Citat:
Ursprungligen postat av
Readyfreddie
Nu är det förstås så att burkarna är plastbeklädda på insidan och kapsylen på flaskorna har plast på undersidan som vad jag förstått innebär att glasflaskor ger ifrån sig mer plast än PET.
Så strunta i förpackningen, plastintaget kommer vi inte undan. Skulle vara glasflaskor med kork då.
stämmer delvis men kapsylen borde släppa mindre plast? så länge man inte förvarar flaskan upp och ner? plastflaskan och aluminiumburken är ju kontaminerad med plast i varje rörelse burken får. jag är även medveten om att aluminiumburkar, typ -makrill, sardiner, majsburkar osv - släpper mikroplaster från klistret som sitter på lockets insida när man drar i sprintern. Är väl samma BPA klister som du påstår sitter på kapsylens insida.
När det kommer till allt i sin helheten så ska olivoljan vara i glas, vattnet ska vara i glas. Mjölken ska helst vara i pappersförpackning vilket jag tror den är. Hade önskat att kvargen/keson kunde göras om från plastbytta till kartong eftersom kvargen är en superfood. Smör är väl också i papperskartong eller tun aluminium (lite sämre). oblaten i papper och locket i plast. jaja - nu går jag offtopic men våga vägra BPA plast från PET-flaskor.