatten, och sedan säger du enbart att personen har fel. En primitiv metod som fungerar bland bönder och proletärer, men knappast hos den som verkligen har kunskaper i något ämne. ------------------------> Gör om gör rätt !

Du kan ju börja med att tala om vilket test du talar om. Jag kan plocka fram manualerna för WAIS-III och Ravens progressiva matriser, men misstänker att du kanske refererar till FRT som Mensa använder. Om det är det, så tala om för mig vilken poäng som behövs för 98 percentilen ochvilken poäng som behövs för 99 percentilen. Tala sen om vilket konfidensintervall testet har på 95% nivån. Det räcker till att börja med.
Citera
2010-06-05, 21:46
Medlem
Citat:
Du kan ju börja med att tala om vilket test du talar om. Jag kan plocka fram manualerna för WAIS-III och Ravens progressiva matriser, men misstänker att du kanske refererar till FRT som Mensa använder. Om det är det, så tala om för mig vilken poäng som behövs för 98 percentilen ochvilken poäng som behövs för 99 percentilen. Tala sen om vilket konfidensintervall testet har på 95% nivån. Det räcker till att börja med.
FRT är väldigt likt RPM och Mensa använder det för att det inte är så känt. Risken för att individer tagit testet tidigare är således liten. Korrelationen mellan testresultat vid FRT och g är bara något lägre än RPM. Så du kan nog ha RPM som utgångspunkt om du vill få reda på hur variablerna ser ut för FRT, då jag antar att de är ganska lika.
Senast redigerad av engl 2010-06-05 kl. 21:48.
Citera
2010-06-05, 21:54
Medlem
Querls avatar
Citat:
FRT är väldigt likt RPM och Mensa använder det för att det inte är så känt. Risken för att individer tagit testet tidigare är således liten. Korrelationen mellan testresultat vid FRT och g är bara något lägre än vad RPM är. Så du kan nog ha RPM som utgångspunkt om du vill få reda på hur variablerna ser ut för FRT, då jag antar att de är ganska lika.

Nja, i det här fallet så måste jag nog ha siffrorna för FRT eftersom deras psykometriska egenskaper trots allt kan skilja sig åt. Men kanske går det att resonera sig fram till något ändå. Vad jag har snappat upp från diskussionen tidigare är att FRT-a har 45 items, var går då gränsen för att klara av 131 i IQ, dvs 98 percentilen, hur många fel får man ha då?, och hur många rätt måste man ha för att nå 99 percentilen. Således, av 45 möjliga poäng, hur många poängs skillnad är det mellan dessa två värden?
Citera
2010-06-05, 21:56
Medlem
Citat:
Nja, i det här fallet så måste jag nog ha siffrorna för FRT eftersom deras psykometriska egenskaper trots allt kan skilja sig åt. Men kanske går det att resonera sig fram till något ändå. Vad jag har snappat upp från diskussionen tidigare är att FRT-a har 45 items, var går då gränsen för att klara av 131 i IQ, dvs 98 percentilen, hur många fel får man ha då?, och hur många rätt måste man ha för att nå 99 percentilen. Således, av 45 möjliga poäng, hur många poängs skillnad är det mellan dessa två värden?
Okej. Det kommer vi nog tyvärr inte få reda på. Mensa själva vill inte att deras medlemmar ska diskutera frågan heller. De vill nog att det ska vara okänt.
Citera
2010-06-05, 21:58
Medlem
Querls avatar
Citat:
Standardavvikelsen på seriösa test är alltid 15 IQ-enheter, så risken för att du ska bli felklassad är försumbar.

Det här påståendet bidrar ju inte med någonting. Du talar om om själva IQ-skalan, jag talar om mätfelet.

Läs på istället.

http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_error_%28statistics%29
Citera
2010-06-05, 22:01
Medlem
Citat:
Det finns det absolut, och en rad tidiga undersökningar av bl.a Binet visar på en förhöjd koncentrationsförmåga hos den högpresterande. Det kausala ligger i att det behövs en koncentrerad orsak, för att man ska uppnå en högintelligent verkan. Orsak-verkan i gammal sedvanlig interaktivitet, och det finns psykometriker som likställer intelligensen med koncentrationsförmågan. Så långt är jag inte beredd att gå, men jag stöder till fullo uppfattningen av ett en hög koncentrationsförmåga är förutsättningen för en högintelligent prestation.
Okej. Man lär sig något nytt varje dag. Dock ställer jag mig lite tveksam till det.

"men jag stöder till fullo uppfattningen av ett en hög koncentrationsförmåga är förutsättningen för en högintelligent prestation"

Absolut, detta stämmer såklart. För att prestera högt på intelligenstest krävs såklart en god koncentrationsförmåga. Men det motsäger ju inte det faktum(?) att personer med koncentrationssvårigheter kan få lägre uppmätt intelligens än vad deras reella intelligens möjligtvis är.
Citera
2010-06-05, 22:15
Medlem
Schnuppfens avatar
Har personligen aldrig varit särskilt förtjust i FRT test, som ju egentligen mäter en människas figurativa begåvning. Personer med höga resultat på sådana tester har ofta mycket svårt för att uttrycka sig i tal och skrift, vilket därmed placerar dem i grovarbetarfacket snarare än i professorsstolen.

När det gäller Ravens matriser däremot, är jag mer övertygad om att de fångar upp riktig begåvning inom vissa gränser, dock. Sedan finns det ju statistiska spridningsmått som ibland änvänds för att bekräfta ett tests konfidentialitet, men i praktiken kräver det en empirisk bas som sträcker sig över ett flerårigt observationsintervall.
Det vore intressant att höra en professionell psykometriker yttra sig i dina frågor, Querl.
Citera
2010-06-05, 22:24
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Men det motsäger ju inte det faktum(?) att personer med koncentrationssvårigheter kan få lägre uppmätt intelligens än vad deras reella intelligens möjligtvis är.

Där får du min bekräftelse. En temporär hjärnskada kan givetvis nedsätta koncentrationsförmågan, och även annan sjukdom kan också verka menligt på koncentrationen. Man får se till att vara i form när man testar sig, och för min egen del kändes det rätt att göra det inför en psykometriker.
Citera
2010-06-05, 23:05
Medlem
Querls avatar
Citat:
Har personligen aldrig varit särskilt förtjust i FRT test, som ju egentligen mäter en människas figurativa begåvning. Personer med höga resultat på sådana tester har ofta mycket svårt för att uttrycka sig i tal och skrift, vilket därmed placerar dem i grovarbetarfacket snarare än i professorsstolen.

När det gäller Ravens matriser däremot, är jag mer övertygad om att de fångar upp riktig begåvning inom vissa gränser, dock. Sedan finns det ju statistiska spridningsmått som ibland änvänds för att bekräfta ett tests konfidentialitet, men i praktiken kräver det en empirisk bas som sträcker sig över ett flerårigt observationsintervall.
Det vore intressant att höra en professionell psykometriker yttra sig i dina frågor, Querl.

Konfidensintervallet bestäms redan i valideringstudien som görs innan testet publiceras. Och jag är professionell psykometriker.
Citera
2010-06-05, 23:05
Medlem
Kung Räkas avatar
Är det någon som vet mer om stölden på Mensa? Vad blev stulet?

om någon kommit över FRT-A provet tar det väl inte lång tid innan det dyker upp på Pirate Bay, varpå det testet effektivt blir värdelöst.

Borde vara rätt svettigt för de inblandade med tanke på det arbete som måste krävas för att utforma och normera testet.

Nån som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in