Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-01, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Forumet översvämmas av missförstånd och feltänk när det gäller IQ-begreppet.

En FAQ är på plats, någon som är sugen på att skapa en engl, Querl? Jag kan hjälpa till
Om jag gör en FAQ så kommer du bli lite ledsen då du och jag verkar ha lite olika synsätt. Då jag anser att mitt sätt att se på definitionen (läs; Spearman och/eller eventuellt Cattell) av intelligens är ganska korrekt så kommer jag inte att presentera andra definitioner (läs; Gardner). Därför är det inte passande att jag ställer upp på något sånt
Senast redigerad av engl 2010-06-01 kl. 02:20.
Citera
2010-06-01, 02:16
Medlem
tkr dock det inte vore helt fel med en officiell tråd om Mensa och IQ av högre mått.

3 första trådarna i forumet här är ju ganska nära varandra.
Citera
2010-06-01, 02:25
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Om jag gör en FAQ så kommer du bli lite ledsen då du och jag verkar ha lite olika synsätt. Då jag anser att mitt sätt att se på definitionen (läs; Spearman och/eller eventuellt Cattell) av intelligens är ganska korrekt så kommer jag inte att presentera andra definitioner (läs; Gardner). Därför är det inte passande att jag ställer upp på något sånt
Haha, jag tror aldrig jag har propagerat för Gardner här på forumet, även om jag kanske uttryckt mig kritiskt mot psykometrin och det kliniska värdet av IQ-tester..

Jag skulle bli väldigt glad om någon orkade skapa en tråd med där IQ-begreppet förklarades ur en "mensa-synpunkt".. Då skulle vi iaf slippa folk med 175 i IQ, Einstein som inte kunde knyta sina skosnören och folk som värderade sitt matlagnings- och sociala-IQ högre än sitt "rationella" osv..
Citera
2010-06-01, 02:29
Medlem
Citat:
Haha, jag tror aldrig jag har propagerat för Gardner här på forumet, även om jag kanske uttryckt mig kritiskt mot psykometrin och det kliniska värdet av IQ-tester..

Jag skulle bli väldigt glad om någon orkade skapa en tråd med där IQ-begreppet förklarades ur en "mensa-synpunkt".. Då skulle vi iaf slippa folk med 175 i IQ, Einstein som inte kunde knyta sina skosnören och folk som värderade sitt matlagnings- och sociala-IQ högre än sitt "rationella" osv..

är mkt för din ide om en gemensamtråd. stör mig på alla dessa fall där nått enstaka internettest på 135 gör att man mer eller mindre redan betraktat sig själv som att ha klarat mensas medlemskapsprov och nu vill visa upp det.
Citera
2010-06-01, 02:30
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
det gäller alltså att vara sjukt speedad innan man gör WAIS-testet?
Nja, det gäller att svara rätt så snabbt som möjligt.

Om jag inte mins fel så är det bara 3-4 delprover som är tidsbundna.

Kodning, Blockmönster, Bildarrangemang och den där man ska kopiera en massa symboler..
Citera
2010-06-01, 02:40
Medlem
Citat:
Jag menade inte att du skulle ha påstått att Gardner mfl. har en mer korrekt syn på begreppet intelligens. Jag menade bara att jag inte har lust att lägga fram tvivelaktiga (från mina ögon sett) teorier om intelligens och dess natur
Citera
2010-06-01, 02:42
Medlem
20brudar-vas avatar
Jag Iq på 70, dum!?
Citera
2010-06-01, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20brudar-va
Jag Iq på 70, dum!?
nej
Citera
2010-06-01, 03:18
Medlem
Ka Kuks avatar
En som säger sig ha fått 135 på testet viker ut sig själv med namn och bild. Detta är nog något av det mest ointelligenta som en person kan göra.

Summa Summarum: Intelligens kan inte mätas med statiska tester.
Citera
2010-06-01, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka Kuk
En som säger sig ha fått 135 på testet viker ut sig själv med namn och bild. Detta är nog något av det mest ointelligenta som en person kan göra.

Summa Summarum: Intelligens kan inte mätas med statiska tester.
att jag inte direkt är smart är inget jag skyfflar under stolen. precis som jag heller inte skämms över mina åsikter utan står för dom. flera av mina vänner vet vem jag är osv.

men att du hävdat att jag inte är intelligent, dvs inte kan tänka abstrakta tankar särskilt avancerat sre jag inte hur du kan få fram med din motivering lilla vän. i övrigt kan jag mkt väl trolla. allt på internet är inte sant. använd inte wikipedia som källa osv.
Citera
2010-06-01, 03:39
Medlem
i övrigt bytte jag namn så provet är skrivet i mitt gamla namn osv.
Citera
2010-06-01, 03:45
Medlem
Querls avatar
Citat:
I bla WAIS så kan man få olika poäng beroende på hur lång tid man tar på sig att svara på frågorna.

Det stämmer! Man får en viss bonuspoäng beroende på hur snabbt man löser en uppgift. Däremot är poängen lika mycket värda oavsett var du skaffar dem i testet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in