2009-01-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Nej, han är bara en av dom som inte fattar att det inte är magi som ligger bakom att det finns saker i affärer. Minst två andra i diskussioner om dom här frågorna har här på Flashback svarat just "vadå, det är ju bara att gå ner i affären" som om affären är något slags magiskt ymnighetshorn där saker bara dyker upp.

När har jag nämnt magi?
Resurser som metaller, sten, trä, växter....jaa allt, kommer från jorden.
Vi fortsätter att samla in, omvandla till matrial, producera och leverera, precis som vanligt förutom den lilla detaljen att få tjänar så stora pengar på andras bekostnad så dom inte ens hinner göra av med allt.
Varför ska vi ens ha affärer? Skulle de inte vara smidigare med maskiner som skickar grejer till oss så fort de går efter att vi valt vad vi ska ha på en dator.
Vi har tillomed tekniken redan för att kunna göra maskiner som konstruerar, producerar, levererar. Varför inte använda oss av tekniken?
Citera
2009-01-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Jo tack. Du är inget troll, du hade otur när du tänkte.

Men för att svara på vad problemet är: problemet är inte när många målar tavlor och leker med sina barn, utan när alla gör det.

Varför skulle alla göra de? tänkte du skaffa 60+ barn så du är upptagen hela livet? alla är inte intresserad av att måla tavlor heller, är du det så gör tavlor, finns folk som uppskattar sånt. Själv skulle jag ägna mej åt att utbilda mej för att sen jobba med utveckling av diverse teknik. När jag känner mej färdig med det så hade jag blivit lärare. Och skulle jag inte hinna med att skaffa barn då menar du? Man hinner ju med nu med 9-timmars arbetsdag så det ska nog gå, speciellt när man inte behöver passa tider på jobbet. Och att man skulle kunna ta ledigt utan frågor om man ville.

Kan inte riktigt förstå hur ni tänker när ni säger att folk inte kommer jobba nånting, hur kul är de att ligga hemma på en soffa hela dagarna när man istället skulle kunna ägna sej åt sånt man är intresserad av?
Citera
2009-01-15, 13:41
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
När har jag nämnt magi?
Du använder inte ordet, men du betraktar ekonomi och teknologi som magi. Du förstår inte dessas begränsningar.

Citat:
Resurser som metaller, sten, trä, växter....jaa allt, kommer från jorden.
Vi fortsätter att samla in, omvandla till matrial, producera och leverera, precis som vanligt
Varför det? Tror du att det är KUL att jobba i ett smältverk?

Citat:
förutom den lilla detaljen att få tjänar så stora pengar på andras bekostnad så dom inte ens hinner göra av med allt.
OK. Du vill ha makrknadsekonomi och kapitalism alltså.

Citat:
Varför ska vi ens ha affärer? Skulle de inte vara smidigare med maskiner som skickar grejer till oss så fort de går efter att vi valt vad vi ska ha på en dator.
Vem skall bygga dom maskinerna?

Citat:
Vi har tillomed tekniken redan för att kunna göra maskiner som konstruerar, producerar, levererar. Varför inte använda oss av tekniken?
Därför att det inte är resurseffektivt.

Svara på frågorna.
Citera
2009-01-15, 13:44
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Varför skulle alla göra de?
Varför inte?

Citat:
tänkte du skaffa 60+ barn så du är upptagen hela livet?
Du har inte barn.

Citat:
Kan inte riktigt förstå hur ni tänker när ni säger att folk inte kommer jobba nånting, hur kul är de att ligga hemma på en soffa hela dagarna när man istället skulle kunna ägna sej åt sånt man är intresserad av?
Ingen säger att ingen skulle arbeta alls.

Svara på frågorna.
Citera
2009-01-15, 13:45
Medlem
Vireks avatar
Citat:

1. Folk har väl intressen, varför skulle man inte vilja pyssla med sånt man finner intressant? Belöningen är uppskattning från andra + att jag får ju ta del av andras "jobb" och det räcker gott å väl för mej.
Min livsstandard skulle ta ett stort steg uppåt om jag bara fick jobba med nåt jag även är intresserad av.
Hellre det än att som idag bli hotad till att jobba.
Vad har man för incitament idag annars då? För mej är det ungefär "nu går du å jobbar annars får du sparken och kommer ha en jävla svår tid framför dej med arbetslöshet å bidragssökande"....nån belöning får jag ju inte annat än att jag klarar av att betala räkningarna.

Hur många har intresse av att dela ut tidningar, städa tunnelbanor, skruva fast säten i bilar, jobba på McD, vara p-vakt utan att få betalt?
Citera
2009-01-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Och vem skulle lägga räls då?
Jaa maskiner till stor del kan ju vara ett förslag. Kanske finns folk som trivs med att lägga räls också, vad vet jag, men knappast nåt som nån behöver göra om vi bygger en maskin som gör det åt oss.

Om det hade varit ett bra resursutnyttjande så hade det redan skett idag.
Men det gör det inte. Vi använder tillexempel fortfarande olja, är det bra att utnyttja den resursen tycker du? Den är inte oändlig, den förstör miljön och vi har massor av alternativ. Fast olja är ju bra att fortsätta med om man äger ett oljebolag, inget man blir fattig på direkt.

Det finns inga robotar som gör det.
Jasså inte?
http://www.youtube.com/watch?v=uuDeEArJ8NQ&feature=PlayList&p=53C9C833D51 A4530&index=2&playnext=2&playnext_from=PL
Utveckla dedär några år till så behöver vi nog inte jobba så mycke mer.

Det är inte resurseffektivt.

Frågorna behöver besvaras.

Är en bil resurseffektiv jämfört med ett tåg? Näe, men de används ändå, och vi har tillräckligt med resurser för att bygga en skaplig bunt robotar tillräckligt för lilla jordens produktion.
Citera
2009-01-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Hur många har intresse av att dela ut tidningar, städa tunnelbanor, skruva fast säten i bilar, jobba på McD, vara p-vakt utan att få betalt?

Vem fan behöver tidningar, här i min tidsålder har vi internet.
Städa tunnelbanor kan maskiner göra, finns ju redan städrobotar, behöver kanske lite mer utveckling men knappast nåt vi inte kan sätta ihop på nån månad. Skruva fast säten i vilka bilar? Varför ska vi ha bilar? Dom är ju sämre än tåg på alla sätt och vis. Jobba på donken? Vem i helvete skulle ens gå till nån donken å äta när man bara kan beställa hem lite mat till dörren som dessutom är god, nyttig och odlad ekologiskt? P-vakt behövs inte, behövs inte ens bilar egentligen så vad ska man parkera?
Citera
2009-01-15, 13:54
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Hus kan man låta maskiner bygga i sektioner och köra ut dit man vill ha dom, enkelt, smidigt, miljövänligt, vad är problemet?

Du hade kanske otur när du tänkte eller så är du ett troll.

Hur löser du problemet med att flera kankse vill bo på samma ställe, säg Göteborgs hamn? Det finns efterfrågan av 300 personer, men bara plats för 10 hus. Vad gör man?
Citera
2009-01-15, 13:57
Medlem
phunques avatar
Citat:
Varför skulle alla göra de? tänkte du skaffa 60+ barn så du är upptagen hela livet? alla är inte intresserad av att måla tavlor heller, är du det så gör tavlor, finns folk som uppskattar sånt. Själv skulle jag ägna mej åt att utbilda mej för att sen jobba med utveckling av diverse teknik. När jag känner mej färdig med det så hade jag blivit lärare. Och skulle jag inte hinna med att skaffa barn då menar du? Man hinner ju med nu med 9-timmars arbetsdag så det ska nog gå, speciellt när man inte behöver passa tider på jobbet. Och att man skulle kunna ta ledigt utan frågor om man ville.

Den metaforen gick visst ganska högt över ditt huvud, noterar jag. Självklart menar jag inte att ALLA ständigt sitter och målar och leker med sina barn, var inte dum. Men de roliga sysslorna, som du tycker är roliga, kommer produceras i överskott medans de tråkiga men ack så nödvändiga sysslorna kommer ratas. Vem ska lägga asfalt eller räls eller vad det nu än är som måste göras?
Citera
2009-01-15, 13:57
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:

Så när du jobbar med utveckling av ett vattenreningssystem för oljeblandat vatten och du är den enda som besitter en viss kompetens tror du att du kan gå och komma som du vill på jobbet? Vad skall de andra göra då som har behov av dina kunskaper, vänta och dricka kaffe?

Du verkar inte ha tänkt. Inte alls
Citera
2009-01-15, 13:59
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:

Jag hade tyckt det varit rätt mysigt att ligga hemma om dagarna och spela rollspel, speciellt om jag får gratis mat och husrum!
Citera
2009-01-15, 14:06
Medlem
phunques avatar
Citat:
Jobba på donken? Vem i helvete skulle ens gå till nån donken å äta när man bara kan beställa hem lite mat till dörren som dessutom är god, nyttig och odlad ekologiskt?
Ok, vem odlar nu den nyttiga, ekologiska maten? Vem bär den hem till dej? Gratis, dessutom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in