2011-05-12, 13:34
Medlem
EADGBes avatar
Jag kommer ihåg att jag haft svårt att fokusera redan i första klass, men jag vet bestämt att jag inte varit hyperaktiv som barn. Lite svårt att sova kanske, men mina föräldrar upptäckte inte någon uppenbar personlighetsstörning.

Pratade precis med 1177 och hon sa att det kan vara så att jag hade mycket mildare symptom av ADD som barn, som sedan i tonåren ökat och ökat.
Citera
2011-05-12, 13:39
Medlem
Boxis avatar
Jag kan bara instämma i kören angående diagnosen, man har det från barnsben om man har det.

Om du inte får diagnosen ADD eller ADHD (jag gissar att det är vad du vill?) så kan du ändå medicinera någorlunda framgångsrikt trots att du inte får ut metylfenidat eller liknande.

Du kan provar strattera (upplevs av många som rävgift men det funkar bra på vissa), edronax och wellbutrin/voxra. Dom påverkar dopamin och/eller noradrenalin och är mer eller mindre internationellt accepterade som alternativ adhd-medicin. Har du tur kan du få ut modiodal också men räkna inte med det.
Citera
2011-05-12, 14:04
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Jag kan bara instämma i kören angående diagnosen, man har det från barnsben om man har det.

Om du inte får diagnosen ADD eller ADHD (jag gissar att det är vad du vill?) så kan du ändå medicinera någorlunda framgångsrikt trots att du inte får ut metylfenidat eller liknande.

Du kan provar strattera (upplevs av många som rävgift men det funkar bra på vissa), edronax och wellbutrin/voxra. Dom påverkar dopamin och/eller noradrenalin och är mer eller mindre internationellt accepterade som alternativ adhd-medicin. Har du tur kan du få ut modiodal också men räkna inte med det.
Jag hoppas verkligen att jag får diagnosen trots att jag inte var hyperaktiv som barn. Jag har alltid känt att studierna varit tuffare att ta tag i än mina kompisar, har aldrig förstått hur folk orkat sitta och läsa en bok, eller skriva en bok. Alla aspekter av mitt liv kan jag klassa som "jobbigt".

Jag mår som bäst när jag spelar ett intensivt datorspel och kollar på t.ex. house samtidigt. Dvs när jag är väldigt stimulerad. Att sitta och njuta av en bra låt kan jag göra, men jag kan inte bara göra det, då är det för tråkigt, jag måste syssla med någon aktivitet när jag gör det.

Jag tänker bäst när jag går långa promenader ensam på kvällen, då är det skönt att tänka. Annars är det bara kaotiskt och stressigt att tänka.

Blir så jävla glad om jag får diagnosen och medicin för det, hade gjort mitt liv så jäääävla mycket bättre.
Citera
2011-05-12, 14:09
Medlem
TheaFraggers avatar
__Disclaimer__ Bara en brasklapp här grabben

Du är medveten om att ADD/ADHD/Aspberger etc "bara" är ett klassifikations kriterium. Det är ingen sjukdom, i stället handlar det om en minst sagt "flummig (psykiatrisk) diagnosticerbarhet, om man jämför med "vanliga" sjukdomar, eftersom problematiken varierar i från individ till individ. Ett förkylingsvirus sätter igång immunförsvaret hos normalt fungerande människor och går snabbt över.

"Brister" i det kognitiva systemet är mer komplexa, eftersom alla "reagerar" olika. Psykosomatisk långvariga och longitudinella sjukdomar är inga lätta "diagnoser" och utvecklas olika under livets olika faser. Kroniska problem som verkar under en lång tid.

. Man ska vara jävligt försiktig med att tro att man kan hitta "sin" bosktavskombination. I många fall handlar det om "paraplydiagnoser", att brister i det kognitiva som finns där från början utvecklas till egna diagnoskriterier eller psykiska sjukdomar som dessutom riskerar att förvärras i ett socialt perspektiv, generell ångest/depression..etc.

Poängen är att folk använder sitt vanliga tänk om sjukdomar och överför detta, vilket inte låter sig göras lika lätt som med andra sjukdomar.

Givetvis är folk drillade i att världen är uppstyrd och styrs av lagbundenheter. och folk med vita rockar sitter inne på sanningen. OM det ändå vore så enkelt.
Citera
2011-05-12, 14:24
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheaFragger

Du är medveten om att ADD/ADHD/Aspberger etc "bara" är ett klassifikations kriterium. Det är ingen sjukdom, i stället handlar det om en minst sagt "flummig (psykiatrisk) diagnosticerbarhet, om man jämför med "vanliga" sjukdomar, eftersom problematiken varierar i från individ till individ. Ett förkylingsvirus sätter igång immunförsvaret hos normalt fungerande människor och går snabbt över.

"Brister" i det kognitiva systemet är mer komplexa, eftersom alla "reagerar" olika. Psykosomatisk långvariga och longitudinella sjukdomar är inga lätta "diagnoser" och utvecklas olika under livets olika faser. Kroniska problem som verkar under en lång tid.

. Man ska vara jävligt försiktig med att tro att man kan hitta "sin" bosktavskombination. I många fall handlar det om "paraplydiagnoser", att brister i det kognitiva som finns där från början utvecklas till egna diagnoskriterier eller psykiska sjukdomar som dessutom riskerar att förvärras i ett socialt perspektiv, generell ångest/depression..etc.

Poängen är att folk använder sitt vanliga tänk om sjukdomar och överför detta, vilket inte låter sig göras lika lätt som med andra sjukdomar.

Givetvis är folk drillade i att världen är uppstyrd och styrs av lagbundenheter. och folk med vita rockar sitter inne på sanningen. OM det ändå vore så enkelt.
Vet inte riktigt hur jag ska svara på det.
Citera
2011-05-12, 15:00
Medlem
eggkraniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheaFragger

Det är rätt enkelt egentligen, få vilken diagnos som helst, se bara till att få concerta + andra hjälpmedel..ingen som tror att män i vita rockar vet allt, allra minst inom psykvården som är så underfinansierad..

Man kan t.ex ansöka om bidrag till en handdator så man ska kunna hålla ordning på dagar, planera etc..
Citera
2011-05-12, 15:05
Medlem
EADGBes avatar
Jag ska prata med min läkare om en liten stund, ska jag berätta att jag tror att jag har ADD och att jag kontaktat psykiatrin, men fråga om han kan hänvisa mig till någon privat klinik som inte har 90 dagar före en diagnos kan ställas? Betalar gärna några hundralappar för ett samtal och för att ta historia, för att se om det är någon idé att göra en utredning.

edit: I usa är det läkaren som ställer diagnoser och skriver ut medicin. Får distriksläkare inte göra det i Sverige, utan det måste vara en speciallist?
Citera
2011-05-12, 15:22
Bannlyst
Nu gav ni mig balls nog att ringa till läkaren och beställa tid!
Ska kolla om jag har ADD, då jag har undrat över det en längre tid.
Känner igen mig på allt. Hatar att bli kallad lat, när man egentligen inte är det..
Failade hela skolan, från start, till slut också.
Dom ska ringa mig halv, kanske återkommer då!
Citera
2011-05-12, 15:41
Medlem
Var det inte en studie nyligen som visade att barn med ADHD presterade mycket bättre om man lade om deras kost? Själv tror jag att ADHD barn många gånger är överstimulerade och måste hitta sätt att få ut sin energi genom ex sport men också att medvetet slappna av och tillåta sig att göra ingenting.
Citera
2011-05-12, 16:22
Medlem
EADGBes avatar
Pratade med min läkare nu, han trodde starkt på att jag skulle kunna ha det, baserat på de 10 tal mötena vi haft tillsammans. Tar de inte upp mitt fall på tisdag och får besked nästa vecka ska jag kontakta honom så att han kan skicka en remiss. Jag frågade om han hört talas om fall där ADD patienter inte varit hyperaktiva som barn, och det hade han.

Vilken enorm lättnad. Jag hoppas verkligen, verkligen att jag får diagnosen efter en utredning. Tanken av att inte tycka det är jobbigt att tänka känns för bra för att vara sant. Jag återkommer med uppdateringar när jag fått en tid och varit på det första mötet.

Lycka till ParanoidRocker, hoppas allt löser sig för dig med.
Citera
2011-05-12, 16:38
Medlem
EADGBes avatar
Är det dumt för dem att nämna att jag blir super motiverad, nästan lite hyperaktiv, känner mig lycklig som fan och har mycket lättare att fokusera när jag är hög på mina sömntabletter? Imovane i detta fallet. Jag äter dem inte för att bli hög, men äter dem oftast en timma innan jag går och lägger mig, så kan jag må bra 45 minuter per dag i allafall.

Kommer uppenbarligen inte behandlas inom den närmaste tiden, och de närmaste 3-4 veckorna är fullpackat med studier. Jag tror inte jag klarar det om jag inte pluggar runt en timma om dagen. Vad har ni för tips för att kunna fokusera sig bättre utan medicin?

Gå ut och springa med en bok i handen? Kanske kan lyssna på föreläsningar när jag springer i min iPod, men blir svårt med fysik och matematik.
Citera
2011-05-12, 17:54
Bannlyst
Oj vart lite fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här