2012-07-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Kutym när man kommer till en ny tråd är att _FÖRST_ spendera tid på att läsa upp sig, särskilt om den frågeställning/tanke man ämnar presentera kan tyckas sannolikt att den gjorts tidigare (särskilt om tråden har över 100 sidor, så krånglig är inte sökfunktionen att använda)

Eller så får man helt enkelt acceptera örfilarna som delas ut pga ignoransen/latheten man valt att stå i skenet av.
Jag har läst hela tråden, men jag kommer tyvärr inte ihåg allt jag läser, då mitt minne är väldigt trassligt, och jag gärna ställer frågor för att lära mig saker eller höra folks åsikter och förstå hur dom menar, för jag är väldigt trög, och förstår inte allt, jag ber om ursäkt ifall min idioti skapar problem för dig.

Måste jag gå tillbaka och läsa igenom varje sida i tråden för att få full koll och slippa få en utskällning för att jag tydligen likställer saker jag inte ens nämner? Eller kan jag få ställa mina korkade frågor som den ignoranta lata människan jag är? Jag tycker nämligen om att lära mig saker, det fastnar bara inte så jävla enkelt. Även om andra har ställt frågor eller svarat på dom, så är det forfarande (för mig) intressant att höra åsikter från olika personer, när jag ställer frågor, på mitt vis, från min tankegång.

Det mest intressanta är att du bemöter mig på samma vis som mina lärare alltid gjort. Självklart är det fel på mig, det förstår ju jag också. Är det för att jag har ADHD eller för att jag är dum i huvudet? Eller kanske båda?

Får jag sluta skriva med dig nu eller har du fler saker du vill örfila mig med?
Citera
2012-07-25, 19:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
troll
Tragiskt att du känner dig nödgad att gnälla som en barnrumpa över att jag ställde en fråga om add och sen ljuga om vad jag skulle ha skrivit i tråden
Citat:
Ursprungligen postat av 836
Visst att utredningarna görs grundligt osv, men det verkar ju finnas en risk för att det kan bli fel också. Eller?
Vad jag erfarit så är det väldigt individuellt hur utredningen görs, inte alla som får göra datortester, praktiska tester, blodprover för att utesluta fysiska sjukdomar etcetera.

Citat:
för det finns ju folk som är trötta hela tiden, och ditt exempel är väl typ sånt jag tänkte på.
Just orkeslöshet och trötthet är en del inom sjukvården väldigt bra på att bortförklara som add även när det finns andra diagnosticerade sjukdomar med dessa symtomen, likaså med koncentrationsproblem därav min undran.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-07-25 kl. 19:27.
Citera
2012-07-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Just orkeslöshet och trötthet är en del inom sjukvården väldigt bra på att bortförklara som add även när det finns andra diagnosticerade sjukdomar med dessa symtomen, likaså med koncentrationsproblem därav min undran.

Exakt. Det var sånt jag funderade på också, och ang depression som jag nämnde tidigare så var tanken mest om det kan finnas folk som kanske har adhd men blir behandlade mot depression. (tänker inte dividera mer om det dock, det var främst att tankegången var åt det hållet tidigare, men med ett dåligt exempel)

Just med diganoser känns det som att det är en väldigt stor sjö där många firrar behöver placeras i rätt fiskdamm, och ja, några kan väl helt enkelt hamna lite fel nån gång.

Vi får se om det dyker upp smidigare och mer pålitliga metoder för diagnosticering i framtiden, det vore synd om folk inte får den hjälp som faktiskt kan erbjudas. Det vore även trevligt om vissa diagnoser kunde få tillräckligt mycket underlag för att inte klassas som "hittapåtrams" och liknande =/
Citera
2012-07-25, 21:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Exakt. Det var sånt jag funderade på också, och ang depression som jag nämnde tidigare så var tanken mest om det kan finnas folk som kanske har adhd men blir behandlade mot depression. (tänker inte dividera mer om det dock, det var främst att tankegången var åt det hållet tidigare, men med ett dåligt exempel)
Inget fel i att undra och fråga.

Citat:
Just med diganoser känns det som att det är en väldigt stor sjö där många firrar behöver placeras i rätt fiskdamm, och ja, några kan väl helt enkelt hamna lite fel nån gång.
Mmm men känns så där blaha ibland med allting om add och sjukvård, efter jag fick diagnosen har jag diagnostiserats med 4 olika sjukdomar som alla har en eller flera add-liknande symtom varav 2 sjukdomar garanterat fanns och 1 sjukdom förmodligen fanns under utredningen, på det har jag ytterligare en sjukdom som inte var korrekt medicinerad under utredningen så frågan är hur bra den utredningen jag gick verkligen är?

Och det blir inte bättre av att jag efter utredningen träffat 2 psykiatriker som inte kunde svara på mina frågor och en 3:e psykiatriker som liksom jag ifrågasätter utredningen och bekräftade att dom fysiska sjukdomar jag har kan ställa till det vid utredningar.

Hade inte direkt några add-relaterade problem när jag va 19år, inga problem att sköta varken liv, hem, arbete eller ekonomi utan problemen började en bit in i 20års åldern efter längre tids sjukdom och några besök på akuten.

Citat:
Vi får se om det dyker upp smidigare och mer pålitliga metoder för diagnosticering i framtiden, det vore synd om folk inte får den hjälp som faktiskt kan erbjudas. Det vore även trevligt om vissa diagnoser kunde få tillräckligt mycket underlag för att inte klassas som "hittapåtrams" och liknande =/
Jo hoppas kan man alltid och borde bli bättre ju mer de forskas.
Citera
2012-07-25, 22:18
Medlem
greenlungss avatar
Citat:
Får jag fråga vad ditt problem är?

Jag ställde frågor, jag försökte inte likställa något, jämföra något, verka smartare eller kunnigare än någon annan. Jag skrev mina tankar och funderingar. Jag vet för fan inte ens vad "ADHD-PI" eller "DSM/ICD" är, jag försökte bara diskutera med någon i den här tråden (inte dig, jag lovar), men jag ber om ursäkt, tråden verkar vara din.

+1
Citera
2012-07-25, 23:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Men till något annat, finns det nån statistik på hur bra olika mediciner funkar för personer med add?
Concerta 108mg och ritalin 70mg har ingen som helst effekt eller bieffekt på mig :/

Jahopp då har en "viss" person blivit avstängd 6 månader
Citera
2012-07-26, 10:43
Medlem
Citat:
Mmm men känns så där blaha ibland med allting om add och sjukvård, efter jag fick diagnosen har jag diagnostiserats med 4 olika sjukdomar som alla har en eller flera add-liknande symtom varav 2 sjukdomar garanterat fanns och 1 sjukdom förmodligen fanns under utredningen, på det har jag ytterligare en sjukdom som inte var korrekt medicinerad under utredningen så frågan är hur bra den utredningen jag gick verkligen är?

Det är sjukt dumt med såna saker. Ja, den utredningen verkar inte varit så jättebra tyvärr, kanske är att det är svårt(läs: problematiskt med resurser) för dom att ta reda på alla möjliga diagnoser som kan överlappa och se vad som visar mest tecken på vad, väldigt synd dock, då det kan skapa en hel del problem. Kan inte tänka mig hur jobbigt det måste varit att ha/haft 4 sjukdomar och inte vara säker på vilken som är korrekt, eller om någon är det, och all ovisshet runtomkring.

Citat:
Och det blir inte bättre av att jag efter utredningen träffat 2 psykiatriker som inte kunde svara på mina frågor och en 3:e psykiatriker som liksom jag ifrågasätter utredningen och bekräftade att dom fysiska sjukdomar jag har kan ställa till det vid utredningar.

Hade inte direkt några add-relaterade problem när jag va 19år, inga problem att sköta varken liv, hem, arbete eller ekonomi utan problemen började en bit in i 20års åldern efter längre tids sjukdom och några besök på akuten.

Har du fått mer hjälp nu iaf? Typ vet mer vad för diagnos du har att handskas med, hur du kan hantera den och få saker mindre komplicerade?
Citera
2012-07-26, 11:24
Avslutad
Efter undersökningar kom de fram till att jag inte har ADD, dock "lättare kognitiva störningar". Vad nu det innebär, hittar inga bra artiklar om det. Bara som förstadium till demens och alzheimers, vilket ju inte känns så himla aktuellt i min ålder även om jag har rätt dåligt minne.

Men efter jag pratat med hon jag går på samtal hos kan det ändå bli aktuellt att prova Concerta eller liknande medicin eftersom inget annat hjälper för mitt mående (som anti-depp), men vi får se vad de kommer fram till efter hon pratat med läkarna. Jag vill i alla fall själv prova.

Trodde det var omöjligt att få sådan medicin utan säker diagnos, antar att jag är något slags gränsfall
Citera
2012-07-26, 12:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Efter undersökningar kom de fram till att jag inte har ADD, dock "lättare kognitiva störningar". Vad nu det innebär
Bra på engelska?
http://en.wikipedia.org/wiki/Cognition

Citat:
Har du fått mer hjälp nu iaf? Typ vet mer vad för diagnos du har att handskas med, hur du kan hantera den och få saker mindre komplicerade?
Håller på och bearbetar sjukvården men concerta/ritalin funkar dåligt så nästa steg är strattera och efter det licenspreparat men den stora frågan är var add slutar och de andra sjukdomarna börjar.
Concerta/ritalin funkar inte för alla men psykiatrikern jag pratade med häromdagen sa att det kan va en indikation på att koncentrationsproblemen inte beror på add utan har andra orsaker.
Citera
2012-07-26, 14:03
Avslutad
Jodå jag vet vad kognitiv betyder på både engelska och svenska och vet ungefär vad det rör sig om. Men hade ändå gärna läst artiklar, helst svenska, om de som har just den diagnosen jag nämnde. Vilket jag däremot inte har hittat mycket om. Men sedan kan man väl även säga att ADD är en slags "kognitiv störning", eller? Så jag undrar också lite för mig själv var gränsen går där.
Senast redigerad av sjelvefan 2012-07-26 kl. 14:13.
Citera
2012-07-27, 01:20
Medlem
bladjurs avatar
Citat:
Men till något annat, finns det nån statistik på hur bra olika mediciner funkar för personer med add?
Concerta 108mg och ritalin 70mg har ingen som helst effekt eller bieffekt på mig :/

Det finns det gott om, om du orkar med engelskt fackspråk så kan du kika runt i databaserna med medicinska artiklar. Jag kollade Pubmed och där fanns massvis undersökningar redovisade, t ex denna (länk) där de verkade sammanställt resultaten av andra undersökningar. Står t ex att på långverkande metyldefinat (Concerta mm?) så fick 66% av vuxna bra eller mycket bra effekt, jämfört med 39% på Placebo.

###

Ok, över till annat som jag önskar vore OFFTOPIC. De tre-fyra senaste sidorna är jävligt störiga och överflödiga, men jag ser att denne dip nu är avstängt så nu slipper vi det. Jag hoppas vi även slipper Psykiatrikern som valt ett synnerligen missvisande nick. Känner ändå att jag vill svara på ett par av dips inlägg utifall att någon skulle ta dem på allvar.

Citat:
Frågan saknar relevans, det _ÄR_ återigen _TEKNISKT OMÖJLIGT_ att missuppfatta _EN FYSISK SJUKDOM_ MED ETT _NEUROPSYKIATRISKT FUNKTIONSHINDER_
-bögen din.

Istället för att _ACCEPTERA_ detta så började du istället yra på om _UTREDNINGAR_ som minsann tagit 20-30 timmar (TJUGO-TRETTIO besök hos PSYKIATRIN att göra) att göra.

1. Skitsnack. Många kroppsliga sjukdomar kan ge psykiska eller neurologiska besvär. Läkare lär sig att vid misstänkt psykisk sjukdom kontrollera att patienten ej lider av sådana. Jag har ingen större koll (men kolla engelska Wikipedia), men vet att sådant som MS eller hjärntumörer kan ge personlighetsförändringar, kognitiva problem etc.

2. Skitsnack. Självklart finns det läkare som ställer diagnos efter ett par besök. Om det är dumt är en annan sak.

Citat:
Får jag fråga vad ditt problem är?

Jag ställde frågor, jag försökte inte likställa något, jämföra något, verka smartare eller kunnigare än någon annan. Jag skrev mina tankar och funderingar. Jag vet för fan inte ens vad "ADHD-PI" eller "DSM/ICD" är, jag försökte bara diskutera med någon i den här tråden (inte dig, jag lovar), men jag ber om ursäkt, tråden verkar vara din.

ADHD-IP är kort och gott ett annat namn för ADD. Men ADD får man inte säga enligt dip, men vi som
läser och skriver i denna tråd vet såklart vad ADD är. ADHD-PI kallas det för i DSM som är en manual över psykiatriska diagnoser. ICD är en annan sådan.

Citat:
Kutym när man kommer till en ny tråd är att _FÖRST_ spendera tid på att läsa upp sig,

Eller så kommer man till en tråd för att ställa frågor, det är helt OK.

Om dip läser detta så vill jag säga att du verkar vara en störig besserwisser utan anledning, skönt att bli av med dig. Och varför skriver du som en kratta? Att man har problem med språket kan man inte råda över och det är helt OK, men att använda massa versaler och understreck är bara störande för oss andra. Du vet inte att du kan fortmattera texten? Att använda fetstil är ett bättre alternativ. Om man nu inte klarar av att göra sig förstådd med vanlig enkel text.
Senast redigerad av bladjur 2012-07-27 kl. 01:27.
Citera
2012-07-27, 02:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bladjur
Det finns det gott om, om du orkar med engelskt fackspråk så kan du kika runt i databaserna med medicinska artiklar. Jag kollade Pubmed och där fanns massvis undersökningar redovisade, t ex denna (länk) där de verkade sammanställt resultaten av andra undersökningar. Står t ex att på långverkande metyldefinat (Concerta mm?) så fick 66% av vuxna bra eller mycket bra effekt, jämfört med 39% på Placebo.
får kolla på det imorgon, engelska brukar inte va något problem för mig.
Citat:
1. Skitsnack. Många kroppsliga sjukdomar kan ge psykiska eller neurologiska besvär. Läkare lär sig att vid misstänkt psykisk sjukdom kontrollera att patienten ej lider av sådana. Jag har ingen större koll (men kolla engelska Wikipedia), men vet att sådant som MS eller hjärntumörer kan ge personlighetsförändringar, kognitiva problem etc.
Sköldkörtelkontroll förekommer, dock något jag inte fick göra och har i efterhand konstaterat via blodprover vårdcentralen tagit att jag hade en oupptäckt obehandlad hypotyreos under utredningen, hypotyreos kan bl.a ge problem med minnet, koncentrationen och trötthet.
Citat:
2. Skitsnack. Självklart finns det läkare som ställer diagnos efter ett par besök. Om det är dumt är en annan sak.
Själv fick jag 2 olika diagnoser efter 1 timmes samtal, aldrig haft med psyk innan att göra och inga föräldrar var med...någon som fortfarande undrar varför jag frågade hur vanligt det är med feldiagnoser
Citat:
ADHD-IP är kort och gott ett annat namn för ADD. Men ADD får man inte säga enligt dip, men vi som läser och skriver i denna tråd vet såklart vad ADD är.
Sjukvården säger alltid add eller adhd utan hyperaktivitet så fel kan det ju inte va.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in