2010-07-08, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
Koncentrationssvårigheter är en stor del av add?

Jag väntar på remiss till en psykolog, fast jag bor i Norge, så har skrivit om min uppväxt,barndom osv osv.

Eller tror du det bara kan handla om koncentrations svårigheter?

Du kommer få svar som du kanske inte vill höra. Jag trodde man var dum i huvudet, men visst handlar det om Koncentrationssvårigheter. ADD eller ADHD har inget med intelligens att göra. Berätta bara om hur du har det etc och du kommer verkligen att ha nytta av din diagnos i vilket fall som helst. Alla människor borde någon gång i sitt liv gå till psykolog
Citera
2010-07-08, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30rocks
Du kommer få svar som du kanske inte vill höra. Jag trodde man var dum i huvudet, men visst handlar det om Koncentrationssvårigheter. ADD eller ADHD har inget med intelligens att göra. Berätta bara om hur du har det etc och du kommer verkligen att ha nytta av din diagnos i vilket fall som helst. Alla människor borde någon gång i sitt liv gå till psykolog

Jo ADD eller ADHD eller saker med koncenterations svårigheter påverkar utan tvekan intelligensen eftersom man får svårare att minnas, lära sig eller båda.

Däremot har det inget med IQ att göra. Men man har inte så stor nytta av sin IQ om man inte kan koncentrera sig ordentligt och bli bildad.
Citera
2010-07-09, 10:00
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Jo ADD eller ADHD eller saker med koncenterations svårigheter påverkar utan tvekan intelligensen eftersom man får svårare att minnas, lära sig eller båda.

Däremot har det inget med IQ att göra. Men man har inte så stor nytta av sin IQ om man inte kan koncentrera sig ordentligt och bli bildad.

Svårare att minnas, ja, men bara närtids. Svårare att lära sig, NEJ. En positiv grej med ADD är att man snabbare kan skapa en omfattande bild. Low inhibition (Kort och gott, om TVn är på samtidigt som radion är så blir det svårare att sortera intrycken.) påverkar intelligens starkt så man kan se det som både en positiv och negativ grej. För de som växer ur det i 20 års åldern så kommer de att vara smartare än om de inte skulle ha haft ADD. Fast som du nämnde, det är på bekostnad av betygen, men betyg är inte allt här i livet heller så.
Citera
2010-07-09, 21:46
Bannlyst
Citat:

Jag har pratat med min statliga psykolog som har många år inom vården. Tyvärr så har det inget med intelligensen att göra. Hon borde ju veta. Fast personligen så tycker jag att intelligensen blir påverkad i positiv riktning. Finns hur många som helst där ut med dåliga betyg men ändå driver dom firmor och har adhd - add.
Citera
2010-07-09, 22:12
Medlem
Eutychoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Svårare att minnas, ja, men bara närtids. Svårare att lära sig, NEJ. En positiv grej med ADD är att man snabbare kan skapa en omfattande bild. Low inhibition (Kort och gott, om TVn är på samtidigt som radion är så blir det svårare att sortera intrycken.) påverkar intelligens starkt så man kan se det som både en positiv och negativ grej. För de som växer ur det i 20 års åldern så kommer de att vara smartare än om de inte skulle ha haft ADD. Fast som du nämnde, det är på bekostnad av betygen, men betyg är inte allt här i livet heller så.
Nej, människor med ADHD är i regel inte "smartare" än andra, de flesta ligger litet under genomsnittet.
Citera
2010-07-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30rocks
Jag har pratat med min statliga psykolog som har många år inom vården. Tyvärr så har det inget med intelligensen att göra. Hon borde ju veta. Fast personligen så tycker jag att intelligensen blir påverkad i positiv riktning. Finns hur många som helst där ut med dåliga betyg men ändå driver dom firmor och har adhd - add.

Båda texterna nedan är saxade ifrån wiki, det understrukna i intelligens påverkas utan tvekan av dom vanliga ADD problemen. Men ADD verkar enligt mig vara ett lite luddigt begrepp eftersom det finns ADD,ADHD-PI,SCT som om jag minns rätt alla går under samma namn men skiljer sig lite åt.

Citat:
Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning

Nedanstående problem, att exempelvis leva med dom under hela skolgången tills man är 20+ år obehandlat. Det finns inget snack om saken att det kommer påverka betygen,allmänbildningen och därmed intelligensen.

edit : Sen är det bara att läsa lite i tråden om vad många som har ADD skriver, väldigt många har problem med intelligensen.

Citat:
Vanliga ADD problem.
Often making careless mistakes when having to work on uninteresting or difficult projects
Often having difficulty keeping attention during work, or holding down a job for a significant amount of time
Often having difficulty concentrating on conversations
Having trouble finishing projects that have already been started
Often having difficulty organizing for the completion of tasks
Avoiding or delaying in starting projects that require a lot of thought
Often misplacing or having difficulty finding things at home or at work
Disorganized personal items (sometimes old and useless to the individual) causing excessive "clutter" (in the home, car, etc.)
Often distracted by activity or noise
Often having problems remembering appointments or obligations, or inconveniently changing plans on a regular basis
Senast redigerad av Johan86 2010-07-09 kl. 22:41.
Citera
2010-07-11, 03:31
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eutychos
Nej, människor med ADHD är i regel inte "smartare" än andra, de flesta ligger litet under genomsnittet.

Bra att du snackar om ADHD när denna tråd handlar om ADD (Notera, utan H:et. ADD-I eller ADD-PI om man ska vara petnoga, SCT går även under denna tråd) Det finns redan en Allt om ADHD tråd, skillnaderna är stora på personlighet och vardagliga problem och därför gjorde jag denna tråd. Överhuvudtaget så fungerar det lite som skillnaden mellan kvinnor och män i IQ, kvinnor har en IQ som går från 90-110 så har männen en IQ som går från 80-120 fast på en extremare nivå typ 70-130. (Inga exakta nummer där, orka googla, kommer inte heller ihåg om detta gällde alla inom diverse kategorier, men antar det). Fast i en ännu större utsträckning. Nu kan ju folk tjåla på om att IQ inte existerar eller liknande, men det finns skäl till att det är ett allmänt accepterat uttryck i vetenskapen. I regel så står 50% av intelligensen av generna, och 50% av div. stimulans. Antar att det det handlar om att en person med ADD tar in såpass mycket mer intryck och blir därför konstant stimulerade. http://attentiondeficitoc.wordpress.com/2008/01/22/high-iq-typical-in-children-with-add-dr-stephen-a-ferrari/

Vill även tillägga här att det kan hända att folk med just ADHD inte egentligen skulle ha haft det, kan mycket väl bara vara liknande sympton fast en hjärnskada istället, därför får de diagnosen och därför drar ner på de "riktiga" ADHD:arnas snitt IQ (Vet att jag gick in på ADHD ämnet, men måste ju försvara de lite iaf). http://alcoholism.about.com/cs/preg/a/aa991201.htm

Jag hyperfokuserade på just ADD i över halvår så vet ganska mycket, om det är någon som har frågor så besvarar jag dem gärna, både i PM eller tråden.

För mig känns det som att jag alltid försöker hitta lösningen som tar minst på koncentrationen och tid. Exempel på detta är ett sommarjobb där man var tvungen att räkna linjer för att sätta i spik på rätt ställe, medans de andra stod och räknade och pekade så gick jag istället på varannan linje, lättare att räkna steg än att peka och tänka på det känns det som. Misstänker att det är för att jag strävar efter att ha djupa tankar ifred. Någon mer som känner igen sig i detta fenomen? Och sen ytterliggare en fråga till er ADD:are som jag ställde förut men inte fick något svar på: Vad tänker ni på? Är det samma som mig? Fysik, Evolution, hjärnans funktioner och universum?
Senast redigerad av Peddojanne 2010-07-11 kl. 04:16.
Citera
2010-07-11, 11:25
Medlem
Eutychoss avatar
Citat:
Bra att du snackar om ADHD när denna tråd handlar om ADD (Notera, utan H:et. ADD-I eller ADD-PI om man ska vara petnoga, SCT går även under denna tråd) Det finns redan en Allt om ADHD tråd, skillnaderna är stora på personlighet och vardagliga problem och därför gjorde jag denna tråd. Överhuvudtaget så fungerar det lite som skillnaden mellan kvinnor och män i IQ, kvinnor har en IQ som går från 90-110 så har männen en IQ som går från 80-120 fast på en extremare nivå typ 70-130. (Inga exakta nummer där, orka googla, kommer inte heller ihåg om detta gällde alla inom diverse kategorier, men antar det). Fast i en ännu större utsträckning. Nu kan ju folk tjåla på om att IQ inte existerar eller liknande, men det finns skäl till att det är ett allmänt accepterat uttryck i vetenskapen. I regel så står 50% av intelligensen av generna, och 50% av div. stimulans. Antar att det det handlar om att en person med ADD tar in såpass mycket mer intryck och blir därför konstant stimulerade. http://attentiondeficitoc.wordpress.com/2008/01/22/high-iq-typical-in-children-with-add-dr-stephen-a-ferrari/

Vill även tillägga här att det kan hända att folk med just ADHD inte egentligen skulle ha haft det, kan mycket väl bara vara liknande sympton fast en hjärnskada istället, därför får de diagnosen och därför drar ner på de "riktiga" ADHD:arnas snitt IQ (Vet att jag gick in på ADHD ämnet, men måste ju försvara de lite iaf). http://alcoholism.about.com/cs/preg/a/aa991201.htm

Jag hyperfokuserade på just ADD i över halvår så vet ganska mycket, om det är någon som har frågor så besvarar jag dem gärna, både i PM eller tråden.

För mig känns det som att jag alltid försöker hitta lösningen som tar minst på koncentrationen och tid. Exempel på detta är ett sommarjobb där man var tvungen att räkna linjer för att sätta i spik på rätt ställe, medans de andra stod och räknade och pekade så gick jag istället på varannan linje, lättare att räkna steg än att peka och tänka på det känns det som. Misstänker att det är för att jag strävar efter att ha djupa tankar ifred. Någon mer som känner igen sig i detta fenomen? Och sen ytterliggare en fråga till er ADD:are som jag ställde förut men inte fick något svar på: Vad tänker ni på? Är det samma som mig? Fysik, Evolution, hjärnans funktioner och universum?
Nåväl. Men, ADD i jämförelse med ADHD brukar väl ofta innebära kognitiv fördröjning, och på så sätt bör det dra ned ens IQ-poäng, hur kommer det sig då att de flesta får höga poäng på IQ-test?
Citera
2010-07-11, 13:30
Medlem
Odhags avatar
Citat:
För mig känns det som att jag alltid försöker hitta lösningen som tar minst på koncentrationen och tid. Exempel på detta är ett sommarjobb där man var tvungen att räkna linjer för att sätta i spik på rätt ställe, medans de andra stod och räknade och pekade så gick jag istället på varannan linje, lättare att räkna steg än att peka och tänka på det känns det som. Misstänker att det är för att jag strävar efter att ha djupa tankar ifred. Någon mer som känner igen sig i detta fenomen?

Ja, konstant. Fast jag tror det är lite fel att tillskriva detta fenomen enbart till ADD eller ADHD, jag tror att alla med aningen högre intelligens, och framförallt intresse för något, ständigt bejakar hur saker o ting kan gå smidigare och med mindre ansträngning. Jag gör allt med en stor dos tanke bakom, såväl diska som jobba som träna. Att "bara" göra något enkom för att få detta gjort kan vara ordentligt besvärligt, man måste hitta intresset i det hela och finna en viss kärlek till själva processen. Annars går det ju inte
Citera
2010-07-11, 13:41
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eutychos
Nåväl. Men, ADD i jämförelse med ADHD brukar väl ofta innebära kognitiv fördröjning, och på så sätt bör det dra ned ens IQ-poäng, hur kommer det sig då att de flesta får höga poäng på IQ-test?

Bra frågeställning, men som jag sa innan så har en med ADD lättare att koppla ihop en större bild. Det där med kognitiv fördröjning har ca 50-30% av de med ADD, därav subgruppen SCT (Sluggish cognitive tempo) Har även läst nånstans att vi behöver lite mer tid på oss än vad vanliga människor behöver på ett IQ-test för att få ett riktigt resultat. Kanske bara gäller just SCT dock. Nu blev jag intresserad, måste gå å forska igen

Hittade en ganska intressant sida för 5 minuter sen, ni kan ju kolla om ni känner igen er i någon av typerna som de har beskrivit. http://borntoexplore.org/addexp~1.htm#Divergent

Detta är jag ganska säker på att jag är, stämmer in som fasen
Dreamers live inside their own highly imaginative minds. They may "have blank expressions on their faces or may look a little dazed. Actually, they are floating through one or several ideas in another realm, a world of their own." (Tog bort det som inte stämde in på mig)

Samt detta

Lateral thinking is similar to divergent thinking. The idea is that most people think in a sequential or serial manner. Step one, step two, step three. Lateral thinkers don't do that, and find serial thinking dry and boring. Lateral thinkers are intuitive and often come up with answers without knowing how they got the answer. Serial thinkers can explain each step they took to arrive at the answer.
Har funderat över just detta, för jag har aldrig nån aning om hur jag kommer fram till saker. Denna förmåga försvann dock när jag började ta meds och jag gillar den starkt så funderar på att skita i dem.
Senast redigerad av Peddojanne 2010-07-11 kl. 14:05.
Citera
2010-07-11, 19:18
Medlem
runds avatar
Jag misstänker starkt att jag har ADD . Det jag undrar över är om man kan få tex concerta utskrivet inna utredning ? Jag vet att det är så långa köer för att få en utredning .
Citera
2010-07-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rund
Jag misstänker starkt att jag har ADD . Det jag undrar över är om man kan få tex concerta utskrivet inna utredning ? Jag vet att det är så långa köer för att få en utredning .

Nej, det får du inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in