2011-05-12, 03:32
Medlem
EADGBes avatar
Hittade ett Psykiatrisk ÖVM Centrum i min stand, bör jag gå dit imorgon direkt istället? Lär inte vara lång kö? Vad kan det kosta att gå dit privat? 200kr/h? Och jag behöver kanske 3 timmar?
Citera
2011-05-12, 03:38
Medlem
eggkraniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EADGBe
Okej, så den här upptäckten kommer inte hjälpa min gymnasietid då, men kommer ha räddat min framtida utbildning. Tror ni att jag kan be honom om något "stressdämpande" då? Om jag har övertygat honom att jag har ADD borde han väl kunna göra det som en god gärning? Jag känner faktiskt att jag behöver det.

Vet du vilket psykiatri jag kommer få besöka som nyfyld 18åring? Blir det BUP? Privat psykiatriker? Är det ett alternativ att gå till en privat psykiatriker? Tror ni att läkaren ger mig valet, eller säger att du får vänta i 3 månader, sedan blir det ett möte på BUP. Kan jag då säga emot och vara villig att betala de 300kr för en privatpsykiatriker?

Eventuellt så kan han ge dig stressdämpande medel, men vet ej vad det skulle vara.

Du kommer antagligen få besöka en allmänpsykiatrisk mottagning, ungefär som en vårdcentral fast för psykiatrin. Går det inte genom din läkare så kan ju privat psykvård vara ett alternativ, men tror mer att det är i terapeutiskt syfte isåfall..

Citat från BUP´s hemsida:
"Barn och ungdomar som inte fyllt 18 år kan ta kontakt med oss. Därefter är det de vuxenpsykiatriska mottagningarna man vända sig till. "

Du kommer garanterat att få en remiss till allmänpsykiatrin, har skrivit att du kan gå genom din läkare eller självanmäla dig genom att ringa till psykiatrimottagningen där du bor! Hav förtröstan, det löser sig kompis

Nu ska jag gå och lägga mig, rekommenderar att du gör det samma så du inte är helt död imorgon när du ska träffa läkaren.

Och kom ihåg, det du säger till din läkare imorgon kommer inte jaga dig livet ut, skickar han inte dig vidare så finns det massor av andra vägar att gå.

Uppdatera gärna här i tråden om hur ditt möte gick!

Godnatt
Citera
2011-05-12, 03:40
Medlem
eggkraniums avatar
Citat:
Hittade ett Psykiatrisk ÖVM Centrum i min stand, bör jag gå dit imorgon direkt istället? Lär inte vara lång kö? Vad kan det kosta att gå dit privat? 200kr/h? Och jag behöver kanske 3 timmar?

Absolut! Gå dit, berätta för någon där vad du tror är ditt problem, så ska du se att du får en tid inom kort! Ju mindre stad desto snabbare går det att få en tid.
Dessutom kostar ett läkarbesök typ 50kr

GODNATT (på riktigt)

EDIT: LÄS IGENOM HELA TRÅDEN IGEN, TA IN SÅ MYCKET DU KAN FRÅN ALLA RÅD
Citera
2011-05-12, 04:35
Medlem
EADGBes avatar
Jag skrev ut och fyllde i ett vuxen ADHD test med 18 frågor, enligt sidan var det det nästan precis samma som det psykiatriker brukar använda. Ska jag ta med mitt resultat till läkaren idag?
Citera
2011-05-12, 05:02
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Your results indicate that it is unlikely you have ADD

Your results indicate that it is likely you have Inattentive ADD

Your results indicate that it is likely you have Over-focused ADD

Your results indicate that it is likely you have Temporal Lobe ADD

Your results indicate that it is likely you have Limbic ADD

Your results indicate that it is likely you have Ring of Fire ADD

Vad säger det er? Jag svarade sanningsenligt på drygt 100 frågor.
Citera
2011-05-12, 05:40
Medlem
GaletAnonyms avatar
Min erfarenhet få läkare uppskattar när man försöker hjälpa dem med deras arbete och att komma med en bunt online-test tror jag inte hjälper dem särskilt mycket, chansen är nog större att det har negativ effekt.

Jag tycker testet visar på att du borde undersöka saken närmare
Citera
2011-05-12, 06:29
Medlem
EADGBes avatar
Jag gör inte min läkares jobb genom att föreslå diagnosen, utan jag har undanhålligt information från honom som jag antagit varit irrelevant för min insomni. Inte trodde jag att mina koncentrationssvårigheter hade något att göra med att jag inte kunde sova.

Tänker ändå säga att jag har läst en del på internet och att jag känner igen mig i alla punkter.
Citera
2011-05-12, 06:43
Medlem
EADGBes avatar
Ändrade planer, upptäckte att det finns två stycken öppenvårds mottagningar för psykiatri och terapi. Tror inte någon av den öppnar före 08:00 så jag kan inte ringa och kolla.
Citera
2011-05-12, 09:01
Medlem
EADGBes avatar
Måste man födas med ADD/ADHD?

Eller kan det vara så att man inte märker något skillnad med barnet förrän barnet kanske upptäcker det själv? Måste man ha betett sig som om man har ADHD som barn, för att kunna ha ADD i 18 års åldern? Jag nästan vet att jag har ADD men känns som att jag alltid haft ADD, inte haft ADHD -> ADD.

Är det möjligt?
Citera
2011-05-12, 09:06
Medlem
Citat:
Eller kan det vara så att man inte märker något skillnad med barnet förrän barnet kanske upptäcker det själv? Måste man ha betett sig som om man har ADHD som barn, för att kunna ha ADD i 18 års åldern? Jag nästan vet att jag har ADD men känns som att jag alltid haft ADD, inte haft ADHD -> ADD.

Är det möjligt?

Ja, ADHD/ADD är medfött och du får det genom fosterstadiet eller i nära anslutning till födseln. Vissa diagnoseras som barn och andra som vuxna. Men du bör ha haft symptom redan som barn fast du inte har fått diagnosen då.

ADHD och ADD är i grundform exakt samma sak. Du behöver egentligen inte bry dig om skillnaderna på lekmannanivå.
Citera
2011-05-12, 11:43
Medlem
eggkraniums avatar
Så, hur har det gått?
Citera
2011-05-12, 13:26
Medlem
EADGBes avatar
Jag har blivit anmäld nu, men de hade möten tors&tis så jag får vänta till tisdag för att det ska ta upp mitt fall. Efter det skulle jag träffas med dem 1-3 gånger, sen drar dem bedömningen om de ska starta en utredning. Jag bad dem att inte blanda in skolan, och det var helt okej.

Jag är så fundersam bara, jag vill verkligen att det ska vara ADD, men jag är 100% säker på att jag som barn inte haft ADHD. Om något så har jag haft milda koncentrationssvårigheter som barn, men fortfarande såpass att jag klarade mig bra med andra barn etc. Om det är möjligt att födas med ADD som sedan i tonåren visar sig tydligt, så tror jag definitivt att det är vad jag har. Något jag inte riktigt tänkt på tidigare, som jag kom på mig att göra när jag pratade med motagningen, var att tappa bort mig i talet och glömma av vad jag pratade om, om och om igen. Nu hade jag inte sovit så det måste haft effekt, men nu när jag tänker på det så händer det nästan hela tiden. Jag tappar alltid bort mig i talet.

Nu ska jag ringa min läkare och fråga om han vet om det är möjligt att det ökar, men inte visar större symptom förrän senare i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in