Citat:
Nej, inte alls.Konkurrens gör det SVÅRT att tjäna pengar, eftersom du har konkurrens. Vill man tjäna pengar är monopol mycket bättre.
Ursprungligen postat av Securion
Ja, för att tjäna pengar genom att ta fram en ekonomiskt mer gångbar produkt än konkurrenterna.
Syftet med konkurrens är att se till att dom som behöver produkterna får så bra produkter som möjligt till en så låg resursförbrukning som möjligt. Detta sker genom att den som skapar mer värde till en lägre förbrukning, säljer mer av sin vara, och den som skapar minst värde inte får sålt nåt, och måste börja tillverka nåt han är bättre på att tillverka.
Syftet med konkurrens på en öppen marknad är alltså att se till att resurserna används där dom gör mest nytta.
Konkurrens är bra för konsumenteran, oss, det vanliga folket. Det är däremot inte bra för producenterna, dom vill inte ha konkurrens för det gör det svårt att tjäna pengar.
Citat:
Det är det patentsystemet är till för. Att få företag att dela med sig att företagshemligheterna, mot att dom garanterar att man ingen använder dom under en viss period. Men det funkar inget bra, tyvärr.
Forskning är bra, men skulle vara ännu bättre om man kunde samordna sina forskningsresultat mer fritt. Dagens företag delar ogärna med sig av sina företagshemligheter som du vet.
Citat:
Poängen är att bäst och lönsammast är samma sak på en öppen marknad. Ju öppnare desto bättre.
Det beror på, men i princip har du rätt. Vad jag menade var mer rena utvecklingsresurser såsom forskning, design och annat.
Såsom det är nu slösas det enorma resurser på att företag anställer duktigt folk och som sen ska uppfinna hjulet på nytt var för sig istället för att samarbeta och ta fram den bästa produkten, istället för den mest lönsamma.
Såsom det är nu slösas det enorma resurser på att företag anställer duktigt folk och som sen ska uppfinna hjulet på nytt var för sig istället för att samarbeta och ta fram den bästa produkten, istället för den mest lönsamma.
Citat:
Nej, du tänker nog på Nazism. Nåja, det är som du säger irrelevant.
Kan ju dock avslöja för dig att fascism bygger på konkurrens mellan folkslag/nationer.
Citat:
Ja, det var ju skönt att höra att ditt svar inte var "det är pengar som är orsaken", iaf. Men OK, gör då din avhandling och återkom. Som jag påpekade innan kan du inte föreslå en lösning innan du har analyserat vad orsaken är. Så innan du har gjort analysen kan vi inte komma till steg 3: Hur du menar att teknokrati skulle lösa problemen.
Det skulle kräva mer eller mindre en vetenskaplig avhandling på tusentals sidor för att göra en sån analys...?
Citat:
Visst, och i dagens värld är den allt mindre nödvändig, och vi ser allt mindre av den också.
Girighet är viktigt för en människa i en värld av konkurrens efter mat, vatten, mark, partner, osv. En frisk egenskap egentligen.
Citat:
Konkurrens är garanten för effektivitet. Du kan inte ha effektivitet i praktiken om du inte har konkurrens, eftersom det inte skulle finnas nåt incitament för företag att vara effektiva. Vill du ha effektivitet, så MÅSTE du ha konkurrens.
Vad vi teknokrater tror är att människan har tagit steget från "primat" till något mer upplyst, och att vi har kapaciteten, om inte nu så ganska snart, att bygga ett högteknologiskt civiliserat samhälle grundat på helt andra principer än konkurrens. Dvs effektivitet. Ren och skär effektivitet.
Citat:
Det är jag inte alls övertygad om. Jag ser inga som helst tendenser til att länder med högre utbildning har mindre religiositet. Man skiftar den bara från saker som gudar till andra saker. New age, nazism, kommunism det är alla bara effekter av att sekulariseringen av världen har gjort en gammal typ av religiositet impopulär, så man söker sig till ny religiositet.
Jag tycker dessa hänger ihop. Ju högre utbildning ett folk har desto mindre religiösa människor har detta samhälle i allmänhet, och i längden religiösa fanatiker
Är det möjligt att motverka det med utbildning? Kanske. Jag vet inte. Men inga försök att göra detta har någonsin gjorts, så det är svårt att veta.
Citat:
Det här håller jag ABSOLUT med om, vilket jag tror du vet efter den här tråden.
Religion i sig bygger på principen att man ska underkasta sig en "högre sanning", och blind tro utan vetenskapliga fakta, vilket i sig inte hör hemma i ett civiliserat samhälle eftersom det inte går att resonera med en person som hör röster, tror på osynliga väsen, alver, tandfen, osv.
Senast redigerad av smartypants 2008-12-29 kl. 19:05.
Senast redigerad av smartypants 2008-12-29 kl. 19:05.