Citat:
Ursprungligen postat av
KIXSA
Hur likartat ställer sig mensas fysiska test med de olika provtesten vilka man kan hitta på respektives mensa-hemsida, beroende på land?
Utförde det norska och fick en "IQ" (Antar att de enbart syftar på den logiska delen av intelligensen) på 130.
126 på den svenska, och 117 (

) på det danska.
Givetvis förväntar jag mig aldrig att komma in, men funderar ändå på att försöka mig på ett sådant test, där psykolog går igenom testresultatet.
Fick förvisso ovanligt högt på datortestet enligt de på rekryteringsmyndigheten på mönstringen tidigare i år.
Kan alltid vara något att spika på ens CV med, ifall man skulle få högre än genomsnittet.
tjenare brorsan fick samma resultat på svenska och danska, inte gjort norska.
Har en fråga avseende mensas gratistest samt även generellt övriga gratistest online.
Om man gör klart ett gratistest seriöst (d.v.s inga avbrott, utnyttjar nästan all tid o.s.v) får man då falskt för hög IQ-score?
Brukar åtminstone tillhöra de 10% bästa när jag gör gratistest online (fick max på mensas gratistest)
men när jag gjort korta men "riktiga test" (ett i samband med forskning med låg grad av press och ett vid anställningsintervju med hög grad av press) så är jag i bästa fall medelmåttig (anställningsintervju testet utgick från 100 IQ som medel, borde alltså inte ha selekterat fram ett falskt för högt medel, testen liknande mensas gratistest).
Edit: fick 135 (topp 1%) på den norska gjorde den nyss under liknande betingelser som anställningsintervjun frånsett pressen (svårt att simulera press). Historierna om norrmännen kanske har ett gyllene korn av sanning i sig.
Vad sa norrmannen när han blev skjuten i pannan? Det var nära ögat!