Citat:
Ja, för att tjäna pengar genom att ta fram en ekonomiskt mer gångbar produkt än konkurrenterna. Bla genom forskning, patent och marknadsföring.
Ursprungligen postat av smartypants
Konkurrens på en öppen marknad har ett syfte. Vet du vilket?
Forskning är bra, men skulle vara ännu bättre om man kunde samordna sina forskningsresultat mer fritt. Dagens företag delar ogärna med sig av sina företagshemligheter som du vet.
Patent kan sätta enorma käppar i hjulen för en bra ide att nå sin fulla potential.
Marknadsföring är ett rent (och absurt) resursslöseri från en teknokratisk synvinkel.
Citat:
Det beror på, men i princip har du rätt. Vad jag menade var mer rena utvecklingsresurser såsom forskning, design och annat.
Nej, man behöver fortfarande tillverka lika många strykjärn. Ingen produktionskapacitet sparas för att man har färre tillverkare.
Såsom det är nu slösas det enorma resurser på att företag anställer duktigt folk och som sen ska uppfinna hjulet på nytt var för sig istället för att samarbeta och ta fram den bästa produkten, istället för den mest lönsamma.
Sen har vi hela grejen med patent som håller utvecklingen tillbaka på en massa områden, men det är ett helt avsnitt i sig.
Citat:
Du får kalla det vad du vill. Det är helt irrelevant.
Nej, jag tycker nog vi skall kalla det vad man vanligen kallar det: Totalitär fascism.
Kan ju dock avslöja för dig att fascism bygger på konkurrens mellan folkslag/nationer.
Citat:
I början hade du inga argument alls, därför jag och andra blockade dig. Mest en massa påståenden om att vi teknokrater var "sektmedlemmar" och annat barnsligt trams.
Jag har läst på snälla Securion. Men jag kan inte veta vad DU itycker, Därför argumenterar jag mot DIG, inte mot vad nån annan har sagt. Och då argumenterar jag mot vad DU säger.
Håll dig till den nivå du har nu så kan man svara dig.
Citat:
Det skulle kräva mer eller mindre en vetenskaplig avhandling på tusentals sidor för att göra en sån analys...?
OK, tack för svaret. Kan du gör en snabb analys av av orsakerna till:
Är det något speciellt du tänker på och vill komma till?
Citat:
Girighet är viktigt för en människa i en värld av konkurrens efter mat, vatten, mark, partner, osv. En frisk egenskap egentligen.
Kan du förklara varför girighet är ett problem i sig?
Vad vi teknokrater tror är att människan har tagit steget från "primat" till något mer upplyst, och att vi har kapaciteten, om inte nu så ganska snart, att bygga ett högteknologiskt civiliserat samhälle grundat på helt andra principer än konkurrens. Dvs effektivitet. Ren och skär effektivitet.
Citat:
Jag tycker dessa hänger ihop. Ju högre utbildning ett folk har desto mindre religiösa människor har detta samhälle i allmänhet, och i längden religiösa fanatiker.
Varför sätter du religion/fanatism/dålig utbildning som en sak? Varför är anser du att detta är dåligt, i sig?
Religion i sig bygger på principen att man ska underkasta sig en "högre sanning", och blind tro utan vetenskapliga fakta, vilket i sig inte hör hemma i ett civiliserat samhälle eftersom det inte går att resonera med en person som hör röster, tror på osynliga väsen, alver, tandfen, osv.
I ett teknokratiskt samhälle skulle du såklart vara fri att tro vad du vill, men jag tror att den utveckling vi kan se i dagens samhälle skulle fortsätta, dvs mindre och mindre religion ju mer utbildade vi är.