Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-11, 05:59
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
sett ur perspektivet att plastflaskan kan släppa mikroplaster och burken kan innehålla aluminiumpartiklar (som bådadera är lika illa att få i sig) så vore det mest optimala för hälsan att köpa den på glasflaska -om det således krävdes att man körde några mil extra till en annan stad för att få tag i glasflaska. varenda butik säljer dem där jag bor.

Är man rädd för att dö så kanske man kan hoppa över både julmusten och flera mils bilresa för att köpa den?

Nu finns det julmust på glasflaska i alla butiker som jag brukar handla i också, men jag tycker att man kan våga satsa på plastflaska. Det är lite living on the edge, samtidigt som man sparar en massa pengar. 1,4 liter julmust på PET-flaska kostar väl ungefär lika mycket som en 33 cl glasflaska.
Citera
2025-12-11, 07:30
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
sett ur perspektivet att plastflaskan kan släppa mikroplaster och burken kan innehålla aluminiumpartiklar (som bådadera är lika illa att få i sig) så vore det mest optimala för hälsan att köpa den på glasflaska -om det således krävdes att man körde några mil extra till en annan stad för att få tag i glasflaska. varenda butik säljer dem där jag bor.
Nu är det förstås så att burkarna är plastbeklädda på insidan och kapsylen på flaskorna har plast på undersidan som vad jag förstått innebär att glasflaskor ger ifrån sig mer plast än PET.

Så strunta i förpackningen, plastintaget kommer vi inte undan. Skulle vara glasflaskor med kork då.
Citera
2025-12-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Nu är det förstås så att burkarna är plastbeklädda på insidan och kapsylen på flaskorna har plast på undersidan som vad jag förstått innebär att glasflaskor ger ifrån sig mer plast än PET.

Så strunta i förpackningen, plastintaget kommer vi inte undan. Skulle vara glasflaskor med kork då.

stämmer delvis men kapsylen borde släppa mindre plast? så länge man inte förvarar flaskan upp och ner? plastflaskan och aluminiumburken är ju kontaminerad med plast i varje rörelse burken får. jag är även medveten om att aluminiumburkar, typ -makrill, sardiner, majsburkar osv - släpper mikroplaster från klistret som sitter på lockets insida när man drar i sprintern. Är väl samma BPA klister som du påstår sitter på kapsylens insida.

När det kommer till allt i sin helheten så ska olivoljan vara i glas, vattnet ska vara i glas. Mjölken ska helst vara i pappersförpackning vilket jag tror den är. Hade önskat att kvargen/keson kunde göras om från plastbytta till kartong eftersom kvargen är en superfood. Smör är väl också i papperskartong eller tun aluminium (lite sämre). oblaten i papper och locket i plast. jaja - nu går jag offtopic men våga vägra BPA plast från PET-flaskor.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-12-11 kl. 11:17.
Citera
2025-12-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Är man rädd för att dö så kanske man kan hoppa över både julmusten och flera mils bilresa för att köpa den?

Nu finns det julmust på glasflaska i alla butiker som jag brukar handla i också, men jag tycker att man kan våga satsa på plastflaska. Det är lite living on the edge, samtidigt som man sparar en massa pengar. 1,4 liter julmust på PET-flaska kostar väl ungefär lika mycket som en 33 cl glasflaska.

touché. only for christmas. för alla andra dagar så bidrar sockret och sötningsmedlet till dold diabetes och autoimmun sjukdom genom magtarmflora förärndringar (även tarmcancer). aspartam bör verkligen undvikas alla dagar i veckan förutom undantag så som jul och påsk.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-12-11 kl. 11:14.
Citera
2025-12-11, 20:52
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
stämmer delvis men kapsylen borde släppa mindre plast? så länge man inte förvarar flaskan upp och ner? plastflaskan och aluminiumburken är ju kontaminerad med plast i varje rörelse burken får. jag är även medveten om att aluminiumburkar, typ -makrill, sardiner, majsburkar osv - släpper mikroplaster från klistret som sitter på lockets insida när man drar i sprintern. Är väl samma BPA klister som du påstår sitter på kapsylens insida.

När det kommer till allt i sin helheten så ska olivoljan vara i glas, vattnet ska vara i glas. Mjölken ska helst vara i pappersförpackning vilket jag tror den är. Hade önskat att kvargen/keson kunde göras om från plastbytta till kartong eftersom kvargen är en superfood. Smör är väl också i papperskartong eller tun aluminium (lite sämre). oblaten i papper och locket i plast. jaja - nu går jag offtopic men våga vägra BPA plast från PET-flaskor.
"Den franska organisationen för livsmedelssäkerhet har undersökt vanliga drycker som läsk, öl och iste, tappade på både glas- och plastflaskor.

Resultatet överraskade forskarna: Glasflaskorna innehöll i genomsnitt 100 mikroplastpartiklar per liter, nästan 50 gånger mer än motsvarande drycker i plastflaska eller metallburk."

https://illvet.se/halsa/vardagsprodukt-kan-innehalla-betydligt-mer-mikroplast-an-plastflaskan-har-ar-orsaken

Naturligtvis är det plastskikt även i pappersförpackningarna så man kommer inte undan om man vill dricka must utan att göra egen. Jag väljer i alla fall plasten även i år.
Citera
2025-12-21, 12:56
Medlem
Anybodykillers avatar
Julmust är godare att göra pilk på än pepsi.
Jilk! Jölk!
Citera
2025-12-23, 10:20
Medlem
Bäst i test.
Citat:
1 Stjernsund Brygghus - Gammaldags Must

2 Barlingbo Bryggeri - Gotlandsmust

3 Spendrups - Nygårda Humle

Var blev Apotekarnas julmust av? Inte ens med bland de omnämnda.

Citat:
Här är alla finalisterna

Stjernsund Brygghus - Gammaldags Must

Barlingbo Bryggeri - Gotlandsmust

Spendrups - Nygårda Humle

Resterande utan inbördes ordning:

Zeunerts - Julmust Sockerfri
Skebo Bruksbryggeri - Julmust Sockerfri
Leufstabruk Bryggeri - Julmust
Leufstabruk Bryggeri - Julmust Special
Halmstad Brygghus - Slottsmöllans julmust
Tjärnsjö Brewery - Christmust
Spendrups - Nygårda Ekfat
Subbe Bryggeri - Julmust
Zeunerts - Julmust Original
Klackabacken - Julmust- Rom, Vanilj & Lakrits
Byaregårdens brygghus - Julmust

https://www.tv4.se/artikel/1Ki6gCSrvDre2OJaRg0y7p/de-provade-95-sorters-julmust-haer-aer-favoriten
Citera
2025-12-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Trocamust för the vinn! Blandningen mellan trocadero och must blir en helt ok smakupplevelse. Lite som Black-orange på 80-talet. Inget att längta efter men en kul grej.
Trocamust krävde några klunkar för att komma till sin rätt. God och saknad. Har inte sett Trocamust i affärerna denna vinter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in