Utan tvekan är det Vasas Julmust special som vinner, men även Vasas Gammeldags Julmust är toppen.
På god 2:a plats kommer Bjäre julmust och på 3:e plats dimper Apotekarnes ner.
I år har jag druckit Spendrups, Apotekarnes, Kopparbergs och Zeunerts.
Zeunerts går direkt bort, för mycket svagdricka-känsla, dassig och inte alls mustig. Förstår dock att man kan gilla den, den smakar ju helt annorlunda jämfört med de andra julmust-varianterna. Kanske är Zeunerts-smaken den original-mustiga, och alla andra är bara läskifierade varianter?
De övriga tre är i princip likvärdiga. Spendrups och Kopparbergs är mildare och sötare än Apotekarnes som är något kryddigare, snäppet mer "vuxen" men ändå inte i närheten av Zeunerts.
Appropå julmust men ändå inte. Drack en öl förra helgen som jag ej druckit förut. Suffolk Strong Vintage Ale och den påminde enormt mycke om julmust, så alla julmustälskare:
Jag tycker faktiskt också att Zeunerts must är godast. Äkta norrländsk som det står på flaskan. Har liksom en mycket mustigare smak. Den har nästan en viss bismak av öl.
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Zeunerts julmust är outstanding! Förr fanns ju bara Zeunerts i norrland då bryggeriet låg i Sollefteå, men idag görs väl den på annat ställe (Kopparbergs bryggeri har köpt upp Zeunerts).. Ganska dyr är den i alla fall, sex stycken (0,5 l) för 99 kr.
Verkar ju vara rena rövarpriset. Här får man 3st för 20kr.