2012-02-16, 01:30
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
När jag läser på om symptomen så stämmer de in oerhört mycket på mig. Har inte fått den här diagnosen, men som sagt känner igen mig oerhört vid dessa punkter.

1. Ofta lättdistraherad av yttre stimuli
2. Ofta svårt att följa instruktioner från andra
3. Svårt att bibehålla uppmärksamhet
4. Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs
5. Tendens att tappa bort saker som är nödvändiga för uppgifter eller aktiviteter
6. Svårt att organisera målinriktade aktiviteter
7. Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan

Hur ska jag bära mig åt för att få en utredning?
Genom psykiatrin.
Citera
2012-02-16, 14:48
Medlem
Dayzleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Lion.king
Okej.. det är så det ligger till.. Ja men se till att du gör det som krävs för att du kan få göra en utredning då! :)
Och säg hur det ligger till och var ärlig! Du har ju ingenting att vara rädd över kompis! :)

Försök om du kan anstränga dig när du sysslar med musiken! Så du lirar lite granna sen så får det vara nog ett tag! Så hittar du på något annat några timmar och sedan går tillbaka så du får balans!
Får göra samma sak med mycket av mitt faktiskt får anstränga mig med att "hålla balansen" Så det inte blir för mycket av nåt vilket det väldigt lätt blir för oss.. Eller ge till en rutin på det! ÄNUU BÄTTRE! :)

som tex.. Mellan kl 4-6 kan jag hålla på med detta och sedan bör jag variera mig med någonting annat som får mig att må bra! Och även om känslan tar emot och du verkligen inte kan låta bli så följ inte den! ryck dig ifrån det och se till att hitta på något annat skojj!! :)

Vi har ju så lätt för att följa känslan och bara "göra som vi känner" vilket dock inte är så bra för oss för då får vi oftast inte livet att fungera för oss.. Just därför!! MÅSTE vi anstränga oss! som FAAN! För att göra annorlunda.. så att det blir annorlunda.. Och då mår vi så jävla mycket bättre och kan få det att fungera så jävla mycket bättre.. Det är ju det som KBT går ut på.. Och är det någonting som VERKLIGEN funkar så är det fan i mej det! :)

Du kan ordna till det om du vill kompis! :)
Fixa så du får göra en utredning till att börja med så ska du se att det kommer bara bli bättre och bättre..:) och fall inte för allt doktorerna säger.. Följ ditt hjärta! För det är bara där du kommer finna dina svar! :) Jag känner inte dig men jag tror på dig!! :)

Ha det gott! All lycka till dig vännen!

Kram på dig! :)

Shit, det va mååånga smileys :D

Ja, jag ska ta mod till mig och ta upp detta med psykologen när han är tillbaka från sin semester, så får vi se vad han säger.
Låter även som en bra grej det som du skrev om musiken, att inte gå in i det för mkt bara för man känner för det och vill det just då. Ett hobbyschema kanske vore nått. Eller kanske helt enkelt ett livsschema :) Tyckte det va rätt skönt när man gick i skolan faktisk och hade ett schema, så slapp man känna sig så vilsen och man slapp tänka på vad man skulle göra och när.

Tack för dom värmande orden! :)
Citera
2012-02-16, 20:12
Medlem
Känner igen mig helt i Big-Lion.king post ovan men undantaget att jag inte har något att grotta in mig i.

Känner mig också trött, trött och även jag har sjukskrivit mig då o då, som längst 2 veckor men det har bara blivit värre då jag vänt på dygnet och sovit genom dagarna.

Borde jag också gå igenom en ADD utredning?
Har Venalaxin mot min trötthet/depp som inte hjälper mig så mycket förutom att jag har svårt att sova och ännu svårare att stiga ur sängen på morgonen.
Citera
2012-02-16, 20:31
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VTOD
Känner igen mig helt i Big-Lion.king post ovan men undantaget att jag inte har något att grotta in mig i.

Känner mig också trött, trött och även jag har sjukskrivit mig då o då, som längst 2 veckor men det har bara blivit värre då jag vänt på dygnet och sovit genom dagarna.

Borde jag också gå igenom en ADD utredning?
Har Venalaxin mot min trötthet/depp som inte hjälper mig så mycket förutom att jag har svårt att sova och ännu svårare att stiga ur sängen på morgonen.
Det skadar ju inte att ta kontakt med psyk och låta en psykolog göra ett uttalande.
Citera
2012-02-16, 20:34
Medlem
Jag har varit hos psyk en gång i månaden sen i slutet av sommaren men det pratas endast om mediciner av olika slag och att KBG kanske vore något men inget händer förutom receptet förnyelse.

Har även frågat ett par gånger om jag lider av något men han har sagt ett tydligt nej varje gång.
Citera
2012-02-16, 20:37
Medlem
2 Olika psykologer glömde jag nämna, den första i 3 månader.
Han var bara där för att en annan psykolog var borta, vet ej varför.
Citera
2012-02-16, 21:48
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Finns det något annat ADD-offer här inne som testat Strattera mot uppmärksamhetsstörningen,
och blev ni bättre?

Jag överväger att byta till Strattera
Jag har hört att det ska vara effektivare än Concerta & Ritalin på våran sort, eftersom det stimulerar andra delar av skallbasen och påverkar inte heller ens personlighet som dom andra lär kunna.

Dvs för oss med ADD så är det väll inte så jävla lysande att bli berövade impulser i konversationer med folk..håller ni med om att man snarare önskar att man kunde prata mer ur skägget som ADD'are?
för ADHD offer kan det ju vara behjälpligt att hindra impulserna eftersom riskerna är överhängande att dom lyckas vara oförskämda i sina konversationer.

Jag tänker framförallt på den jobbigaste delen av ADD...nej jag tycker inte som majoriteten här verkar klaga mest på, att man blir slö och har dålig energi (det blir aldrig jag)

Utan att inte kunna lyssna in vad andra säger till en när det kommer överrumplande, man måste ju nömligen titta på vederbörande samtidigt som man försöker ta in, att bara uppfatta en mun som rör sig eftersom man är distraherad av att vilja bli av med fokus ifrån sig själv så fort som mögligt, eller söka efter något att säga som man känner att man inte han formulera för sekunder sedan, hela tiden vara i framtiden, för sällan i nuets konversation.

Kan det stämma att uppmärksamhets drogerna vi får...borde ge effekten att man kan koncentrera sig på vad någon säger mellan 4 öron, utan att tappa fokus mitt i, detta har isåfall min concerta 36 mg misslyckats med från början, kan man tänka sig att Strattera på hög dos kan hjälpa här?.

Oxytocin hormon har jag hört kan hjälpa också socialt...jag tänker vurma för min läkare att jag får lite dyligt amnings preparat utskrivet...så jag vågar prata med en speciell tjej innan det är försent
Någon som testat Oxy spray?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-02-16 kl. 21:53.
Citera
2012-02-21, 16:52
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Vad lägger ni andra in i svårigheterna hur ADD påverkar en negativt socialt?

Har ni som jag problem att reagera adekvat när ni får positiva reaktioner som kommer oväntat/plötsligt ifrån okända människor?.
Idag fick jag tex en blick och ett stort leende av snygg kassörska efter att hon hjälpt en rullstolskärring med att betala i 5 minuter, jag klarade inte av att på impuls att skicka tillbaka smilet för etablerad connection...för jag stod och koncentrerade mig på allt möjligt introvert, och hon varnade ju inte för att hon skulle vara trevlig i förväg! jag blev som vanligt ett frågetecken med 5 sek försenad utlösning av mig själv

Någon som känner sig iaff jävligt ojämn då? i att sända ut positiva vibbar till folk kontinuerligt?
jag växlar okontrollerat mellan uttråkat blygt "ursäkta att jag finns" röstläge till exalterad & självsäkert röstläge ...jag glömmer hela tiden bort att det är det sistnämnda som ska komma först hela tiden vid oväntade sociala situationer, vilket stör mig enormt med min kapacitet, noll kontroll
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-02-21 kl. 16:57.
Citera
2012-02-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Vad lägger ni andra in i svårigheterna hur ADD påverkar en negativt socialt?

Har ni som jag problem att reagera adekvat när ni får positiva reaktioner som kommer oväntat/plötsligt ifrån okända människor?.
Idag fick jag tex en blick och ett stort leende av snygg kassörska efter att hon hjälpt en rullstolskärring med att betala i 5 minuter, jag klarade inte av att på impuls att skicka tillbaka smilet för etablerad connection...för jag stod och koncentrerade mig på allt möjligt introvert, och hon varnade ju inte för att hon skulle vara trevlig i förväg! jag blev som vanligt ett frågetecken med 5 sek försenad utlösning av mig själv

Någon som känner sig iaff jävligt ojämn då? i att sända ut positiva vibbar till folk kontinuerligt?
jag växlar okontrollerat mellan uttråkat blygt "ursäkta att jag finns" röstläge till exalterad & självsäkert röstläge ...jag glömmer hela tiden bort att det är det sistnämnda som ska komma först hela tiden vid oväntade sociala situationer, vilket stör mig enormt med min kapacitet, noll kontroll

Det där känner jag igen mig i starkt! Har dock inte varit iväg till psyk ang ADD men är nästan 100% säker på att jag har det. Vet inte riktigt vad jag ska skriva så.....
Citera
2012-02-22, 11:22
Medlem
ofyfans avatar
Jag har käkat stesolid och ssri i flera år på grund av ständigt återkommande ångestattacker och allmän oro. Har även påbörjat en utredning för ADD.

Jag har sen länge tillbaks slutat dricka kaffe och hållit mig undan alla som helst uppiggande preparat då jag kände att det ökade min ångest. Jag var visserligen piggare och mer med i matchen, men ångesten gick inte att förhandla med...

Men så för ett tag sen så fick jag för mig att prova kaffe igen (för det är ju så fantastiskt gott!). Otroligt nog kände jag ingen direkt ångestökning! Jag kände mig lycklig av att ha fått tillbaks min gamle vän, och fortsatte mitt drickande. Lyckan varade dock inte så länge. Ångesten återkom sakta men säkert, men aldrig som direkt effekt av intag av kaffe. Det kom krypande på kvällarna och helvetet fanns kvar när jag vaknade på morgonen.

Det verkar alltså för mig som att jag inte får ångest av koffeinet i sig, utan snarare när koffeinet går ur kroppen. Samma gäller för typ Guarana och andra energigivande piller/drycker.

Känner någon igen sig i detta?
Citera
2012-02-22, 20:45
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladhippie
Det där känner jag igen mig i starkt! Har dock inte varit iväg till psyk ang ADD men är nästan 100% säker på att jag har det. Vet inte riktigt vad jag ska skriva så.....
Är det sant någon förstår mig över internet
Det verkar svårdiagnostiserat av läkare på eget bevåg upplevde jag det, hade jag INTE varit den som kommit med förslaget att utreda efter att bara ha snubblat över det på internet..hade dom bergis överlappad min jämmerjök med den högfunktionerade asperger dragen dom redan diagnostiserat.

Dom går på din berättelse primärt..så dom roliga formulären man får fylla i över hur man funkar är baserat på ADHD sedan måste man lägga till och plocka bort detaljer ifrån ADHD i samförstånd.

Förövrigt vad tror ni? är det inte rätt så svårt att få en tillräckligt hög IQ tilldömd sig i "begåvningstestet" pga av att dom flesta av oss är ju så tröga att förstå instruktioner utan att få fråga auktoritet, och missa massa uoppenbaa nödvändiga detaljer i uppgiften pga av uppmärksamhetsstörning, av någon kul anledning har jag inte fått reda på min höga IQ, jag fick däremot omdömet att jag var begåvad baserat på verbala samtal med läkare

Citat:
Ursprungligen postat av ofyfan
Jag har käkat stesolid och ssri i flera år på grund av ständigt återkommande ångestattacker och allmän oro. Har även påbörjat en utredning för ADD.

Jag har sen länge tillbaks slutat dricka kaffe och hållit mig undan alla som helst uppiggande preparat då jag kände att det ökade min ångest. Jag var visserligen piggare och mer med i matchen, men ångesten gick inte att förhandla med...

Men så för ett tag sen så fick jag för mig att prova kaffe igen (för det är ju så fantastiskt gott!). Otroligt nog kände jag ingen direkt ångestökning! Jag kände mig lycklig av att ha fått tillbaks min gamle vän, och fortsatte mitt drickande. Lyckan varade dock inte så länge. Ångesten återkom sakta men säkert, men aldrig som direkt effekt av intag av kaffe. Det kom krypande på kvällarna och helvetet fanns kvar när jag vaknade på morgonen.

Det verkar alltså för mig som att jag inte får ångest av koffeinet i sig, utan snarare när koffeinet går ur kroppen. Samma gäller för typ Guarana och andra energigivande piller/drycker.

Känner någon igen sig i detta?
Jag dricker inte vuxendricka överhuvudtaget ja, varken, sprit, kaffe, te, röd,

Om du är beroende av koffein så känns det väll som att du saknar rätt medicin backup när koffeinet går ur, du ska förbli uppiggad och aktiv hela dagen av concerta/strattera sägs det, alltså måste du blir diagnostiserad

Förövrigt vad är det som utlöser ångesten för dig? om det finns någon röd tråd

Jag har nämligen hört ett påstående i ett amerikansk TV-inslag (känns visserligen inte som människor...som jag kan ha något gemensamt med) att ADD'are har ständig prestationsångest under hela dagen?

Jag har hittills bara haft ständig ångest över sociala flashbacks, eller uppladdning inför kommande möten med människor..sedan har jag känt mig lugn i hemmets trygga vrå mot kvällen.

Men senaste året har jag fått prestationsångest t.o.m när det handlar om att sysselsätta mig själv iaff om förmiddagen med sakerna jag har talang för och tycker är kul,
det är kul när jag kommit igång..men inte att titta på klockan och konstatera att om 2 timmar är det dags att upprepa sig, jag har lust att kasta ut fienden klockorna från balkongen

För jag arbetar så jävla ineffektivt va det än må vara!
splittrat och anal perfektionistiskt, när jag inte har någon deadline och medhjälp av någon komplimenterade människa med annan synvinkel, så blir det överlastning i hjärnan tillslut...och när det blir överlastning så kan jag inte sluta...för jag får inte sluta med uppgiften för dagen med att ha kört fast, för då har jag inget att se fram emot nästa dag jag ska fortsätta med uppgiften.

Min slutsats är att jag är ytterst kompetent grubbarbetare att förädla andras ideer, däremot går det inte att få någon helhet för talangen när jag jobbar själv.
Citera
2012-02-23, 12:38
Medlem
Emhs avatar
Har tidigare varit upp på 54mg Concerta men fick ganska jobbiga humörsvängingar så fick gå tillbaks till 36mg och nu ska jag få pröva Medikinet (Vet inte om jag stavade det rätt där) 40mg för att få ut dosen "jämnare" under dagen som dom förklarade det..

Men nu idag när jag träffade läkaren som valde detta och så fort jag började förklara om mitt humör på 54mg concerta var hon jävligt snabb med att anklaga mig för att det var för att jag var hög på det som jag blev lättirriterad men ändå mådde så pass bra som jag gjorde..
Visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt henne..

Om man bortser från humöret så gav 54mg Concerta mig mer livskvalitet än jag haft så länge tillbaks som jag kan komma ihåg så det har varit riktigt jobbigt att gå ner i dos..

Kanske hade passat bättre någon annanstans men behövde gnälla av mig lite..

(Autism och ADD som diagnos om någon var intresserad..)
Senast redigerad av Emh 2012-02-23 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in