Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Ja, ditt resonemang skulle vara realistiskt och giltigt om jordgubbar användes som officiellt bytesmedel.

Nu är dock pengar det, och vore det som du skrev skulle det kända citatet istället lyda "Strawberries is the root of all evil".
Du förstod inte vad jag sa. Läs det igen. Om nåt är oklart, fråga.
Citat:
Varför denna hetsiga och omedelbara försvarsposition?
Jag var sarkastisk över den korkade frågan. Det var onödigt av mig. Ursäkta.
Citat:
Nja, kanske inte kryptiska ändå - men totalt poänglösa. Ska du skriva något så kan du väl försöka skriva ett inlägg som faktiskt resulterar i någonting mer än "Du har fel. Har sagt det förut. Orkar inte igen.".
Det gör jag. Problemet är att du inte vill förstå vad jag skriver. Så istället svarar du med den här typen av metadebatt där du gnäller på mina inlägg istället för att svara på dom.
Jag har, helt sakligt, svarat på alla dina argument. Du reagerar med att gnälla på mig. Det är inte mitt fel. Som tur var är ditt andra svar mer sakligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Nä, absolut inte. Men som du skrev senare i ditt inlägg så är pengar en värdemätare. Vad jag menar är att prislappar i sin tur är en värdemätare för specifika varor. Bara en effektivisering i butiker helt enkelt, så att människor kan se vilken vara som har vilket pris. Ändå ska du gräva ner dig i totalt intetsägande exempel hela tiden som bara försvårar diskussion.
??? Totalt intetsägande?
Du sa att pengar GER varor ett värde, och om man tar bort pengar så försvinner det värdet. Jag förklarade, och du har nu gjort HELT OM. Och så hävdar du att mitt svar var totalt intetsägande!?

Hur kan det har varit intetsägande när det fick dig att ändra åsikt. Uppenbart var det inte bara intetsägande utan precis på pricken för att få dig att begripa.
Så sluta gnäll, och börja lyssna. För när du gör det så fattar du ju vad jag säger. Om du gör så kan vi förmodligen har en vettig och saklig debatt.
Citat:
En smörgås har samma värde för människor med eller utan pengar. Vad underlättar pengar när smörgåsen är lika god i båda fall?
Bra fråga. Låt mig citera en kille som just fattade det här: "Bara en effektivisering i butiker helt enkelt, så att människor kan se vilken vara som har vilket pris."
Däri ligger underlättandet.
Citat:
En liknelse som faktiskt var konkret! Bravo! Tyvärr en icke-applicerbar liknelse eftersom termometrar, precis som jordgubbar, inte är gällande bytesmedel i världen och saknar därför de konsekvenser som pengar ger.
Inte alls. Itsället för att folk behöver gissa temperaturer kan dom mäta dom. Det är väldigt nyttigt både när man lagar mat, sysslar med kemi, meteorologi och medicin. Att krossa alla termometrar skulle inte få slut på all feber. Liknelsen fortsätter.
Pengar har INGA negativa konsekvenser. Inte mer än jordgubbar eller termometrar.