2012-03-28, 10:36
Medlem
Väntetiden är inte ett dugg rolig. Pratade med mina läkare en längre tid om att bli skickad för en undersökning, trodde att jag sökte i maj förra året, men fick reda på här om dagen att ansökan inte hade blivit skickad och mottagen fören i slutet av augusti. Så jag kommer nog inte bli "antagen" fören slutet av sommaren.
Ansöker pga misstanke utav ADD. Sedan lider jag även av panikångest som har tagit kontroll över min dygnsrytm, den ligger på ett rullande schema och medicinen (stilnoct,zolpidem) hjälper inte alls, den gör mig pigg istället :/

Men min fråga, när jag får min panikångest är en spliff det enda som jag fått hjälpa hittills. Dock känns det surt att förstöra min utredning pga lite hasch. Hur tror ni det påverkar utredningen? Har slutat röka för nöjje, röcker endast vid attacker som kommer kanske 1 gång per månad.
Citera
2012-03-28, 13:25
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Ja.
Men ska jag säga att jag vill testa Metamina? Hon ville knappt skriva ut Ritalin p.g.a att jag har missbruk i mina papper.
Citera
2012-03-29, 00:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Påverkas serotonin av metylfenidat?
Citera
2012-03-29, 08:08
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Påverkas serotonin av metylfenidat?
Om ja inte minns helt fel nu, så påverkas inte serotonin nivån märkbart av dom vanliga ADHD preparaten

Förresten så var det ett tag sen jag kikade på flashback! Så tänkte uppdatera mig lite
Har testat 4 olika mediciner minst mot min ADHD (kombinerad typ, hyper, impulsiv, koncentrationsproblem) och började igår på min 5'e medicin, nämligen Ritalin 20mg (någon mjuk kapsel) och den skulle hålla ungefär 4-6 timmar vilket jag var ute efter

Märkte en liten energihöjning på morgonen så jag lixom kom igång med det ska göra innan jag sticker iväg, sedan tror jag att jag märkte en liten positiv förändring gällande att koncentrera sig/lyssna, det gick aningen lättare, så jag är hoppfull!

// SuperSilverHaze
Citera
2012-03-30, 18:57
Medlem
Brukar man ta blodprov innan eventuell ADD-utredning?

Jag har haft en djup depression ett tag och är nu på väg upp. När jag var hos läkaren första gång och fick cymbalta ville hon (enligt mina önskemål) remmitera mig till att få gjort en utredning. Vi hade två telefonkontakter med 3 veckors mellanrum, och då sade hon att de på psyket ville att jag skulle må bättre innan utredningen, och jag skulle beställa en ny tid ett par veckor senare. När jag skulle boka denna tid fick jag beskedet att hon hade slutat (AT-läkare) och jag fick vänta ytterligare en månad på en telefontid. Min nya läkare ringde då enligt avtal i tisdags, vi pratade inte så mycket, jag sade att jag mådde bättre, och hon sade att jag skulle få en kallelse till blodprovstagning för allt möjligt, och dit skall jag på tisdag; men får inte träffa läkaren, det måste jag boka separat.
Citera
2012-03-31, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Brukar man ta blodprov innan eventuell ADD-utredning?

.

Jag fick både lämna blod och urinprov innan jag sattes in i min utredningskö.
Så som jag förstod det så ville dom kika upp så mina "problem" inte berodde på tex diabetes innan dom "skjutsade" in mig till vuxenpsyk.

( ursäktar redan i förväg för stavfel etc, jag har druckit en del. )

Med vänlig hälsning, Jagstang90
Citera
2012-03-31, 12:25
Medlem
Vatgrowns avatar
För mig har de dessutom ordinerat narkotikaurinprov ett par gånger. Inte så trevligt kanske, men de vill tydligen göra det när de skriver ut narkotikaklassade preparat. Fast dom har inte på något sätt gjort detta konsekvent, så de ville väl kanske bara kolla upp huruvida jag rökte gräs på sidan om eller liknande för att kunna utesluta ev. "knarksymptom"?
Citera
2012-03-31, 13:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagstang90
Jag fick både lämna blod och urinprov innan jag sattes in i min utredningskö.
Det är djävligt olika, en del tvingas ta prover till förbannelse andra behöver på sin höjd ta leverprover.
Citera
2012-04-01, 14:33
Medlem
Efter att concerta gett mig grym jävla ångest och gjort mig ännu mer deprimerad, skrev min läkare istället ut Ritalin (modifierad frisättning) ... Ja, det funkade ju mycket bättre. Eller inte. Ännu mer ångest fick jag, och ingen förbättring på mina ADD symptom heller såvitt jag kan konstatera. Iofs, vem fan som helst har nog svårt att fokusera när ångest håller på att äta upp en inifrån.

Detta betyder antagligen att metylfenidat inte är något för mig.. Frågan är, är det lönt att försöka få testa metamina? Eller är det helt enkelt så att man inte bör käka centralstimulerande preparat alls när man lider av (lätt) ångest?
Citera
2012-04-01, 18:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har för mig metylfenidat kan skapa och förvärra ångest i början av behandlingen men att de släpper efter ett tag, hur länge gick du på concerta?
Citera
2012-04-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har för mig metylfenidat kan skapa och förvärra ångest i början av behandlingen men att de släpper efter ett tag, hur länge gick du på concerta?

10 dagar ungefär. Först 5 dagar på 18 mg, sedan 36 mg resterande tid. 36 mg funkade inte för mig alls, då jag blev ännu mer ADDig, samtidigt som min ångest ökade (fick nästan panikångest när skiten gick ur kroppen). Den lägre dosen gjorde mig allmänt apatisk.
Citera
2012-04-02, 19:52
Medlem
Läkare alltså.. Träffade ju en läkare i februari efter att jag och mamma fyllt i en massa papper + mamma varit på djupintervju. Han tyckte jag var ett solklart fall. Han skulle bara prata med en psykolog så skulle medicin sättas in sedan.

Så gick hela mars utan att jag hörde nåt. Ringde psyk idag för att kolla läget och sköterskan kollade min journal, då hade läkaren i samtal med psykolog blivit osäker över nåt och satt mig i kö för djupare utredning. Allting utan att informera mig förstås. Kön är förstås lång och tar åtminstone nån månad till.

Så jävla frustrerande. Visst känns det bra att få utrett ordentligt, men när läkaren säger en sak och man hoppas på att få medicin och äntligen kunna leva som en fullgod människa så ska man få vänta ännu mer. Blir ju helt galen över hur hela ens vardag begränsas av det här. Upplever problem i vardagen, jobbet, intressen, relationer, sex... det påverkar mig på alla möjliga sätt. Så nu ska man få vänta ÄNNU längre. Bara utredningen tar väl skitlång tid med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in