2009-01-10, 12:25
Medlem
526s avatar
Allt detta handlar i botten om att det finns en grupp som tror att det måste finns en klick på ca 3% som äger 97% av resurserna. Annars kommer inte samhället att fungerar och resurserna räcker inte till alla. (vilket jag hemskt gärna vill se en trovärdig källa på).
Naturligtvis går det att fördela på andra sätt.
Om vi fick äga vårt arbete skulle det råda riktig FRI marknadsekonomi. Nu är det bara fritt för en del.

Jag tror de nya generationerna inte accepterar det rådande systemet med en förslavande centralbank och övervakande myndigheter etc.
Det är vad filmen handlar om. Att det finns alternativ.
Lite som när kristendomen tog över romarriket.
Senast redigerad av 526 2009-01-10 kl. 12:28.
Citera
2009-01-10, 12:39
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disneyklubben
"Naturligtvis kan du ha kapitalism i ett samhälle utan lönearbetare."

Vänligen beskriv hur privat äganderätt och privat ägande av produktionsmedel helt plötsligt skulle försvinna bara för att majoriteten av människorna jobbar i
a) kooperativ
b) egna företag

Det ska bli intressant, men jag tror att ditt val av användarnamn reflekterar mer än bara din ålder.
Citera
2009-01-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybertronic
Människan kommer att bytas ut mot maskiner inom alla områden. Maskiner kommer att designa maskiner, och i ett tempo vi inte kan föreställa oss i dag.
Ingen vanlig människa kommer att kunna konkurrera med en maskin och således behövs det inte längre några arbetare, designers eller "övervakare". Allt görs bättre, snabbare och mer effektivt av maskiner.

Detta innebär att diskussionen om teknokratins för- och nackdelar är meningslös. Ja, hela teknokratirörelsen är meningslös, för om maskinerna blir överlägsna på allt så blir de också överlägsna på att konstruera ekonomiska och politiska system. Så varför ska vi sitta här och bry våra små hjärnor idag?
Citera
2009-01-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weaverworld
Vänligen beskriv hur privat äganderätt och privat ägande av produktionsmedel helt plötsligt skulle försvinna bara för att majoriteten av människorna jobbar i
a) kooperativ
b) egna företag

Det ska bli intressant, men jag tror att ditt val av användarnamn reflekterar mer än bara din ålder.

Varför skulle jag beskriva något för dig baserat på dina egna glada fantasier? Lönearbete innebär att människor säljer sin arbetskraft som vara, eftersom det är enda sättet att få något värde för sin arbetsinsats. Upphör detta villkor ("Naturligtvis kan du ha kapitalism i ett samhälle utan lönearbetare.") blir det något annat än "kapitalism".

Privat ägande av produktionsmedel är annars något som även kännetecknar feodala produktionssätt, ägandet utgör ingen särskiljande egenskap.
Citera
2009-01-10, 20:14
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Varför skulle jag beskriva något för dig baserat på dina egna glada fantasier?
Övers:
Jag har ingen koll och kan därför inte förklara, det bara är så...

Citat:
Lönearbete innebär att människor säljer sin arbetskraft som vara, eftersom det är enda sättet att få något värde för sin arbetsinsats. Upphör detta villkor ("Naturligtvis kan du ha kapitalism i ett samhälle utan lönearbetare.") blir det något annat än "kapitalism".
Nope så är det inte, det är uppenbart att du inte förstår vad kapitalism är. Kanske detta är anledningen till att du inte gillar kapitalism.

Citat:
Privat ägande av produktionsmedel är annars något som även kännetecknar feodala produktionssätt, ägandet utgör ingen särskiljande egenskap.
Jaha, här visade du bara att du inte vet vad feodalism är heller, kanske dags att läsa på.
Citera
2009-01-11, 17:03
Medlem
chippyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybertronic
Teknokratin växer enormt inom intellektuella kretsar, faktiskt en fördubbling av medlemmar som har en akademisk utbildning var 6e månad, men inte TZM (som bara verkar växa på gräsrotsnivå).
Vad tycker du är dom största skillnaderna mellan teknokratin och tzm?
Citera
2009-01-12, 05:33
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Du har 12 timmar på dig att starta en ny tråd där du förklarar vad kapitalism är. Vi andra beskylls för att inte veta, så lite upplysning skulle inte skada.
Tja, när någon kläcker ur sig dylika pinsamheter som du gör så blir det ju på det här sättet.
Definitionen på kapitalism finns att läsa på nätet, det behövs ingen egen tråd för att definera något som redan är väldefinierat. Att debattörer bör kunna grundläggande betydelser bör förväntas och du har precis visat att du inte vet vad ordet kapitalism betyder, du har till och med svårigheter att förstå vad feodalism är. Kanske bättre att du läser på lite begrepp istället för att titta på Disneyklubben.

Citat:
Skriv kort och koncist. Använd franska streck om du inte lyckas få ihop någon sammanhängande text.

Full on, cheetah!
http://www.google.com.my/search?q=define%3Acapitalism&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-USfficial&client=firefox-a

Klart!

Kan du nu beskriva varför kapitalism helt plötsligt skulle upphöra bara för att en majoritet inte är arbetstagare.
Citera
2009-01-12, 11:11
Medlem
Citat:
Naturligtvis kan du ha kapitalism i ett samhälle utan lönearbetare.
Hur då? Skulle hela den arbetande befolkningen driva sina egna enskilda firmor utan att ta ut lön?
Citera
2009-01-12, 13:43
Medlem
Citat:

http://www.google.com.my/search?q=define%3Acapitalism&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-USfficial&client=firefox-a

Klart!

Citat:
Ursprungligen postat av Punkt 13
In Marxist analysis, these profits are secured by exploiting workers who provide their labour.

Citat:
Kan du nu beskriva varför kapitalism helt plötsligt skulle upphöra bara för att en majoritet inte är arbetstagare.

Bra där. Du valde alltså att inkludera en marxistisk definition i "din" sammanställning. Nu behöver du bara reducera "workers who provide their labour" så har du ditt svar.
Citera
2009-01-12, 18:30
Medlem
someuses avatar
Examinationsjobb om Zeitgeistmovement?

Jag går en journalistutbildning på högskola i Stockholm och vill göra ett examinationsarbete (artikelserie= reportage, nyhetsartikel och krönika) som handlar om Zeitgeistmovement, den kommande Z-dagen men framför allt vill jag ha med 2-3 personer i min artikelserie.

Först och främst måste jag dock få mitt ämnesval godkänt.

Bor du i Sthlm, Skåne eller där emellan och vill hjälpa till att berätta om Zeitgeist genom din medverkan? Jag kommer försöka skriva artikelserien utifrån ett neutralt perspektiv. Det kommer alltså inte bli en sockervadds-klibb-artikel utan mer en journalistiskt neutral, beskrivande, berättande fluggan-på-väggen-artikel. Detta är i alla fall min utgångspunkt.

Ett kriterium är ju förstås att du bekänner dig som medlem i rörelsen och tänker medverka, på vilket sätt det nu blir, på en ev Z-day i Sverige.

Någon som kan tänka sig att vara med?

Mvh
Daniel
Senast redigerad av someuse 2009-01-12 kl. 19:18.
Citera
2009-01-12, 18:45
Medlem
1:aHjälpens avatar
finns det en z-rörelse?
Citera
2009-01-12, 20:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someuse
Jag går en journalistutbildning på högskola i Stockholm och vill göra ett examinationsarbete (artikelserie= reportage, nyhetsartikel och krönika) som handlar om Zeitgeistmovement, den kommande Z-dagen men framför allt vill jag ha med 2-3 personer i min artikelserie.

Först och främst måste jag dock få mitt ämnesval godkänt.

Bor du i Sthlm, Skåne eller där emellan och vill hjälpa till att berätta om Zeitgeist genom din medverkan? Jag kommer försöka skriva artikelserien utifrån ett neutralt perspektiv. Det kommer alltså inte bli en sockervadds-klibb-artikel utan mer en journalistiskt neutral, beskrivande, berättande fluggan-på-väggen-artikel. Detta är i alla fall min utgångspunkt.

Ett kriterium är ju förstås att du bekänner dig som medlem i rörelsen och tänker medverka, på vilket sätt det nu blir, på en ev Z-day i Sverige.

Någon som kan tänka sig att vara med?

Mvh
Daniel
Jag är på!
Intressant att du i och med din uppstats cementerar begreppet "Z" som en rörelse. Det är utmärkt branding.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in