2008-12-25, 07:21
Medlem
agders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Av det jag har sett av dom iaf. Jag står inte ut med skiten nån längre stund, det är så jävla hjärndött.

Med den där kommentaren hoppas jag du har nog med självinsikt att dra dig ur diskussionen eller vad detta numera kan kallas.

Vad dokumentären egentligen handlar om verkar tyvärr ha sluppit förbi dig, den handlar om hur vårat kapitalistiska samhälle utnyttjar och förslavar hela länder i syfte att skaffa sig mer makt, makt nog att döda folk utan att ta ansvar med syfte att tjäna mer pengar åt folk med redan enorma rikedomar.
Den går igenom steg för steg hur detta går till, hur företag utan moral tar över vattentäkter i länder med vattenbrist i syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt med folket som offer.

Du kanske borde fråga dig själv om du tycker att detta systemet är moraliskt rätt? Hur vi västerlänningar suger ut hela länders resurser i syfte att behålla våran livsstil, är det något vi verkligen förtjänar? Företag drar in länder i krig i syfte att tjäna pengar på dom, de skiter fullständigt i vad som händer dig och din verklighet bara de kan suga ut den sista kronan ur dig. Det har dött över en miljon människor i Irakkriget, allt pga oljan och företagens ovilja att gå över till en energikälla som är bra mycket bättre för miljön och billigare för folket eftersom de får mindre kontroll över priset.

De försöker inte hitta ett perfekt system, det finns inget, vi är mänskliga och vi kommer alltid ha brister, men vi ska aldrig sluta förbättra oss själva, vi ska ständigt sträva efter att utvecklas och bryta ner våra barriärer, du säger hur tekniken obönhörligt strävar framåt, visst det kan jag i viss grad hålla med om, men ser du inte sambandet mellan vårat lands infrastruktur (tåg, buss, flyg etc) och vad en av våra största arbetsgivare har för syfte? (Volvo)
Vi håller tillbaka oss själva medvetet därför att vi är rädda för att bryta den trygghet vi har, det är våran största brist, vi är rädda för det nya, det annorlunda och det håller tillbaka våran utveckling något enormt.
Vi människor accepterar alldeles för mycket skit i vad vi kallar en trygg situation, trygghet är något vi alla strävar efter men många inser inte hur destruktiv den kan vara.

Jag förstår att du inte ser några fel i det kapitalistiska systemet vi har här i Sverige, vet du varför? Eftersom du skördar frukterna av det medan andra lider och det kommer alltid vara så, det vi har förlorar någon annan, hela vårat system bygger på att vi ska ha allt medan andra har inget.

För all din självutnämnda intelligens verkar du fruktansvärt omogen, dina personangrepp, är det en styrka tycker du? Svag karaktär om något. Sen verkar du även väldigt låst i ditt tänkande, kan omöjligen göra fel och generaliserar ständigt, inga beundransvärda egenskaper.
Du skulle må bra av att se den generaliserande bild som vi andra människor ser av dig, skulle förmodligen ge dig lite perspektiv på verkligheten.

Jag tror inte heller det samhället de pekar ut är fungerande för stunden och jag är väl medveten om att de också vet det, det är inget som händer över en ettårsperiod, eller tio år för den delen, det handlar om att bryta ner de negativa aspekterna utav våra mentaliteter vi just nu har och det kommer ta tid innan vi är redo för något som ens har likhet med det samhället de pekar på, men vi har sannerligen potentialen för att det ska fungera.

Ironin i det hela ligger i att du skulle ändra åsikt under ett hjärtslag om du hamnade på samhällets botten. Så fort någon orättvisa händer den egna personen river man upp helvetet men är man nöjd inom vissa gränser så kan man acceptera vad som helst.

Du borde kanske ifrågasätta varför du sökt dig till det här forumet i första taget, är det någon bekräftelse du är ute efter? Du verkar vara väldigt sluten för nya åsikter. Det här är ett forum där man ska diskutera saker och komma till en gemensam insikt, inte trycka ner folk på.
Senast redigerad av agder 2008-12-25 kl. 07:32.
Citera
2008-12-25, 09:35
Medlem
telixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Har aldrig orkat bry mig om detta internetfenomen... vad fan är det för något och vad vill dem?

Det är inget internetfenomen egentligen, även om det blivit stort just nu. Fresco började redan på 70-talet att utveckla idén.

Det som är mest intressant är hur pengar verkligen fungerar och skapas ur intet. Ladda ner filmen, se hela och bedöm själv. http://www.essingen.com/ZEITGEIST_ADDENDUM.htm

Citat:
Dom vill upprätta himmelriket på jorden.
Nej, det är ingen utopi, bara förjävla mycket bättre än vad det är nu.
Citat:
Detta skall ske genom att man bryter fysiska, matematiska och ekonomiska lagar.
Nej, fysiska och matematiska lagar är det som kommer driva utveckligen framåt. Det är endast dessa som man verkligen tar på allvar. Ekonomiska lagar behöver inte finnas.
Citat:
Detta i sin tur skall ske genom att man upphöjer tekniker till gudar, som skall lösa alla problem, och komma på ett sätt att tillverka allt gratis. Sedan skall alla få vad dom vill, inklusive vilken supermodell dom vill, tydligen.
Vilja extremt löjliga anklagelser. Det är väl ingen som påstått? Religion kommer på sikt också att försvinna, så det blir inga gudar.
Citat:
All kritik mot detta viftas bort antingen med att man är dum och taskig, eller inte fattar, eller att när man väl har infört utopin så är dom problemen man tar upp inte problem, utan magiskt så försvinner dom bara, kapoof!
Tillåt mig att skratta åt din trångsynthet.

Just ja, jag skulle ju sluta tjaffsa här haha sorry

EDIT: fixde en citat-tagg
Citera
2008-12-25, 10:00
Medlem
telixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Efterblivna new age konspiratörer alltså? Har inte sett filmerna, de där zeitgeist filmerna, men de handlar väl om konspirationsteorier och att allt är en världskonspiration?

Det handlar inte om någon konspiration. Första delen av filmen förklarar hur pengar blir till via Fraction Reserve Banking - hur pengar görs ur ingenting. Detta är fakta och inga spekulationer.
Finns en tråd av Slupen här på FB som förklarar hur bankerna skapar pengar ex nihilo, dvs ur ingenting https://www.flashback.org/showthread.php?t=566496

Den andra halvan av filmen förklarar hur ett mer rättvist samhälle skulle kunna se ut, vilken teknik vi har och varför vi fortfarande bränner olja när det finns miljövänliga alternativ. Filmen förklarar även hur pengar används för att vi ska konkurera med varandra istället för att arbeta tillsammans.

Detta är bara en kort sammanfattning.

Filmen är gratis och finns att ladda ner med svensk text.
http://www.essingen.com/ZEITGEIST_ADDENDUM.htm
Se hela, och bedöm själv.
Citera
2008-12-25, 11:27
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Vad somliga inte verkar förstå är att ett samhälle utan pengar är ENKLARE och betydligt mer naturligt än vad ett samhälle med pengar är.
Javisst är det mycket enklare att om man har en ko och vill ha en säng lyckas leta reda på folk så att man kan byta sig till nåt mot kon som den som har sängen vill ha?

Eller inte. Eller så kan man sälja kon för pengar och gå till den som har sängen och köpa den. Det är ju MYCKET krångligare.

Citat:
Pengar är ett krångligt system där vi byter en saks värde, som i sig baseras på hur pass tillgängligt det är,
Njae, om man har en marknadsekonomi, ja, men annars inte.

Citat:
mot en valutas värde, för att sedan kunna byta denna valutas värde mot andra saker.
Ja.

Citat:
Alltså ganska krångligt.
Nej. Alternativet är att man byter en sak mot en annan sak för att sedan byta den skaen mot en tredje sak, som man sedan byter mot en fjärde sake för att tillslut kunna byta sig till den saken som man har.

Det finns en anledning till att varje samhälle över stenåldersnivå (och en hel del på stenåldersnivå också) har haft pengar. Det är praktiskt.

Citat:
Vilket alla som sysslar eller pluggar monetär ekonomi lätt kan intyga...
Nejdu, det kan dom verkligen inte.

Citat:
Systemet är ett rent helvete att förstå sig på om man inte har monetär ekonomiutbildning och byggt på en evigt ökande inflation och skuld (= systemet är dödsdömt från början om inte stora ingrepp görs).
Det är dagens monetära system, inte pengar. Två olika saker.
Citat:
man förstör diamanter för att det ska vara en brist på dom = större efterfrågan = större vinst = fler som blir utan = orättvisa
Inget i detta är med verkligheten överrensstämmande.

Citat:
Teknokrati går varken emot några fysiska modeller eller några andra. Att någon ens kan påstå det är ju rent pinsamt obildat och förtjänar inget egentligt seriöst svar.
Den här typen av svar bevisar att du inte har argument, och att Venusprojektet inte är annat än en sekt.

Citat:
En av världens främsta ingenjörer (Jacque Fresco, http://en.wikipedia.org/wiki/Jacque_Fresco)
Tillåt mig garva. Personkultuen sätter igång.

Citat:
Det går om man vill.
Vetenskap är inte magi.
Citera
2008-12-25, 11:28
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Har jag gett dig anledning att vara otrevlig?
Så otrevlig var jag väl inte?

Citat:
Ja.
Ja, det går att tillverka saker utan pengar. Överhuvudtaget behövs pengar inte för att tillverka saker. Men det förenklar handel väldigt mycket. Problemet är som sagt att Zeitgeistarna här tror att om man tillverkar nåt utan pengar så är det gratis.
Citera
2008-12-25, 11:43
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agder
Med den där kommentaren hoppas jag du har nog med självinsikt att dra dig ur diskussionen eller vad detta numera kan kallas.
Nej, verkligen inte. Att jag fattar att en "dokumentär" bara är komplett dravel betyder inte att jag bör sluta diskutera en religion som kallar sig ideologi som är sammankopplad med "dokumentären" i fråga.

Citat:
Vad dokumentären egentligen handlar om verkar tyvärr ha sluppit förbi dig, den handlar om hur vårat kapitalistiska samhälle utnyttjar och förslavar hela länder i syfte att skaffa sig mer makt, makt nog att döda folk utan att ta ansvar med syfte att tjäna mer pengar åt folk med redan enorma rikedomar.
Jag förstår vad den handlar om. Poängen är att det är komplett dravel från början till slut. Han påvisar ingenting, det är bara paranoida associationer.

Citat:
Du kanske borde fråga dig själv om du tycker att detta systemet är moraliskt rätt?
Det systemet som Zeitgeist beskriver är inte moraliskt rätt, nej. Diskussionen hittils har dock inte handlat om det, utan om Venusprojektet. Det beror på att Zeitgeist tar upp problem, och hävdar sedan att Venusprojektet är den enda möjliga lösningen. I själva verket är venusprojektet alltsp inte nån lösning och inte möjligt. Och det är det det har handlat om hittils.

Jag har bett Zeitgesitarna diskutera dagens "system" (det är inget system) seriöst, genom att börja med att tala om vad som är problemen. Detta har jag upprepat flera gånger. Det enda svar jag har fått, är att träden inte kommer att räcka till för att göra alla sedlar som behövs när vi är 11 miljarder människor. Det är ett rätt symptomatiskt svar, tror jag. :-)

Citat:
Hur vi västerlänningar suger ut hela länders resurser i syfte att behålla våran livsstil
Inte sant.

Citat:
Företag drar in länder i krig i syfte att tjäna pengar på dom,
inte sant.

Citat:
Det har dött över en miljon människor i Irakkriget, allt pga oljan och företagens ovilja att gå över till en energikälla som är bra mycket bättre för miljön och billigare för folket eftersom de får mindre kontroll över priset.
Inte sant.

Citat:
De försöker inte hitta ett perfekt system
Zeitgeistarna påstår sig ha hittat ett. Det är en utopi där alla problem bara försvinner hux flux!

Citat:
Vi håller tillbaka oss själva medvetet därför att vi är rädda för att bryta den trygghet vi har, det är våran största brist, vi är rädda för det nya, det annorlunda och det håller tillbaka våran utveckling något enormt.
Dig möjligen, jag nej.

Citat:
Jag förstår att du inte ser några fel i det kapitalistiska systemet vi har här i Sverige, vet du varför? Eftersom du skördar frukterna av det medan andra lider och det kommer alltid vara så, det vi har förlorar någon annan, hela vårat system bygger på att vi ska ha allt medan andra har inget.
Komplett skitsnack från början till slut. Försök inte slänga ditt religiösa skit på mig. Du kan inte straffa ut mig som ond bara för att jag inte håller med om din korkade religion. Du vet inte vad jag tycker, du vet inte vad jag står för.

Citat:
För all din självutnämnda intelligens verkar du fruktansvärt omogen, dina personangrepp, är det en styrka tycker du? Svag karaktär om något. Sen verkar du även väldigt låst i ditt tänkande, kan omöjligen göra fel och generaliserar ständigt, inga beundransvärda egenskaper.
Då har du inte begripit vad jag säger.
Citat:
Jag tror inte heller det samhället de pekar ut är fungerande för stunden
Det fungerar inte ALLS. NÅNSIN. Deras ideer kräver att man bryter mot fysikaliska lagar. Det har inget med mentalitet att göra, utan med FYSIK och MATEMATIK och EKONOMI.

Det finns mentalitetsproblem också, men till skillnad från kommunism och anarkism, som har samma metalitetsproblem som ni, så bryter alltsp Venusprojektet också mot rena fysiska lagar.

Citat:
Ironin i det hela ligger i att du skulle ändra åsikt under ett hjärtslag om du hamnade på samhällets botten.
Du inbillar dig att jag på nåt vis är rikare än du och det är därför jag inte fattar. Det är rätt patetiskt.

Citat:
Du borde kanske ifrågasätta varför du sökt dig till det här forumet i första taget, är det någon bekräftelse du är ute efter? Du verkar vara väldigt sluten för nya åsikter.
Absolut inte.

Citat:
Det här är ett forum där man ska diskutera saker och komma till en gemensam insikt, inte trycka ner folk på.
Då får ni ju fan ta och lyssna lite då, och sluta med att hävda att jag inet håller med er för att jag är ond och rik och inte är öppen för nya åsikter, osv, osv, osv,

Det här är igen, en fråga om VETENSKAP. Ni är vetenskaps och teknikdyrkande. Hur vore det då om ni lyssnade på vetenskapsmän och tekniker?
Citera
2008-12-25, 11:50
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telix
Det som är mest intressant är hur pengar verkligen fungerar och skapas ur intet. Ladda ner filmen, se hela och bedöm själv. http://www.essingen.com/ZEITGEIST_ADDENDUM.htm
Tillåt mig rekommendera en bättre källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

Citat:
Nej, det är ingen utopi, bara förjävla mycket bättre än vad det är nu.
Det slutar inte bli en utopi bara för att du säger att det inte är en.

Citat:
Nej, fysiska och matematiska lagar är det som kommer driva utveckligen framåt. Det är endast dessa som man verkligen tar på allvar. Ekonomiska lagar behöver inte finnas.
Det kan inte driva dig framåt om du försöker bryta mot dom. Det begriper du väl? Fysikens lagar bryr sig inte om vad du tycker. Du kan inte skapa saker utan att använda resurser eller arbetskraft oavsett hur mycket du vill detta. Det är och förblir fysiskt omöjligt.

Citat:
Vilja extremt löjliga anklagelser. Det är väl ingen som påstått? Religion kommer på sikt också att försvinna, så det blir inga gudar.
Utom Jaques Fresco.

Citat:
Tillåt mig att skratta åt din trångsynthet.
Istället för att göra det kan du ju tala om varför nåt jag har sagt är fel? För det är ingen som har gjort här. Ni bara upprepar att pengar är ett problem, utan att tala om varför,och ignorerar alla argument, för att till slut kalla mig trångsynt och ond.

Kom igen för fan, upp till bevis nu!
Citera
2008-12-25, 12:42
Medlem
nosse374s avatar
Citat:
Inte sant.

inte sant.

Inte sant.

Skönt att vi fick den saken utredd.
Citera
2008-12-25, 13:41
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosse374
Skönt att vi fick den saken utredd.
Javisst är det.
Citera
2008-12-25, 15:59
Medlem
agders avatar
Citat:
Javisst är det.

Igen, dags att se dokumentären eller dra dig ur diskussionen
Citera
2008-12-25, 18:57
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agder
Igen, dags att se dokumentären eller dra dig ur diskussionen
Dags för dig att tala om vad som är fel i mina argument, eller erkänna att jag har rätt.
Citera
2008-12-25, 21:18
Medlem
agders avatar
Men det handlar inte om rätt eller fel, det handlar om att göra ett system med många brister BÄTTRE, kan du inte lägga ditt mindervärdeskomplex åt sidan och verkligen ta reda på vad det är dom försöker säga i dokumentären?

De har funnit att vårat samhälle utan varken någon genomsyrande etik eller moral leder till att företag ödelägger folks liv med mål att tillskaffa sig råvaror och tjäna så mycket pengar som möjligt.

Se på våran skola t.ex., vad finns det där som lär våra unga om livet? Det finns inte ens något som lär dom vad de har för rättigheter i samhället.
De ska inte ha någon självständighet, får de problem så ska de få lösningar genom att betala pengar.

Är du blind för bristerna vårat samhälle har? Se på våra välfärdsproblem, vi äter för dåligt, blir feta och får ofta diabetes. Varför tar vi inte itu med de här problemen? Vem är det som lär folk att äta ordentligt nuförtiden? Jo det är viktväktarna som löser problemen, med en avgift förstås, det är sånthär skolan ska finnas till för, lära folk ta hand om sig själva.

Hela vårat samhälle bygger på att konsumera så mycket som möjligt och så fort som möjligt, lönen finns där för att så snabbt som möjligt spenderas på skitsaker som vi oftast inte ens behöver.
Se på bilutvecklingen, se den verkligen på djupet nu, hur mycket har bilar egentligen utvecklats de senaste 20 åren? Nytt utseende självklart, men vad är skillnaderna? Motorerna har utvecklats lite framåt, säkerheten har blivit lite bättre, kasettbandspelare har bytts ut cdspelare till mp3spelare och kartor till gpsfunktioner. Det är en väldigt liten utveckling för 20 år tycker jag och jag hoppas du tycker det också, så varför slänger vi bort fungerande bilar istället för att uppgradera små funktioner som i längden blir mycket billigare både resursmässigt och pengamässigt, jo därför att företagen vill sälja dig nya bilar och dra in så mycket pengar som möjligt, de tjänar mer på att sälja dig nya bilar istället för att uppgradera små detaljer för att göra de bättre.
Hela vårat samhälle här fungerar såhär och vilka får ta smällarna? Jo U-länderna som egentligen inte har någonting alls och vet du vad jag tycker är mest skrämmande? Konsumptionstänkandet har börjat påverka våran syn på människor, det är många som numera ser individer som objekt att komma framåt i livet med istället för personer att berika sina liv med.

Om du hade sett dokumentären hade du vetat att det här inte ens försöker vara det ultimata systemet, de försöker hitta ett ALTERNATIV till det samhället vi har idag, försöka bearbeta de bristerna vi har och på djupet ta tag i de problem vi har idag istället för att tro att vi ska lösa problem genom fler lagar. Och självklart är det ett enormt steg, det handlar om att överge ett ekonomiskt system som vi har haft i över 2000 år.

Tro inte annat än att jag är mycket kritisk till dokumentären i överlag men den har faktiskt vissa mycket vettiga synpunkter på dagens samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in