Citat:
Ursprungligen postat av gladhippie
Det där känner jag igen mig i starkt! Har dock inte varit iväg till psyk ang ADD men är nästan 100% säker på att jag har det. Vet inte riktigt vad jag ska skriva så.....
Är det sant någon förstår mig över internet
Det verkar svårdiagnostiserat av läkare på eget bevåg upplevde jag det, hade jag INTE varit den som kommit med förslaget att utreda efter att bara ha snubblat över det på internet..hade dom bergis överlappad min jämmerjök med den högfunktionerade asperger dragen dom redan diagnostiserat.
Dom går på din berättelse primärt..så dom roliga formulären man får fylla i över hur man funkar är baserat på ADHD sedan måste man lägga till och plocka bort detaljer ifrån ADHD i samförstånd.
Förövrigt vad tror ni? är det inte rätt så svårt att få en tillräckligt hög IQ tilldömd sig i "begåvningstestet" pga av att dom flesta av oss är ju så tröga att förstå instruktioner utan att få fråga auktoritet, och missa massa uoppenbaa nödvändiga detaljer i uppgiften pga av uppmärksamhetsstörning, av någon kul anledning har jag inte fått reda på min höga IQ, jag fick däremot omdömet att jag var begåvad baserat på verbala samtal med läkare
Citat:
Ursprungligen postat av ofyfan
Jag har käkat stesolid och ssri i flera år på grund av ständigt återkommande ångestattacker och allmän oro. Har även påbörjat en utredning för ADD.
Jag har sen länge tillbaks slutat dricka kaffe och hållit mig undan alla som helst uppiggande preparat då jag kände att det ökade min ångest. Jag var visserligen piggare och mer med i matchen, men ångesten gick inte att förhandla med...
Men så för ett tag sen så fick jag för mig att prova kaffe igen (för det är ju så fantastiskt gott!). Otroligt nog kände jag ingen direkt ångestökning! Jag kände mig lycklig av att ha fått tillbaks min gamle vän, och fortsatte mitt drickande. Lyckan varade dock inte så länge. Ångesten återkom sakta men säkert, men aldrig som direkt effekt av intag av kaffe. Det kom krypande på kvällarna och helvetet fanns kvar när jag vaknade på morgonen.
Det verkar alltså för mig som att jag inte får ångest av koffeinet i sig, utan snarare när koffeinet går ur kroppen. Samma gäller för typ Guarana och andra energigivande piller/drycker.
Känner någon igen sig i detta?
Jag dricker inte vuxendricka överhuvudtaget ja, varken, sprit, kaffe, te, röd,
Om du är beroende av koffein så känns det väll som att du saknar rätt medicin backup när koffeinet går ur, du ska förbli uppiggad och aktiv hela dagen av concerta/strattera sägs det, alltså måste du blir diagnostiserad
Förövrigt vad är det som utlöser ångesten för dig? om det finns någon röd tråd
Jag har nämligen hört ett påstående i ett amerikansk TV-inslag (känns visserligen inte som människor...som jag kan ha något gemensamt med

) att ADD'are har ständig
prestationsångest under hela dagen?
Jag har hittills bara haft ständig ångest över sociala flashbacks, eller uppladdning inför kommande möten med människor..sedan har jag känt mig lugn i hemmets trygga vrå mot kvällen.
Men senaste året har jag fått prestationsångest t.o.m när det handlar om att sysselsätta mig själv iaff om förmiddagen med sakerna jag har talang för och tycker är kul,
det är kul när jag kommit igång..men inte att titta på klockan och konstatera att om 2 timmar är det dags att upprepa sig, jag har lust att kasta ut fienden klockorna från balkongen
För jag arbetar så jävla ineffektivt va det än må vara!
splittrat och anal perfektionistiskt, när jag inte har någon deadline och medhjälp av någon komplimenterade människa med annan synvinkel, så blir det överlastning i hjärnan tillslut...och när det blir överlastning så kan jag inte sluta...för jag får inte sluta med uppgiften för dagen med att ha kört fast, för då har jag inget att se fram emot nästa dag jag ska fortsätta med uppgiften.
Min slutsats är att jag är ytterst kompetent grubbarbetare att förädla andras ideer, däremot går det inte att få någon helhet för talangen när jag jobbar själv.