Citat:
Låter bra, skulle helst vilja höra folk egna ord att så är jag ochså, än om det bara stämmer överens med diagnoskriterierna
Jag är idel öra om vad man kan ta med i en helhetsbeskrivning? jag besitter iaf alla diagnoskriterier i DSM 5 men jag känner inte igen mig i någon beskrivning i den här tråden (jag är alltså aldrig orkeslös tvärtom...rastlös) förrutom TS faktiskt..
du får nog be om ett område och jag utvecklar :-)
Det störiga är att jag fick på papperet en adhd diagnod istället för 6 år sedan baserat på hur jag betedde mig och presterade på ett övervakat IQ test, men dom hade inga som helst belägg för en yttre hyperaktivitet...och psyk vägrar lägga ner resurser på en korrigerande mini utredning
Nej jag orkar inte åka utomläns ;-) för att få en fullständig neuropsykiatrisk utredning istället, vill inte ha en fullskalig, därav har jag accepterad att jag får själdiagnostisera, jag käkar ju ändå 98 mg strattera avsett för Adhd och den gör inte tillräcklig effekt för att hålla kvar mitt arbetsfokus längre än 5 min åt gången.
Det lustiga är dock att jag uppmäter en över medel performance ökning på IVA testerna för uppmärksamhet av strattera enligt psyk
Jag är idel öra om vad man kan ta med i en helhetsbeskrivning? jag besitter iaf alla diagnoskriterier i DSM 5 men jag känner inte igen mig i någon beskrivning i den här tråden (jag är alltså aldrig orkeslös tvärtom...rastlös) förrutom TS faktiskt..
du får nog be om ett område och jag utvecklar :-)
Det störiga är att jag fick på papperet en adhd diagnod istället för 6 år sedan baserat på hur jag betedde mig och presterade på ett övervakat IQ test, men dom hade inga som helst belägg för en yttre hyperaktivitet...och psyk vägrar lägga ner resurser på en korrigerande mini utredning
Nej jag orkar inte åka utomläns ;-) för att få en fullständig neuropsykiatrisk utredning istället, vill inte ha en fullskalig, därav har jag accepterad att jag får själdiagnostisera, jag käkar ju ändå 98 mg strattera avsett för Adhd och den gör inte tillräcklig effekt för att hålla kvar mitt arbetsfokus längre än 5 min åt gången.
Det lustiga är dock att jag uppmäter en över medel performance ökning på IVA testerna för uppmärksamhet av strattera enligt psyk
En del med hyperaktiv ADHD har fått förändrade symptom när dom blivit äldre - hyperaktiviteten har internaliserats.
Den här effekten är faktiskt medtagen i DSM-5, eftersom det var något man noterat i praxis under många år, att en del av symptomen kan förändras under livstiden - man delar fortfarande upp sjukdomen i grupperna ADHD-PH, ADHD-C och ADHD-PI - så du kanske stämmer mer in på ADHD-C nu mer då.
Enligt Russell Barkley (och en del andra forskare) så är hyperaktiv och underaktiv uppmärksamhetstörning två olika sjukdommar dock, men precis som man kan ha mer än en neuropsykiatrisk störning vid klassisk ADHD, så kan man ha både ADHD och vad som kallats SCT - Sluggish Cognitive Tempo.
Har du provat Metylfenidat (concerta)? Om du är en ADHD-C så är chansen stor att du egentligen är en ADHD-PH, men med ändrade symptom - och då fungerar faktiskt metylfenidat bäst - det är därför som det var förstahandsval förut.