2010-07-01, 16:24
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Men jag vill tipsa den här tråden om detta utomordentligt intressanta föredrag som Kapillär postade i ADHD tråden:

http://www.youtube.com/watch?v=q3d1SwUXMc0

Knappa 80 minuter långt, men väl värt det. Presenterar (bl.a.) idén att AD(H)D är en störning i "intention" snarare än "attention", dvs skjuter in sig på svårigheterna att prestera eller göra (&isynnerhet göra färdigt ), inte att lära sig eller lägga märka till saker.
För att spinna vidare på klippet tänkte jag tipsa om SCT vilket är vad som idag kallas ADD/ADHD-PI. Det verkar som att ADD/ADPD-PI kommer att utvecklas till SCT i DSM-V. SCT står för Sluggish Cognitive Tempo och beskriver vad jag upplever jävligt bra. Jag är inte hyperaktiv, har aldrig varit, och jag har först på senare år börjat utveckla fog för att diagnosticeras i takt med att mina akademiska prestationer har varit åt helvete. Jag har inga sociala problem, jag är inte asocial eller så men jag undviker folk väldigt mycket och jag har lätt att få ångest och bli deppig. 30-50% utav dom som har ADD/ADHD-PI har egentligen SCT. Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Sluggish_cognitive_tempo
Citera
2010-07-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThExanor
Det är när spelaren åker över linjen över till motståndarens sida och alternativt får en pass när han är inne i (anfalls)zonen. Eller kanske bara råkar ramla och glida över innan medspelaren hinner åka över.

[ I (.) I ]

hokey planen ( ] är målen)

Men vad vet jag, jag har ju ADD Testa och fråga i sport delen.

Läser det du skriver, men fattar inte det där ändå. Jag ger upp...

Citat:
Ursprungligen postat av ThExanor
Pssh, Hoppas det finns folk utan KONCENTRATIONS svårigheter som kommer läsa det jag försökte med jag lyckade inte :/

Edit: Fixade spoiler

Tog nån timme innan jag författat klart hela inlägget också. Blev ju tvungen att göra en massa annat emellanåt
Citera
2010-07-04, 00:39
Bannlyst
Detta är typiskt för min ADD

# Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli.
# Är ofta glömsk i det dagliga livet.
# Drömmer sig bort.
# Allting är 150 procent eller så struntar man helt i det.
# Stänger ute ljud - personer i rummet för att filtrera uttryck, koncentrations svårigheter.
# Gör massa saker samtidigt och det stör den sak som ska göras.
# Kan inte behålla jobb.
# När nån ställer en fråga så har man redan ställt sig i försvar.
# Svårt att hålla tider
# Fattar saker och lär sig direkt men uppföljer ej om man absolut inte måste. Det kopplar inte
# Dyslexi
# Komma personer nära - icke asocial för det
# Drogmissbruk - alkohol för det aktiverar den del som är skadad i skallen. Även fast man blir bakis - Tjack gör livet lättare men säg inte för mycket om det. Jag sover gått på en lagom dos i näsan

Städar etc gör jag för man måste och jag gillar rent. Men krogkalle är en annan sak som att tex bara fråga vad man är skyldig även fast man har pengar. Gå till tandläkare får mina föräldrar boka..

Stolt bärare av ADD - Attention Deficit Disorder - Man är smartare än andra på att suga upp saker som är helt onödiga.

Ni som inte har problem med att läsa,skriva,jobb eller skola har nog inte någon typ av add eller adhd

Utredning gick till på följande sätt.
1.Jag tog kontakt med en psykolog på nätet som vårdguiden erbjuder. Han sa att det var bäst att jag tog kontakt med husläkare.

2. Husläkare

3. Psyket- utredning påbörjad och så vidare

4. läkare igen med medicin

5. Uppföljning / Psyket

6. Tjack hela livet

7. Uppföljning/ Husläkare

8. Ännu mer uppföljning....

9. Tid för att få allt klart, hur länge som helst!

10. Det kommer bli mycket prata och mer prata i alla steg

Innan ni gör en utredning eller kommer på tanken så kommer hela din familj,flickvänner och kompisar att bli indragen, men bara om du vill! Jag gjorde utredningen för att kolla om man är frisk och inte för att fuska! Det kan nog se väldigt olika ut hur utredning går till. Du kan själv anmäla dig direkt till psyket och hoppa över husläkare. Dom måste ta i mot dig

Slutord: Jag har alltid tyckt att man är lite underlig men inte förstått eller ställt mig i försvar. Min far hade sluppit att aga mig så jävligt och alla hans gråa hår om utredningen hade startat tidigare i livet. Nu känner jag mig flera hundra kilo lättare bara för att man vet vad man har för brister !
Senast redigerad av 30rocks 2010-07-04 kl. 01:21.
Citera
2010-07-04, 23:47
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30rocks
Detta är typiskt för min ADD

# Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli.
# Är ofta glömsk i det dagliga livet.
# Drömmer sig bort.
# Allting är 150 procent eller så struntar man helt i det.
# Stänger ute ljud - personer i rummet för att filtrera uttryck, koncentrations svårigheter.
# Gör massa saker samtidigt och det stör den sak som ska göras.
# Kan inte behålla jobb.
# När nån ställer en fråga så har man redan ställt sig i försvar.
# Svårt att hålla tider
# Fattar saker och lär sig direkt men uppföljer ej om man absolut inte måste. Det kopplar inte
# Dyslexi
# Komma personer nära - icke asocial för det
# Drogmissbruk - alkohol för det aktiverar den del som är skadad i skallen. Även fast man blir bakis - Tjack gör livet lättare men säg inte för mycket om det. Jag sover gått på en lagom dos i näsan

Städar etc gör jag för man måste och jag gillar rent. Men krogkalle är en annan sak som att tex bara fråga vad man är skyldig även fast man har pengar. Gå till tandläkare får mina föräldrar boka..

Stolt bärare av ADD - Attention Deficit Disorder - Man är smartare än andra på att suga upp saker som är helt onödiga.

Ni som inte har problem med att läsa,skriva,jobb eller skola har nog inte någon typ av add eller adhd

Utredning gick till på följande sätt.
1.Jag tog kontakt med en psykolog på nätet som vårdguiden erbjuder. Han sa att det var bäst att jag tog kontakt med husläkare.

2. Husläkare

3. Psyket- utredning påbörjad och så vidare

4. läkare igen med medicin

5. Uppföljning / Psyket

6. Tjack hela livet

7. Uppföljning/ Husläkare

8. Ännu mer uppföljning....

9. Tid för att få allt klart, hur länge som helst!

10. Det kommer bli mycket prata och mer prata i alla steg

Innan ni gör en utredning eller kommer på tanken så kommer hela din familj,flickvänner och kompisar att bli indragen, men bara om du vill! Jag gjorde utredningen för att kolla om man är frisk och inte för att fuska! Det kan nog se väldigt olika ut hur utredning går till. Du kan själv anmäla dig direkt till psyket och hoppa över husläkare. Dom måste ta i mot dig

Slutord: Jag har alltid tyckt att man är lite underlig men inte förstått eller ställt mig i försvar. Min far hade sluppit att aga mig så jävligt och alla hans gråa hår om utredningen hade startat tidigare i livet. Nu känner jag mig flera hundra kilo lättare bara för att man vet vad man har för brister !

Går du på Ritalin/Concerta just nu och vilken dos behöver du isåfall?
Citera
2010-07-05, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hummus27
Jag har blivit diagnostiserad med ADD och jag brukar inte tycka att jag lider så mycket av det (har ju inget annat levnadssätt att jämföra med). När jag börjar tänka på det lite grann, exempelvis idag då jag sitter och läser om ADD lite här o var. Då känns det som om att symptomen för ADD blir kraftigare för att jag tänker på dem och därför tänker i stil med "Jag har ADD, det är helt normalt/ok för mig att göra så här." Medans jag satt och läste i tråden kom ordet rastlöshet upp och under nån period av läsningen så kom jag på mig själv trummandes helt frenetiskt mot mitt ben.

Brukar ni också fastna i såna här självdestruktiva tankebanor? Har ni några tips på hur man kan styra bort tankarna från det?

Sen har jag även fått concerta (18mg) utskrivet och jag tycker att det fungerar otroligt dåligt, det påverkar mina sociala och studerande förmågor negativt. Jag har prövat både 18mg och 2 st 18mg tabletter på morgonen och jag märker ingen skillnad. Jag tappar matlusten, jag kan bli otroligt känslig för ljud. Jag orkar inte svara på folks frågor,då mumlar jag ofta och typ försöker försvinna in i bordet.

Låter som du har SCT, vet inte om det är samma som ADD men bara samma namn eller om det skiljer sig lite.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sluggish_cognitive_tempo Men iaf enligt detta samt vad doktorn i youtubeklippet säger i sitt föredrag så personer med sct visar ingen eller enbart en liten förbättring med ritalin/concerta. Dom ska ha annan behandling.

http://www.youtube.com/watch?v=q3d1SwUXMc0

ADHD-PI=SCT
Citat:
Up to 90% of children with ADHD respond well to methylphenidate (Ritalin) at medium-to-high doses,[4] however, a sizable percentage of children with ADHD-PI do not gain much benefit from Ritalin, and when they do benefit, it is at a much lower dose. Tests in lab rats have demonstrated that low doses of Ritalin can increase norepinephrine levels.[citation needed]

Those with ADHD-PI often respond well to amphetamines, such as the prescription medication Adderall.[citation needed] While methylphenidate and amphetamines have many similar effects on patients (both inhibit reuptake of the neurotransmitters dopamine and norepinephrine, for example), amphetamines also promote release of those neurotransmitters. This positive effect appears to support the hypothesis that SCT is related to neurotransmitter deficiencies
Senast redigerad av Johan86 2010-07-05 kl. 02:31.
Citera
2010-07-07, 17:42
Medlem
En fråga till er som blivit diagnoserade. Jag väntar på remiss till psykolog och ska då be om att få undersökt om jag har någon diagnos. Själv misstänker jag att jag kan ha add eller liknande.

Symptom, som jag haft så länge jag kan minnas.

1. Koncentrerar jag mig mycket, tex läser en bok, lyssnar på musik, konverserar så känner jag mig fort väldigt utmatad/på gränsen till att börja få ont i hjärnan och ögonen, som om att jag blir överansträngd, börjar då även se lite suddigt. Jag har varit hoss optiker flera gånger för jag trott att det beror på ögonen, testat 3-4 olika optiker, men alla har konstaterat att det inte beror på ögonen och min syn är bra.

2. Försöker jag koncentrera mig på att läsa en bok eller lyssna på t.ex ett föredrag så även om jag tycker det är intressant och vill lyssna/läsa så börjar jag dagdrömma och tappar koncentrationen hela tiden. Missar massa ifrån föredraget och får läsa om var och varannat stycke för att uppfatta vad som står. Och efter en ganska kort stund händer även symptom 1. Samma sak med tex, musik.

3. Jag har svårt för att minnas saker, lär jag mig t.ex en sak så glömmer jag fort bort detaljerna om det. Jag måste studera ett ämne mycket mer än en normal person för att bli lika lärd, och när jag väl blivit lärd glömmer jag bort detaljerna väldigt lätt. Jag är väldigt dåligt allmänbildad och får ofta skämmas i sociala sammanhang för att jag inte vet saker, men jag minns att jag har kunnat det, läst/hört om det, att jag borde kunna det. Men mer detaljer än så minns jag inte.

4. Svårt att komma igång med saker, jag kan sitta uttråkad och vill göra en sak, men jag får ingen motivation trots att jag försöker samla mig och när jag väl lyckas så sitter jag ofta och kan inte koncentrera mig på det.
Senast redigerad av Johan86 2010-07-07 kl. 17:48.
Citera
2010-07-07, 18:09
Medlem
Peddojannes avatar
Bara jag som känner att jag har olika tankegångar än andra? Jag brukar tänka på fysik, universum, hjärnans funktioner och evolution när jag har tråkigt. Verkar som att andra tänker mer på vardagen och relationer än mig.
Citera
2010-07-07, 18:11
Medlem
Jag har haft ADHD sen 17 år tillbaka va jobbigt när jag va liten men nu är det ADHD som har format mitt liv och jag älskar det bästa som har hänt mig!!!!
Citera
2010-07-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friend1
Jag har haft ADHD sen 17 år tillbaka va jobbigt när jag va liten men nu är det ADHD som har format mitt liv och jag älskar det bästa som har hänt mig!!!!

Skulle du kunna utveckla? Vore intressant att få höra hur du hanterat diagnosen och vänt den till din fördel.
Citera
2010-07-08, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
En fråga till er som blivit diagnoserade. Jag väntar på remiss till psykolog och ska då be om att få undersökt om jag har någon diagnos. Själv misstänker jag att jag kan ha add eller liknande.

Symptom, som jag haft så länge jag kan minnas.

1. Koncentrerar jag mig mycket, tex läser en bok, lyssnar på musik, konverserar så känner jag mig fort väldigt utmatad/på gränsen till att börja få ont i hjärnan och ögonen, som om att jag blir överansträngd, börjar då även se lite suddigt. Jag har varit hoss optiker flera gånger för jag trott att det beror på ögonen, testat 3-4 olika optiker, men alla har konstaterat att det inte beror på ögonen och min syn är bra.

2. Försöker jag koncentrera mig på att läsa en bok eller lyssna på t.ex ett föredrag så även om jag tycker det är intressant och vill lyssna/läsa så börjar jag dagdrömma och tappar koncentrationen hela tiden. Missar massa ifrån föredraget och får läsa om var och varannat stycke för att uppfatta vad som står. Och efter en ganska kort stund händer även symptom 1. Samma sak med tex, musik.

3. Jag har svårt för att minnas saker, lär jag mig t.ex en sak så glömmer jag fort bort detaljerna om det. Jag måste studera ett ämne mycket mer än en normal person för att bli lika lärd, och när jag väl blivit lärd glömmer jag bort detaljerna väldigt lätt. Jag är väldigt dåligt allmänbildad och får ofta skämmas i sociala sammanhang för att jag inte vet saker, men jag minns att jag har kunnat det, läst/hört om det, att jag borde kunna det. Men mer detaljer än så minns jag inte.

4. Svårt att komma igång med saker, jag kan sitta uttråkad och vill göra en sak, men jag får ingen motivation trots att jag försöker samla mig och när jag väl lyckas så sitter jag ofta och kan inte koncentrera mig på det.

Gå in på vårdguiden https://kontakt.vardguiden.se/ och skriv till en statlig psykolog. Skriv lite om din vardag, uppväxt. Det du har handlar helt klart om koncentrationssvårigheter. Kanske inte något svar du räknat med..
Citera
2010-07-08, 00:56
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friend1

Utveckla gärna.
Citera
2010-07-08, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30rocks
Gå in på vårdguiden https://kontakt.vardguiden.se/ och skriv till en statlig psykolog. Skriv lite om din vardag, uppväxt. Det du har handlar helt klart om koncentrationssvårigheter. Kanske inte något svar du räknat med..

Koncentrationssvårigheter är en stor del av add?

Jag väntar på remiss till en psykolog, fast jag bor i Norge, så har skrivit om min uppväxt,barndom osv osv.

Eller tror du det bara kan handla om koncentrations svårigheter?
Senast redigerad av Johan86 2010-07-08 kl. 05:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in