Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Jag håller med dig. Industriutvecklingen skulle förmodligen avstanna. Men om det är bra eller dåligt kan man nog diskutera.
Citat:
Utveckla, hur skulle det vara bra om industrier skulle sluta utvecklas.
Sluta utvecklas? hur skulle de komma sej? Snarare vinst-begäret som saktar ner utvecklingen. Direkt nån kommer på nåt som är bra så tar dom patent på de, vilket gör att ingen annan får använda eller utveckla den idén. Utan vinst-begäret skulle ju alla idéer kunna ligga öppet för utveckling på internet tex? Och mycke bättre saker skulle kunna göras av samtliga företag om man inte kunde äga sina idéer. Kolla bara på dagens bilindustri exempelvis, vi skulle ha så överlägsen teknik i en och samma bil om inte 100 olika märken tävlar om samma idéer på olika sätt för att komma runt andras patent. När man istället kunde samla alla tekniker/utvecklare etc från alla märken och tillsammans skapa långt mer perfekta bilar än vad vi har idag, och dessutom sluta fjanta med att medvetet göra dålig kvalité på bilarna enbart för att man ska tvingas betala för service.
-----------------------------
Kapitalismen i sej tycker jag iofs inte är en speciellt dålig idé. Men ska vi ha pengar så borde de väl användas som det var meningen från början, ett fast värde och i syfte att underlätta handel, dock så har det gått lite väl långt i mina ögon när en liten bunt människor kan i princip äga ett helt land. Och "slaveri" föds ju ur dehär missbrukade systemet. Ni påstår att om jag ville så skulle jag kunna flytta ut i skogen och bo gratis om jag vill, men det är fel. För de första blir jag tvingad att betala en kommunal avgift på uppåt 6000/år för själva boeendet bara. Sen kommer ju sophämtning å vatten å avlopp å allt. Hur ska jag kunna betala det utan att slava på nåt skitjobb jag inte vill ha?
Och jag säger slava för det är just vad det är. Jag tvingas till att göra nåt jag inte vill göra bara för att kunna överleva.
Tycker ni det är en bra idé med privatägda banker? Tänk efter hur mycket de stora bankerna äger och kontrollerar. Bara sveriges statsskuld 2008 slutade väl på runt 11miljARDER kronor (ca 130,000/person), dehär betalar vi 41 miljarder i ränta på för 2008. Slaveri? ja, vi alla jobbar och betalar skatt som går till ränta för att någon som äger en bank ska tjäna 41miljarder i ränta på ett år. Vissa saker borde helt enkelt inte få vara privatägda, typ banker.
Skulle vi försöka betala av lånet så skulle det inte ens gå, vart finns räntepengarna när vi betalat ut ALLA pengar vi lånade från början? Dom existerar inte ens, och vi (folket) skulle fortfarande vara skyldiga bankerna massvis med pengar även fast dom inte ens finns.
Läste några sidor här och har nu också sett zeitgeist addendum, dehär (slutet, om the venus project) ser jag som en riktigt intressant idé. Man skulle slippa göra sitt skitjobb och kunde istället ägna sej åt sånt man egentligen är intresserad av. Man skulle kunna lära sej precis vad man vill, istället för att va tvungen läsa tex svenska B för att kunna få nåt betyg, och helt gratis, information är lätt att massproducera med dagens teknik, så varför ska de kosta? Man skulle kunna resa var och när man vill, inget krångel med att ta ut semester hit å dit som ska passa med alla andras, bara att dra iväg. Energi går lätt att massproducera så varför ska de kosta? Skitjobb skulle ju försvinna mer och mer, som de redan gör idag, men med snabbare tempo eftersom nu kan vi som vill utveckla teknik utan att behöva tänka på ekonomisk vinst och patent. Exempelvis dammsugare och gräsklippare etc finns automatiserat redan idag, varför skulle vi inte kunna komma på fler A.I-styrda lösningar? Ingen vill ju ha skitjobb så de skulle ju bli ganska prioriterat och uppskattat kan jag ju tänka mej. Men visst....jag tror inte att vi bara helt enkelt skulle kunna skapa ett totalt skitjobbsfritt samhälle över en helg, men det skulle då gå undan med att komma på lösningar för att få ner "skitjobbs-arbetstid", i början skulle man väl få nöja sej med att få jobba sina antal timmar/år på skitjobb tills maskiner är utvecklade och klara att användas.
Skulle de inte kunna funka med ett system där man istället för att tänka på maximal ekonomisk vinst kunde ägna sej åt så bra lösningar som möjligt för funktionsduglighet, hållbarhet, praktisk design etc etc inom sitt arbete?
Känns så jävla värdelöst att köpa grejer som är designade att bara hålla en kort tid bara för att man ska behöva köpa mer och mer. Kan ju ta bil-exemplet igen, en ny bil idag är designad med diverse skit som SKA gå sönder. Kamrem tex är väl det mest uppenbara inom medvetet dålig design. Dessa har intervall på allt mellan 3-11 år vad jag sett, finns säkert mer/mindre. Varför 3-11 år? varför inte 11 år på alla om det finns remmar som håller 11 år? Nej, vissa märken vill tjäna mer på sin service än nödvändigt, totalt onödigt kontra-produktiv utveckling att utveckla grejer med medvetet dålig kvalité, allt tack vare vinstgiriga företag.
Tycker då att venus-idén ser lååååångt mer lockande ut än att fortsätta leva i dehär systemet som det ser ut idag.