2009-01-12, 21:06
  #865
Medlem
someuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag är på!
Intressant att du i och med din uppstats cementerar begreppet "Z" som en rörelse. Det är utmärkt branding.
Du har ett pm.
Citera
2009-01-13, 02:31
  #866
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disneyklubben
Bra där. Du valde alltså att inkludera en marxistisk definition i "din" sammanställning. Nu behöver du bara reducera "workers who provide their labour" så har du ditt svar.
En analys av en definition är inte definitionen.

Definitionen på kortspelet skitgubbe ingick även i länken, framhärdar du att kapitalismen är detta kortspel? Så dum kan ju inte du vara att du inte förstår det vedertagna begreppet kapitalism.

Kapitalism innebär privat ägande av produktionsmedel, det förekommer ingen utsugning det är bara fria fantasier av Marx som för övrigt hade fel i stort sett allt han sade.

Lönearbete är inte definitionen av kapitalism, att du inte fattar detta är troligt en av orsakerna till att du ät kommunist/socialist. Du har helt enkelt gått på felaktigheter.
Citera
2009-01-13, 02:40
  #867
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Hur då? Skulle hela den arbetande befolkningen driva sina egna enskilda firmor utan att ta ut lön?

Enskilda personer kan leva i kooperativ som utbyter varor med varandra, de kan vara enskilda firmor eller aktiebolag som tar ut vinst i bolaget.

Vad jag menar är att ordet lönearbetare inte är en förutsättning för kapitalism, så länge privat äganderätt finns och rätten att förfoga över den vinst som skapas med de privat ägda produktionsmedlen så existerar kapitalism.

Lönearbetare är utbytbart med arbetstagare, det behöver alltså inte finnas arbetare på marknaden. Särskilt zeitgeistare anser ju att i princip allt kan automatiseras, därmed kan jag skapa produkter och byta med andra helt utan att lönearbete existerar i reell mening.

Pengar är inte heller en förutsättning för kapitalism, pengar existerar för att det förenklar indirekt handel och gör livet lättare för alla som ingår i pengamarknaden.
Citera
2009-01-13, 16:49
  #868
Medlem
Wikipedia:
Citat:
Kapitalism (av latinets capitalis, som avser huvudet; avlett ur caput, "huvud") är ett ekonomiskt system där produktionsmedlen ägs av privata aktörer.

Lönearbete är en konsekvens av kapitalism eftersom alla inte förfogar över ett kapital. Detta betyder att man måste arbeta för att skaffa sig ett kapital som är det grundläggande man behöver ha i kapitalism. Detta medför att man måste arbeta för att inte svälta ihjäl.

Det är där kapitalism och TZM skiljer sig eftersom TZM sträver efter en resursfördelning som inte kräver något kapital utöver det sammlade kapitalet (industrierna) som vi har nu.
Citera
2009-01-14, 03:10
  #869
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Lönearbete är en konsekvens av kapitalism eftersom alla inte förfogar över ett kapital. Detta betyder att man måste arbeta för att skaffa sig ett kapital som är det grundläggande man behöver ha i kapitalism. Detta medför att man måste arbeta för att inte svälta ihjäl.
Lönearbete fanns innan kapitalismen uppstod så ditt argument ter sig något märkligt. Du behöver inte ha ett eget kapital inom kapitalismen du kan lugnt leva ett liv enbart som löntagare om du så önskar, du behöver inte ens vara löntagare utan kan även leva på andras välvilja.

I alla tider har även människor behövt arbeta för att inte svälta ihjäl, kapitalismen har inte ändrat detta. Kapitalismen har däremot gjort oss rikare så att vi inte behöver arbeta så mycket. Inom samtliga ekonomiska och samhälleliga system har människor behövt arbeta. Detta är inget som kommer att ändra sig i framtiden heller, resurser uppstår inte bara magiskt, det måste till arbete. Dina argument är icke argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Det är där kapitalism och TZM skiljer sig eftersom TZM sträver efter en resursfördelning som inte kräver något kapital utöver det sammlade kapitalet (industrierna) som vi har nu.
Du menar att jorden kommer ingå ett status quo, ingen ytterligare utveckling är att vänta? Det verkar inte vara särskilt roligt.
__________________
Senast redigerad av Weaverworld 2009-01-14 kl. 03:12.
Citera
2009-01-14, 14:24
  #870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weaverworld
Lönearbete fanns innan kapitalismen uppstod så ditt argument ter sig något märkligt. Du behöver inte ha ett eget kapital inom kapitalismen du kan lugnt leva ett liv enbart som löntagare om du så önskar, du behöver inte ens vara löntagare utan kan även leva på andras välvilja.

I alla tider har även människor behövt arbeta för att inte svälta ihjäl, kapitalismen har inte ändrat detta. Kapitalismen har däremot gjort oss rikare så att vi inte behöver arbeta så mycket. Inom samtliga ekonomiska och samhälleliga system har människor behövt arbeta. Detta är inget som kommer att ändra sig i framtiden heller, resurser uppstår inte bara magiskt, det måste till arbete. Dina argument är icke argument.

Ja visst fanns det lönearbete även 500 år sedan men detta var extremt sällsynt eftersom de flesta människor innan industrialismen var livegna. Och innan dess var slavarbete det dominerande arbetssättet. Idag är lönearbete den dominerande formen av arbete. Och jag vill påstå att det är tack vare kapitalismen som lönearbete är dominerande idag.

Med kapital syftar jag på alla medel man behöver för att överleva. Och det enda man behöver i detta samhälle för att överleva är pengar. Så pengar är ett kapital som alla måste arbeta för att få. Och visst kan man leva på socialbidrag men det har inget med kapitalism att göra. Det kallas välgörenhet. Vi lever ju inte i ett renodlat kapitalistiskt samhälle utan i en blandning.

Jag är inte ute efter att argumentera för eller emot TZM. Jag ville bara klargöra vad lönearbete är för något eftersom det var någon i den här tråden som förklarade lönearbete på helt fel sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Weaverworld
Du menar att jorden kommer ingå ett status quo, ingen ytterligare utveckling är att vänta? Det verkar inte vara särskilt roligt.

Jag håller med dig. Industriutvecklingen skulle förmodligen avstanna. Men om det är bra eller dåligt kan man nog diskutera.
Citera
2009-01-14, 15:57
  #871
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxxen
Äckligt bra film!.. Fy fan va den får på rätt spår, Jobbigt att ta in sanningen men shiiit! Leva i förnekelse, nää...
Du har blivit grundlurad. Sorry. Det är möjligt du var grundlurad innan också, och att filmen öppnade dina ögon för att vissa saker du trodde var fel. Men tyvärr är filmen också en fet lögn.

Förmodligen är det så att precis allt du tror om politik, historia och ekonomi är helt fel, från början till slut. Det är väldigt vanligt.
Citera
2009-01-14, 15:59
  #872
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ja visst fanns det lönearbete även 500 år sedan men detta var extremt sällsynt eftersom de flesta människor innan industrialismen var livegna.
Det är inte sant. Det var sant i en hel del länder i Europa, men inte i resten av världen och inte i skandinavien.

Citat:
Och innan dess var slavarbete det dominerande arbetssättet.
Också helt fel. Den här Marxistiska beskrivningen av världshistorien har ingen grund i verkligheten.
Citera
2009-01-14, 16:01
  #873
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Om majoriteten inte behöver lönearbeta längre har man inte längre kapitalism.
Eh... jo. Införandet av medborgarlön upphäver inte kapitalismen.

Citat:
Om man insisterar på att inte anpassa samhället när dessa förändringar kommer så går samhället under. Att kapitalismen försvinner är därför oundvikligt, om inget katastrofalt händer fram till dess. Alternativen, då, är total kollaps eller ett annat sätt att organisera samhället på. Om ni insisterar på marknadsekonomi när något betydligt bättre har blivit möjligt så är det oerhört destruktivt.
Vilket är detta "betydligt bättre"?

Citat:
Problemet är att ni inte vill gå över till ett system som är mer anpassat till framtidens förhållanden när den dagen kommer.
Nej. Problemet är att det system TZM/TVP föreslår inte fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
De skulle ju inte behöva byta något mellan varandra, eftersom alla har tillgång till samma saker och lika mycket av det (vid behov).
Vad innebär "vid behov" och vem bestämmer det?
Citera
2009-01-14, 16:09
  #874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Det är inte sant. Det var sant i en hel del länder i Europa, men inte i resten av världen och inte i skandinavien.

Också helt fel. Den här Marxistiska beskrivningen av världshistorien har ingen grund i verkligheten.

Generellt sett har det funnits tre arbetssätt under människans historia. Slavarbete (antikens Grekland, Rommariket, Gamla Egypten osv), Livegenskap (man fick mark av kungen som man skulle odla spannmål på) och nu de senaste hundra åren lönearbete (dem allra flesta är anställda på ett företag).

Vad är det som är fel med det?
Citera
2009-01-14, 16:13
  #875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Eh... jo. Införandet av medborgarlön upphäver inte kapitalismen.
Hur skulle det fungera/finansieras?

Citat:
Vilket är detta "betydligt bättre"?
Ett system där man inte behöver träla bort sitt liv på meningslösa kontorsjobb etc.

Citat:
Nej. Problemet är att det system TZM/TVP föreslår inte fungerar.
Du fortsätter påstå det.

Citat:
Vad innebär "vid behov" och vem bestämmer det?
Befolkningen, rimligtvis. Med modern teknik behöver man inga planerande människor för att ta reda på vad andra människor vill ha. Man kan registrera elektroniskt, automatiskt, vad befolkningen är intresserad av när de handlar. För att ta ett exempel på hur det kan fungera.
Citera
2009-01-14, 18:48
  #876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybertronic
Ett annat (mycket) pinsamt faktum för The Zeitgeist Movement är att alla erkända genier, nobelpristagare, stora forskare, transhumanister och andra, som också är teknokrater, inte är med i Zeitgeist eller ens vill stödja rörelsen öppet.
(Enda undantaget här är väl Jacque Fresco konstigt nog...)

Dom är inte med i rörelsen på grund av att dom inte kan få in massor av pengar om det skulle gälla. + att alla som har patent på sina föremål utvecklar dom väldigt sakta så att dom kan få in mer pengar. Om det inte vore för ekonomin så skulle vi ha TV apparater 1920-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in