2011-10-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Det spar tid eftersom de i den första kön bara gör burgarna och personalen i den andra kassan samtidigt kan koncentrera sig på dricka, strips, dipp, lökringar och annat gott som man vill ha.

Expressystemet är dock klart smidigast där det finns. Går alltid snabbt.

Det sparar inte tid alls.
Man förflyttar bara tiden till ett annat moment och lurar kunden att
tro att det är smart. Tiden från att kunden beställer mat till att maten
levereras blir längre. De försöker bara att "lura" kunden att tro att tiden
går snabbare.

Att burgarna på Max är riktigt goda är en helt annan sak
Citera
2011-10-09, 14:52
Medlem
treeflows avatar
Riktigt drygt är det. I Stockholm är det så på vissa restauranger, ex. Solna men däremot inte i Hammarby Sjöstad. Har märkt det på alla Max norr om Stockholm, så jävla ologiskt och jobbigt.
Citera
2011-10-09, 15:16
Medlem
bongiovis avatar
Så jobbigt är det väl inte att säga vilken burgare man ska ha till stekarn.
Citera
2011-10-09, 15:19
Medlem
Till skillnad från mcdonalds så gör MAX maten på beställning, dvs dom låter inte maten ligga någonstans på värme. Därav något längre kötid
Citera
2011-10-09, 15:27
Medlem
krusses avatar
Varför inte göra burgarna ännu snabbare?!
Använd 3 st kassor
Citera
2011-10-09, 15:41
Medlem
Jadu, är det så jobbigt för dig att besöka max så behöver du inte gå dit! Jag är uppvuxen med att det alltid har varit så, så rutinen är inte det minsta konstig. Tycker heller inte att det är något krångel på McDonalds, men kan tänka mig att folk som äter på donken tycker max har ett omständigare system.

Då får man dock ruskigt god mat på Max med denna princip.

Förstår att det kan vara jobbigt med krångliga beställningsrutiner när du ska äta hamburgare TS, verkligen...
Citera
2011-10-09, 15:42
Medlem
BonZus avatar
Jag förstår inte hur ni tycker att det tar längre tid. Jag ser det som om att man beställer sin hamburgare samtidigt som man står i kö. Samt hur lång tid tar det för er att beställa i kassa 1? Jag säger t.ex. en frisco (max 2 sek) sedan i kassa 2 säger jag vilken dricka jag vill ha etc. Jämför detta med McD - först kö, sedan om man köper något som inte ligger redo så är det ytterligare några minuters väntetid.

Någon sa att burgarna ligger på värme, jag har bara varit med om att Max på Arlanda har färdigstekta hamburgare som ligger på värme.
Citera
2011-10-09, 15:46
Bannlyst
På max barkarby så beställer man i beställningkassan och sedan går man till kassan och då upprepar man också sin beställning...
Citera
2011-10-09, 15:56
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Många här säger att Max har det krångliga systemet för att man ska få sin burgare snabbare och nygjord.
Men det tar ju bara längre tid att man ska behöva beställa sin burgare 2 ggr.
Tiden från beställning till att man får burgaren tar ju bara längre tid om man ska göra
det i 2 kassor. Visst går det snabbare i den andra kassan om man nu beställt innan,
men totala tiden blir ju längre med det systemet.
Om man beställer i den kassan där maten levereras så går det ju totalt
sett mycket snabbare.

Tydligen så finns det systemet även i södra sverige, men jag tycker att
det verkar vara mer utbrett högre upp i landet.
Men jag har kanske bara kommit in på fel ställen helt enkelt.

En nygjord burgare får man ju på alla ställen om man vill. Bara att lägga till/ta bort något
på burgaren så får man den nygjord.

Det du och alla andra retards som kritiserar detta systemet inte fattar är ju det att burgaren börjar tillagas i köket direkt när du säger vad du ska ha. Om du istället tar bort detta så får ju inte köket reda på din beställning förens du kommer till "betalkassan" och dit kommer du ju knappast snabbare för att du inte ska säga till köket innan vad du ska ha (möjligen om det inte är någon kö alls). Det är ju kassakön (där du betalar) som "sinkar" ner beställningshastigheten.
Citera
2011-10-09, 16:07
Medlem
En jämförelse mellan Max Skellefteå med det "gamla systemet" och Max Ullevi-Göteborg med det "nya systemet"..

Strosar in på Max Ullevi och det är 3 kassor öppna med cirka 8 personer i varje kö. Vi spenderar 30-40 minuter i kön innan vi får maten. Under tiden så lämnar också 3 av personerna framför oss kön då det är så enormt långsamt. Vi funderar faktiskt på göra samma sak och dra iväg till Partille men står kvar.
Detta är ingen ovanlighet på Max Ullevi, utan det sker varje gång. Man kan se enorm förvirring bland personalen och de har kassa rutiner. Om det beror på dålig utbildning eller slö personal det vet jag inte men jag hoppas de hittar denna text och kan förbättra sig.

På Max Skellefteå kan man med 20 personer i kön få sin mat efter 10min. Det "gamla" systemet funkar otroligt mycket bättre på de som faktiskt vet vad dom pysslar med.

Det finns skillnad på gamla systemet på olika restauranger med. Tar man igen Max Skellefteå eller Krysset Skellefteå (som också är Max) så tar de oftast beställningen för hela kön på en gång (vi pratar alltså upp emot 40 beställningar på en gång). Detta gör att de kan tillaga maten i tur och ordning och de enda som egentligen tar tid är betalningen. Men du får din mat direkt du betalar (de har oftast flera kassor där du går till den som blir ledig), otroligt snabbt.

Jag håller med föregående skribent om att ni som inte gillar detta fina kösystem kan du gå till McD och få mat som legat i 30min.. Då behöver ni bara köa några minuter :-)
Citera
2011-10-09, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Det sparar inte tid alls.
Man förflyttar bara tiden till ett annat moment och lurar kunden att
tro att det är smart. Tiden från att kunden beställer mat till att maten
levereras blir längre. De försöker bara att "lura" kunden att tro att tiden
går snabbare.

Att burgarna på Max är riktigt goda är en helt annan sak
Man tjänar visst tid, om du läser tråden och kollar på filmklippen som jag länkat två gånger redan så ser du. Det finns tusentals studier inom köteori, på vilket man forskat i över hundra år.
Citera
2011-10-09, 16:19
Medlem
Den första kassan är för att köket ska kunna göra hamburgarna, och andra kassan för att du ska betala din mat, då behöver du alltså säga allt en gång till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in