Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Verkar bra du.
Jag hoppas jag inte sårar dig?
Det är bara det att min mamma fick fly från Iran och ingen i min släkt gillar religion särskilt mycket, inklusive mig själv...
Citat:
F1: Hur skall ni se till att nödvändigt arbete utförs?
A: Arbetstvång. Alla i samhället är teknokratets slavar.
B: Belöningar. Vi ökar belöningen tills nån är villig att utföra arbetet.
C: Nåt annat sätt.
Det är en enormt stor fråga och inte så lätt att svara på i ett debattinlägg på ett forum, men jag kan ta det kortfattat om du vill. [Med risk för att du feltolkar mig]
Vi som jobbar med högteknologi har en ganska stor insyn i hur snabbt den tekniska utvecklingen går, och lite också i vilken riktning. Det är inte svårt att föreställa sig att vi snart kommer att nå en sk teknologisk singularitet.
Moores lag säger att det sker en fördubbling av processorkapaciteten i datorer var 18-24 månad. Denna "lag" har hållit i 30 års tid. Vad händer om den håller i 30 år till?
Det teknologiska samhället skulle bli alltmer avancerat så klart. Men det finns tecken som tyder på att det skulle hända mycket mer än så. En del framtidsforskare har börjat tala om en teknologisk singularitet. Med begreppet menas att de teknologiska förändringarna plötsligt accelererar så snabbt att allting vid jämförelse kan sägas ha stått still.
Det gamla pedagogiska knepet att lägga ett riskorn på den första rutan i ett schackbräde och sedan dubblera antalet riskorn för var och en av de 64 schackrutorna ger en uppfattning om hur någonting som synes öka tämligen linjärt helt plötsligt accelererar explosionsartat.
Så vad händer om Moores lag håller i 30 år till. En viss doktor Kurzweil har gjort följande "spådomar" (publicerade i Psychology Today) om en närstående framtid:
* År 2020 kommer en persondator som kostar under 10000 kronor att ha tillräckligt med processorkraft för att kunna göra 20 miljoner miljarder beräkningar per sekund, vilket är detsamma som den mänskliga hjärnans kapacitet.
* År 2030 kommer samma persondator att ha en beräkningskapacitet som motsvarar de mänskliga hjärnornas sammanlagda kapacitet i ett helt litet samhälle.
* År 2050 kommer vår billiga persondator att kunna göra lika många beräkningar per tidsenhet som alla mänskliga hjärnor på hela jorden.
Även om utvecklingen på något sätt skulle avstanna, eller avsevärt saktas ned, så kommer ändå hela vårt samhälle att förändras markant.
Människan kommer att bytas ut mot maskiner inom alla områden. Maskiner kommer att designa maskiner, och i ett tempo vi inte kan föreställa oss i dag.
Ingen vanlig människa kommer att kunna konkurrera med en maskin och således behövs det inte längre några arbetare, designers eller "övervakare". Allt görs bättre, snabbare och mer effektivt av maskiner.
Citat:
F2: Hur skall ni se till att varor och resurser distribueras dit dom gör mest nytta?
A: Vi skall införa en centraliserad planekonomi, trots att det är bevisligen ineffektivt och inte fungerar bra.
B: Vi skall ha ett decentraliserat belöningssystem, där den grupp/person/enhet/stad som behöver en resurs belönar den som tillhandahåller resursen.
C: Nåt annat sätt.
För det första skall penninghushållningssystemet avskaffas, och ersättas med ett energikreditssystem. Energikrediten är ett elektroniskt kortsystem vars värde motsvarar de resurser som systemet kan förse sina klienter med, och kostnaderna är fixerade vid produktionskostnaderna, eftersom det inte förekommer någon vinst i nationalekonomisk mening. Investeringarna kan istället ske med hjälp av systemets totala oberoende och autarki, och så småningom nå en nivå då systemet inte går att krossa.
De medel som utnyttjades för att försvaga Sovjetunionen, är värdelösa mot det framtida teknatet.
Energikrediten kan aldrig utsättas för spekulation, drabbas av inflation, stjälas eller utnyttjas för korrupta syften, eftersom dess värden och användningsområden är fixerade. Alla invånare inom teknatets gränser erhåller en fast inkomst av energikrediter, bostad, kommunikationsmedel, kläder, mat, hälsovård, skola, äldreomsorg och rekreation gratis. Och förutom det så erhåller man mer i energikrediter när man arbetar, ty det exakta värdet på arbetet inom en sektion fördelas utifrån processens deltagare. Produktionskostnaderna motsvarar alltid inkomsten.
Det existerar inga skatter i ett teknat, eftersom systemet självt är huvudfördelaren av resurserna från början.
Arbetstiden är 4 timmar, men det kommer i vilket fall som helst att vara svårt att ge alla arbete, något som heller inte behövs då alla ändå överlever.
Svarade det på dina frågor? Om inte så får jag återkomma.
Ha det bra!