Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-05-26, 22:53
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Jag tror att man har lättare för att lära sig och hantera info om man har hör iq. Men om man är intelligent så tror jag också risken är större att man får problem med lärare eller klasskamrater vilket i sin tur kan leda till lägre resultat.

det finns sådana tendenser det bästa är att ha ganska högt och ha viljan att lägga ner timmarna som krävs för toppbetyg.
Citera
2013-05-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Jag tror att man har lättare för att lära sig och hantera info om man har hör iq. Men om man är intelligent så tror jag också risken är större att man får problem med lärare eller klasskamrater vilket i sin tur kan leda till lägre resultat.
Ett eventuellt problem som blir nästintill obefintligt vid högre studier.
Citera
2013-06-03, 08:00
Medlem
anekis avatar
Svarar man på frågorna på papper eller digitalt? Hur är det att ändra sina svar, om t.ex. på papper, får man blyertspenna + suddgummi (eller måste man tänka på att ha med sig det?), eller hur fungerar det rent inmatningsmässigt av svarsalternativ?
Citera
2013-06-03, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aneki
Svarar man på frågorna på papper eller digitalt? Hur är det att ändra sina svar, om t.ex. på papper, får man blyertspenna + suddgummi (eller måste man tänka på att ha med sig det?), eller hur fungerar det rent inmatningsmässigt av svarsalternativ?

Du skriver svaren på ett papper med blyets penna, så du har möjlighet att ändra ditt svar. Det rättas manuellt av en psykolog.
Citera
2013-08-01, 21:46
Medlem
Jag fick precis mitt resultat (skrivet i slutet av juni) hemskickat och kan meddela att 41/45 på FRT A räckte för att uppnå 99e percentilen. Blev faktiskt lite förvånad, dels för att jag faktiskt trodde att jag skulle få högre, men även för att 41 rätt räckte för högsta resultat.

Angående provet i sig så tyckte jag att det var svårare än övningstestet på svenska Mensas hemsida men avsevärt lättare än det på danska Mensas hemsida där jag fick 12x då jag försökte i somras.

Som redan påpekats så handlar det mycket om tidsdisponering, det gäller att köra på snabbt och markera de frågor ni är osäkra på så att ni lätt kan gå tillbaka och dubbelkolla på slutet. Tiden är verkligen knapp!
Senast redigerad av jonkarpappa 2013-08-01 kl. 21:49.
Citera
2013-08-03, 01:12
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tukotih
Kom ihåg:
Har man 140+ på riktigt så måste man ha Aspergers eller något.
Chanserna är f.ö. jävligt små att de ens skulle skryta om en IQ över 140. Det är bara sjukt...

Fan också! Jag har 152...

Citat:
Ursprungligen postat av jonkarpappa
Som redan påpekats så handlar det mycket om tidsdisponering, det gäller att köra på snabbt och markera de frågor ni är osäkra på så att ni lätt kan gå tillbaka och dubbelkolla på slutet. Tiden är verkligen knapp!

Tiden är inga problem alls. Däremot om man missar någon fråga.
Citera
2013-08-03, 03:23
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl

Jag har 147 (Cattell). Är väl inget supergeni men är även begåvad på andra sätt.
Citera
2013-08-04, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl

Vad bra att du tycker det! Det betyder ju att ingen annan kan känna att tidspressen är ett problem.

Det där med hög IQ och Aspergers kanske inte var helt taget ut luften trots allt...

Citat:
Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
Senast redigerad av jonkarpappa 2013-08-04 kl. 00:25.
Citera
2013-09-01, 00:00
Medlem
supertomtens avatar
Hmm fick 135 på det danska.. http://mensa.dk/testiq.xml

35, 36 & 37 var lite kluriga

35: På de två första raderna fungerar det att rotera första matrisen enligt linjen som andra matrisen skapar. Men sen på tredje lite osäkert vad som händer för den första matrisen kan inte roteras så att den hamnar på något sätt som alternativen visar. EDIT: tror att stapeln som ligger "längst upp" (tredje raden första matrisen), hamnar längst åt höger efter rotation. Ungefär som ett transponat.

36: En färg av varje på de långa, två färger samma på de minsta och två färger samma på mellan. Botten till vänster, höger och neråt. De två minsta med samma färg ska vara i matriser bredvid varandra. Med dessa vilkor får jag alltid två kandidater kvar.. -> rektanglarna bytar plats också på något vis jag ej listat ut.

37: En mörk ruta adderas diagonalt nedåt åt vänster från senast adderade mörka rutan. Hur de färgade rör sig är ännu inte helt klart.

Finns det någon app med Ravens progressiva matriser?? kan vara skojj att sitta med på bussen helst inte någon app som har något flashigt namn som innehåller smart, iq, test osv. Typ bara Raven's progressive matrices. Bör inte vara så svårt att programmera heller men kan inte hitta en sån app (!).

Nu ska jag fortsätta träna hjärnan med lite Dual N Back xD 140 IQ HERE WE COME
Senast redigerad av supertomten 2013-09-01 kl. 00:09.
Citera
2013-09-01, 14:22
Medlem
supertomtens avatar
EDIT 36: Den långa stapeln flyttar sig ett snäpp om man jämför matriserna diagonalt. Då får man bara ett svar kvar.

EDIT 37: Två stycken blåa ska där vara på näst sista raden i sista matrisen.
De färgade rör sig Röd-blå-blå-röd samtidigt som de flyttar ett snäpp åt höger, eller börjar om från början på nästa rad om de nått sista rutan på föregående, hamnar de utanför matrisen räknas inte färgen fram ett steg så det kan bli blå-blå-blå-röd. Träffar de en svart ruta syns inte färgen. De svarta skapas:
|...1...3|
|2...4...|
|...5...7|
|6...8...|

Fick 140 nu, alla rätt tror jag.
Senast redigerad av supertomten 2013-09-01 kl. 15:15.
Citera
2013-09-01, 15:41
Medlem
supertomtens avatar
Sorry för triplepost här, men skrev fel på 37.. de rör sig röd-blå-blå-röd och om igen, det händer inget när de hamnar utanför och på ny rad så det blir röd och blå på nästa sista raden som svar.

Äh vaffan jag vet inte, hittar ingen bra lösning på 37an men fick ok resultat ändå, någon får härna förklara 37! 143 nu, ett fel.
Senast redigerad av supertomten 2013-09-01 kl. 16:05.
Citera
2013-11-08, 12:36
Medlem
ghettoromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gypsy
Jag gjorde Mensas IQ test för 2 veckor sedan och skulle vilja ställa några frågor till er som gjort testet.

Hur många av de 45 frågorna svarade ni på?
Hur många rätt hade ni?
Vad blev ert resultat?

Är det högsta man kan få 135+? Alltså att det inte står om man har högre utan det står bara 135+...?
Anses några uppgifter vara svårare eller enklare, eller är de likvärdiga?
alla utom den sista.
det vet jag inte om man fick reda på.
131 eller högre.
det högsta är 135 eller uppåt, ja. vill man veta exakt får man gå till psykolog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in