2012-02-23, 13:18
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emh
Har tidigare varit upp på 54mg Concerta men fick ganska jobbiga humörsvängingar så fick gå tillbaks till 36mg och nu ska jag få pröva Medikinet (Vet inte om jag stavade det rätt där) 40mg för att få ut dosen "jämnare" under dagen som dom förklarade det..

Men nu idag när jag träffade läkaren som valde detta och så fort jag började förklara om mitt humör på 54mg concerta var hon jävligt snabb med att anklaga mig för att det var för att jag var hög på det som jag blev lättirriterad men ändå mådde så pass bra som jag gjorde..
Visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt henne..

Om man bortser från humöret så gav 54mg Concerta mig mer livskvalitet än jag haft så länge tillbaks som jag kan komma ihåg så det har varit riktigt jobbigt att gå ner i dos..

Kanske hade passat bättre någon annanstans men behövde gnälla av mig lite..

(Autism och ADD som diagnos om någon var intresserad..)
Hur grova humörsväningar fick du? Har nämligen nyss ökat min dos till 54 mg då 36orna inte gav någon önskvärd effekt, upplever också att min situation blivit bättre men vill inte att det ska påverka mitt umgänge bara för att jag blir så ombytlig och grinig. Upplevde du att du kunde bli väldigt arg och irriterad oerhört lätt?
Senast redigerad av Thatsfuckedup 2012-02-23 kl. 13:51.
Citera
2012-02-23, 13:44
Medlem
Herr Bökbergs avatar
På tal om önskvärd effekt av concerta 36 mg, jag tvättade just sönder ett par solglas och min mobiltelefon kvar i brallorna i tvättmaskinen!...bra uppmärksamhets improvmenet där

Visst går det att kombinera concerta emd strattera? jag har hört att strattera har lägre effekt än stimulanserna men ändå har någons slags annan positiv effekt som stims inte har?

Så det vore ju trevligt att kombinera för optimal effekt
sedan ska dessa 2 samköras med paroxetin full dos...som i sin tur lär påverkas av strattera, det kommer förmodligen inte att tillåtas av läkare tror jag...och man riskerar antagligen att dö av någon inre explosion med samåkning?.
Citera
2012-02-23, 13:53
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
På tal om önskvärd effekt av concerta 36 mg, jag tvättade just sönder ett par solglas och min mobiltelefon kvar i brallorna i tvättmaskinen!...bra uppmärksamhets improvmenet där

Visst går det att kombinera concerta emd strattera? jag har hört att strattera har lägre effekt än stimulanserna men ändå har någons slags annan positiv effekt som stims inte har?

Så det vore ju trevligt att kombinera för optimal effekt
sedan ska dessa 2 samköras med paroxetin full dos...som i sin tur lär påverkas av strattera, det kommer förmodligen inte att tillåtas av läkare tror jag...och man riskerar antagligen att dö av någon inre explosion med samåkning?.
Haha eller hur, kan bli ganska virrig när concertan börjat verka faktiskt.
Citera
2012-02-23, 14:01
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsfuckedup
Hur grova var dina humörsväningar fick du? Har nämligen nyss ökat min dos till 54 mg då 36orna inte gav någon önskvärd effekt, upplever också att min situation blivit bättre men vill inte att det ska påverka mitt umgänge bara för att jag blir så ombytlig och grinig. Upplevde du att du kunde bli väldigt arg och irriterad oerhört lätt?
Bara nyfiken..vilka är umgänget? (edit:frågan till han/hon)

För jag tänkte leka lite besserwisser, jag vill påstå att som ADD'are så kan man inte gärna bli mer impuls grinig på folk än vad folk är normalt, då tyder det väll snarare på ADHD, man lär snarare vara mycket mer temperaments hämmad än en normal person om man har ADD
närmast ett problem att temperaments impulserna kommer först i efterhand när läget är förbi.

Såvida det inte rör ens innersta svär kanske? dom kastar iaff jag grov dynga på nästan tvångsmässigt på impuls för att få utlopp för ansamlingen frustrationen som man inte får ut av bristen på fungerande umgänge socialt utanför familjen.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-02-23 kl. 14:04.
Citera
2012-02-23, 14:15
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Haha eller hur, kan bli ganska virrig när concertan börjat verka faktiskt.
Det vet jag inget om...det borde vara tvärtom logiskt kan man tycka
jaha är du alltså normal virrig nu efter ett tag kvar på 36? eller bättre?
inget slår väll virrigheten omedicinerad dock?

Jag har inte börjat på 36, jag har varit uppe på 112 mg concerta (svår rekomenderat) vilket resulterade i min förödande psykos med stor sannolikhet enligt läkarna...så nu får jag börja om på fjutt dosen som definitivt inte hjälper, min erfarenhet är nämligen att uppmärksamhetstesten på psyket enbart gav indikationer att jag blev vaknare på högre och högre dos concerta...men i vardagslivet märkte jag inte ett skit av detta, allra minst socialt.
Känns jävligt hopplöst att få en fungerande uppmärksamhetsbot på mig
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-02-23 kl. 14:31.
Citera
2012-02-23, 14:40
Medlem
Dayzleepers avatar
Citat:

För jag tänkte leka lite besserwisser, jag vill påstå att som ADD'are så kan man inte gärna bli mer impuls grinig på folk än vad folk är normalt, då tyder det väll snarare på ADHD, man lär snarare vara mycket mer temperaments hämmad än en normal person om man har ADD
närmast ett problem att temperaments impulserna kommer först i efterhand när läget är förbi.

Såvida det inte rör ens innersta svär kanske? dom kastar iaff jag grov dynga på nästan tvångsmässigt på impuls för att få utlopp för ansamlingen frustrationen som man inte får ut av bristen på fungerande umgänge socialt utanför familjen.

Ja, exakt! Sådär fungerar jag med. Får liksom inte ut något alls när det väl gäller, utan det samlas inom mig tills jag tillslut exploderar på någon nära anhörig i stället. Så jävla frustrerande!
Citera
2012-02-23, 15:00
Medlem
Emhs avatar
Citat:
Hur grova humörsväningar fick du? Har nämligen nyss ökat min dos till 54 mg då 36orna inte gav någon önskvärd effekt, upplever också att min situation blivit bättre men vill inte att det ska påverka mitt umgänge bara för att jag blir så ombytlig och grinig. Upplevde du att du kunde bli väldigt arg och irriterad oerhört lätt?

Det var väldigt blandat för mig, för det mesta så gick det bra och helt plötsligt så nästan exploderade jag av ilska över någon skitsak..
Märkte av humör förändringar redan på 36mg men då var det väldigt lite och gick att hantera, så har du inte märkt av något innan så tror jag nog det är ganska lungt..

Att informera dom närmaste och fråga hur dom upplever mig har hjälpt mig då jag själv inte alltid ser det och det var sambon som först satte ner foten efter att jag varit på 54mg ett tag..
Det var till och med lättast att ta med henne till läkaren så hon fick berätta hur hon upplevde mig.
Citera
2012-02-23, 21:12
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:

Nu förstår jag inte riktigt men vi får se om jag har uppfattat rätt, det jag menar att min umgängeskrets är ganska liten eftersom jag är ganska innovert och aldrig riktigt orkar ta mig tiden att lära känna folk såvida jag inte tycker de är oerhört intressanta (i brist på bättre ord) eller tar det första steget att samtala/umgås. Därför vill jag inte förlora vänner bara för att jag ska gå runt och bli grinig på minsta sak utan då skiter jag i medicinen eftersom jag värderar vänner högre. Ja du, antar att du kan bedöma mitt tillstånd bättre än en utbildad psykolog och läkare utan att ens ha träffat mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Emh
Det var väldigt blandat för mig, för det mesta så gick det bra och helt plötsligt så nästan exploderade jag av ilska över någon skitsak..
Märkte av humör förändringar redan på 36mg men då var det väldigt lite och gick att hantera, så har du inte märkt av något innan så tror jag nog det är ganska lungt..

Att informera dom närmaste och fråga hur dom upplever mig har hjälpt mig då jag själv inte alltid ser det och det var sambon som först satte ner foten efter att jag varit på 54mg ett tag..
Det var till och med lättast att ta med henne till läkaren så hon fick berätta hur hon upplevde mig.
Då förstår jag lite bättre, kunde också bli rätt hetsig av 36orna, dock när effekten avtog och detta varade inte länge. Får väl se hur det blir och om det blir ohanterligt får jag väl helt enkelt avbryta min medicinering.
Citera
2012-02-23, 22:43
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ja du, antar att du kan bedöma mitt tillstånd bättre än en utbildad psykolog och läkare utan att ens ha träffat mig.

(ignorera ifall du syftade på att medicinen är det som gör dig grinig)

Nej det kan jag inte, jag kan sia efter uppgifterna du givit muntligen HITTILLS jag vill bara försäkra mig om du inte kan tilldöma dig ADD med rätta om du hade lutat dig på den uppgiften, då grinighet enligt uppgift inte är ett ADD symtom, däremot om du har alla andra symtom så har du ju all rätt att tro att du har ADD för dessa.
Det känns som en naturlig ståndpunkt utan läkarens utsaga.

Citat:
Nu förstår jag inte riktigt men vi får se om jag har uppfattat rätt, det jag menar att min umgängeskrets är ganska liten eftersom jag är ganska innovert och aldrig riktigt orkar ta mig tiden att lära känna folk såvida jag inte tycker de är oerhört intressanta (i brist på bättre ord) eller tar det första steget att samtala/umgås. Därför vill jag inte förlora vänner bara för att jag ska gå runt och bli grinig på minsta sak utan då skiter jag i medicinen eftersom jag värderar vänner högre.
Du pratar om SSRI nu va? en lite bi-sats det är ju ingen som skola skrivas ut specifikt mot ADD, utan mot depression och social fobi, sedan är det väll bi-effekter man ofta utvecklar som ADD'are, så det lär ju hjälpa..frågan är hur mycket jämfört med stim packs

Du blir grinig när du tuggar SSRI medicinen, och du märker skillnaden när du slutar?
förstod jag! det rätt, vad är det för otäck variant du käkar? det låter som en sällsynt biverkning

Citat:
eftersom jag är ganska innovert och aldrig riktigt orkar ta mig tiden att lära känna folk såvida jag inte tycker de är oerhört intressanta (i brist på bättre ord) eller tar det första steget att samtala/umgås.
För att ta sig tid så måste man väll tro på sin förmåga till att börja med, vilket jag inte själv gör...det finns ju ingen anledning att fortsätta inte orka om man plötsligt vet hur man ska snacka, så jag antar att du blir orkeslös över den vetskapen

Det är ju omöjligt att veta om folk är intressanta eller inte såvida man inte lär sig samspela...samtidigt låter som om du behärskar detta för att överhuvudtaget ha funnit någon människa intressant? för det finns ju tyvärr ingen intressant människa som kommer att överfalla en med lära känna material såvida du inte agerar rätt först...jag beskriver mina egna problem här, och oroar mig med att läsa på om kärnan i problemet föreställer jag mig

behärskar du steg 1 i lära känna processen?
http://www.google.se/search?q=the+fine+art+of+small+talk&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SEfficial&client=firefox-a
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-02-23 kl. 23:06.
Citera
2012-02-23, 23:00
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
(ignorera ifall du syftade på att medicinen är det som gör dig grinig)

Nej det kan jag inte, jag kan sia efter uppgifterna du givit muntligen HITTILLS jag vill bara försäkra mig om du inte kan tilldöma dig ADD med rätta om du hade lutat dig på den uppgiften, då grinighet enligt uppgift inte är ett ADD symtom, däremot om du har alla andra symtom så har du ju all rätt att tro att du har ADD för dessa.
Det känns som en naturlig ståndpunkt utan läkarens utsaga.

Du pratar om SSRI nu va? en lite bi-sats det är ju ingen som skola skrivas ut specifikt mot ADD, utan mot depression och social fobi, sedan är det väll bi-effekter man ofta utvecklar som ADD'are, så det lär ju hjälpa..frågan är hur mycket jämfört med stim packs

Du blir grinig när du tuggar SSRI medicinen, och du märker skillnaden när du slutar?
förstod jag! det rätt, vad är det för otäck variant du käkar? det låter som en sällsynt biverkning
Tro att jag har ADD? Jag har ADD diagnostiserat ganska stor skillnad där, grabben. Jag äter bara Concerta, vad får du att jag äter SSRI? Min fråga var om mina humörsväningar skulle bli så svåra av 54 mg metylfenidat att det skulle bli jobbigt för mina vänner för då hade jag slutat upp med medicin då vänskap prioriteras högre än att passa in i samhällets normer.
Citera
2012-02-23, 23:39
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Tro att jag har ADD? Jag har ADD diagnostiserat ganska stor skillnad där, grabben. Jag äter bara Concerta, vad får du att jag äter SSRI? Min fråga var om mina humörsväningar skulle bli så svåra av 54 mg metylfenidat att det skulle bli jobbigt för mina vänner för då hade jag slutat upp med medicin då vänskap prioriteras högre än att passa in i samhällets normer.
Grabben?...vad är det för härskarteknik bara för att jag blandat ihop vem som sa vad jag vet inte i detalj var jag fick SSRI ifrån...men det kändes så verkligt att du skrivit det nyligen att jag inte behövde dubbelkolla vems inlägg tyckte jag tydligen, det låter som ett ADD drag tycker jag..som för tid och evigt återkommer

Jag hade mer att säga när jag nu äntligen klivit ut på banan...men det tar för 5-11 gången för många timmar att bli nöjd med ett enda inlägg..så jag missnöjer! mig för idag, översätt gärna "nöjd med inlägg" till en "live konversation" med nytt folk utan editeringsmöjligheter så förstår du mitt sociala harmlösa kontrollbehov, så herrn har ett lyxproblem ifall det bara är att du inte orkar lära känna folk..men visst finns det alltid en bakomliggande orsak för inte orka vara social?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-02-23 kl. 23:46.
Citera
2012-02-24, 07:09
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Grabben?...vad är det för härskarteknik bara för att jag blandat ihop vem som sa vad jag vet inte i detalj var jag fick SSRI ifrån...men det kändes så verkligt att du skrivit det nyligen att jag inte behövde dubbelkolla vems inlägg tyckte jag tydligen, det låter som ett ADD drag tycker jag..som för tid och evigt återkommer

Jag hade mer att säga när jag nu äntligen klivit ut på banan...men det tar för 5-11 gången för många timmar att bli nöjd med ett enda inlägg..så jag missnöjer! mig för idag, översätt gärna "nöjd med inlägg" till en "live konversation" med nytt folk utan editeringsmöjligheter så förstår du mitt sociala harmlösa kontrollbehov, så herrn har ett lyxproblem ifall det bara är att du inte orkar lära känna folk..men visst finns det alltid en bakomliggande orsak för inte orka vara social?
Tycker inte det är något lyxproblem, faktum är att min olust i att lära känna folk kan ligga i att jag blir väldigt osäker då jag är rädd för att säga något som anses vara fel, dock ej till den grad som du beskriver dig ha. Kan du också gå och ha ångest om du pratat med någon och sagt något lite konstigt? Kan gå runt med ångest en hel dag för sådant vilket är oerhört jobbigt.
Senast redigerad av Thatsfuckedup 2012-02-24 kl. 07:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in