Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-04, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Min mamma har 141 Iq enligt mensas iq test

endast 2% av befolkningen har detta eller mer

Inget svenskt mensatest iaf..
Citera
2009-02-04, 16:39
Medlem
Mensas riktiga test var, likaså som någon tidigare påpekat i denna tråd, väldigt tidspressat. Man hade inte tid att sitta och köra uteslutningsmetod eller testa olika mönster. Man såg mönstret inom 20 sekunder tills man kom upp tillräckligt högt då det var som att gå in i en vägg. Hade jag haft obegränsat med tid hade jag antagligen kunnat komma längre, men det var tid som inte fanns.
Citera
2009-02-04, 16:47
Bannlyst
Har inte läst tråden,l men kan svara på TS. Jag är f.ö. medlem i Mensa.

Nej du kan inte lita på IQ-test på internet. MEN de ger en ganska bra indikation på var du ligger ungefärligt. Så om du får väldigt högt på flera IQ-test på internet, är det även sannolikt att du får det på ett riktigt test.
Citera
2009-02-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Jag tyckte bara att det var märkligt att wAkE-uP fick 135 på det testet som ligger uppe nu, när jag fick "126 eller mer" och det påstods vara det högsta resultatet.

För övrigt klickade jag just igenom hela testet på under 2 minuter och fick samma resultat.

Alltså tror jag att någon är lite oärlig

Jag tror dom har bytt test nu, innan hade dom A - B, då hade jag goda chanser att komma med i mensa, på "D" testet som ligger uppe nu hann jag bara till fråga 18 av 24 och fick 112 , antar att jag överanalyserade dom enkla frågorna men 112 kan nog stämma någorlunda med verkligheten, det är väl ganska medel vad jag förstått och förutom min analytiska förmåga så är jag nog rätt korkad, eller trögtänkt.
Senast redigerad av Jon72 2009-02-04 kl. 17:06.
Citera
2009-02-04, 17:14
Medlem
Ful Fisks avatar
Jag tillhör den kategori som alltid använder hela tiden på matteproven men det här senaste testet (D) gjorde jag på 3 minuter under tiden utan fel. Det är ju det som annars är grejen med iq-testen att om man får oändligt med tid så klarar nästan alla allt. Därför måste man ha en spärr.
Citera
2009-02-04, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Jag tillhör den kategori som alltid använder hela tiden på matteproven men det här senaste testet (D) gjorde jag på 3 minuter under tiden utan fel. Det är ju det som annars är grejen med iq-testen att om man får oändligt med tid så klarar nästan alla allt. Därför måste man ha en spärr.

Var tvungen att testa igen, då fick jag 126 på 5 minuter, så det verkar gå bra att träna upp sig
Citera
2009-02-04, 17:25
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag brukar klara sådan här tester bra, men idag slog det slint. Stirrade på D-testens "Exempel 2" och letade allehanda mönster utan att finna något. Först nu några timmar senare när jag tittade på den igen så kom det ett plötsligt AHA.
Citera
2009-02-04, 18:26
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon72
Var tvungen att testa igen, då fick jag 126 på 5 minuter, så det verkar gå bra att träna upp sig

Du känner ju igen frågorna och kan därmed svaren. Du lär ju få samma resultat minst, på kortare tid om du inte har en guldfisks närminne.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag brukar klara sådan här tester bra, men idag slog det slint. Stirrade på D-testens "Exempel 2" och letade allehanda mönster utan att finna något. Först nu några timmar senare när jag tittade på den igen så kom det ett plötsligt AHA.

Allt rör sig ett steg åt vänster eller 2 åt höger beroende på hur man ser det. Den tar väll alla åtminstone pga att alla är med i de 2 översta och därmed måste alla vara med i understa.
Citera
2009-02-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Du känner ju igen frågorna och kan därmed svaren. Du lär ju få samma resultat minst, på kortare tid om du inte har en guldfisks närminne.

Precis, å andra sidan visste jag ju inte om jag svarat rätt första gången, jag fick ju trots allt bara 112 och det borde ju tyda på att jag svarat fel eller mindre begåvat ett antal gånger. Känns dock som att jag bevisat att man inte inte riktigt kan lita på denna typen av test. Alt. alla är lika smarta bara att det tar nån minut längre för vissa människor att lösa ett givet problem, vilket i vissa situationer kan vara avgörande, tex i jeopardy, men i vardagslivet inte så ofta.
Citera
2009-02-04, 22:01
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon72
Precis, å andra sidan visste jag ju inte om jag svarat rätt första gången, jag fick ju trots allt bara 112 och det borde ju tyda på att jag svarat fel eller mindre begåvat ett antal gånger. Känns dock som att jag bevisat att man inte inte riktigt kan lita på denna typen av test. Alt. alla är lika smarta bara att det tar nån minut längre för vissa människor att lösa ett givet problem, vilket i vissa situationer kan vara avgörande, tex i jeopardy, men i vardagslivet inte så ofta.

Du har ju hellre en anställd som gör ett bra jobb på 1 vecka istället för en som gör samma jobb på 3 veckor. Däremot skulle jag som företagare inte titta nämnvärt på ett iq-test då det är många andra faktorer som spelar roll.

Klart man kommer ihåg många rätta svar det säger sig själv. Sen så lär man sig tankesystem om hur man ska tänka och det finns böcker i ämnet. Detta gör inte att du får ett högre iq utan bara att du får högre siffra på testen. Jag skulle aldrig få för mig att göra ett riktigt iq-test för jag tycker det är så larvigt.
Citera
2009-02-04, 22:56
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Provet på danska mensasidan liknar det riktiga mer.

http://www.mensa.dk/testiq.html
Det var det roligaste IQ-test jag gjort. Undrar vad svaret på 37:an och 39:an var? Det längsta jag kom var en kvalificerad gissning på 39:an och en 33-procentare på 37:an.
Citera
2009-02-04, 23:13
Medlem
alinds avatar
Jag tänkte bara förtydliga lite för den intresserade. Ett "riktigt" IQ-test är ett som har tillräcklig data för att kunna uttala sig med godtagbar signifikansnivå.
(Något som web-test ibland inte har.)

IQ-skalan baseras på statistik sådant att då ett stort antal personer tar testet kommer deras resultat (antal rätt) bilda en normalfördelning.
Då tillräckligt antal test gjorts sätter tilldelar man en skala till normalfördelningen (efter vilken standardavvikelse som används, numera 15)
så att medelbetyget ger 100 i IQ och t.ex. 2% ligger ovanför 131 (kravet för Mensa).

Mensas IQ-test kan bara uttala sig upp till en viss nivå (IQ upp till 135), varför det kan stå "XX antal rätt av XX ...
IQ på 135 eller högre". Över det har testet inte längre tillräcklig säkerhet.

För att kunna testa högre IQ måste man inse att det krävs betydligt större testgrupper för att kunna uttala sig med någon säkerhet så långt ut på normalfördelningen.

Om någon har djupare kunskap om Figure Reasoning Test som används får ni gärna fylla i det jag missat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in