Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-03, 20:43
Medlem
Hej!

Jag är 17 år och vill göra ett officiellt iq test. Vart gör man det, om man är under 18 år? Står på mensas hemsida att ungdoms tester är för nuvarande inte igång på grund av pandemirestriktioner. Men restriktionerna är ju veck nu.
Gjorde ett iq test under utredning för asberger hos en psykolog när jag var 12år, hade högt då.
Tack!
Citera
2021-10-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIXSA
Hur likartat ställer sig mensas fysiska test med de olika provtesten vilka man kan hitta på respektives mensa-hemsida, beroende på land?
Utförde det norska och fick en "IQ" (Antar att de enbart syftar på den logiska delen av intelligensen) på 130.
126 på den svenska, och 117 ( ) på det danska.
Givetvis förväntar jag mig aldrig att komma in, men funderar ändå på att försöka mig på ett sådant test, där psykolog går igenom testresultatet.
Fick förvisso ovanligt högt på datortestet enligt de på rekryteringsmyndigheten på mönstringen tidigare i år.
Kan alltid vara något att spika på ens CV med, ifall man skulle få högre än genomsnittet.
tjenare brorsan fick samma resultat på svenska och danska, inte gjort norska.

Har en fråga avseende mensas gratistest samt även generellt övriga gratistest online.
Om man gör klart ett gratistest seriöst (d.v.s inga avbrott, utnyttjar nästan all tid o.s.v) får man då falskt för hög IQ-score?
Brukar åtminstone tillhöra de 10% bästa när jag gör gratistest online (fick max på mensas gratistest)
men när jag gjort korta men "riktiga test" (ett i samband med forskning med låg grad av press och ett vid anställningsintervju med hög grad av press) så är jag i bästa fall medelmåttig (anställningsintervju testet utgick från 100 IQ som medel, borde alltså inte ha selekterat fram ett falskt för högt medel, testen liknande mensas gratistest).
Edit: fick 135 (topp 1%) på den norska gjorde den nyss under liknande betingelser som anställningsintervjun frånsett pressen (svårt att simulera press). Historierna om norrmännen kanske har ett gyllene korn av sanning i sig.

Vad sa norrmannen när han blev skjuten i pannan? Det var nära ögat!
Senast redigerad av flashbackstallion 2021-10-06 kl. 15:45.
Citera
2021-10-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Kan man ha dåliga sekundärproccesser men hög iq?

Ja.

Jag har skillnader mellan domäner som överstiger 2SD och än värre om man börjar kolla på lägsta delfunktionen mot HIK/GAI.
Citera
2022-01-14, 22:54
Medlem
Tillbakablickens avatar
Frågan har säkert ställs flera gånger i den här 131 sidor långa tråden tidigare men finns det några belägg för att testet faktiskt ger 100 IQ i medel i populationen och inte är pumpad för att sälja tester? Det finns ju antagligen en korrelation mellan folk som väljer att göra IQ-tester och skriver sina resultat på forum. Samt att här på FB har ju alla 25 cm dase slak o.s.v.

Själv har jag fått mellan 108-112 vid olika tillfällen jag provat på de nordiska testsajterna och blir lite ledsen i ögat om resultatet till och med är pumpat. Är väl medveten om att jag inte platsar i Mensa men är jag i ~75:e percentilen eller ej? Kan man lita på det?
Senast redigerad av Tillbakablicken 2022-01-14 kl. 22:57.
Citera
2022-01-15, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Frågan har säkert ställs flera gånger i den här 131 sidor långa tråden tidigare men finns det några belägg för att testet faktiskt ger 100 IQ i medel i populationen och inte är pumpad för att sälja tester? Det finns ju antagligen en korrelation mellan folk som väljer att göra IQ-tester och skriver sina resultat på forum. Samt att här på FB har ju alla 25 cm dase slak o.s.v.

Själv har jag fått mellan 108-112 vid olika tillfällen jag provat på de nordiska testsajterna och blir lite ledsen i ögat om resultatet till och med är pumpat. Är väl medveten om att jag inte platsar i Mensa men är jag i ~75:e percentilen eller ej? Kan man lita på det?

Jag fick (tyvärr) 97:e percentilen då jag gjorde IRL-testet för många år sen. Ironiskt nog missade jag med 1 poäng och uppnådde inte 148 (Catell) som var kravet då.

Möjligen har du kring den IQ som testerna säger. Det är ju ändå över medel... Men det finns fler tester på nätet. Alla har inte bara figurer heller. Annars kan du ta ett WAIS-test som även testar minne. Det är mycket hajpat men man kan ifrågasätta om det ens ska räknas som ett IQ-test.
Citera
2022-02-05, 16:53
Medlem
Är Mensas test prick likadant varje gång eller ändras det från gång till gång som vanliga prov?

Och ni som skrivit Mensas test, är det bara figurer man ska klura ut, eller även siffergrejer? Många IQ-test på nätet har sifferuppgifter, men inte det på svenska Mensas hemsida, därav frågan.

Har ett minne av att någon av de utländska Mensasidorna också skulle haft siffror i sitt test, även ord om jag inte minns fel. Kan det ha varit Storbritanniens?

Och visst är det så att man bara får göra testet vid max två tillfällen? Gäller det oavsett i vilket land man gör testet, eller kan man exempelvis göra två test i Sverige och två i Norge (potentiellt under förutsättning att man även är norsk medborgare)?
Citera
2022-02-14, 16:29
Medlem
Hej!

Kan försöka svara på dina frågor, har inte svar på alla men vissa.

När jag skrev det övervakade testet 2020 var det bara figurer, inga siffror eller ord, exakt samma upplägg som testet på hemsidan www.mensa.se. 45 frågor på 20 minuter.

Helt rätt man får bara skriva testet 2 gånger, sen är det som kört. När jag skrev satt det blandat med folk som skrev för första gången och de som skrev för andra gången dock olika prov.

Tror att det registreras någonstans att du skrivit 2 försök, annars kan man gå Bananas och skriva i princip hur många man vill = 2 försök per land.
Citera
2022-02-14, 16:39
Medlem
Fan vad irriterad man blir på bortskämda idioter som inte fattar att allt över 100 är på den bättre halvan. Hråter över iq117??? Fuck you!

Jag har gjort alla de där testerna och kan meddela att de verkligen inte är pumpade. Min iq ligger mellan 92 och 101 beroende på vilket test man går efter, och det är inte något som jag skäms över att säga. Ungefär lika pinsamt som att berätta att jag springer 100m på 14 sekunder, eller att jag väger lika mycket om de flesta andra.

Ni som har 125-135 på testerna, ni är riktigt vassa och skulle egentligen vara de som driver vårt samhälle framåt. Skäms över er själva att ni inte använder er kapacitet till mer än att hänga här.
Citera
2022-02-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Fan vad irriterad man blir på bortskämda idioter som inte fattar att allt över 100 är på den bättre halvan. Hråter över iq117??? Fuck you!

Jag har gjort alla de där testerna och kan meddela att de verkligen inte är pumpade. Min iq ligger mellan 92 och 101 beroende på vilket test man går efter, och det är inte något som jag skäms över att säga. Ungefär lika pinsamt som att berätta att jag springer 100m på 14 sekunder, eller att jag väger lika mycket om de flesta andra.

Ni som har 125-135 på testerna, ni är riktigt vassa och skulle egentligen vara de som driver vårt samhälle framåt. Skäms över er själva att ni inte använder er kapacitet till mer än att hänga här.

Hej!

Jag tror nog att det handlar om vem personen är som skriver högt på till exempel ett Mensa test. Vet inte riktigt hur stegen ser ut när man skriver provet men 40 rätt ger 131iq, 41 rätt vet jag inte, men 42 rätt ger 135 eller högre iq. Jag skrev 42 rätt och kan säga att jag ska inte driva något samhälle. Har träffat dessa ”samhällsdrivare/elit-människor,” kan säga att jag knappt vågar öppna truten inför dem. Så det handlar nog om personen mer än hur många poäng man skrev på ett Mensa test, ja eller så klart en kombination av dessa.

Jag är bara här och läser och har kul. Kunde jag gjort något annat av min tid? Absolut, men vill döda en timme på min busstur.
Citera
2022-02-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AMK2
Hej!

Kan försöka svara på dina frågor, har inte svar på alla men vissa.

När jag skrev det övervakade testet 2020 var det bara figurer, inga siffror eller ord, exakt samma upplägg som testet på hemsidan www.mensa.se. 45 frågor på 20 minuter.

Helt rätt man får bara skriva testet 2 gånger, sen är det som kört. När jag skrev satt det blandat med folk som skrev för första gången och de som skrev för andra gången dock olika prov.

Tror att det registreras någonstans att du skrivit 2 försök, annars kan man gå Bananas och skriva i princip hur många man vill = 2 försök per land.

Du får skriva hur många tester du vill och så fort du har resultat från ett övervakat test som du inte skrivit flera gånger och som ger ett resultat på en IQ inom de högsta 2% så kan du bli medlem.

Att svenska Mensa bara tillåter två tillfällen är för att föreningen bara har köpt in två versioner av FTR och när man skrivit båda så har de inget tredje att erbjuda. Finns dock andra former av IQ-tester som du kan göra hos andra aktörer och deras resultat accepteras också.
Citera
2022-02-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Du får skriva hur många tester du vill och så fort du har resultat från ett övervakat test som du inte skrivit flera gånger och som ger ett resultat på en IQ inom de högsta 2% så kan du bli medlem.

Att svenska Mensa bara tillåter två tillfällen är för att föreningen bara har köpt in två versioner av FTR och när man skrivit båda så har de inget tredje att erbjuda. Finns dock andra former av IQ-tester som du kan göra hos andra aktörer och deras resultat accepteras också.

Känner du till några aktörer som använder samma form av test? Dvs. inte ord eller siffror utan bara figurer?

Eller länder där det erbjuds ett tredje (eller fler) alternativa tester? Eller kan man skriva provet utomlands som svensk?
Citera
2022-02-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurreburre
Känner du till några aktörer som använder samma form av test? Dvs. inte ord eller siffror utan bara figurer?

Eller länder där det erbjuds ett tredje (eller fler) alternativa tester? Eller kan man skriva provet utomlands som svensk?

Tyvärr ingen koll på det, men vet att ett antal medlemmar har kommit in med resultat från WAIS-test de gjort i samband med utredningar inom sjukvården för exempelvis ADHD eller AST.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in