Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Av det jag har sett av dom iaf. Jag står inte ut med skiten nån längre stund, det är så jävla hjärndött.
Med den där kommentaren hoppas jag du har nog med självinsikt att dra dig ur diskussionen eller vad detta numera kan kallas.
Vad dokumentären egentligen handlar om verkar tyvärr ha sluppit förbi dig, den handlar om hur vårat kapitalistiska samhälle utnyttjar och förslavar hela länder i syfte att skaffa sig mer makt, makt nog att döda folk utan att ta ansvar med syfte att tjäna mer pengar åt folk med redan enorma rikedomar.
Den går igenom steg för steg hur detta går till, hur företag utan moral tar över vattentäkter i länder med vattenbrist i syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt med folket som offer.
Du kanske borde fråga dig själv om du tycker att detta systemet är moraliskt rätt? Hur vi västerlänningar suger ut hela länders resurser i syfte att behålla våran livsstil, är det något vi verkligen förtjänar? Företag drar in länder i krig i syfte att tjäna pengar på dom, de skiter fullständigt i vad som händer dig och din verklighet bara de kan suga ut den sista kronan ur dig. Det har dött över en miljon människor i Irakkriget, allt pga oljan och företagens ovilja att gå över till en energikälla som är bra mycket bättre för miljön och billigare för folket eftersom de får mindre kontroll över priset.
De försöker inte hitta ett perfekt system, det finns inget, vi är mänskliga och vi kommer alltid ha brister, men vi ska aldrig sluta förbättra oss själva, vi ska ständigt sträva efter att utvecklas och bryta ner våra barriärer, du säger hur tekniken obönhörligt strävar framåt, visst det kan jag i viss grad hålla med om, men ser du inte sambandet mellan vårat lands infrastruktur (tåg, buss, flyg etc) och vad en av våra största arbetsgivare har för syfte? (Volvo)
Vi håller tillbaka oss själva medvetet därför att vi är rädda för att bryta den trygghet vi har, det är våran största brist, vi är rädda för det nya, det annorlunda och det håller tillbaka våran utveckling något enormt.
Vi människor accepterar alldeles för mycket skit i vad vi kallar en trygg situation, trygghet är något vi alla strävar efter men många inser inte hur destruktiv den kan vara.
Jag förstår att du inte ser några fel i det kapitalistiska systemet vi har här i Sverige, vet du varför? Eftersom du skördar frukterna av det medan andra lider och det kommer alltid vara så, det vi har förlorar någon annan, hela vårat system bygger på att vi ska ha allt medan andra har inget.
För all din självutnämnda intelligens verkar du fruktansvärt omogen, dina personangrepp, är det en styrka tycker du? Svag karaktär om något. Sen verkar du även väldigt låst i ditt tänkande, kan omöjligen göra fel och generaliserar ständigt, inga beundransvärda egenskaper.
Du skulle må bra av att se den generaliserande bild som vi andra människor ser av dig, skulle förmodligen ge dig lite perspektiv på verkligheten.
Jag tror inte heller det samhället de pekar ut är fungerande för stunden och jag är väl medveten om att de också vet det, det är inget som händer över en ettårsperiod, eller tio år för den delen, det handlar om att bryta ner de negativa aspekterna utav våra mentaliteter vi just nu har och det kommer ta tid innan vi är redo för något som ens har likhet med det samhället de pekar på, men vi har sannerligen potentialen för att det ska fungera.
Ironin i det hela ligger i att du skulle ändra åsikt under ett hjärtslag om du hamnade på samhällets botten. Så fort någon orättvisa händer den egna personen river man upp helvetet men är man nöjd inom vissa gränser så kan man acceptera vad som helst.
Du borde kanske ifrågasätta varför du sökt dig till det här forumet i första taget, är det någon bekräftelse du är ute efter? Du verkar vara väldigt sluten för nya åsikter. Det här är ett forum där man ska diskutera saker och komma till en gemensam insikt, inte trycka ner folk på.
Senast redigerad av agder 2008-12-25 kl. 07:32.
Senast redigerad av agder 2008-12-25 kl. 07:32.

haha sorry