2011-10-09, 16:23
Medlem
lolliances avatar
jag tycker det är ett system som fungerar. Det är ungefär som i drive-in, att man först säger vad man vill ha, och sen får det i kassan + de extra grejer man vill ha till när man betalar.
Citera
2011-10-09, 17:16
Medlem
bongiovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atlantageorgia
Den första kassan är för att köket ska kunna göra hamburgarna, och andra kassan för att du ska betala din mat, då behöver du alltså säga allt en gång till.

Men man säger ju inte allt i första kassan! Man säger bara vilken burgare man vill ha
Citera
2011-10-09, 17:26
Medlem
För över 40 år sedan öppnar man den första Maxrestaurangen, och en utav grundstenarna blir att maten skall tillagas efter att den blivit beställd. Men hur löser man detta i kombination med att det ska gå så fort som möjligt? Jo, man får helt enkelt beställa maten under tiden man står och köar till kassan.
Företaget går hyfsat bra, man klämmer upp lite restauranger här och var, bygger dom för att det ska fungera på detta sätt, dvs. 2-stegsystemet.
Tekniken utvecklas, man inser att det inte behöver vara nödvändigt för gästen att upprepa sig.
Man börjar således använda sig utav "teknisk kommunikation" mellan kassa och där maten tillagas. Vilket skapar det nya systemet. Man beställer bara en gång.
Från och med där drar Max upp nya restauranger som istället fungerar på detta sätt.

Men restaurangerna ser väldigt olika ut. Ifall personalen som lagar hamburgare står bakom kassan, så är själva köket väldigt djupt. Medan en restaurang med det gamla systemet har ett bredare och grundare kök. Vilket i sin tur leder till att det blir svårt (dyrt?) att helt bygga om alla äldre restauranger. Därav två helt olika system, på precis samma företag.
Det enda jag försöker komma fram till här är väl att det finns en logisk förklaring till varför det ser ut som det gör.

Tycker heller inte att det bör vara speciellt svårt att tänka lite längre än näsan, och således lära sig hur man beter sig beroende på hur snabbmatshaket ser ut.
Är väl inte så stor skillnad på om man går till en helt vanlig restaurang, slår sig ned, beställer mat och käkar. För att sedan gå till någon slags kassa och repetera det man åt samt betala?

Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
i Hammarby Sjöstad har dom 3-4 kassor, men bara 1 kö.....helt cepe enlg mig.

1 kassa = en kö såklart!

Varför ifrågasätter du att alla människor står i samma kö?
Det leder väl enbart till att de människor som får hjälp först också är de som har köat längst?

Näe, verkar enbart vara svenskar som prompt ska dela upp sig i femton olika köer, för att sedan bli förbannade när människan framför tycks vara segast i världen medan kön bredvid glider om och förbi i 190.
Citera
2011-10-09, 17:42
Medlem
tokiigs avatar
Alla Max jag har ätit på har så. Jag tycker att det är bra.

Det blir inte lika mycket folk som står i kö bara för att vänta på sin burgare efter de har betalat.
Citera
2011-10-09, 18:01
Medlem
noidea2k8s avatar
Första kassan du säger vilken burgare du vill ha > din burgare tillagas > andra kassar betalar och du får din mat.

Jag förstår inte hur man kan tycka att detta system ska vara jobbigt? Måste ju vara mycket effektivare.
Citera
2011-10-09, 18:03
Medlem
Aritocs avatar
Tycker att det fungerar bättre än systemet donken kör med om jag ska vara ärlig, det blir mer flyt när kunderna strömmar in. Beställningarna går snabbare och man tar sig vidare mot kassorna för att få betala medan maten lagas och nästa beställning tas.
Citera
2011-10-09, 18:35
Medlem
Germanias avatar
känns ju som om det hade varit smidigare att ta betalt i första kön och ge kunden ett beställningnummer som man sen ropar ut när maten är klar att hämta. om man nu ska använda argumentet att de lagar maten efter beställning. eller blir maten verkligen genom magi klar precis när mn kommer fram i kö nummer två?

två köer passar säkert folk på vänsterkanten dock.
Citera
2011-10-09, 19:16
Medlem
Klabbarparn-s avatar
Max är ju så jävla äckligt iallafall, så den här typen av beställningsrutin gör mig inte direkt mer sugen att käka där.

Håller dock inte med om att dom tar extra lång tid på sig med maten, så har det iallafall inte varit för mig de få gångerna jag ätit där. McDonalds har dock sällan bråttom.
Citera
2011-10-09, 19:17
Medlem
Hubbans avatar
MAX i Alingsås som öppnade för någon vecka sedan har en-kassasystemet, men de hade även en expresskassa där man beställde maten helt själv i en dator och betala enbart med kort, sedan traska man fram till "sin" expresskassa och hämtade maten. Prövade inte detta själv då alla kassorna var tomma på kunder när jag kom in
Tror det kommer bli mer och mer sånt här, kolla bara på ICA, IKEA och alla andra med självscanning
Citera
2011-10-09, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klabbarparn-
Max är ju så jävla äckligt iallafall, så den här typen av beställningsrutin gör mig inte direkt mer sugen att käka där.

Håller dock inte med om att dom tar extra lång tid på sig med maten, så har det iallafall inte varit för mig de få gångerna jag ätit där. McDonalds har dock sällan bråttom.

Hur kan du säga att Max är äckligt? Dem har godare hamburgare + bättre kvalité eftersom de tillagas på beställning och inte som på mcd där de ligger på värme, dock så drabbas jag aldrig av det då jag alltid specialbeställer
Citera
2011-10-09, 19:47
Moderator
NewDeers avatar
Sammanfogat ämnen /mod
Citera
2011-10-09, 19:55
Medlem
Dr.Sativas avatar
Här uppe i Luleå konkurrerade Max ut Mcdonalds inne i centrum!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in