2015-11-12, 16:44
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Låter bra, skulle helst vilja höra folk egna ord att så är jag ochså, än om det bara stämmer överens med diagnoskriterierna

Jag är idel öra om vad man kan ta med i en helhetsbeskrivning? jag besitter iaf alla diagnoskriterier i DSM 5 men jag känner inte igen mig i någon beskrivning i den här tråden (jag är alltså aldrig orkeslös tvärtom...rastlös) förrutom TS faktiskt..

du får nog be om ett område och jag utvecklar :-)

Det störiga är att jag fick på papperet en adhd diagnod istället för 6 år sedan baserat på hur jag betedde mig och presterade på ett övervakat IQ test, men dom hade inga som helst belägg för en yttre hyperaktivitet...och psyk vägrar lägga ner resurser på en korrigerande mini utredning

Nej jag orkar inte åka utomläns ;-) för att få en fullständig neuropsykiatrisk utredning istället, vill inte ha en fullskalig, därav har jag accepterad att jag får själdiagnostisera, jag käkar ju ändå 98 mg strattera avsett för Adhd och den gör inte tillräcklig effekt för att hålla kvar mitt arbetsfokus längre än 5 min åt gången.

Det lustiga är dock att jag uppmäter en över medel performance ökning på IVA testerna för uppmärksamhet av strattera enligt psyk

En del med hyperaktiv ADHD har fått förändrade symptom när dom blivit äldre - hyperaktiviteten har internaliserats.

Den här effekten är faktiskt medtagen i DSM-5, eftersom det var något man noterat i praxis under många år, att en del av symptomen kan förändras under livstiden - man delar fortfarande upp sjukdomen i grupperna ADHD-PH, ADHD-C och ADHD-PI - så du kanske stämmer mer in på ADHD-C nu mer då.

Enligt Russell Barkley (och en del andra forskare) så är hyperaktiv och underaktiv uppmärksamhetstörning två olika sjukdommar dock, men precis som man kan ha mer än en neuropsykiatrisk störning vid klassisk ADHD, så kan man ha både ADHD och vad som kallats SCT - Sluggish Cognitive Tempo.

Har du provat Metylfenidat (concerta)? Om du är en ADHD-C så är chansen stor att du egentligen är en ADHD-PH, men med ändrade symptom - och då fungerar faktiskt metylfenidat bäst - det är därför som det var förstahandsval förut.
Citera
2015-11-12, 17:01
Medlem
Citat:
Låter bra, skulle helst vilja höra folk egna ord att så är jag ochså, än om det bara stämmer överens med diagnoskriterierna

Jag är idel öra om vad man kan ta med i en helhetsbeskrivning? jag besitter iaf alla diagnoskriterier i DSM 5 men jag känner inte igen mig i någon beskrivning i den här tråden (jag är alltså aldrig orkeslös tvärtom...rastlös) förrutom TS faktiskt..

du får nog be om ett område och jag utvecklar :-)

Det störiga är att jag fick på papperet en adhd diagnod istället för 6 år sedan baserat på hur jag betedde mig och presterade på ett övervakat IQ test, men dom hade inga som helst belägg för en yttre hyperaktivitet...och psyk vägrar lägga ner resurser på en korrigerande mini utredning

Nej jag orkar inte åka utomläns ;-) för att få en fullständig neuropsykiatrisk utredning istället, vill inte ha en fullskalig, därav har jag accepterad att jag får själdiagnostisera, jag käkar ju ändå 98 mg strattera avsett för Adhd och den gör inte tillräcklig effekt för att hålla kvar mitt arbetsfokus längre än 5 min åt gången.

Det lustiga är dock att jag uppmäter en över medel performance ökning på IVA testerna för uppmärksamhet av strattera enligt psyk

Alltså beskriv gärna hur du fungerar i en jobbsituation, finner du några svårigheter i en viss typ utav arbetssituation? på något vis? (Som är oförklarliga i sammanhanget) etc.

Hur ser det annars ut med vänner och på din fritid? Beskriv hur ditt liv ser ut i detalj. För att man ska kunna göra en såkallad självdiagnostisering måste man ha dessa uppgifter.

Jag själv har provat Concerta nu i 2 månader.. jag märker varken positiva eller negativa effekter. Kanske denna inte fungerar på mig.. har hört att det är induviduellt.. vad som fungerar bäst på olika individer osv... kanske får prova på någon annan sort då jag inte märker något särskillt med denna.

Men jag är dignosticerad med ADD iaf via öppenpsyk. Och varit sjukskriven i lite drygt 1 år nu.. mindre skoj!

Om den allmänna öppenpsyk vägrar att utreda dig så kan man vända sig till en privat klenik om man vill.. detta kostar dock en del!
Citera
2015-11-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe92
Hejsan! Har en ADD diagnos sedan jag var 18 år, är 22 idag. Gjorde misstaget att börja med droger och har därför aldrig fått någon medicin för min diagnos (har aldrig frågat heller) utan har istället fått beta av uppemot 15 olika antidepressiva som inte har fungerat.

Jag har varit trött och orkeslös av dessa mediciner och det känns som att dessa år har blivit bortkastade.
Har slutat med dessa mediciner självmant och har nu fått en tid med en läkare om ett tag då jag ska göra ett försök i hopp om att få ett amfetamin-preparat utskrivet. Ska försöka få ordning på saker och ting, ska därför börja plugga och jag tror att det verkligen skulle fungera då jag vet att små doser amfetamin gör det.

Så.. är det någon som varit i en liknande situation och fått det utskrivet? Eller någon som har tips på vad man ska säga? Läst om Elvanse och Metamina och vill verkligen testa någon av dessa.

Mvh

Försök att undvika att nämna namnet Concerta iallafall. Ett tips jag kan ge dig. Håll dig till att snacka om Ritalin och Elvanse.
Citera
2015-11-12, 20:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
...utan har istället fått beta av uppemot 15 olika antidepressiva som inte har fungerat.
Voxra också?
Citera
2015-11-12, 22:54
Medlem
hubbe92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Försök att undvika att nämna namnet Concerta iallafall. Ett tips jag kan ge dig. Håll dig till att snacka om Ritalin och Elvanse.
Tack, det är såna här tips jag vill ha. Det kanske kan göra skillnad, vem vet.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Voxra också?
Japp. Eller Wellbutrin, men det ska ju vara samma verksamma ämne i dessa två vad jag har förstått.
Är den likvärdig amfetamin-preparaten? Tror jag inte fick full effekt när jag testade dom då jag drogade under tiden.
Senast redigerad av hubbe92 2015-11-12 kl. 22:57.
Citera
2015-11-13, 11:06
Medlem
Citat:
Tack, det är såna här tips jag vill ha. Det kanske kan göra skillnad, vem vet.

Japp. Eller Wellbutrin, men det ska ju vara samma verksamma ämne i dessa två vad jag har förstått.
Är den likvärdig amfetamin-preparaten? Tror jag inte fick full effekt när jag testade dom då jag drogade under tiden.

Jag tycker att Concertan suger iallafall. Eller jag märker ingenting med den.. varken positivt eller negativa effekter. (Men den kan väl dock fungera och värka olika på olika personer också). Man brukar i regel prova sig till vad som fungerar bäst på varje patient eller på varje person. Jag hoppas att dem kommer göra en uppföljning på min medicin nu och dubbelkollar hur jag upplever den. Eller det tycker jag ju att dem verkligen bör göra iallafall.

Men varit långtidssjukskriven en längre tid nu.. Så jag har haft svårt att analysera mig själv i mera krävande och svåra situationer då jag inte gjort något speciellt då jag är hemma.. (Lättare att analysera sig själv noggrant när man ställs inför uppgifter och utmaningar av olika slag. Håller dock på med mindre målarprojekt hemma.

Gick på en diskussionsgrupp där ungdomar deltog som hade blivit diagnociterade med ADD. Många av dem som satt runt bordet sa väl typ "Jag har varit sjuskriven si och så länge... jag vill vara normal och ha ett normalt liv och arbeta normalt som alla andra".

Så man är ju inte ensam iallafall.
Senast redigerad av joffen87 2015-11-13 kl. 11:09.
Citera
2015-11-15, 12:49
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
En del med hyperaktiv ADHD har fått förändrade symptom när dom blivit äldre - hyperaktiviteten har internaliserats.
Man kan säga såhär, jag var aldrig utåtriktat hyperaktiv som barn heller, jag har möjligen haft dålig uppmärksamhet på helhetsbilden och gjort förhastade saker

Citat:
Den här effekten är faktiskt medtagen i DSM-5, eftersom det var något man noterat i praxis under många år, att en del av symptomen kan förändras under livstiden - man delar fortfarande upp sjukdomen i grupperna ADHD-PH, ADHD-C och ADHD-PI - så du kanske stämmer mer in på ADHD-C nu mer då.
Jag har själv övervägt kombinerad variant, men den torde vara svårare att dianostisera för vården?, jag tror dom skulle säga antingen eller..

Citat:
Russell Barkley (och en del andra forskare) så är hyperaktiv och underaktiv uppmärksamhetstörning två olika sjukdommar dock, men precis som man kan ha mer än en neuropsykiatrisk störning vid klassisk ADHD, så kan man ha både ADHD och vad som kallats SCT - Sluggish Cognitive Tempo..
Låter fel..Sluggish cognitive tempo som jag förövrigt ochså misstänkt att jag kan ha..att det skulle kunna korrellera till Adhd och hyperaktiv uppmärksamhetstörning??, sluggish är ju snarare underaktiv dito och en extension utav undergruppen Add innatentive har jag läst, som ingen på flashback fö verkar ha skildrat i den här tråden förrutom möjligen jag då, och sluggish går ju inte ens att diagnostisera för den finns inte som diagnos ännu, allra minst i Sverige.

Jag försöker få en bild av hur någon hyperaktiv person samtidigt är sluggish i tankebanorna och utförandet därefter , det skulle dock mycket väl kunna vara mig du beskriver om du försöker

Citat:
Har du provat Metylfenidat (concerta)? Om du är en ADHD-C så är chansen stor att du egentligen är en ADHD-PH, men med ändrade symptom - och då fungerar faktiskt metylfenidat bäst - det är därför som det var förstahandsval förut.
Nej någon PH kan jag inte vara, du anar inte hur lugn och fördröjda reaktioner som lägger sig som en filt över mig så fort jag är med andra människor (däremot mot min familj kan jag vara hyperaktivt aggresiv mot) jag kan inte bli arg heller eller provocerad till nånting,
om någon drar undan stolen för mig i uppehållsrummet så jag slår svanskotan så blir jag bara förvirrad, en adhd typ tar till brutalt okontrollerat övervåld inte undervåld :-)

Passiv och rädd om folk visar minsta tillstymelse till ilska mot mig.
Men jag måste upp och hoppa omkring ensam i lägenheten i eufori när jag runkar mina egna kreativa tankar ibland, tillika skandera nervärderande om mig själv i korta kärnfulla utrop som jag inte menar egentligen!.

Kan det vara därför concerta inte funkade på mig utan enbart gjorde mig psykotisk, jag har hört om en korrellation mellan add och schizoid personlighetsstörning och det sistnämnda finns det absolut fog för å misstänka med mig
Senast redigerad av Herr Bökberg 2015-11-15 kl. 12:53.
Citera
2015-11-15, 13:14
Medlem
aislings avatar
Citat:
Man kan säga såhär, jag var aldrig utåtriktat hyperaktiv som barn heller, jag har möjligen haft dålig uppmärksamhet på helhetsbilden och gjort förhastade saker

Jag har själv övervägt kombinerad variant, men den torde vara svårare att dianostisera för vården?, jag tror dom skulle säga antingen eller..

Jag har ADHD-c. Är väldigt lugn i vissa situationer men har haft ett temperament och humör som varit väldigt jobbigt för mig. Jag var inte heller hyperaktiv som barn. Det är så många andra kriterier man ser till förklarade de för mig när jag gjorde utredningen. Hyperaktiviteten är bara en del som kan fluktuerar under livet. Det var inga som helst problem att få den diagnosen. De genomförde testerna, talade med min mamma och träffade läkare. Allt detta i vuxen ålder. Jag klarade dock inte alls av metylfenidat. Elvanse är ett underverk för mig vad det gäller humör och ångest.

Jag har pendlat mellan att världen utanför mig och den inom mig har varit i otakt. Ibland har den utanför snurrat för fort och ibland för långsamt, båda har varit lika frustrerande. Idag är jag i takt med omvärlden och mina egna tankar. (Något flummig beskrivning, jag vet)
Citera
2015-11-16, 16:18
Medlem
Jag förstår fortfarande inte vems ansvar det är att ordna jobb till människor som har ADD dock? Eller är tanken att man ska behöva rensa kontot ifrån sina sparpengar och ansöka om Socialbidrag helt enkelt?
Citera
2015-11-17, 16:42
Medlem
Edt.cat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Jag förstår fortfarande inte vems ansvar det är att ordna jobb till människor som har ADD dock? Eller är tanken att man ska behöva rensa kontot ifrån sina sparpengar och ansöka om Socialbidrag helt enkelt?

Ditt eget? Du har ADD, inte totalt handlingsförlamad. Stick iväg till arbetsförmedlingen och be om en plats på samhall.
Citera
2015-11-17, 19:33
Medlem
Lasbond3000s avatar
Är Sluggish cognitive tempo samma sak som ADD?

Jag ber om ursäkt om den här frågan redan finns i tråden.
Men jag orkar inte läsa igenom hela den.
Citera
2015-11-17, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Är Sluggish cognitive tempo samma sak som ADD?

Jag ber om ursäkt om den här frågan redan finns i tråden.
Men jag orkar inte läsa igenom hela den.

Förmodligen inte då ADD är en särskild enskild diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in