Citat:
Ursprungligen postat av Eutychos
Nåväl. Men, ADD i jämförelse med ADHD brukar väl ofta innebära kognitiv fördröjning, och på så sätt bör det dra ned ens IQ-poäng, hur kommer det sig då att de flesta får höga poäng på IQ-test?
Bra frågeställning, men som jag sa innan så har en med ADD lättare att koppla ihop en större bild. Det där med kognitiv fördröjning har ca 50-30% av de med ADD, därav subgruppen SCT (Sluggish cognitive tempo) Har även läst nånstans att vi behöver lite mer tid på oss än vad vanliga människor behöver på ett IQ-test för att få ett riktigt resultat. Kanske bara gäller just SCT dock. Nu blev jag intresserad, måste gå å forska igen
Hittade en ganska intressant sida för 5 minuter sen, ni kan ju kolla om ni känner igen er i någon av typerna som de har beskrivit.
http://borntoexplore.org/addexp~1.htm#Divergent
Detta är jag ganska säker på att jag är, stämmer in som fasen
Dreamers live inside their own highly imaginative minds. They may "have blank expressions on their faces or may look a little dazed. Actually, they are floating through one or several ideas in another realm, a world of their own." (Tog bort det som inte stämde in på mig)
Samt detta
Lateral thinking is similar to divergent thinking. The idea is that most people think in a sequential or serial manner. Step one, step two, step three. Lateral thinkers don't do that, and find serial thinking dry and boring. Lateral thinkers are intuitive and often come up with answers without knowing how they got the answer. Serial thinkers can explain each step they took to arrive at the answer.
Har funderat över just detta, för jag har aldrig nån aning om hur jag kommer fram till saker. Denna förmåga försvann dock när jag började ta meds och jag gillar den starkt så funderar på att skita i dem.